Stuiteren overgang galop naar draf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cerahkat
Berichten: 40
Geregistreerd: 04-11-16

Stuiteren overgang galop naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 15:01

Hallo!

Ik rijd nu zo een 2 jaar 1 keer in de week op een manege. Ik heb al veel geleerd in die tijd en mijn balans is vreselijk naar wel oke gegaan . Maar ik heb een welbekend en vervelend probleem in de overgang van galop naar draf namelijk stuiteren.
Dit is natuurlijk erg vervelend voor het paard maar ook voor mijzelf omdat ik echt mijn balans verlies.

Ik rijd meestal afwisselend op 2 paarden. Een wat kleiner paard met een hele fijne galop, hem moet ik echt terugnemen en weet dus ook wanneer we de overgang gaan maken. Ik kan hier dus beter op anticiperen en met hem gaat de overgang beter (niet altijd even goed maar in ieder geval beter). Ik rijd ook nog op een flinke jongen die hoog opgooit. Ik vind zijn galop een stuk lastiger en ben dan ook tijdens de galop druk bezig met mijn balans. Alleen bij hem heb ik dus echt het stuiterprobleem. Hij valt snel terug maar op momenten dat ik er niet om vraag, hierdoor verwacht ik het niet en gaat hij onverwachts van galop naar een hele snelle draf waar ik er bijna af stuiter.

Ik vroeg mijn instructrice waarom hij dat doet en ze gaf aan dat hij langzaam galopperen moeilijk vind (al vind ik het hard genoeg gaan!) En het blijft een manegepaard die denkt zooo ik heb mijn rondje gedaan, ik ben klaar.

Heel verhaal maar hoop dat het herkenbaar is en begrepen wordt.

Hebben jullie tips voor mij om hiermee om te gaan?

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 15:08

Wat zeker kan helpen is om je paard rond te maken aan de voorkant, zodat hij zijn rug gaat gebruiken.
Nu staat z'n rug strak waardoor het inderdaad niet anders voelt dan een harde plank.

Het galopperen voelt voor jou waarschijnlijk heel snel omdat hij zulke grote passen maakt.
Afhankelijk van de afmeting van je rijbaan, ben je zeker in een galoppas of 4/5 aan de overkant :D
Je paard hoeft niet perse harder, maar wel actiever. Jij moet bepalen wanneer het tijd is voor een overgang naar draf, niet je paard.

Welke tips heeft je instructrice nog meer gegeven?

Cerahkat
Berichten: 40
Geregistreerd: 04-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 15:17

Paris_ schreef:
Wat zeker kan helpen is om je paard rond te maken aan de voorkant, zodat hij zijn rug gaat gebruiken.
Nu staat z'n rug strak waardoor het inderdaad niet anders voelt dan een harde plank.

Het galopperen voelt voor jou waarschijnlijk heel snel omdat hij zulke grote passen maakt.
Afhankelijk van de afmeting van je rijbaan, ben je zeker in een galoppas of 4/5 aan de overkant :D
Je paard hoeft niet perse harder, maar wel actiever. Jij moet bepalen wanneer het tijd is voor een overgang naar draf, niet je paard.

Welke tips heeft je instructrice nog meer gegeven?


Ja hij maakt zeker grote passen! Ik wil het inderdaad ook echt zelf bepalen en op zich zorg ik in de tijd ervoor ook voor dat hij goed aan het been is en maak ik veel schakelingen en overgangen. Bij de galop gaat het dan weer mis. Hij valt ook snel naar binnen. Mijn instructrice gaf aan dat ik hem inderdaad actiever moet maken maar ik heb haar niet gevraagd hoe..

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Re: Stuiteren overgang galop naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 15:20

Hoe is jou houding? Kantel je je bekken goed naar achter?
Ik merk vaak dat ik dat zelf niet genoeg doe en daardoor begin ik dan de stuiteren omdat je met je bekken die beweging op moet vangen maar dat lukt niet als je hem naar voren kantelt.

