Oude pony (28) nog rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ssm_ponylove
Berichten: 16
Geregistreerd: 22-08-17

Oude pony (28) nog rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-17 22:08

Hey allemaal,

Ik heb een pony die al 28 jaar is. Hij heeft een ontzettend goede gezondheid en heeft nog een hele goede rug. Ook heeft hij een hele goede conditie en wordt hij nog 5 keer per week gereden. Ik ben 3 jaar geleden met hem gestopt wedstrijden te rijden, maar hij loopt nog steeds met gemak een Z2 proef. Hij voelt zich nog heel erg jong en kan alles nog en pubert nog steeds ;) Ik krijg alleen heel vaak de reactie dat het zielig is dat ik hem nog rijd, hoe denken jullie hierover?


kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Oude pony (28) nog rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 22:10

Als die gezond is gewoon doen . Misschien een stapje terug in nivo .

Koh-I-Noor , mooie diamant,zijn glans zal nooit verloren gaan, hij schittert voor altijd in mijn hart.

cobiie

Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 22:11

Zolang hij het nog goed aankan zie ik niet in waarom het zielig is als je er nog op rijdt (tenzij je veel te groot/zwaar bent geworden).

[o]

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 22:12

Ik denk dat je dat zelf het best voelt :) de mijne is 23 en ik merk dat ze niet meer zo lang en intensief kan als vroeger dus pas ik me er op aan wat nog wel goed voelt.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Oude pony (28) nog rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 22:15

Ik zeg altijd, rust roest. Als hij echt nog zo vitaal is als je zegt dan kun je best doorgaan. Je moet goed naar hem luisteren. Hij geeft het zelf aan als het te zwaar word

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

Ilse_Ven

Berichten: 156
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Nijmegen en Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 22:16

Als je paard nog in goede gezondheid is en een goede conditie heeft zie ik geen probleem :) Ik denk dat je nu gewoon goed in de gaten moet gaan houden of je paard geen klachten gaat ontwikkelen of achteruit gaat qua conditie, aangezien hij al wel op leeftijd is +:)+

Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get

butterfly84

Berichten: 62
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 22:16

Wat fijn dat je pony al zo oud is en nog in zo'n goede conditie! Kijk en "luister" naar je pony vaak zie je dan genoeg. Stem je rijden af op wat je pony aangeeft. Ik wens jullie nog veel plezier.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Oude pony (28) nog rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 22:22

Is dit dezelfde pony waar je het in je andere topics ook over hebt? :?

Why change the past, when you can own this day?

ssm_ponylove
Berichten: 16
Geregistreerd: 22-08-17

Re: Oude pony (28) nog rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-17 22:36

Snollygoster : ik heb topics over verschillende pony’s. Welk topic bedoel je?

mikitaxxx
Berichten: 31
Geregistreerd: 07-03-12

Re: Oude pony (28) nog rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 22:51

Als je pony het nog goed doet en er plezier in heeft zeker door blijven gaan. Inderdaad wel goed opletten dat hij/zij geen klachten krijgt!

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Re: Oude pony (28) nog rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 22:57

Als de pony in goede gezondheid verkeert en daarnaast ook nog een goede conditie heeft, zie ik niet in waarom het een probleem zou zijn dat je er nog op rijdt. Het is belangrijk dat je goed naar je pony blijft kijken en inspeelt op wat hij aangeeft en in de toekomst aan gaat geven.

Theeglas

Berichten: 2543
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 23:25

Ja hoor, zeker doen! Houdt ze vaak juist soepeler en fijner in het lichaam. En wat ik ook aan onze oudjes merk is dat ze beter eten, werken maakt hongerig. Dus al met al beter in hun vel! :j
Maar inderdaad de training aanpassen.
Zelf rijd ik mijn 22-jarige paard (grote van 1.76) nog in de lichte tour en train hem zelfs nog richting de zware tour. Ik zorg dat ik tussendoor gewoon steeds even stap en dat ik hem meer tijd geef om op te bouwen (dus na een dag vrij eerst een dag rustig opbouwen en de 2e dag weer wat meer vragen). Hij heeft nog nooit een blessure gehad en zit heerlijk in zijn vel.
Dus lekker aan de slag met de jouwe!

Britta31

Berichten: 13125
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Oude pony (28) nog rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 08:19

Ook doen.Mijn dame hebben we ook tot 30 gereden.Wel bejaardengym.Ongeveer 2/3 keer in de week een half uurtje.Maar soms ook een week niet als de wei te nat was.En alleen de kinderen.Ik vond mijzelf te zwaar.Je moet gewoon elke keer even kijken hoe hij die dag is.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

HippoNatura

Berichten: 66
Geregistreerd: 27-10-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 16:55

Zeker doen... Blijven ze fit en gezond van! Het is net als je een oudere pony/paard gaat stilzetten dat ze problemen gaan krijgen door stijfheid en dergelijke.

A horse is the projection of peoples' dreams about themselves -
strong, powerful, beautiful -
and it has the capability of giving us escape from our mundane existence.

-Pam Brown-

PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Re: Oude pony (28) nog rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 17:14

Eigenlijk kan er heel verschillend naar z on pony gekeken worden .
Voor mij zou een filmpje van de pony bereden dan een beeld kunnen geven. :)

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Re: Oude pony (28) nog rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 17:28

Ja kan prima. Houd je pony jong. Vaak als paarden bijv. Vanwege operatie blessures enz. Tijd stil staan(min 8 maand) gaat vaak ook glans eraf. Dus zeker goed om hem te blijven rijden!!

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Oude pony (28) nog rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:59

Als je pony aangeeft dat hij het nog leuk vindt zou ik hem zeker blijven 'trainen'. Stilstand is nooit goed. Maar kijk naar je dier en overvraag niet. Hier op stal hadden wij een nrps merrie die met 33 jaar nog heerlijke stap rondjes in het bos maakte. Ze genoot daar echt van. Gewoon niet te ver en niet te gek.

Alles wat je aandacht geeft groeit..

MarisschaaR

Berichten: 3
Geregistreerd: 10-10-17

Re: Oude pony (28) nog rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 16:42

Ik rij zelf ook nog op mijn pony van 31 jaar. Hij is nog super gezond en geniet hiervan. Waarom zou ik hem dan aan de kant gaan zetten? Ik geloof dat het juist goed is om hem in beweging te houden :)

Ik zie de laatste tijd veel vragen voorbij komen over het welzijn van oudere paarden. Het leek mij daarom leuk een pagina te starten en met mensen in contact te komen. Hier kunnen mensen hun vragen stellen en ervaringen delen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 17:17

MarisschaaR schreef:
Ik rij zelf ook nog op mijn pony van 31 jaar. Hij is nog super gezond en geniet hiervan. Waarom zou ik hem dan aan de kant gaan zetten? Ik geloof dat het juist goed is om hem in beweging te houden :)

Ik zie de laatste tijd veel vragen voorbij komen over het welzijn van oudere paarden. Het leek mij daarom leuk een pagina te starten en met mensen in contact te komen. Hier kunnen mensen hun vragen stellen en ervaringen delen!


Ik heb hier een tijd geleden een topic voor gestart dus als je het leuk vind kan je die vinden onder topic voor onze oudjes :)

arnoud64

Berichten: 46
Geregistreerd: 10-11-09

Re: Oude pony (28) nog rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:58

Wat is nou zielig? Paard helemaal links laten liggen omdat hij oud is of gewoon lekker genieten op een verantwoorde manier? Ik denk dat je zelf het antwoord wel kan geven!!!

Drettie
Berichten: 2
Geregistreerd: 15-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:31

Absoluut blijven rijden, misschien idd kwa niveau niet meer zo intensief maar gewoon blijven doen. Zodra je hem stil gaat zetten gaat ie waarschijnlijk heel snel achteruit en hij zal er niet gelukkiger van worden. Je kent hem zelf het best en zal zeker aanvoelen wanneer het te veel gaat worden.

Emori

Berichten: 13116
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Oude pony (28) nog rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:34

Rust roest. Lekker blijven rijden zolang hij aangeeft dat het kan!

[IM] Ons gouden paardje is er niet meer..
Follow the bliss just like a summer song
Please stay there forever, I'll try to remember


khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:34

Hoezo zielig? Rust roest! Als jij weet dat je paard dit kan, doen. Je paard heeft er lol aan, jij ook.

Niks zieligs aan hoor, een gezond, blij en fit paard te rijden- al welke leeftijd het heeft.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SuperSuup en 80 bezoekers