Verbeteren van je springhouding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Verbeteren van je springhouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 14:29

Hallo Bokkers,

Na gisteren een vrij confronterende springles te hebben gehad merk ik dat ik echt een probleem heb met mijn houding. Op de sprongen onder 1 meter komt het nog wel goed. Echter er boven ben ik vrij snel compleet mijn balans kwijt. Wat je wel voor kan stellen moet prettig voor mij en paardlief.

Ik heb of mijn handen te dicht bij me (trek het paard uit balans) boven de sprong of ik trek mijn onderbenen omhoog. Soms ook beide.

Na wat nadenken vandaag wil ik er toch echt wel wat aan doen. Echter geen idee hoe ik dit kan veranderen. Het gaat zo automatisch dat ik het soms amper door heb.

Hebben jullie een idee hoe ik dit kan veranderen. Iets of iemand die me kan helpen naast mijn springles. Woon in Noord-limburg. In Weert zit zo'n groep die heel wetenschappelijk met houding en zit bezig is voor dressuur, zoiets lijkt mij erg prettig.

Alvast bedankt

Anoniem

Re: Verbeteren van je springhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:41

Het heeft vaak ook met een stuk kracht te maken. Wat ik heb gedaan is heel veel in verlichte zit rijden, 1 of 2 keer in de week even 10 min in galop en of draf. Goed balanceren op je bal van de voet, en je bovenbenen. Bovenlichaam niet te ver naar voren, niet leunen op je handen, naar voren kijken en spierpijn krijgen :D

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Verbeteren van je springhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:50

En als aanvulling op joolien, als je paard braaf is, leg een knoop in de teugels en spring dan is, dan moet je nog beter balanceren

En probeer bij de lage sprongen ook bewust bezig te zijn met je houding

Lobke1998

Berichten: 300
Geregistreerd: 09-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:56

Als je een braaf paard hebt lijntjes en in-uitjes springen zonder teugels. Als dat goed gaat kun je het zelfs proberen zonder beugels én teugels.

Je moet proberen jezelf sterker te maken en meer balans te krijgen.
Veel verlichte zit oefenen en af en toe zonder beugels rijden is ook erg goed.

Zorg dat je je hakken mooi laag houd zodat je niet hoeft te klemmen met je knieën waardoor dus je onderbenen omhoog komen.

Het is denk ik een kwestie van heel veel oefenen en bij iedere sprong op je houding te letten. Eerst zorgen dat je houding goed is over lage hindernissen en langzaam hoger gaan.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Verbeteren van je springhouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 17:27

Helaas geen enorm braaf paard tot mijn beschikking. Wat het natuurlijk niet gemakkelijker maakt.

Lobke1998

Berichten: 300
Geregistreerd: 09-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 17:36

Dat is jammer, maar er zijn ook genoeg dingen die je met een minder braaf paard kunt oefenen.

Wat ik zou doen is beginnen met veel verlichte zit oefenen in alle gangen, dus ook in stap en draf.
Puur zodat je balans beter wordt.

Zorg hierbij dat je je hakken goed uitdrukt, probeer hier ook telkens aan te denken. Mocht dit nog niet goed lukken kun je dit bijvoorbeeld oefenen door op de eerste traptrede te gaan staan en langzaam je hak te laten zakken. Je spier moet dan langzaam langer worden gemaakt, dit kan even duren maar als je het regelmatig oefent wordt dit vanzelf beter.

Hoe is je beugellengte?
Soms kan dit ook enorm helpen bij het verbeteren van je houding. Ik zie vaak mensen voorbij komen die veel te lange beugels hebben om echt mee te springen. Soms kunnen twee gaatjes al een groot verschil maken.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 17:51

Lobke1998 schreef:
Dat is jammer, maar er zijn ook genoeg dingen die je met een minder braaf paard kunt oefenen.

Wat ik zou doen is beginnen met veel verlichte zit oefenen in alle gangen, dus ook in stap en draf.
Puur zodat je balans beter wordt.

Zorg hierbij dat je je hakken goed uitdrukt, probeer hier ook telkens aan te denken. Mocht dit nog niet goed lukken kun je dit bijvoorbeeld oefenen door op de eerste traptrede te gaan staan en langzaam je hak te laten zakken. Je spier moet dan langzaam langer worden gemaakt, dit kan even duren maar als je het regelmatig oefent wordt dit vanzelf beter.

Hoe is je beugellengte?
Soms kan dit ook enorm helpen bij het verbeteren van je houding. Ik zie vaak mensen voorbij komen die veel te lange beugels hebben om echt mee te springen. Soms kunnen twee gaatjes al een groot verschil maken.


Mijn ogen zit ik al vrij kort.
Foto voor het beeld. Zie je de problemen ook vrij goed op.


Afbeelding

neila
Berichten: 90
Geregistreerd: 26-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 18:14

Blijft lastig zo van een foto....
Maar het lijkt of je voor bent in beweging. Jij bent als het ware al boven de sprong terwijl je paard nog bezig is met de afzet. Dan raak je later in de sprong uit balans, je valt wat voorover en trekt dan je onderbenen op. Klopt dat?
En om toch je balans te houden steun je op de hals. Om dit te verbeteren kun inderdaad proberen lage sprongen te maken zonder teugels waarbij je je handen los naast de hals van je paard houdt Of wat ook goed werkt in het begin een riem om de hals van het paard en daar tijdens de sprong aan vast houden, ook weer naast de hals.
Ook gewoon draven en galopperen in verlichte zit zonder de teugels vast te houden werkt ook. Dan merk je vaak al waar het balanspunt zit.
Je kijkt goed naar voren en springt niet met een kromme rug, dat zijn ook belangrijke zaken.