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: Stuiteren overgang galop naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 15:24

Ik heb het zelfde probleem als Ts

Cerahkat
Berichten: 40
Geregistreerd: 04-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 15:26

xBontfire schreef:
Hoe is jou houding? Kantel je je bekken goed naar achter?
Ik merk vaak dat ik dat zelf niet genoeg doe en daardoor begin ik dan de stuiteren omdat je met je bekken die beweging op moet vangen maar dat lukt niet als je hem naar voren kantelt.


Misschien niet genoeg. Ik vind de galop nog erg spannend (al minder dan eerst) dus in beginsel span ik een hoop spieren aan maar probeer goed op te letten dat ik mijn billen zacht maak, mijn benen laat hangen en mijn binnenbeen eraan houd. Ik moet flink (voor mijn gevoel) naar achter leunen om met zijn beweging mee te gaan. Daar let ik allemaal op maar op het kantelen van mijn bekken niet. Ik zal er op letten de volgende les, wie weet helpt het!

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 15:27

Cerahkat schreef:
Paris_ schreef:
Wat zeker kan helpen is om je paard rond te maken aan de voorkant, zodat hij zijn rug gaat gebruiken.
Nu staat z'n rug strak waardoor het inderdaad niet anders voelt dan een harde plank.

Het galopperen voelt voor jou waarschijnlijk heel snel omdat hij zulke grote passen maakt.
Afhankelijk van de afmeting van je rijbaan, ben je zeker in een galoppas of 4/5 aan de overkant :D
Je paard hoeft niet perse harder, maar wel actiever. Jij moet bepalen wanneer het tijd is voor een overgang naar draf, niet je paard.

Welke tips heeft je instructrice nog meer gegeven?


Ja hij maakt zeker grote passen! Ik wil het inderdaad ook echt zelf bepalen en op zich zorg ik in de tijd ervoor ook voor dat hij goed aan het been is en maak ik veel schakelingen en overgangen. Bij de galop gaat het dan weer mis. Hij valt ook snel naar binnen. Mijn instructrice gaf aan dat ik hem inderdaad actiever moet maken maar ik heb haar niet gevraagd hoe..


Loopt je paard nagevelijk of met het hoofd in de lucht? Ik vermoed het 2e maar vraag het toch even voor de zekerheid.

Als ik jou was zou ik eerst zorgen dat je het paard correct loopt in stap en draf. Dus rond en actief. Op 2 benen en 2 teugels.
Pas wanneer je het gevoel hebt dat je dit voor elkaar hebt, zet je hem eens aan tot galop.
Kan dus best zijn dat je 2, 3 lessen niet galoppeert, maar daar heb je dan later wel weer profijt van.

Veel schakelingen en wendingen rijden om je paard actief te maken. Stap-draf, halt-draf. Draf-halt.
En voor jezelf; ga eens doorzitten! Dan maak je jezelf gewend aan het gevoel. Je hobbelt er heus niet zomaar af. :)
Doe dit ook op verschillende tempo's.

Misschien is het een idee om een keer zitles te nemen op dat paard?

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 15:28

Ik vind het helemaal niet spannend maar op 1 of andere manier ga ik toch stuiteren. Ik trek dan ook mijn hakken omhoog en dat gaat ook vanzelf. Mijn pony loopt trouwens nog niet aan de teugel

Cerahkat
Berichten: 40
Geregistreerd: 04-11-16

Re: Stuiteren overgang galop naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 15:35

@paris

Op dat moment liep hij heel nageeflijk! Hij had een hele mooie actieve draf vanuit de achterhand en aan de de teugel. Instructice zag dit en gaf aan om aan te galopperen. Hij reageerde meteen op mijn been. Doorzitten heb ik weleens geprobeerd maar dat is echt een ramp, ik weet gewoon nog niet hoe dat moet. Ik ga denk ik soieso een zitles nemen op hem voor dit probleem en een poging tot doorzitten. Als ik anderen dat zie doen ziet het er zo makkelijk uit maar bij mij??! Haha

