Op wedstrijd: afgerekend worden met een overbouwd paard?

Moderators: SayaJones, Apple

AmyPony

Op wedstrijd: afgerekend worden met een overbouwd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-17 10:06

Ik wist even niet waar ik het moest zetten, maar er schoot mij een vraag te binnen.

Hoi allemaal!

Ik heb een behoorlijk overbouwd paardje. Nu is het zo dat ze echt mega goed is in dressuur, en ik over een half jaar officieel wil gaan starten. Maar nu vraag ik mij af: kan de jury mij erop afrekenen dat mijn paard overbouwd is? Mijn instructeur zegt dat we met haar zeker in het Z2 gaan komen. Maar hoe zit het met de jury?
Ik hoop dat iemand mij hierop antwoord kan geven!

Groetjes :)

24/6/2017
Rust zacht lieve, lieve Amy Y;(

faunty

Re: Op wedstrijd: afgerekend worden met een overbouwd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:08

Heb je een foto ? Dat helpt om er iets over te zeggen ..

fauntur van de berg ( Faun tor x Sebastian)
Kerstmuts

Murosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:09

Verplaatst van Horses at Work (HAW) naar -> Rijtechnische Vragen (RT-V)

Mijn fotografiepagina: https://www.facebook.com/muroschfotografie
[KS-MK] Kleine Suzie is op date; stippels, vlekjes of schimmel?
Murosch en Wainonia's blog, onze weg naar vriendschap en samenwerking http://www.murosch.simplesite.com
Mijn informatieve pagina over dressuur: http://dressuurkunjeleren.webklik.nl/page/dressuur

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:12

Ik ben ook wel benieuwd naar een foto.
Ook een overbouwd paard kan bij elkaar gereden worden, het zal misschien iets meer moeite kosten.
En goed in de gaten houden of de spieren los blijven, maar dat geldt voor ieder paard.

Beauti L2 + 10
FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice

Tulandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:15

Je wordt uiteraard niet beoordeeld op de bouw van het paard. Het gaat om hoe jij haar voorstelt en hoe de oefeningen uitgevoerd worden. Met een overbouwd paard kun je inderdaad ver komen, gevaar is wel deze paarden aanleg hebben om op de voorhand te lopen. En dat is een punt die wel beoordeeld wordt.

***In het karakter van een dier, herken je de eigenaar***

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:17

Ik denk inderdaad dat je heel erg moet oppassen dat je paard niet op de voorhand gaat duiken, want daar wordt je in elke klasse voor afgestraft. De bouw van je paard beoordelen ze niet. :)

Gibalia B+14 dressuur B+11 springen
Velvet M1+5 eindstand
Lorna Pensioen

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:23

De jury moet beoordelen op het resultaat. Met een overbouwd paard zal je meer moeite moeten doen dan met een gunstiger gebouwd paard. In de punten mag je niet afgestraft worden voor de bouw van je paard, maar als je paard bepaalde oefeningen minder goed kan uitvoeren door zijn bouw heb je daar minder punten, zelfs als de jury ziet dat je heel hard je best gedaan hebt en correct rijdt.
Bij pony's is de jury soms wat milder voor rubuuste pony's die heel correct gereden zijn, maar bij paarden moet je daar niet op rekenen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:39

Paarden die overbouwd zijn noemt met vaak in de grond gebouwd. Ze lopen voor eerder naar de grond mals dat ze oprichting kunnen tonen. Hoe verder je komt in de dressuur hoe meer je paard richting verzameling moet gaan. Dat is vaak erg moeilijk voor een overbouwd paard. Maar goed er zijn meer dingen belangrijk om in te schatten hoe dit bij jouw paard zit of zal gaan.

AmyPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-17 19:46

Afbeelding

Deze is van een poosje terug. Inmiddels heeft ze al meer bespiering. :)

24/6/2017

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 19:49

Ze is niet echt overbouwd maar heeft een (zeer) weke rug.

