Op wedstrijd: afgerekend worden met een overbouwd paard?

Moderators: SayaJones, Apple

Duhelo
Moderator HK, MWS, JHK, JH, YRT, JITP, VVDD

Re: Op wedstrijd: afgerekend worden met een overbouwd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:23

Maar heel eerlijk? Geen enkele van de fotos toont een paard dat goed loopt. Overal in een valse knik met de rug weggedrukt. Als jouw instructeur dit oke of goed vindt, dan zou ik heel hard gaan twijfelen aan zijn kunde en kennis...
Wel goed dat je haar meer buiten zal laten!

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 08:15

AmyPony schreef:
[ [url=m/dCKTeG.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Kf1g3q.jpg]Afbeelding[/url] ]

Eerste foto rijd ik er zelf op, tweede foto iemand anders. Dit is ook alweer van een poosje terug, denk een maand. Ik heb niet echt foto's van het rijden. Wel video's, maar dat gaat zo niet via bokt.
We zijn nu bezig met lang en laag, dit pakt ze goed op. Maar nu kunnen we even niks vanwege de kreupelheid. Vanmiddag zal ik een aantal foto's maken van haar.

Op de bovenste foto zie ik toch een paard dat niet correct loopt. Je zegt dat ze vroeger een sterrekijker was, in haar lichaam loopt ze nog steeds zo, ttz. weggedrukte rug en achterhand die erachteraan loopt ipv onder de massa te komen. Het enige verschil is dat ze nu haar hoofd inknikt. Het ziet eruit alsof je je op het hoofd geconcentreerd hebt ipv op het lichaam. Het zou net andersom moeten, zorgen dat het paard haar lichaam correct gebruikt (zoals op de tekening van een paar pagina's geleden), de hoofdhouding komt vanzelf. De hoofdhouding is dan ook een controle, maar die controle heb je helaas weggetraind.
Aan de longe zou ik geen bijzetteugels bgebruiken, weer om dezelfde reden. Als het paard niet bijgezet is, is de (hoofd)houding een gevolg van een correcte manier van lopen. Een mooie oefening aan de longe is de volte verkleinen en dan weer vergroten. Volte verkleinen is wel hard werken voor het paard, dus dat maar heel eventjes doen en dan de volte terug vergroten. Als het goed is zie je dan het paard ontspannen tijdens het vergroten van de volte. Ook heel vaak van hand veranderen.
Of je ooit in Z geraakt hangt van zoveel factoren af. Maar op het moment dat je met dit paard een goede proef kan rijden in B mag je trots zijn op jezelf. Dan gaat het stap voor stap verder en je ziet wel waar je komt.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 08:21

Ik zou er met longeren zeker wel iets aanknuppen, zodat ze nagevelijk lang en laag (en dus over de rug) gaat lopen.

D.m.v. die paar foto’s kan ik niet beoordelen. Maar dat is ook iets voor je instructrice. :D

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 08:23

lieffie, je hebt een heel leuk paard, ga er lekker van genieten en zet het wedstrijdrijden voorlopig uit je hoofd. Ik vind het best schokkend dat jouw instructeur je voorhoudt dat je zo in het Z komt met dit lieve beessie. Jouw instructeur geeft jou een vertekend beeld van de realiteit.

Met een paard die zo in elkaar zit als de jouwe ben je jaren heel gericht aan het trainen voordat je uberhaupt goed een L of M proef doorkomt, het is niet reel om te denken dat je met gemak naar het Z kan.

Je hebt een heel leuk paard, waar je veel plezier van kan hebben en mijn advies is om dat vooral ook te gaan doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 09:48

Change3x schreef:
Ik zou er met longeren zeker wel iets aanknuppen, zodat ze nagevelijk lang en laag (en dus over de rug) gaat lopen.

D.m.v. die paar foto’s kan ik niet beoordelen. Maar dat is ook iets voor je instructrice. :D

Sterren kijken aan de longe is het niet.
Ik heb hele goede ervaringen met de 'body wrap' van Linda Tellington. Of de 'promise of engagement' (toe maar: de belofte van verzameling!).
Puur practisch: een bandage om de achterhand, recht achter plm een bandbreedte onder haar vrouwelijke delen.
Dat helpt om de achterhand te activeren.

