moet je paard gebouwd zijn voor dressuur of springen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 19:34

Wat jij wilt is echt basis, met een correcte training kan hij dat wel aan. Het zal wel harder werken zijn dan met een voordelig gebouwd paard.

Ik heb ook een overbouwd paard. Knalde zo erg op haar voorhand dat ze onregelmatig liep. Diverse lesgevers gehad die het niet konden verbeteren. Uiteindelijk een erg goede gevonden die het wél voor elkaar kreeg en na weken intensief trainen was ze regelmatig, meer op de achterhand en zag je amper nog dat ze zo overbouwd was. Zo'n instructrice is goud waard en ik vind het echt zonde dat ik niet meer kan lessen bij haar (130km verhuisd).
Helaas hier geen mogelijkheid tot wedstrijd wegens geen vervoer, maar merrie kent inmiddels de oefeningen van L/M en we hebben gisteren onze eerste goede wissel gesprongen. Vorige eigenaresse sprong er concours 1m/1m10 mee.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 19:39

Het karakter en waar het paard zelf lol in heeft is veel belangrijker. Als je niet aan topsport wil doen zou ik me niet zoveel van die opmerkingen aantrekken.
Ik heb mijn Haflinger met een Paint gedekt zodat ik western op de nakomeling kon rijden. Nou.... daar vond Jones niks aan, daar was hij veel te heet voor. We hebben hem omgeschoold en zijn met hem dressuur gaan starten. En dat doet hij fantastisch, hij komt altijd met prijzen en mooie punten thuis.

Dus, als jij een klik hebt met die Haflinger, lekker doen!

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 19:40

Voor B proefjes moet het wel lukken denk ik :) . Vriendin van me heeft een maand geleden voor het eerst een wedstrijd met haar eerste eigen paard gereden. Toen zei de jury dat het paard niet goed gebouwd was, waardoor ie te veel op de voorhand liep. Ze hebben er wel geen punten voor afgetrokken omdat dit niet "goed" te krijgen is zeg maar. Bij de tweede wedstrijd is het nog eens gezegd, maar toen zijn er wel punten voor afgetrokken. Denk dat het ook wat aan de jury ligt. Bij springen zou het geen problemen mogen geven denk ik ;) .

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: moet je paard gebouwd zijn voor dressuur of springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 19:54

Zolang de pinpunten van je paard niet heel extreem zijn, zie ik niet in waarom je je niet gelukkig kunt worden met dit dier. Je doelen klinken heel realistisch voor het type dier.

Ik zou wel zeggen dat het verstandig is eens goed naar je lessen te kijken, om het paard sterker en losser in het lijf te maken. Ik denk dat daar nog heel wat winst te behalen is.

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 20:11

lnvdh schreef:
Vandaag kreeg ik twee tegenstrijdige opmerkingen te horen... ik wil een recreatieve ruiter worden.. af een toe een b of l proefje met de tijd rijden lijkt me leuk maar geen wedstrijdambities. ook een sprongetje is leuk maar hoeft echt geen meter hoog te worden.. Nu zegt de ene instructrice dat dat niet gaat lukken omdat hij iets overbouwd is en een korte hals dus niet goed aanleuning kan krijgen en de andere instructeur zegt dat hij zo graag wilt werken dat het echt wel mogelijk is.

Fijn dat je om bent...!

En die ene oliebol gewoon laten mekkeren, hoor.
Veel plezier met je paardje!!

Een lichte mate van 'overbouwd' geeft niets, veel paarden hebben dit en het is geen belemmering om wat te dragen met de achterhand. ("Een van de oorspronkelijke doelen van dressuur", met het doel de voorbenen te ontlasten.)
Een korte hals helpt hierbij (bij een langere hals ligt het zwaartepunt vrij ver naar voren en moet er veel werk verzet worden voor het zwaartepunt voldoende 'terug' is dat de voorbenen daadwerkelijk ontlast worden).

(Dressuur jargon is leuk, mits correct gebruikt. "Aanleuning" is dat het dier de hand van de ruiter vertrouwt en zogezegd ons aanraakt. Heeft nul komma niets met de bouw van het paard van doen.)

arnoud64

Berichten: 46
Geregistreerd: 10-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 23:22

Ik rij zelf Arabische Volbloedpaarden en die staan nou niet echt bekend als zeer goed gebouwde dressuurtypes. Ik hou gewoon van dit ras en ik leg me er dus bij neer dat sommige mensen (juryleden) het niks vinden. Ik heb inmiddels mijn vierde Arabier naar het Z gereden en de tweede naar de Z2 tussen de paarden dus: Waar een wil is, is een weg!