Op wedstrijd: afgerekend worden met een overbouwd paard?

Moderators: SayaJones, Apple

Joanne1987

Re: Op wedstrijd: afgerekend worden met een overbouwd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:13

Ik twijfel ten zeerste aan het niveau van jullie lessen als je instructeur je bovenstaande niet heeft laten trainen eerlijk gezegd...

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:15

Aan je foto's te zien zoekt ze niet de hand, maar blijft ze iets achter de teugel.
Je pony moet eerst de hand goed naar beneden willen volgen.
Met de kop omlaag alleen heeft geen meerwaarde, dan kiept hij enkel op de voorhand.
Je moet werken naar een verbinding waarbij het paard de hand omlaag volgt en ook weer opricht als je de teugels opneemt zonder achter de teugel te gaan.
Veel tempowisselingen en overgangen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:23

Een bijzet is nonsens. :)
Ik heb mijn sterrekijkster een poos met een gogue gereden: dat is een soort driehoek: het ding heeft 'een kopstuk voor aan het kopstuk ', het touwtje loopt door de bitring (of ring van kaptoom of halster) en je maakt het vast aan de singel en dan weer naar het kopstuk.

Dus accoord: "soms moet je wat" om een gewoonte te doorbreken.

Maar het gaat allemaal niet om die hals.
Bij een juist gebruikte pessoa, gogue etc kan het dier de hals strekken, het bekken kantelen de buik omhoog halen/ kort maken en de bovenlijn lang.
Zoals het plaatje van Joanne.

(En ja, er zijn mallotige lui die uitsluitend naar de hals kijken. Niets van aantrekken! Gewoon laten kletsen, jouw paard heeft aandacht voor de achterhand nodig.
Accoord, eerst de pees op orde!
Is daarna in longeren, grondwerk en rijden de achterhand op orde, "komt het aan de voorkant vanzelf wel goed".)

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:25

Mooi verwoord Sizzle!

Beauti L2 + 10
FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:26

Sizzle schreef:
Aan je foto's te zien zoekt ze niet de hand, maar blijft ze iets achter de teugel.
Je pony moet eerst de hand goed naar beneden willen volgen.
Met de kop omlaag alleen heeft geen meerwaarde, dan kiept hij enkel op de voorhand.
Je moet werken naar een verbinding waarbij het paard de hand omlaag volgt en ook weer opricht als je de teugels opneemt zonder achter de teugel te gaan.
Veel tempowisselingen en overgangen.

Hier ga ik ook totaal in mee.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:27

Met zo een paard geen hulpteugels gaan gebruiken, ook niet met longeren.....!.beter veel bakjes laten lopen. Paard moet buikspieren en rug spieren ontwikkelen...en niet in een houding gedwongen worden voor het plaatje.

AmyPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-17 11:36

In het begin was dit paardje een mega sterrenkijker :+
Ik ben blij dat ik dat er al grotendeels uit heb gekregen, want ik denk dat dat ook niet goed was voor haar. Toen ik haar reed voordat ik haar kocht, had ze een totaal verkeerd zadel op. Gelukkig ligt er nu een betere op.
Ik heb ook wel eens gedacht wat voor bit ik er het beste in kan hangen.. ik heb al dubbel gebroken bustrens gehad, D trens en dubbel gebroken watertrens. Maar ze is zo ontzettend gevoelig in dat bekkie dat ik ook maar eens aan jullie ga vragen: wat zouden jullie gebruiken? Zelf heb ik ook al eens aan enkelgebroken watertrens gedacht.
Longeren deed ik voorheen met een losse hulpteugel aan de zeikanten van de longeersingel. Die zal ik er voorlopig aflaten. Rijden heb ik nooit met hulpteugels gedaan met haar. En ben ik niet van plan. Balken kan ik inderdaad goed gebruiken met longeren! +:)+