In mijn ervaring werkt het beter dan touwtjes van allerlei namen om de hals.
Wat je wil is een paard dat in balans gaat lopen zoals in het plaatje van Jeanne.
Een paard gebruikt de hals om te balanceren, dus dingen als 'ik wil dat hij nageegt op de bijzet' werken niet. (Je dwingt het dier in een houding.)

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 10:10

Ik ken die methode niet, daar moet ik me dan in verdiepen voordat ik iets zomaar aanneem, maar ik geloof er niet in dat een paard aan de longe uit zichzelf constant nagevelijk over de rug loopt.

Er is in mijn ogen niks mis met touwtjes zolang je ze goed gebruik, dan is het juist effectief. Met goed longeren kan je heel veel bereiken. :j

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 10:15

Constant niet, maar je kunt een paard (ook zonder bandage) heel goed aan alleen een halstertje voorwaarts neerwaarts longeren met echt fijn werkende achterhand.
Het is ook dan van achter met de zweep zorgen dat hij er activiteit in krijgt die je voelt afvloeien via de lijn. En je merkt dan ook dat het paard netjes gebogen is aan de volte.
Natuurlijk komt het hoofd wel eens omhoog als er op straat wat gebeurt of zo, maar eigenlijk zakt hij heel snel dan weer.
Helaas leren veel mensen dat niet meer.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 10:17

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 10:18

Dat is denk ik omdat veel mensen longeren zonder iets eraan nutteloos vinden, en dat komt weer omdat je bijna niet ziet dat longeren zonder iets eraan effectief is.

Dus misschien kan het wel wat goeds opleveren, maar dan moet je wel weten wat je doet. :j

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 10:22

Dat klopt, je moet weten waar je staat. Je moet kunnen zien wat het paard doet.
Loopt hij naar beneden met zijn hoofd als een duikboot of als het eerder geplaatste plaatje juist met werkende buikspieren en goed ondertredende achterhand.
Je moet gaan voelen wanneer drijf ik bij naar de hand, precies zoals met rijden maar dan aan je longe.
Gaat hij teveel versnellen ipv actiever en verliest hij juist daardoor alle balans.
Nou ja teveel om op te noemen, maar als je dat regelmatig oefent valt het echt wel mee om aan te leren.
Zonder een zadelkamer vol rommel :)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 13:29

Change3x schreef:
Dat is denk ik omdat veel mensen longeren zonder iets eraan nutteloos vinden, en dat komt weer omdat je bijna niet ziet dat longeren zonder iets eraan effectief is.

Dus misschien kan het wel wat goeds opleveren, maar dan moet je wel weten wat je doet. :j

Daar zijn mooie stukken met mooie uitleg over gegeven, kijk eens op de site van mireille ten hoedt....

Doellos iets eraan hangen omdat men denkt dat er anders niks gebeurd, is een kwellimg voor het paard en doe je meer slechts mee dan goeds...

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 14:25

bruintje123 schreef:
Constant niet, maar je kunt een paard (ook zonder bandage) heel goed aan alleen een halstertje voorwaarts neerwaarts longeren met echt fijn werkende achterhand.
Het is ook dan van achter met de zweep zorgen dat hij er activiteit in krijgt die je voelt afvloeien via de lijn. En je merkt dan ook dat het paard netjes gebogen is aan de volte.
Natuurlijk komt het hoofd wel eens omhoog als er op straat wat gebeurt of zo, maar eigenlijk zakt hij heel snel dan weer.
Helaas leren veel mensen dat niet meer.

Eens, correct longeren met weinig poespas is zo makkelijk nog niet. Maar wel vreselijk nuttig!

Ik voeg er een foto bij, wil ik er bij vermelden dat ik niet wil zeggen dat de onderste foto een perfecte houding weergeeft maar het verduidelijkt voor TS misschien wel het verschil tussen het aanspannen van de buikspieren, het wat actiever maken van het achterbeen, het paard laten "werken" ipv laten sloffen en zorgen dat het paard niet op de voorhand duikelt.

