Hard aan het bit trekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
fleukje

Berichten: 12
Geregistreerd: 27-10-17

Hard aan het bit trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-17 12:46

Ik rij nu al 4 jaar op de manege en vandaag reed ik op een paard die altijd aan zijn bit “hangt”.
Bij de overgang van draf naar galop gaat hij eerst keihard in draf en dan keihard in galop.
Van mijn instructrice moest ik toen aan de teugels trekken en korter maken totdat mijn handen er pijn van kregen.
Pas als ik super hard trek gaathij iets langzamer.

Ik had het toen aan de instructrice vertelt.
Ik snap wel dat ik hem langzamer moet laten draven/galopperen (ivm andere ruiters in de groep), maar ik vind het echt enorm zielig om zo hard te trekken dat mijn handen ervan pijn doen. Verder doet het paard niet zijn mond open (heeft wel een sperriem om), dus de instructrice zijn dat het de schuld van het paard is dat ik zo hard moet trekken omdat hij dus “aan het bit hangt”.

Wat is jullie mening hierover en wat zouden jullie doen?

:)


Rangeela

Berichten: 754
Geregistreerd: 25-02-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 12:55

Ik denk dat er zoveel hard in zijn mond wordt getrokken dat hij / zij het niet meer voelt en erdoorheen loopt. Hoe ziet de mond eruit? Is die heel? Zit er veel eelt bij de mondhoeken? Je kan een paard wel weer gevoeliger op hulpen krijgen maar of dat met een manegepaard gaat lukken waar de instructie het probleem al niet ziet.

Leo

Berichten: 50044
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Hard aan het bit trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 12:58

Jammer dat je instructrice het je op deze manier 'leert' in plaats van je te leren hoe je het rijtechnisch op kunt lossen. Uiteindelijk hebben jij en het paard hier niets aan inderdaad. Jij hebt zere handen en het paard zal de volgende keer niet gevoeliger reageren.
Legt ze je uit waarom je het op die manier moet doen?

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Janneke2

Berichten: 22668
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 14:15

Dit soort lui verdient de titel instructeur niet.

Op het bit hangen/ op de teugels zijn wil zeggen dat het dier niet op eigen benen loopt en geen goede balans heeft.

Er zijn goede manieren om dit euvel te verhelpen, maar dat lukt het beste bij iemand die er enig benul van heeft.

Zeer doeltreffend: hand naar voren (en meteen weer wat terug). Dwz jij bedenkt dat je bijvoorbeeld 3 gram gewicht wil voelen, dat is jouw grens en niet meer. Twee of vier gram mag ook, maar zwaarder liever niet.
Zodra je meer voelt: hand naar voor 'er is niets om op te leunen'. Het dier moet dan zelf zijn gewicht dragen. Blijf vooral rechtop zitten, dan help je, het zwaartepunt moet namelijk naar achter.
(Door hard te trekken gaat het zwaartepunt nog verder naar voor, dier kan bang worden om op zijn neus te vallen en dat alles kan het dier instinctmatig oplossen door snelheid te maken.)
Het kan betekenen dat je per minuut 10x naar voor moet met je hand.
(Mogelijk komt er gezeur van 'wat ben je onrustig met je hand'. Beschouw het maar als een compliment.)

Er is een wat lastiger techniek: 'met je been het paard van het bit af tikken'. Als dit dier niet geleerd heeft om op eigen benen te lopen en als er verder geen echte instructeur op de manege aanwezig is, is dit verder zinloos. (Een paard dat correct zichzelf kan dragen en af en toe wat lui wordt en gaat hangen kun je zo corrigeren "allez, op eigen benen!" Dit dier zal alleen maar harder gaan, been geven is een drijvende hulp.)

Eventueel kun je proberen om uit stap aan te galopperen.

|(
Of anders maar niet galopperen.
...of gewoon ergens anders gaan lessen.
Ik ben het volledig met je eens dat het zielig voor het paard is. |(

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Hard aan het bit trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 14:27

Ja dat is zielig. Ook al zijn het manege paarden die het jammer genoeg gewend zijn en er niet meer op reageren. Mijn paard (geen manege paard) wil ook wel eens nadat ik galop heb verruimd in een keer doordrammen zeg maar en dus nog steeds in volle vaart niet terug wil naar normale galop. Ik moet dat goed rechtop misschien zelfs stukje achterover zitten en mij goed zwaar maken. Ik geef wel kleine ophoudingkjes eventueel en ik gebruik mijn stem ( hooo).