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 15:46

Cerahkat schreef:
@paris

Op dat moment liep hij heel nageeflijk! Hij had een hele mooie actieve draf vanuit de achterhand en aan de de teugel. Instructice zag dit en gaf aan om aan te galopperen. Hij reageerde meteen op mijn been. Doorzitten heb ik weleens geprobeerd maar dat is echt een ramp, ik weet gewoon nog niet hoe dat moet. Ik ga denk ik soieso een zitles nemen op hem voor dit probleem en een poging tot doorzitten. Als ik anderen dat zie doen ziet het er zo makkelijk uit maar bij mij??! Haha


Liep hij nagevelijk tijdens het galopperen en tijdens de overgang naar draf (die hij zelf inzette)? Daar gaat het namelijk om.

Ik zou een paar zitlessen nemen op verschillende paarden. Teugels in een knoop, paard aan de longeerlijn.

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 15:46

Het klinkt alsof je je benen of billen teveel aanspant waardoor je de beweging van je paard niet goed kan opvangen. Wat bij mij helpt is proberen heel bewust mijn bovenbenen en billen te ontspannen als ik ga doorzitten of een overgang maak. Maar ik kan natuurlijk niet zien hoe jij rijdt dus een zitles is zeker handig!

edit: ik zie dat je dit al probeert. Als je dit goed doet zou je niet moeten stuiteren met doorzitten! Dus ik denk dat je het gevoel nog niet helemaal te pakken hebt.

Cerahkat
Berichten: 40
Geregistreerd: 04-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 15:53

Paris_ schreef:
Cerahkat schreef:
@paris

Op dat moment liep hij heel nageeflijk! Hij had een hele mooie actieve draf vanuit de achterhand en aan de de teugel. Instructice zag dit en gaf aan om aan te galopperen. Hij reageerde meteen op mijn been. Doorzitten heb ik weleens geprobeerd maar dat is echt een ramp, ik weet gewoon nog niet hoe dat moet. Ik ga denk ik soieso een zitles nemen op hem voor dit probleem en een poging tot doorzitten. Als ik anderen dat zie doen ziet het er zo makkelijk uit maar bij mij??! Haha


Liep hij nagevelijk tijdens het galopperen en tijdens de overgang naar draf (die hij zelf inzette)? Daar gaat het namelijk om.

Ik zou een paar zitlessen nemen op verschillende paarden. Teugels in een knoop, paard aan de longeerlijn.


Nee niet tijdens de galop en de overgang. Had inderdaad wel het idee dat hij een harde rug had. Ja ik denk dat ik dat ga doen. Gewoon even de volle aandacht van de instrustrice en niet sturen hoop dat het dan wat beter gaat.

Cerahkat
Berichten: 40
Geregistreerd: 04-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 15:56

lissisanne schreef:
Het klinkt alsof je je benen of billen teveel aanspant waardoor je de beweging van je paard niet goed kan opvangen. Wat bij mij helpt is proberen heel bewust mijn bovenbenen en billen te ontspannen als ik ga doorzitten of een overgang maak. Maar ik kan natuurlijk niet zien hoe jij rijdt dus een zitles is zeker handig!

edit: ik zie dat je dit al probeert. Als je dit goed doet zou je niet moeten stuiteren met doorzitten! Dus ik denk dat je het gevoel nog niet helemaal te pakken hebt.


Tijdens lichtrijden span ik regelmatig teveel mijn billen en bovenbenen ja. Ik let daar wel heel erg op. Tijdens de galop probeer ik overdreven te ontspannen want dan kan ik zijn bewegingen beter volgen en mijn balans is beter natuurlijk. En het stuiteren bij de overgang heeft er ook mee te maken dat het volledig onverwachts komt dus als ik 1 keer stuiter dan ben ik mijn balans kwijt en is het mis en stuur ik hem snel naar binnen voor ik eraf vlieg.