Het is trouwens helemaal niet erg om hulp te vragen bij het longeren of sterker nog, les nemen. Kan ontzettend leerzaam zijn en je hebt er ontzettend veel profijt van tijdens het rijden.

Afbeelding

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 14:59

Indestal schreef:
Change3x schreef:

Daar zijn mooie stukken met mooie uitleg over gegeven, kijk eens op de site van mireille ten hoedt....

Doellos iets eraan hangen omdat men denkt dat er anders niks gebeurd, is een kwellimg voor het paard en doe je meer slechts mee dan goeds...

Maar je moet er ook niet doelloos iets aanhangen, daarover lees je je vantevoren in, net zoals zonder iets eraan longeren.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 15:04

Change3x schreef:

In dat geval is longeren met een hulpteugel evenmin effectief maar het valt minder op, het hoofd is in de gewenste houding gezet, en dan zijn veel mensen allang tevreden.
Wanneer je longeert zonder enige bijzet wordt je met je neus op de feiten gedrukt.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 15:06

Met een touwtje eraan stimuleer je, maar het is niet de bedoeling dat je het zo strak knupt dat je paard alleen nog maar in 1 houding kan lopen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 15:08

Change3x schreef:
Met een touwtje eraan stimuleer je, maar het is niet de bedoeling dat je het zo strak knupt dat je paard alleen nog maar in 1 houding kan lopen.

Touwtje doet alleen niets aan de achterhand maar alleen aan de voorkant, als je het niet goed gebruikt heb je dan nog steeds een paard wat in een valse knik sloft.
Pessoa trekt dan weer heel makkelijk elke pas in de mond dus dat is ook niet de oplossing.

Wat de oplossing wel is is eigenlijk vrij simpel, gewoon een echt goede instructeur die je helpt van achter naar voren te trainen ipv alleen de hals in te laten knikken. Geen hulpteugels bij nodig.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 15:13

Maar zo kunnen we voor alles nadelen verzinnen. Goed longeren is gewoon belangrijk, met of zonder touwtje. :+

TS geeft aan dat ze les heeft dus dan zal het wel goed gaan komen.

MCE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 15:17

Azmay schreef:
Change3x schreef:

Touwtje doet alleen niets aan de achterhand maar alleen aan de voorkant, als je het niet goed gebruikt heb je dan nog steeds een paard wat in een valse knik sloft.
Pessoa trekt dan weer heel makkelijk elke pas in de mond dus dat is ook niet de oplossing.

Wat de oplossing wel is is eigenlijk vrij simpel, gewoon een echt goede instructeur die je helpt van achter naar voren te trainen ipv alleen de hals in te laten knikken. Geen hulpteugels bij nodig.

Azmay,
helemaal me eens
geen hulpteugels/touwtjes ect nodig, maar met de juiste instructie gaat het haar wel lukken denk ik

AmyPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 18:44

Hoi allemaal!
Bedankt voor alle tips allereerst. Vandaag heel even aan de longe gedaan. Ze ging even helemaal uit haar dak. Na een paar minuten ben ik wel weer gestopt, om het niet te forceren. Ik heb het gewoon met een halster gedaan en dat ga ik de komende periode doen. Aankomende week ga ik sowieso nog niet rijden of lessen, ik wil eerst weer rustig aan opbouwen aan de longe en daarin oefeningen doen! Ik heb ook wel eens gedacht aan die longeerhulp achter de billen langs, maar weet niet hoe dat heet en of dat goed is enzo. Iemand daar tips voor? Anders wil ik dat wel aanschaffen voor haar. :)

24/6/2017
Rust zacht lieve, lieve Amy Y;(

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:58

Ik denk dat het verstandig is om zelf te leren goed te leren longeren. Een goede instructeur erbji halen of eens gaan lessen bij Lammert Haanstra die je ook kan leren zien hoe je paard hoort te lopen Beter niet met de internationale instructeur die je verteld dat je met je paard wel in het Z komt. Ik zeg niet dat het onmogelijk is maar wel onverstandig om dat als doel te nemen. Je paard heeft echt wel een bezwaard lijf en het zou al mooi zijn dat je je paard heel kunt houden en haar een beetje lekker aan het lopen kunt krijgen zodat je een leuke b of l proef kunt laten zien op den duur. Waar je paard alle vertrouwen in jou gaat krijgen de rust gaan vinden. Misschien kun je een plekje voor je paard vinden waar het wat minder grootschalig is , veel ruwvoer wordt gevoerd en ze bjivoorbeeld in een kleine kudde kan komen te staan. Het stressvolle gedrag zal ook zeker voor een gedeelte ontstaan door de huidige huisvesting. Als jouw paard veel kan grazen/ van de grond eten en dan goed voer , zal haar bovenlijn ook goed doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:55

