Balans

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Veraaaaah

Berichten: 2330
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Balans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-17 23:06

Ik heb een probleempje... Ik heb heel veel moeite met de juiste balans houden. Mijn benen liggen onstabiel en ik heb soms het idee dat ik teveel steun bij mn teugels zoek.
Iemand enig idee hoe ik mijn balans kan verbeteren? Speciale oefeningen?

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017


Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 00:36

misschien dat een aantal keren zonder beugels of zelfs zadel rijden helpt? Mijn zit ia hierdoor enorm verbeterd. Misschien dat zelfs iemand je paard voor je wilt longeren zodat je je 100% op je zit kan focussen

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 00:46

Zonder zadel of zonder beugels inderdaad, en gymnastiek oefeningen doen, zoals hoofd schouders knie en teen.

Verder: buitenritten maken, lekker ontspannen in het zadel zitten en oefeningen doen als 'meelopen', en proberen met je tenen de grond te raken.

Iemand die je kan helpen uit te leggen wat jij doet, en hoe je dit kunt verbeteren helpt natuurlijk enorm.

edit: en in jouw geval (indien mogelijk) lange, lange teugel wanneer je puur op je zit gaat rijden, of teugels los

Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 08:40

Zitlessen nemen inderdaad, zonder beugels gaan rijden en vooral ontspannen!

Daarnaast kun je een halstertouw om de hals van je paard knopen waar je je aan vast kan houden, of je gaat je vast houden aan het zadel zodat je niet aan de teugels gaat hangen om balans te houden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Veraaaaah

Berichten: 2330
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Balans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-17 12:41

Ja ik heb er inderdaad aan zitten denken om zonder beugels te rijden, maar heb wel graag iets vast dus een halstertouw om haar nek is een heel goed idee!

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Anniek22

Berichten: 1782
Geregistreerd: 12-08-14

Re: Balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:49

Gelongeerd worden door iemand anders, rijden zonder teugels en handen, en dan vooral rijden op zit en gevoel :) teugels zijn geen steunmiddel, eerder eventueel hulpmiddel :)

HARTniek’s ART is the creative, chill and yogic place to go....

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 14:43

Zit je wel goed en pas je zadel wel goed bij jouw bouw, zijn je beugels wel op de goede lengte?

Ik ben geen voorstander van zonder zadel rijden. Vaak gaan mensen daar alleen maar slechter van rijden omdat je zonder zadel veel meer in je bekken moet kantelen dan dat goed is voor je eigen rug om je paard niet te hinderen.
Een zadel is er voor het comfort van de ruiter, maar ook voor die van het paard.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

xVera94

Berichten: 128
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 16:49

Leuk om jou hier te treffen :) Oefeningen zonder beugels/teugels kunnen helpen! Ook een stukje 'gevoel' kweken; hoe voelt een bolle/holle rug, wanneer span ik mijn buikspieren aan, kan ik mijn benen ontspannen laten hangen en juist opspannen, kan ik zonder beugels in stap/draf/galop, kan ik zonder teugels gewoon lichtrijden en misschien zelfs zonder beugels en teugels in stap/draf/galop.

Kijk of je goed in het zadel zit, op je zitbeenknobbels, en of je steunt op de bal van je voet en verder je been ontspannen laat afhangen. Aangespannen bovenbenen zorgen vaak voor wiebelende onderbenen.
Als je op je paard zit moet je je eigenlijk inbeelden dat je continu het paard onder je uit kan trekken. Dan zou je gewoon in evenwicht op de grond moeten kunnen staan (in een ietwat aparte houding haha, maar je moet dan niet ineens omvallen omdat je zwaartepunt niet klopt). Dan merk je vaak zelf wel of je bijvoorbeeld je benen niet te ver naar voren of naar achteren wiebelt.

Goede balansoefeningen in draf zijn ook oefeningen als sta-zit-zit-sta en (moeilijker) sta-sta-zit. En stukjes in de verlichte zit zitten.

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 17:55

Ik hoor zelf tot die mensen die van nature een holle rug hebben en bij balansverlies moet ik met mijn buikspieren aan de bak. ("Verder" moet natuurlijk ook ontspannen ipv klemmen en zo...)

De oude duitse rijschool stelt dat je voor stabiele benen een correct 'staand' bekken nodig hebt (niet hol of bol).
De Alexander techniek stelt dat zowel je bekken als je wervelkolom als je hoofd al 'op de juiste plek' moeten zijn, willen je benen stabiel kunnen zijn. (Volgende vraag: wat is dan die juiste plek...???)

Wendy Murdoch heeft zeer interessante verhalen over het belang van het ontspannen van je bilspieren en het heel licht aanspannen van de hamstrings (achterkant dijbeen) om een stabiel been te krijgen.

Veder is het van belang dat je 'in de lijn van je zwaartepunt zit',
van opzij: oor, schouder, "heup", bal van de voet.
(Je zwaartepunt zit plm tien centimeter achter dat botje bij de broekriem, vandaar de aanhalingstekens.)
Zit je "in deze lijn", geeft dat al meteen evenwicht en stabiliteit. (En vaak: na korte tijd gevolgd door vermoeidheid etc: voor sommigen is het echt zwaar om de spieren dit te laten doen. Zou het makkelijk zijn, had je het waarschijnlijk al meteen gedaan.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

PinaKoala
Berichten: 104
Geregistreerd: 04-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 03:24

Buiten oefeningen op een paard kun je ook thuis aan je balans werken. Er zijn verschillende oefeningen voor, ook speciaal voor ruiters.

Bijvoorbeeld:


Daarnaast kan Yoga ook enorm helpen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers