moet je paard gebouwd zijn voor dressuur of springen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

moet je paard gebouwd zijn voor dressuur of springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-17 15:08

Ik overweeg een haflinger te kopen die ik momenteel verzorg. 6 jaar jonge ruin en sinds 2 jaar onder het zadel waarvan 1 jaar wat fanatieker. Hij kent de basis goed. stap draf galop.. middendraf. gebroken lijn en van hand veranderen gaat goed. Op de voltes heeft hij nog moeite met buigen maar gelang de les gaat dat steeds beter. het eerste kwartier is hij echt recht en heeft hij moeite met inbuigen.
Ik heb vorige week voor het eerst een springles gedaan en hij sprong ip alles maar eer ik heb knap voor de hindernis had was ik vaak al twee of drie rondjes verder. Hij heeft weinig springervaring dus ik vond het al heel knap dat hij een balkje sprong van 30 cm

Vandaag kreeg ik twee tegenstrijdige opmerkingen te horen... ik wil een recreatieve ruiter worden.. af een toe een b of l proefje met de tijd rijden lijkt me leuk maar geen wedstrijdambities. ook een sprongetje is leuk maar hoeft echt geen meter hoog te worden.. Nu zegt de ene instructrice dat dat niet gaat lukken omdat hij iets overbouwd is en een korte hals dus niet goed aanleuning kan krijgen en de andere instructeur zegt dat hij zo graag wilt werken dat het echt wel mogelijk is.

Wat is jullie ervaring?? Hij is nog jong dus mijn gevoel zegt dat met tijd en geduld er echt wel een b proef leuk gelopen kan worden en miss een L proef en een sprongetje van bijv 60 cm wel haalbaar moet worden want hij vind het leuk en als hij eenmaal gaat gaat hij er ook echt wel knap overheen

Ik hoor graag jullie ervaringen... Nogmaals ik heb geen wedstrijdambities en hoef geen zz pony.. ben ook echt van het recreatieve.. maar zou wel leuk zijn om af en toe een wedstrijdje te kunnen rijden..

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: moet je paard gebouwd zijn voor dressuur of springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 15:11

Elk gezond paard moet het Z kunnen halen met tijd en goede training, en een meter springen moet ook nog wel lukken.

Als jij een klik hebt met dit paard zeker doen :j

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: moet je paard gebouwd zijn voor dressuur of springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 15:17

Het klinkt alsof jullie prima bij elkaar passen.

Ik zou instructie zoeken van iemand die je inspireert en goed oog heeft voor het gymnastiseren. Zo te horen is je paard wat stijfjes. Met de juiste training zal hij heel prima kunnen wat je van hem vraagt, zeker als hij zo graag wil!

_Joelle

Berichten: 315
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 15:22

als je recreatief wilt rijden kan het al gauw, met wat voor paard dan ook. ik rij nu met mijn friese kruising Z1 dressuur ze heeft de bouw en het talent er niet voor en zeheeft het zwaar en dit is waarschijnlijk ons laatste niveau maar inderdaad, de meeste paarden kun je M2/Z1 rijden dus ik zie geen probleem, zolang je maar een klik hebt..

Hedwig <3

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 15:23

Ik zou ook zeggen zoek een andere instructeur... want werkwillig en maar beetje overbouwd... Lijkt me geen enkel probleem om daar wat wedstrijden mee te rijden. Als instructeur al zo negatief naar die pony kijkt lijkt me niet dat je dan de meest opbouwende manier van trainen krijgt.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-17 15:25

er is nog weinig met hem gedaan dus ik vind dit al knap wat hij tot nu toe doet. en ja ik heb een klik met hem en daarom overweeg ik hem te kopen... vorige week eerste springles was vrij hilarisch.. had gewoon niet door wat hij moest dus ging recht op de hindernis af en vlak ervoor begon ie te swieberen van wat moet ik hiermee. na rondje drie en goed been dacht ie.. oke ik moet erover heen.. en dat ging het goed... oortjes blij naar voren maar stuurloos soms...
Dressuur matig vind hij in het begin echt nog alles leuk en iedereen gezellig... wilt graag bij de andere paarden zijn dus heeft dan de neiging om snel naar een ander paardje te renne als we aandraven.... maar mbo training is dat er zowat al uit ( tenzij er 10 andere paarden zijn dan heb ik het zwaar :-) ) Maar goed nu krijg ik dus tegenstrijdige verhalen te horen dat hij gezien zijn lijf ( overbouw en korte hals. kortere rug en kortere pas) geen dressuur zal kunnen leren... terwijl de ander zegt dat het wel moet lukken als ik maar de tijd ervoor neem en genoeg geduld en energie en respect erin steek...
Laatst bijgewerkt door lnvdh op 03-11-17 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

wessjuhh

Berichten: 462
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 15:27

Ik rijd 2 absoluut niet dressuur gebouwde paarden :-)

