Bit in bij pony van 15 jaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
banka
Berichten: 76
Geregistreerd: 26-06-14

Bit in bij pony van 15 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 11:40

Ik heb nu een pony van 15Jaar. Er kunnen kindjes op zitten en de pony loopt mooi mee aan het halstertouw. Ook draaft ze goed mee als ik haar vasthoud en meeneem. Touw aan halster. Ze is een shetlander.
Maar zou ze het nog kunnen leren om een bit in en dan met hoofdstel en bit kunnen rijden. Of is ze hiervoor te oud om dat nog te leren.

Winged

Berichten: 33035
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Bit in bij pony van 15 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:44

Ben zelf geen bitloos-ruiter, maar waarom probeer je dat niet? Wel hoofdstel, maar bitloos? Ik zie de toegevoegde waarde van een bit in deze niet.

banka
Berichten: 76
Geregistreerd: 26-06-14

Re: Bit in bij pony van 15 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 11:47

Ja. Daar heb je gelijk in. Maar kunnen kleine kinderen bitloos rijden?
En hoe kan ik een vijftienjarige pony leren om rechtsaf of linksaf te gaan. Met bit of bitloos.

Winged

Berichten: 33035
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Bit in bij pony van 15 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:55

Ik denk dat het juist voor kleine kinderen beter is om zonder bit te rijden. Scheelt een hoop getrek in de mond...

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Bit in bij pony van 15 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:57

Een pony (ook een 15 jarige waar op gezeten kan worden) dient gewoon netjes ingereden te worden.

Met of zonder bit maakt niet uit, beide kan en beide zal je netjes aan moeten leren door een ervaren ruitertje.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Bit in bij pony van 15 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 08:36

Eens met voorganger. Het is vergelijkbaar met een driejarige vers uit de kudde, ze weet nog niks. Ook al is ze blijkbaar heerlijk braaf dat moet je niet verwarren met beleerd zijn. Ik raad aan om dit onder goede begeleiding van een lesgever te gaan oppakken.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Bit in bij pony van 15 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 08:43

Dat kan prima, maar wel van tevoren een rondje tandarts doen als ze daar dit jaar nog niet is geweest.

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Bit in bij pony van 15 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 08:58

Gewoon lekker een side pull kopen :) bijna geen verschil met een halster behalve dat het veel duidelijker is. Waarom zou je er een bit in stoppen?

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Bit in bij pony van 15 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:47

Inderdaad, net voor kinderen is bitloos extra goed. Natuurlijk kan je een paard op elke leeftijd met bit leren rijden mits het goed past. Maar inderdaad zie ik ook de toegevoegde waarde niet.

banka
Berichten: 76
Geregistreerd: 26-06-14

Re: Bit in bij pony van 15 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 22:57

Veel lees ik over bitloos rijden.
En tussen haakjes -- gebit is recent nagekeken, dit ook mede daar ik een bitje er in wilde--.
Maar nu ben ik dus blond: hoe weet een pony nu of het linksom of rechtsom moet met geen bit erin?

banka
Berichten: 76
Geregistreerd: 26-06-14

Re: Bit in bij pony van 15 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 22:58

Bitloos hoofdstel: dan kan het toch ook met halster en daaraan de teugels.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Bit in bij pony van 15 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:04

Stuur zou je er op kunnen zetten met lange lijnen werk.

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:07

Halster met touwen gaat enorm schuiven, niet fijn voor je pony :n

Wat betreft het sturen: flink oefenen vanaf de grond en daarna een ruitertje erop om te bevestigen.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Bit in bij pony van 15 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:50

Ik denk dat links of rechtsom moeilijker is met bit om te begrijpen voor je paard dan zonder bit. Tenminste als je paard de basis van alles (wijken voor druk) vanaf de grond heeft geleerd.

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 00:12

Menners werken veel met stemcommando. Dus 'links' voor links, 'rechts' voor rechts. 'Ho' is de rem. Dennis hier in het topic ment met de pony's.

Edit: dat van het mennen weet ik niet precies.

Het beste is om de pony te (laten) beleren. Ik ga mee met de mensen hier boven. De pony moet leren wanneer hij naar links moet en wanneer naar rechts. Of stoppen.

Vroeger waar ik begon met lessen werd de teugel eerst aan de neusriem bevestigd. Je kon als beginnend ruitertje toch nog niks. Dus zat je ook niet willekeurig aan het bit te hangen. Als beginner hang je nogal eens uit balans en ben je het meest bezig met op de wiebelende pony rug te blijven zitten.

Met het verplaatsen van je gewicht, met je zit en je benen kun je al veel sturen. Daar heb je niet echt een bit bij nodig. Als de pony heel braaf is, maar niet veel kent, kun je die helpen door pony een beetje opzij te duwen. Dat is het wijken.

De professionele zadelmakmakers in de buurt (die ik ken) werken altijd met een halster met touwtje bij de onbeleerde paarden. Maar die weten heel goed wat ze doen en verwachten ook niet teveel van de onbeleerde paarden. Een rondje braaf lopen en een keer naar links en rechts is alles wat ze vragen in het begin.