Grote broer geboren op 7-7-14
Kleine broer geboren 7-11-18

Ianrowan2009

Berichten: 1487
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 14:45

Dit is inderdaad niet de juiste manier van leren paardrijden. Helaas is bij een manegepaard die al langere tijd in dat soort lessen loopt dat gedrag zo vastgebakken, dat je dat er niet zomaar meer uit krijgt.
Want: jij rijdt in het eerste uurtje op jou manier, en de volgende rijdt weer anders op zijn of haar manier.
Ik vind het al een heel goed teken dat jij het Ziet dat het niet goed is hoe er les gegeven wordt, en hoe er dan met de pony om gegaan wordt. +:)+
Ik zou als ik jou was ts, vragen om een andere pony om op te rijden. Dan hoef jij in ieder geval niet mee te doen aan deze onvriendelijke manier van rijden en zo sta je er ook een beetje boven. Succes ts :j

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Hard aan het bit trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 15:17

Hoe meer je gaat trekken, hoe meer het paard ook gaat trekken. Dus een oplossing is het zeker niet, en al helemaal niet als het paard met bit wordt gereden. Als dit de oplossing van jouw instructrice is, dan zou ik gewoon een andere manege zoeken.

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

fleukje

Berichten: 12
Geregistreerd: 27-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-17 18:04

Janneke2 schreef:
Dit soort lui verdient de titel instructeur niet.

Op het bit hangen/ op de teugels zijn wil zeggen dat het dier niet op eigen benen loopt en geen goede balans heeft.

Er zijn goede manieren om dit euvel te verhelpen, maar dat lukt het beste bij iemand die er enig benul van heeft.

Zeer doeltreffend: hand naar voren (en meteen weer wat terug). Dwz jij bedenkt dat je bijvoorbeeld 3 gram gewicht wil voelen, dat is jouw grens en niet meer. Twee of vier gram mag ook, maar zwaarder liever niet.
Zodra je meer voelt: hand naar voor 'er is niets om op te leunen'. Het dier moet dan zelf zijn gewicht dragen. Blijf vooral rechtop zitten, dan help je, het zwaartepunt moet namelijk naar achter.
(Door hard te trekken gaat het zwaartepunt nog verder naar voor, dier kan bang worden om op zijn neus te vallen en dat alles kan het dier instinctmatig oplossen door snelheid te maken.)
Het kan betekenen dat je per minuut 10x naar voor moet met je hand.
(Mogelijk komt er gezeur van 'wat ben je onrustig met je hand'. Beschouw het maar als een compliment.)

Er is een wat lastiger techniek: 'met je been het paard van het bit af tikken'. Als dit dier niet geleerd heeft om op eigen benen te lopen en als er verder geen echte instructeur op de manege aanwezig is, is dit verder zinloos. (Een paard dat correct zichzelf kan dragen en af en toe wat lui wordt en gaat hangen kun je zo corrigeren "allez, op eigen benen!" Dit dier zal alleen maar harder gaan, been geven is een drijvende hulp.)

Eventueel kun je proberen om uit stap aan te galopperen.

|(
Of anders maar niet galopperen.
...of gewoon ergens anders gaan lessen.
Ik ben het volledig met je eens dat het zielig voor het paard is. |(


Heel erg bedankt voor deze tips! Ga het de volgende keer eens proberen en kijken of het werkt! :)


Rangeela schreef:
Ik denk dat er zoveel hard in zijn mond wordt getrokken dat hij / zij het niet meer voelt en erdoorheen loopt. Hoe ziet de mond eruit? Is die heel? Zit er veel eelt bij de mondhoeken? Je kan een paard wel weer gevoeliger op hulpen krijgen maar of dat met een manegepaard gaat lukken waar de instructie het probleem al niet ziet.


Ik had nog gecontroleerd en er is niet veel eelt bij de mondhoeken. Ik kon alleen niet de mond/tong/tandvlees etc. bekijken omdat hij soms nogal happerig op stal kon zijn.