Mijn tuigpaard. lange rug, erg vierkant, maar een super karakter gaat nu de Z2 dressuur in.
Het andere paard en een warmbloed kruising, overbouwd, stijl achterbeen, korte hertehals, loopt nu ook Z1 dressuur.

Ik noem mezelf geen rijtechnisch wonder, maar met lekker trainen en plezier houden in het werk is bijna alles mogelijk!

Ga ervoor, de klik die je met het paard zal de doorslag geven hoe goed alles gaat!

Natuurlijk zal een fijner gebouwd paard, de oefeningen makkelijker doen, maar als je er wat meer tijd insteek komt het vast goed.
Laatst bijgewerkt door wessjuhh op 03-11-17 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Wessley M: Z2+2 dressuur tuigpaard

Another M: ZZZ*:-)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 15:29

Zo te horen past hij prima bij je.
En B en L stelt niets voor, dus ja ook een paard met niet helemaal een optimale bouw kan dat prima aan.
Maar ga je winnen van de echte dressuur aangelegde paarden, nee waarschijnlijk niet. maar winstpuntjes, ja hoor.

Springen zal tussen de pony's prima gaan, tussen de paarden word vaak wat moeilijker.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 15:29

Als je een foto hebt kunnen we meer zien... maar ik vermoed dat het allemaal wel meevalt... nee je gaat met je haflinger niet 1,2,3 richting GrandPrix.... maar echt sommige paardenmensen lijken soms alleen te denken dat zwarte hoogbenige Jazzen een Bproef kunnen lopen en de rest allemaal minderwaardig is :Y) :')

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 15:31

Klinkt als een heerlijk karaktertje := een gezellige grapjas.

Ik zou zeker niet twijfelen aan het kunnen van het paard hoor, voor wat jij van hem wilt. Als jij zin hebt om het vanaf het nulpunt op te bouwen en hij doet het graag, is dat toch prachtig <3

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-17 15:34

ik zal vanmiddag eens een foto van hem maken en hier neerzetten

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

Chinas

Berichten: 817
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 15:40

Komt op mij over dat jullie goed bij elkaar passen. Als je samen aan de slag gaat zal het feit dat hij overbouwd is en een korte hals heeft jullie op recreatief niveau niet tegenzitten.
Ik heb zelf ook een paard dat overbouwd is en een korte hals heeft (en daarnaast ook nog een korte rug). Mijn zusje start met haar nu L2, ze kan de oefeningen van het Z (nog niet bevestigd), en heeft bij de vorige eigenaar L gesprongen.

Ik zou eventueel een instructrice zoeken die dit ook inziet en verder vooral van elkaar genieten. Als het klikt kan je in mijn ogen gewoon leuk recreatief met elkaar aan de slag zonder dat zijn lichaam jullie daar al te veel in zal belemmeren.
Laatst bijgewerkt door Chinas op 03-11-17 15:46, in het totaal 4 keer bewerkt

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 15:40

Springen of dressuur maakt eigenlijk niet zo veel verschil. dat gaat pas tellen op heel hoog niveau. Maar een paard moet natuurlijk altijd correct gebouwd zijn. Een iets korte hals of een beetje overbouwd is echt geen probleem. Maar een paard dat geen correcte bouw heeft zou je eigenlijk niet moeten berijden. Je kunt bij de keuring bij je DA aangeven wat jouw doel is, daar zal de DA de keuring op afstemmen.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Matheno

Berichten: 7939
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 15:53

Azmay schreef:
Elk gezond paard moet het Z kunnen halen met tijd en goede training, en een meter springen moet ook nog wel lukken.