Sometimes a majority only means that all the fools are on the same side. ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 19:56

Sclimpre schreef:
De jury moet beoordelen op het resultaat. Met een overbouwd paard zal je meer moeite moeten doen dan met een gunstiger gebouwd paard. In de punten mag je niet afgestraft worden voor de bouw van je paard, maar als je paard bepaalde oefeningen minder goed kan uitvoeren door zijn bouw heb je daar minder punten, zelfs als de jury ziet dat je heel hard je best gedaan hebt en correct rijdt.

....en soms is het omgekeerd: paard loopt hartstikke op de voorhand maar is onderbouwd, "dat valt niet zo op".

Een goede jury ziet het verschil!
(En bij andere juries gewoon niet starten ;) !)

Edit: ik vind de lijn vanaf het diepste punt onder het zadel naar haar bekken mooi recht.
Flink veel buikspieroefeningen met haar doen (= halsstrekken met de neus er uit, overgangen, naar een langzamer gang op zit en gewicht en bij wijze van spreken een boog in de teugels).
Succes!

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Kabayo
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 20:09

Niet op een overbouwd paard maar wel op een paard dat "de grond in loopt"

Met mijn pony had ik daar ook veel moeite mee..

Normaal drafje. Lekker los van vore en probeer haar echt "omhoog" te rijden. Voor mijn gevoel toen deed ik dat ook. Dit was in een Z1 proef. Ik werd 4e van Friesland. Moment van de foto werd beoordeeld met een 8
Afbeelding
Maar als je hard genoeg oefent komt er ook wel dit uit. Afbeelding

Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. Je paard is trouwens een beetje overbouwd. Hij heeft eerder een hele weke rug.

Succes!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 20:16

Ik ben jury en kan je wel zeggen dat je met een paard wat op de voorhand loopt, het wel lastig zal krijgen.
In de B en L wordt er horizontaal evenwicht gevraagd, vanaf de M moet het paard al meer gaan dragen en dat wordt met zowel een overbouwd als onbespierd (wat jouw paard meer is geloof ik) paard moeilijker.
Toevallig had ik er laatst eentje in de ring in de B waarbij het paard écht de grond indook bij vrijwel iedere oefening, die kwam niet boven de 160 uit bij zowel mij als mijn collega in de ring ernaast.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 20:40

Was het paard ten tijde van de foto al "mega goed" in de dressuur, in dat geval kan je interpretatie van "mega goed" anders zijn dan van veel jury's en kunnen de wedstrijden tegen gaan vallen. :o

Het paard op de foto is eerder arm bespierd en week in de rug te noemen, toen zal hij niet al tijden fijn over de rug met een dragende achterhand gelopen hebben. :o Hopelijk verward je een krul aan de voorkant niet met een fijn los door het lijf lopend paard.

Maar terugkomend op je vraag, een jury zal beoordelen hoe de proef gereden wordt. Als je paard door zijn "minpunten" sommige zaken minder fijn kan uitvoeren, zal je dit in je punten merken.

Kerstmuts

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:00

Brainless schreef:
Ze is niet echt overbouwd maar heeft een (zeer) weke rug.

Hij heeft zelfs een hunters bump.
Heeft niets met overbouwd zijn te maken maar met een slechte bespiering en weke banden.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:14

Mijn vriend start met zijn paard in het L1, zij is ook wat overbouwd/op de voorhand gebouwd en daarnaast ook een echt springpaard dus geen grote beweger. Met correct rijden haalt hij echter toch vrij vlot z'n winstpunten, maar het gaat geen z-combinatie worden :)

Bekijk mijn vlogs over ondernemen, mijn paarden, hondjes en meer!

ellentje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:28

Mijn (spring)merrie is ook overbouwd. Het kost veel energie maar inmiddels (na 2 jaar starten ongeveer) hebben we de punten en gaan we in het voorjaar Z1 starten. Ik moet echt zeggen dat sommige jury leden haar ondanks haar "beperking" heel netjes jureren of wat ze doet. Echter kom je ook echt jury leden tegen die dat vermogen niet hebben en dat is soms wel even zuur.

Femke voor altijd in mijn hart, voor altijd in mijn gedachten.
Babbilou veel beleefd, veel meegemaakt. Een lach en een traan!
Beat it, vriendin. Heel speciaal, heel waardevol. Sgw B10 Dr B4 Spr B7

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:36

Ga fijn met je paard trainen, let vooral op, dat je de rugspieren en buikspieren van je paard traint. Je kan een hoop verbeteren hoor, aan een paard met weke rug. Ik vind het zelf altijd fijn, om aan de dubbele longe of lange lijnen te werken, zonder je paard vast te zetten. Dan zie je zelf ook goed, hoe het paard het lichaam gebruikt. Zorg voor een goede trainer, die weet hoe de mindere punten van je paard toch positief kunnen ontwikkelen. Die wedstrijden komen dan vanzelf en je komt dan met een paard aan, dat je netjes voor kunt stellen en het lichaam goed kan gebruiken. Heel veel succes!

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

AmyPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-17 08:21

Bedankt voor de antwoorden! Ze heeft inderdaad een weke rug. Toen ik haar in het voorjaar kocht was ze totaal verkeerd gereden, namelijk ze was echt een sterrenkijker. Dat is al steeds minder. Als ze echt lekker is losgereden loopt ze mooi over de rug.
Momenteel valt er alleen niet veel te trainen omdat ze vast heeft gelegen in de stal en nu harstikke kreupel is, er wordt aankomende week een peesscan gemaakt.
Afbeelding
Dit is een foto van toen ik haar kocht, wel overbouwd volgensmij...

24/6/2017

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 08:24

Heee, wat een tegenvaller!

Duimen dat de scan maar weinig schade laat zien!!

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 08:28

Op deze foto ziet haar rug er beter uit dan de foto van nu.
Ja flink overbouwd is ze wel, maar als jij de oefeningen laat zien zoals ze gevraagd worden krijg ook jij je punten.
Maar haar buikspieren trainen is hard nodig en aangezien ze verslechterd lijkt vraag ik me af of ze echt wel over de rug loopt zoals jij beschrijft.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 08:30

Oef die is echt niet gunstig gebouwd..

Wat betreft je vraag..mijn ervaring met overbouwde paarden dat het meer van de ruiter vraagt qua training etc.
Je zal zo'n paard eerder, meer en beter moeten leren "dragen" achter voor een fijn beeld en sommige oefeningen zullen altijd wat moeilijker zijn/ blijven.
Oftewel, als ruiter leer je er een heleboel van als je zo'n paard goed leert rijden..in de ring zal het altijd wat lastiger blijven ook qua beoordeling.

AmyPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-17 08:33

Kan ik zo'n weke rug wel sterk krijgen?

24/6/2017

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 08:34

Ik zie inderdaad ook vooral een paard met een weke rug en wat overbouwd.
Op de tweede foto kan je haar voeten niet goed zien, het lijkt er op dat ze daar ook niet goed vlak staat waardoor dat overbouwde erger lijkt dan het is.
Je hebt al een paar goede tips gekregen om aan de bespiering te werken, daar zou ik lekker mee aan de gang gaan, dan zal je zien dat ze een stuk zal verbeteren.
Lang en laag rijden, achterhand er onder, (schijn)overgangen en niet in de verleiding komen om er een slofteugel aan te hangen.
Succes!
Laatst bijgewerkt door Myca op 28-10-17 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Als je nog een zadel zoekt, kijk dan hier:
klik

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 08:35

Sterker denk ik wel, echt sterk?
Moeilijk denk ik.
Misschien eens aan een fysio of zo vragen. :)
Je hebt jezelf gewoon een hele klus gegeven wat dat betreft :)

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.