AmyPony schreef:
Hoi allemaal!
Bedankt voor alle tips allereerst. Vandaag heel even aan de longe gedaan. Ze ging even helemaal uit haar dak. Na een paar minuten ben ik wel weer gestopt, om het niet te forceren.

Verstandig.
Ik ben opgegroeid met de gedachte dat het het beste is om de benen eerst "op te warmen" met bijvoorbeeld 10 minuten stappen op harde bodem.
Citaat:
Ik heb het gewoon met een halster gedaan en dat ga ik de komende periode doen. Aankomende week ga ik sowieso nog niet rijden of lessen, ik wil eerst weer rustig aan opbouwen aan de longe en daarin oefeningen doen!

Prima.
Aan het halster longeren heeft nadrukkelijk mijn voorkeur boven het bit.
Citaat:
Ik heb ook wel eens gedacht aan die longeerhulp achter de billen langs, maar weet niet hoe dat heet en of dat goed is enzo. Iemand daar tips voor? Anders wil ik dat wel aanschaffen voor haar. :)

The promise of engagement: daar heb je alleen maar een bandage voor nodig. Gewoon googlen of op www.tteam-ttouch.nl kijken. Vastmaken aan hetzij de bodywrap, of longeersingel of het zadel (die leertjes waar je als je deftig bent de beugelstoten door doet).
"Zo strak als je pyjamabroek", net niet slobberen dus.

Wat het doet: het maakt het dier attent op 'dat ze billen heeft' en maakt het makkelijker om die billen te gebruiken.
Zodat je naar het eerder geposte plaatje met de opwaartse boog toe kan. Het voordeel is dat omdat je de hals vrij laat, het dier goed zelf kan balanceren ipv in een houding wordt gedwongen. Je paard wordt dan echt ontspannen (ipv "nu heb ik een bijzet om en kan ik mijn hoofd en hals nauwelijks bewegen" - van pure stress gaan ze dan vaak allerlei spieren vastzetten.)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 18:35

Nina charlie, dat dus!

Ook ik heb na 17 jaar eigen paarden iemand omtmoet die me vertelde dat ik longeren nog veel beger kon doen dan ik deed, zonder bijzet uiteraard...
Heb daar een paar lessen in gehad....daar was ik blij mee...

Ooit ook van alles er aan gehangen hoor, alles is gelukkig weg....tot mijn grote verdriet zelfs les gehad waar ik met slof moest! Rijden.... |( als ik daar nog aan denk...

Mijn huidige paard, echt niet de makkelijkste, integendeel, alles zonder bijzet, paard loopt uit zichzelf op eigen benen.

TS, wat ook mooi is balkjes er bij leggen, paard moet dan benen optillen...mooie oefening meteen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 18:39

Je moet helemaal niks. :+

TS, hoe gaat het nu met je pony?

AmyPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-17 18:48

Hoihoi!
Vandaag ging ook weer heel erg goed! Ik heb haar eerst even 10 minuten gelongeerd. Dit ging super goed. Ze liep goed, ze was ontspannen, helemaal toppie. Later ben ik er even 5 minuten op gaan stappen, dit ging ook heel goed. Ik heb een heel klein stukje gedraafd, maar ze was nog wel stijf. Daarna afgestapt, afgezadeld en een poos losgezet. Dit kwartiertje vond ik genoeg voor vandaag. Ik was al erg blij dat alles goed ging. :)

24/6/2017
Rust zacht lieve, lieve Amy Y;(

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 19:00

Fijn dat het goed ging!

Die stijfheid, dat valt op termijn wel op te lossen. Dat ze kan ontspannen aan de longe is een goed begin -"nu de rest nog" ;)