:)

Deroda
Berichten: 34
Geregistreerd: 18-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:29

Wat een vervelende situatie! Niet fijn voor het paard en niet fijn voor jouw handen. Ik denk dat je instructrice bedoelt (of wil) dat als jij je handen sluit, het paard terugkomt op deze hulp. In dit geval reageert het paard niet of niet genoeg en gaat de theoretische benadering dus niet op. Ik denk niet dat je instructrice direct slecht is. Misschien ziet zij niet wat jij wel voelt, of misschien bedoelt zij wel iets anders dan hoe jij het opvat. Blijven aangeven hoe het voelt en wat jij doet en blijven vragen wat zij precies bedoelt, lijkt mij sowieso goed.

Verder ga ik mee in mijn voorgangers. Blijven trekken helpt niet. Als jij trekt, trekt je paard terug, en hij is veel sterker dan jij! Bereid je overgang van galop naar draf goed voor. Als hij dan goed reageert, is de kans groter dan hij na de overgang ook goed reageert. Daarnaast kan het je helpen om in de overgang diep te zitten en om direct een oefening in te zetten, zoals een volte. Rijd de volte wel netjes, dus niet omtrekken. Of neem hem terug op de (kleine) volte. Hij moet dan wel terug in tempo.

Succes

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Hard aan het bit trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 23:03

Hard aan de teugels gaan trekken lost zeker niets op dat is iets dat je zeker wel begrijpt, en het kan idd wel anders, dit kan opgelost worden maar niet bij een manegepaard waar heel veel verschillende lesklantjes op komt te rijden en dan zeker niet met zo'n instructie. Instructie is hier zeker niet het juiste woord voor deze lesgever, maar in een manegeles kan je bijna niet anders want dit zou veel te veel de aandacht bij jou vragen en dus geen of bijna geen bij de andere lesklantjes. Ook de oefeningen die gereden moeten worden om aan dit probleem te werken passen niet in een standaard manegeles, dus in de praktijk is dit tijdens zo'n soort lessen een onmogelijke zaak om dit te gaan oplossen. Maar als dit paard bij een eigenaar zou belanden die aan dit probleem wil werken kan dit zeer zeker opgeost worden, dat dus wel.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

arnoud64

Berichten: 46
Geregistreerd: 10-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 23:08

Manege paarden zijn soms helaas wat minder aan de hulpen en wat afgestompt geraakt door het regelmatig wisselen van de ruiters op hun rug, die ook vaak niet zo ervaren zijn. Hierdoor zijn soms wat minder subtiele hulpen nodig, maar zoals jij het omschrijft moest je echt "hangen" aan de teugels en dat is niet de bedoeling. Een hele ophouding, dus een snelle remhulp met de teugels waardoor het paard begrijpt dat het langzamer moet gaan is heel normaal, soms moet dit ook best even met wat kracht, maar dan moet je wel weer "los kunnen laten" als het paard reageert op de hulp. Ik denk dat dit paard niet echt geschikt is voor een manegeles, simpelweg omdat hij de hulpen niet goed begrijpt. Wellicht kan je eens privéles nemen op een paard dat wel goed aan de hulpen staat. Dan kan je op een correcte wijze leren voelen welke hulpen er nodig zijn en wat rijtechnisch verantwoord is. Veel succes!

Syllauri
Berichten: 2
Geregistreerd: 20-05-17

Re: Hard aan het bit trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 09:25

Absoluut niet hard aan de teugels trekken!!
Vaak komt het door lichamelijk klachten.


0Lunerancea0

Berichten: 200
Geregistreerd: 03-05-11

Re: Hard aan het bit trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 12:23

Hard trekken is inderdaad niet de juiste oplossing. Helemaal niet als iedereen dit doet, dan is hij op gegeven moment helemaal dood op zijn mond ... Helaas is dat toch vaak hoe manegepaarden eindigen.
Als een paard permanent hangt, is dat vaak een teken dat hij/zij het lichaam niet goed zelf draagt. Oefeningen als cavaletti en overgangen zouden dat kunnen verhelpen, maar ja, op een manege ben je afhankelijk van wat er in jouw en andere lessen wordt gedaan. Tijdens het overgangen rijden is het belangrijk dat je ontspant in je hand zodra hij goed reageert; dit is het moment waarop hij leert. Verder ben ik het compleet met arnoud64 eens.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sydney_Zorro en 11 bezoekers