Correcte hulp galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Remembrance

Berichten: 523
Geregistreerd: 02-04-17
Woonplaats: Utrecht

Correcte hulp galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-17 16:49

Hoi!

Ik heb even rondgezocht op Bokt, maar ik kon er niks over vinden. Wat is nou eigenlijk de juiste hulp voor galop? Het is me toen ik voor het eerst leerde galopperen wel verteld. Maar dat is al een aantal jaar geleden, en ik ben het inmiddels vergeten :+

Ik weet wel dat één been op de singel moet en de andere achter de singel moest, maar ik weet niet meer welk been nou wat moest doen :')

Dankjewel voor het lezen :j

sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 16:55

volgensmij je buitenbeen achter de singel, but i don't know :9
bij mij is het gewoon en tongklikje en hij gaat al :j <3
maar volgensmij buitenbeen achter de singel en binnenbeen er tegenaan

xChanelx
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 16:59

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=8&t=1930472

Dat is een uitgebreid topic over het aangalopperen.
Het is wat mij betreft in ieder geval je binnenbeen op de singel, buitenbeen erachter. Als je linksom rijdt, houd je dus je linkerbeen op de normale plek, je rechterbeen leg je dan een stukje naar achteren. Als je rechtsom rijdt, doe je dit andersom.

Nico_lette

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Joure, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 17:03

Ik doe altijd m'n buitenbeen achter de singel, binnenbeen op de singel, binnenhand van de hals en buitenhand tegen de hals aan. Dan galoppeer ik aan door met beide benen een beetje te drukken.

Edit; En doorzitten natuurlijk!
Laatst bijgewerkt door Nico_lette op 05-11-17 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 17:06

Zo heb ik het geleerd:
Bij het aangalloperen wil je de heup wat maar binnen stellen om het buitenste voorbeen vrij stellen om als eerste naar voren te grijpen (gevolgd door het binnen voorbeen die verder naar voren grijpt). Daaruit volgt dat je je buitenbeen naar achter legt (om de heup naar binnen te vragen) en het binnenbeen op de singel houdt (om het paard duidelijk te maken dat de rest van het lichaam wel rechtdoor moet gaan).

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 17:50


Remembrance

Berichten: 523
Geregistreerd: 02-04-17
Woonplaats: Utrecht

Re: Correcte hulp galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 09:11

Oh oeps, heb dat topic niet gezien :+ Bedankt allemaal! En maakt het als je buiten rijdt uit welke galop je doet of niet? :)

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Correcte hulp galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 11:43

Bij het buitenrijden wissel je af.

Pedagogisch heeft het wel zin als jij het moment van galopperen bepaalt - en dus ook links of rechts.

De meeste paarden galopperen liever de linkergalop - het is jouw verantwoordelijkheid om te zorgen dat de andere spieren zich ook goed ontwikkelen.

Remembrance

Berichten: 523
Geregistreerd: 02-04-17
Woonplaats: Utrecht

Re: Correcte hulp galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 14:35

Dankjewel Janneke2! Dat wist ik helemaal niet. Ik let er meestal buiten niet echt op welke galop ik doe. Dat zal ik voortaan wel doen aangezien het dus wel degelijk verschil maakt :j

arnoud64

Berichten: 46
Geregistreerd: 10-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 23:12

Ja,vooral op buitenritten ook goed afwisselen, want je wil natuurlijk dat het paard recht blijft en niet altijd in de galop loopt waar hij zelf de voorkeur aan geeft :)

Remembrance

Berichten: 523
Geregistreerd: 02-04-17
Woonplaats: Utrecht

Re: Correcte hulp galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 11:44

Ik was gisteren weer bij mijn verzorgpony (met wie ik alleen maar buiten rijd). Heb er deze keer extra aandacht aan besteed en ik merk nu ook dat ze altijd in dezelfde galop gaat en best scheef gallopeert. Daar ga ik dus voortaan iets aan doen :j