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Verbeteren van je springhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 18:30

Ik had hetzelfde probleem als jou, tot een metertje had ik nooit problemen maar hoger voelde voor mij altijd heel erg ongemakkelijk.

Tot ik opeens door had dat ik heel erg vast zat in mijn heupen en met mijn bovenlichaam niet mee scharnierde met mijn paard. Ik bleef altijd een soort van staan. Tussen de afzet en de sprong moet de hoek tussen je bovenlichaam en benen verder sluiten. Daardoor gaat je kont verder naar achteren en vang je de sprong beter op met je bovenlichaam en blijf je beter in balans.

neila
Berichten: 90
Geregistreerd: 26-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:47

chantalboes schreef:
Ik had hetzelfde probleem als jou, tot een metertje had ik nooit problemen maar hoger voelde voor mij altijd heel erg ongemakkelijk.

Tot ik opeens door had dat ik heel erg vast zat in mijn heupen en met mijn bovenlichaam niet mee scharnierde met mijn paard. Ik bleef altijd een soort van staan. Tussen de afzet en de sprong moet de hoek tussen je bovenlichaam en benen verder sluiten. Daardoor gaat je kont verder naar achteren en vang je de sprong beter op met je bovenlichaam en blijf je beter in balans.


Klopt! Dit is ook vaak het probleem. Hoe hoger de sprong, hoe belangrijker dit is. Ooit een ruiter gezien in een les die een driesprong reed en het paard gooide er 2 balken af. Ruiter kreeg de opdracht meer naar de hindernis te buigen met zijn bovenlichaam. Dus op het moment dat het paard afzette en het zweefmoment begon het bovenlichaam buigen in de heup naar de schouder van het paard en niet verder omhoog of naar voren. Paard sprong vervolgens foutloos. Ruiter bracht met zijn verkeerde houding het paard uit balans.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Verbeteren van je springhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:54

Zoals jij op de foto zit heb ik ook als ik teveel anticipeer op de sprong. Dan zit ik inderdaad voor de sprong uit.
Als ik wacht op de afstand, mijn kont genoeg naar achter heb (dus scharnieren in knieen en heupen) en de sprong onder mij door laat komen zit ik ineens zoals je het plaatje wil hebben.

Raisja18Jarig
Berichten: 13
Geregistreerd: 04-11-17

Re: Verbeteren van je springhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 02:26

Wat ik van de foto kan zien is dat je, scharniert van uit je knie en nieuw vanuit je heupen.
Je onderbeen ligt namelijk naar achter en je knie verder naar voren in het zadel. je knie zit namelijk op de kniewrong in plaats van achter de kniewrong.
Probeer je goed steun op je beugel te houden en goed druk op je hak waardoor je onderbeen verder naar voren komt. daarnaast moet je proberen je billen iets verder terug te brengen op het moment dat je in de verlichte zit gaat, dit gebeurd ook bijna automatisch als je je onderbeen wat verder naar voren houdt.

En breng je hand iets meer mee naar voren zodat het paard ook de ruimte heeft om zijn hele lichaam te gebruiken tijdens de sprong waardoor jij al minder mee naar voren wordt "getrokken" en uit balans raakt. En dan scharnieren vanuit je schouder en elleboog naar voren en niet met je bovenlichaam (als dit duidelijk is)

Dit is gebasseerd op enkel deze foto dus blijft het moeilijk om te zeggen

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 19:29

Moonlight17 schreef:
(...) merk ik dat ik echt een probleem heb met mijn houding. Op de sprongen onder 1 meter komt het nog wel goed. Echter er boven ben ik vrij snel compleet mijn balans kwijt.

Ik heb of mijn handen te dicht bij me (trek het paard uit balans) boven de sprong of ik trek mijn onderbenen omhoog. Soms ook beide.

Na wat nadenken vandaag wil ik er toch echt wel wat aan doen. Echter geen idee hoe ik dit kan veranderen. Het gaat zo automatisch dat ik het soms amper door heb.


Bedenk dat balanceren iets is, wat je non stop volautomatisch doet.
'Houding' kun je sturen - van belang is ten eerste het kilometer maken en spierpijn krijgen wat al eerder is gemeld.
Echter: alleen zinvol op 1 dure voorwaarde: tijdens het kilometers maken moet je in balans zitten, dus alleen die spieren aanspannen die je echt nodig hebt om tegen de zwaartekracht in te gaan.
En ten overvloede: met je zwaartepunt recht boven je beugels en je knie achter de wrong.
...en dan die heerlijke beginnersoefeningen doen: paard achter de oren aaien, op de schouder voor je knie, je voet beetpakken- en je zwaartepunt recht boven je beugels houden!!

En hoe meer jouw lichaam voelt dat jij te paard in balans bent, hoe makkelijker je kunt ontspannen (versus je armen dichtbij houden = spanning in schouders.)
....wellicht wordt je paard er ook braver van??