Cerahkat
Berichten: 40
Geregistreerd: 04-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 15:57

Zou leren doorzitten hier veel bij kunnen helpen? Er wordt namelijk nooit aamdacht besteed aan doorzitten in de les.

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 16:01

Paris_ schreef:
(...)

En voor jezelf; ga eens doorzitten! Dan maak je jezelf gewend aan het gevoel. Je hobbelt er heus niet zomaar af. :)
Doe dit ook op verschillende tempo's.

Misschien is het een idee om een keer zitles te nemen op dat paard?


Ja, dat helpt zeker. :)

Cerahkat
Berichten: 40
Geregistreerd: 04-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 16:04

Paris_ schreef:
Paris_ schreef:
(...)

En voor jezelf; ga eens doorzitten! Dan maak je jezelf gewend aan het gevoel. Je hobbelt er heus niet zomaar af. :)
Doe dit ook op verschillende tempo's.

Misschien is het een idee om een keer zitles te nemen op dat paard?


Ja, dat helpt zeker. :)


Dan ga ik dat zeker aankaarten bij de instructrice. Bedankt voor je tips!

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Stuiteren overgang galop naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 16:35

Even snel je topic doorgelezen, sorry als ik iets zeg dat al genoemd is.

Valt dat paard bij iedereen snel terug naar draf? Of ligt het misschien aan jouw gestuiter? Ik heb dat ook, bij sommige paarden. Als je niet lekker kunt zitten, ga je klemmen (dat noemde je al) waardoor je per ongeluk de rem er op zet. Paard is dan eigenlijk hartstikke braaf als 'ie een overgang terug maakt.

Zitles kan zeker helpen, zowel voor de galop als de overgangen. Verder kan je proberen te voorspellen wanneer hij terug zal vallen en hem voor te zijn. Is het altijd op dezelfde plek in de bak, begin lange zijde bijvoorbeeld, dan neem jij hem zelf al op de korte zijde terug, of geef je juist wat extra been in de hoek. Succes!

Cerahkat
Berichten: 40
Geregistreerd: 04-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 17:44

JorineV schreef:
Even snel je topic doorgelezen, sorry als ik iets zeg dat al genoemd is.

Valt dat paard bij iedereen snel terug naar draf? Of ligt het misschien aan jouw gestuiter? Ik heb dat ook, bij sommige paarden. Als je niet lekker kunt zitten, ga je klemmen (dat noemde je al) waardoor je per ongeluk de rem er op zet. Paard is dan eigenlijk hartstikke braaf als 'ie een overgang terug maakt.

Zitles kan zeker helpen, zowel voor de galop als de overgangen. Verder kan je proberen te voorspellen wanneer hij terug zal vallen en hem voor te zijn. Is het altijd op dezelfde plek in de bak, begin lange zijde bijvoorbeeld, dan neem jij hem zelf al op de korte zijde terug, of geef je juist wat extra been in de hoek. Succes!


Ja hij valt bij iedereen snel terug. Hij is al wat op leeftijd, superbraaf (23) en een echte beginners manegepaard. Meestal wordt er dus een rondje galop gedaan en mag hij weer naar draf. En nu je het zegt en ik erover nadenk valt hij inderdaad vaak op dezelfde plek terug naar draf (midden op de lange zijde). De laatste les gaf ik hem in de hoek ervoor nog flink been en hij reageerde daar ook op maar een paar passen verder viel hij terug, juist op het moment dat ik meer ontspande. Wellicht dat hij dacht dat ik me "zwaar" maakte en hem dus de opdracht naar draf gaf?

arnoud64

Berichten: 46
Geregistreerd: 10-11-09

Re: Stuiteren overgang galop naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 23:31

Probeer de laatste galoppassen al te gaan lichtrijden, ja dit klinkt gek maar als je dit oefent dan kan je er veel baat bij hebben :)