24/6/2017
Rust zacht lieve, lieve Amy Y;(

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:41

Longeren met hulpteugel is altijd een snuk in de mond....ook als hij los zit, dan juist nog meer...is hetzelfde als mensen met waslijntjes rijden omdat ze lief willen zijn, maar als de teugel dan wordt gebruikt brengt hij onrust in de mond en komt men zelfs hard in...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:26

Nog een interessante vraag: hoe denk je dat ze spieren kan opbouwen als ze 7 dagen per week in de weer is? Voor een paard wat al goed in de bespiering zit is dat geen probleem, maar voor een paard wat spieren moet ontwikkelen wel. Spieren hebben na training een rustdag nodig om sterker te worden, het is de kwaliteit van de training en niet de hoeveelheid die telt. Beter om de dag een effectieve training dan iedere dag in 3 stukken laten lopen. Longeren is verraderlijk, het is belangrijk te herkennen wanneer ze echt actief is in de ontspanning of wanneer ze met haar koppie laag loopt te sloffen want in het laatste geval kun je ze net goed op de wei gooien, heeft hetzelfde effect. Op de foto's zie ik weer een paard dat in een krulletje loopt en de rest van het lichaam flobbert er wat achteraan. Probeer zeker in het begin constant in voorwaarts neerwaarts te blijven en vanuit daar veel overgangen en grote figuren te rijden. Probeer ook op de kwaliteit van de oefeningen te letten. Dwz dat een volte geen nut heeft als het paard over de schouder weg loopt. De voorkant laat je gewoon met rust, als je drijft vang je dat in je hand op en sta je vooral toe om haar uit te nodigen haar hoofd naar voren en omlaag te doen, wel altijd met contact natuurlijk. Het is goed dat je het sterrenkijken er uit hebt gekregen want nu kun je veel makkelijker aan de rest gaan werken!

Smile .. it confuses people =)

AmyPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-17 12:33

Ik begrijp wat je bedoeld met een rustdag, maar als ik dat met haar doe als ze weer iets mag doen, gaat ze de tent afbreken. Ze word nu al gek dat ze stil staat. Het is een paard dat graag iets doet ipv stilstaat. Nu is dat geen optie, dus staat ze gek te worden in dr box. :=

24/6/2017

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:34

Een paard die voldoende buiten komt moet best een paar dagen per week stil kunnen staan.

Het is niet eerlijk tegenover je paard om 7 dagen per week te trainen.

Ayasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:35

Ja als ze 24 uur in een boks moet is het logisch dat ze gek wordt. Het ide is wel dat het dier ook vrij kan bewegen.
Vertel me asjeblieft niet dat dit dier haar opties zijn; rijden of 24 uur in de box?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:35

Inderdaad? Gaat ze dan niet naar buiten de wei op? Of desnoods kan je op de rustdag niet gewoon buiten aan de hand gaan stappen met haar?

Smile .. it confuses people =)

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:45

Als je een fris paard hebt na rust kan je altijd even longeren voor je erop stapt. Doen wij ook met de jonkies, geen reden om je paard 7 dagen per week te laten lopen. Ze lopen hier maar 4/5 dagen per week max.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 14:03

@ Ahasya: de dag na de OP liep het dier een peesblessure in haar box op.

Duhelo
Moderator HK, MWS, JHK, JH, YRT, JITP, VVDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:59

Maar dan zou dr nu volledige boxrust moeten hebben en ook niet werken.
Ts: Zorg ervoor dat ze na herstel minstens 4u per dag vrije beweging krijgt buiten de box. liever meer.
En kijk naar een goede instructrice in jouw buurt. Wie weet kunnen bokkers je goede mensen aanraden.

https://www.bokt.nl/markt/ad/461149/hidalgo-mallorca
Superfijne hidalgo mallorca te koop, 450 € incl seatsaver, dekje en verzending!

AmyPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-17 17:15

Op de stal waar ze nu staat is geen weiland. En daar doe ik haar geen plezier mee. Voorheen stond ik op een stal met weiland, zowel kleine privelandjes als kuddeweides. Ze durfde niet meer in de kudde na een harde trap (been moest gehecht) en zelf vond ik dat ook niks. Toen privelandje. Wilde ze ook niet op, zodra ze erop stond werd ze wild als ik weg liep. Nu staat ze op een andere stal en staat ze overdag in de paddock.
Goed nieuws! Ze loopt weer goed! Vandaag is ze voor het eerst weer in de paddock geweest en tjonge wat ging ze tekeer! Was wel fijn om te zien dat ze plezier had. Ik heb ook nieuwe foto's, die ga ik nu plaatsen!

24/6/2017

AmyPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-17 17:17

Afbeelding
Afbeelding

24/6/2017

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 17:26

Eh - gesteld dat het een peesblessure is (...ik had begrepen dat de dierenarts dit op basis van voelen heeft vastgesteld - en dat de scan diende om de precieze ernst vast te stellen) dat is "ze heeft geen pijn, ze loopt goed" een heugelijk feit, maar staar je er niet blind op.
Dus houd haar binnen tot aan de scan!

Vwb de foto's: haar bovenlijn is zeker verbeterd, maar ik zie nog wel een kuiltje voor de schoft (= er is nog werk aan de winkel).
Op beide foto's staat ze met haar voorbenen 'iets te ver terug', dit kan verband houden met haar verleden als verreden paard (= veel spierspanning in de spieren die de rug hol maken & overbelasting van de voorbenen omdat er wel een ruiter op zat, maar het dier haar bekken niet kon kantelen).

(google eens op de afko 'cto gebied', potjes latijn voor de overgang van halswervels naar borstwervels. Oa Jeroen Duenk heeft nuttige informatie op zijn site staan.)

AmyPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-17 17:41

Nee, de dierenarts is niet langsgeweest. Het was een vermoede. Veel mensen zeiden nee joh dat kan niet. Maar gedurende de kreupelheid was ik daar wel bang voor. Komende dagen houd ik haar binnen en mag ze alleen een uurtje in de paddock, kijken of dat goed gaat. Verder niet. De dierenarts zei me dat een scan alleen nodig was als ze na het weekend nog kreupel was, maar dit is dus niet het geval...

24/6/2017

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:39

Ziet er beter uit die laatste foto's.

En ik deel de mening van anderen hier: Ik zie ook niet zo snel dat het jullie gaat lukken om in de Z1 dressuur te komen.

Niet op dit moment in ieder geval.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:42

Dat je paarden met een (waarschijnlijke) peesblessure boxrust moet geven is alweer ouderwets. Zou d’r gewoon naar buiten doen, meer dan een uur per dag. :)

Duhelo
Moderator HK, MWS, JHK, JH, YRT, JITP, VVDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:53

Een paard geneest niet in een paar dagen van een peesblessure. Waarschijnlijk heeft ze zich gewoon misstapt ofzo.
Paard dus meer naar buiten (weide of paddock maakt niet uit). En vraag eens rond naar hoede instructie in je buurt.

https://www.bokt.nl/markt/ad/461149/hidalgo-mallorca
Superfijne hidalgo mallorca te koop, 450 € incl seatsaver, dekje en verzending!

AmyPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-17 19:27

Mijn instructeur is de best aangeprezen instructeur in de buurt. Misschien moeten we gewoon niet naar de toekomst kijken, maar naar nu! We hebben in korte tijd al veel bereikt en dat had ik niet zonder instructie gekund.
Ik zal haar dan gewoon lekker een paar uur naar buiten laten. De staleigenaar vermoedde een verrekking oid in haar benen.

24/6/2017

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 19:39

Zo moet je ook denken! Wees blij met elk stapje dat je maakt, zeker met jouw paard. Dat doe ik ook met de mijne! Als jij netjes, correct en vooral eerlijk rijdt, mag je niet afgerekend worden op de bouw van het paard. Wel is het zo dat een bepaalde bouw gunstig is voor de hogere dressuur. Luister goed naar haar, jij kent haar tot nu toe het best.

We are not makers of history. We are made by history.