Als jij een klik hebt met dit paard zeker doen :j


Precies dit! :j

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: moet je paard gebouwd zijn voor dressuur of springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-17 16:05

thnx, ik wordt steeds blijer van deze berichten, Nee ik heb geen hoog dressuur ambities ben echt een recreant maar toch is het wel leuk als je bijv een wijken kan aanleren en een balkje kan meespringen met de onderlinge wedstrijden. ik hoef geen prijzen maar een keer je puntjes is wel leuk. ( zeker voor dochterlief die heb ook tzt zal gaan berijden) Ik vind het idd slim om tegen de da mijn wensen te vermelden bij de keuring.. obs daarvan krijg ik misschien ook een beter advies.

nogmaals dank voor jullie reacties

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: moet je paard gebouwd zijn voor dressuur of springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 16:11

Wat leuk en een luxe dat je een paardje kunt overnemen die je al zo goed kent! Ik zie geen enkele beperking voor het doel wat jij wilt behalen. Als je lekker de tijd neemt om hem zowel dressuurmatig als in het springen verder te trainen, klinkt dat alsof jullie een prima combinatie zijn en een nog beter combinatie kunnen worden :)

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 16:15

Ik ken zat Tinkers en andere koudbloeden die hoog dressuur lopen (M en Z). En net zoals eerder gezegd is: ieder paard kan Z lopen. Mits correct en eerlijkgetraind met het paard zijn capaciteiten in acht houdend.

En des temeer werk er in zit des te meer eer heb je dan van je werk,toch? :D

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: moet je paard gebouwd zijn voor dressuur of springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 16:25

Haha sorry maar wat een onzin, als mijn instructie dat zou zeggen had ik 'm direct de laan uitgestuurd. Ik zou zeggen; heel snel op zoek naar een fatsoenlijke instructie en dan gaan jullie nog heel wat bereiken samen. Veel plezier en succes alvast!

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 16:28

antje_vip schreef:
Haha sorry maar wat een onzin, als mijn instructie dat zou zeggen had ik 'm direct de laan uitgestuurd. Ik zou zeggen; heel snel op zoek naar een fatsoenlijke instructie en dan gaan jullie nog heel wat bereiken samen. Veel plezier en succes alvast!

Daar heb je helemaal gelijk in.

een zwaktebod als je instructie meteen gaat zeggen dat je paard niet deugd. Dat zegt idd alles over de kwaliteit van de instructie.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Fortitude

Berichten: 3085
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 16:38

antje_vip schreef:
Haha sorry maar wat een onzin, als mijn instructie dat zou zeggen had ik 'm direct de laan uitgestuurd. Ik zou zeggen; heel snel op zoek naar een fatsoenlijke instructie en dan gaan jullie nog heel wat bereiken samen. Veel plezier en succes alvast!

Nou dit is ongeveer wat ik ook wilde gaan typen :j

[o]

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: moet je paard gebouwd zijn voor dressuur of springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-17 16:41

nou ik ben om :-)

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

Qimm

Berichten: 15148
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: moet je paard gebouwd zijn voor dressuur of springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 16:44

Zo hoorde ik ook een keer van een instructrice dat ze graag buitenritten wilde maken, maar helaas had ze een dressuurpaard en ging dat dus niet :')

Instructice/eur zijn maakt je niet alwetend :')

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 16:53

Qimm schreef:
Zo hoorde ik ook een keer van een instructrice dat ze graag buitenritten wilde maken, maar helaas had ze een dressuurpaard en ging dat dus niet

-O- hoe verzinnen mensen het

joliene

Berichten: 1729
Geregistreerd: 26-04-08
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 16:54

Gewoon lekker het paardje kopen als je er een klik mee hebt. En als je instructeur erg negatief doet, zou ik gewoon een andere zoeken. ;)

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: moet je paard gebouwd zijn voor dressuur of springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 19:14

Volg gewoon je hart! Ik weet zeker dat het paardje gewoon en B/L proef moet kunnen lopen. Ieder gezond paard moet dat kunnen. Misschien dat het iets meer tijd kost om hem mooi over te rug te krijgen met een mooie aanleuning dan een paard wat daar specifiek voor gefokt is. Springen moet ook zeker lukken. Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat je 1,20/1,30 gaat halen. Maar volgens mij is dit ook niet je plan? Lekker beginnen met een laag kruisje, en rustig opbouwen dat moet echt makkelijk te doen zijn.
Zolang je een goede klik hebt, een goede instructeur die je ten alle tijde steunt en helpt, en vooral veel plezier hebt gaat dat helemaal goed komen!

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers