Met een bodyprotector minder kans op breken sleutelbeen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jooliieen

Berichten: 1999
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Met een bodyprotector minder kans op breken sleutelbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-17 15:38

Hoi,

3 weken geleden brak ik mijn sleutelbeen.. Ik nam iets te veel risico in de barrage, waardoor we een galopsprong te vroeg gingen en allebei middenin de hindernis belandden, foutje! :+

Nu mijn grote vraag: Heb je met een bodyprotector minder kans om je sleutelbeen te breken?
Aangezien een bodyprotector wel wat versteviging geeft bij het sleutelbeen.

Ik ben namelijk vorige week geopereerd, er zit nu een plaat in met schroeven, maar stel dat ik er in de toekomst weer op val (binnen nu en 3 maand), dan kan het zijn dat mijn sleutelbeen helemaal versplintert door het plaatje wat er nu in zit. Dus ik dacht: Misschien is het verstandig om de eerste 3 maand even met een bodyprotector om te gaan springen?

Ik hoor graag jullie ervaringen :D


Dulana L+10 & B+42
Merel


Onali

Berichten: 18377
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Met een bodyprotector minder kans op breken sleutelbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 15:41

Of misschien je sleutelbeen rust geven en dus niet rijden/ springen.

Black is the colour of my true love's hair

Daphneeeej

Berichten: 2997
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 15:43

Het zou misschien iets beschermen maar een sleutelbeen kan ook al breken doordat er een klap schuin op de schouder komt. Dus vaak niet eens door een klap op de voorkant van het sleutelbeen. Dus mijn mening is dat het niet zal helpen om sleutelbeen breuken te voorkomen.

Nicjuh_
Berichten: 260
Geregistreerd: 04-09-08
Woonplaats: Gilze

Re: Met een bodyprotector minder kans op breken sleutelbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 15:44

Bij mij in de les een aantal jaren geleden viel een meisje met bodyprotector van haar paard en brak toen har sleutelbeen. Denk niet dat het echt zal voorkomen

Paris_
Berichten: 2121
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 15:48

Helaas niet, heb zelf mijn sleutelbeen gebroken toen ik met bodyprotector viel.
Ik zou het risico niet nemen en gewoon lekker rust nemen!

JorineV
Berichten: 1084
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Met een bodyprotector minder kans op breken sleutelbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 16:02

Niet alle bp's geven even veel bescherming bij de schouders. Sommige hebben ook daar blokjes, en als je daar zelfs nog schouderstukken bij zou doen (zoals je bij het crossen soms ziet), heb je echt veel meer demping dan zonder bp. Andere modellen beschermen daar idd totaal niet. Dus voor je ze helemaal afschrijft, is dat wel iets om aan te denken ;)

Neemt niet weg dat bescherming alleen de klap kan verdelen. Als je maar hard genoeg valt, breek of kneus je alsnog wat. Ik zou het risico niet nemen, met dat plaatje erin. Het is maar voor even :)

Anoniem

Re: Met een bodyprotector minder kans op breken sleutelbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 20:55

Een kennis van mij heeft ook haar sleutelbeen gebroken, incl plaatje en die mag/wil nu niet rijden. Want idd, als je dan valt, dan sloop je de boel goed. Dus ik zou geen risico nemen, en wachten tot het plaatje er weer uit is.

_clau_1991

Berichten: 1067
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Re: Met een bodyprotector minder kans op breken sleutelbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:09

Ik heb zelf ook mijn sleutelbeen gebroken door een val en daar zit nu een plaatje op. Ik draag met rijden een Airowear met schouderstukken. Echt mooi ziet het er niet uit (ik noem het altijd mijn harnas :D ) maar ach.. Als het maar functioneel is denk ik maar!!

*Want wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?*
Grand Easter DH (Uphill x Lancet)

Sorriso

Berichten: 4888
Geregistreerd: 07-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:14

Ik heb mijn sleutelbeen ook gebroken, links. Heb er een plaatje in en 6 schroeven, al dik 5 jaar. Mocht een nachtje in het ziekenhuis blijven na de operatie. Ben in de periode erna wel een paar keer van paard gekukeld, niet te heftig, kon zo weer opstappen en sleutelbeen was ook niks mis mee. Ik durf zo niet te zeggen hoe lang dit was na de operatie.

In de tussentijd heb ik ook een week in het ziekenhuis mogen verblijven door een flinke snoekduik van het paard af en ja, je raadt het al, op links gevallen. Had geen BP aan en had 2 ribben gebroken, een klaplong en hersenschudding. Mijn sleutelbeen was helemaal in orde. Alleen dat was pas 1,5 jaar na de operatie. Ik was best ver heen, maar heb volgens mij nog wel 'sleutelbeen' uitgekraamd, heb me toch wat zorgen gemaakt dus. Hoe voel je je erbij? Heb je genoeg kracht in die arm? Voelt het stabiel? Wat heeft de dokter gezegd? 3 weken is wel erg snel hoor. Ik had een behoorlijke breuk en bij mij duurde het toch wel een paar maanden voor de breuk hersteld was, ben nog meerdere keren op de foto geweest na de operatie.

Edit: Vorige week woensdag bijna eraf gevallen (ik lijk een ontzettende brokkenpiloot nu, maar dat valt best mee hoor, zit veel tijd tussen :+ ), maakte me bij voorbaat al zorgen om mijn sleutelbeen, ik hing er half naast. Juist ja, aan de linkerkant.

I wonder, wonder, wonder... About the spell that you are under
Tell me it's some hocus pocus, Made to lose your focus

Jooliieen

Berichten: 1999
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-17 22:02

Sorriso schreef:
Ik heb mijn sleutelbeen ook gebroken, links. Heb er een plaatje in en 6 schroeven, al dik 5 jaar. Mocht een nachtje in het ziekenhuis blijven na de operatie. Ben in de periode erna wel een paar keer van paard gekukeld, niet te heftig, kon zo weer opstappen en sleutelbeen was ook niks mis mee. Ik durf zo niet te zeggen hoe lang dit was na de operatie.

In de tussentijd heb ik ook een week in het ziekenhuis mogen verblijven door een flinke snoekduik van het paard af en ja, je raadt het al, op links gevallen. Had geen BP aan en had 2 ribben gebroken, een klaplong en hersenschudding. Mijn sleutelbeen was helemaal in orde. Alleen dat was pas 1,5 jaar na de operatie. Ik was best ver heen, maar heb volgens mij nog wel 'sleutelbeen' uitgekraamd, heb me toch wat zorgen gemaakt dus. Hoe voel je je erbij? Heb je genoeg kracht in die arm? Voelt het stabiel? Wat heeft de dokter gezegd? 3 weken is wel erg snel hoor. Ik had een behoorlijke breuk en bij mij duurde het toch wel een paar maanden voor de breuk hersteld was, ben nog meerdere keren op de foto geweest na de operatie.

Edit: Vorige week woensdag bijna eraf gevallen (ik lijk een ontzettende brokkenpiloot nu, maar dat valt best mee hoor, zit veel tijd tussen :+ ), maakte me bij voorbaat al zorgen om mijn sleutelbeen, ik hing er half naast. Juist ja, aan de linkerkant.


Bedankt voor je verhaal! Maar wat is de reden dat je het plaatje in je sleutelbeen hebt laten zitten?


Dulana L+10 & B+42
Merel

Jooliieen

Berichten: 1999
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-17 22:02

_clau_1991 schreef:
Ik heb zelf ook mijn sleutelbeen gebroken door een val en daar zit nu een plaatje op. Ik draag met rijden een Airowear met schouderstukken. Echt mooi ziet het er niet uit (ik noem het altijd mijn harnas :D ) maar ach.. Als het maar functioneel is denk ik maar!!


Bedankt voor je reactie! Hoe lang is het nu geleden? En laat je het plaatje nog verwijderen?


Dulana L+10 & B+42
Merel

_clau_1991

Berichten: 1067
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Re: Met een bodyprotector minder kans op breken sleutelbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 23:29

Het is nu 1,5 jaar geleden en ik laat het plaatje voorlopig gewoon zitten. Het litteken is mooi genezen en ik heb eigenlijk geen klachten vanwege het plaatje. Plus dat ik het Spaans benauwd krijg van het idee weer geopereerd te moeten worden dus zolang het niet nodig is.. O:) Ik heb wel wat minder kracht nu in mn linkerarm en heb een tijd geen gevoel gehad in een groot gedeelte rondom mijn sleutelbeen. Maar dat gevoel is nu na 1,5 jaar heel langzaamaan terug aan het komen. Ben er daarna nog 2x afgevallen en was toch wel blij dat ik mn BP aan had. Veel sterkte met het herstel!

*Want wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?*
Grand Easter DH (Uphill x Lancet)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 00:01

_clau_1991 schreef:
Het is nu 1,5 jaar geleden en ik laat het plaatje voorlopig gewoon zitten. Het litteken is mooi genezen en ik heb eigenlijk geen klachten vanwege het plaatje. Plus dat ik het Spaans benauwd krijg van het idee weer geopereerd te moeten worden dus zolang het niet nodig is.. O:) Ik heb wel wat minder kracht nu in mn linkerarm en heb een tijd geen gevoel gehad in een groot gedeelte rondom mijn sleutelbeen. Maar dat gevoel is nu na 1,5 jaar heel langzaamaan terug aan het komen. Ben er daarna nog 2x afgevallen en was toch wel blij dat ik mn BP aan had. Veel sterkte met het herstel!

Hier nog één; plaat en vijf schroeven, yep, val van paard.
In mijn geval al langer geleden, jaar of zeven, en de ijzerwinkel zit er ook nog in.
Als het er langer dan een jaar inzit kun je er van uit gaan dat het er niet meer uitgehaald wordt, wordt dan steeds moeilijker.

Sorriso

Berichten: 4888
Geregistreerd: 07-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 00:22

Het gebied rondom je sleutelbeen is heel kwetsbaar omdat er zo ontzettend veel zenuwbanen lopen. Ik heb tot op de dag van vandaag nog een andere sensatie op een gedeelte van de huid daar, bij bijvoorbeeld krabben ofzo. Dat voelt een beetje akelig. Beetje een licht doof gevoel. Ik wil niet dat dat stuk nog groter wordt. Daarbij vond ik de narcose en botpijn niet erg aangenaam. Heb in de week na de operatie tentamen moeten doen en zwaar gezakt omdat ik het gewoon niet op een rij had in m'n pan. 2 weken later glansrijk door de herkansing gekomen. Daarnaast (of eigenlijk vooral) raadde de arts me ook aan het te laten zitten zolang ik er geen last van heb. Het enige wat nog vervelend is, is het dragen van een rugtas. Als die wat zwaar is, gaat dat gewoon echt niet. Sportbh met gekruiste bandjes gaat prima sinds een paar jaar. Moet wel zeggen dat ik er vaak aan gedacht heb, om het er weer uit te halen. En nog af en toe wel eens.

Heb nog even nagezocht trouwens. Ben destijds in mei gevallen, in juni geopereerd (jaja, heb 2 weken met 'pianotoets' rondgelopen) en sowieso in augustus en november nog op check geweest, ik gok ook vóór augustus nog om het resultaat van de operatie te bekijken. Ik vermoed dat ik voor augustus wel weer op paard en de motor gezeten heb. In augustus was de bovenkant van het bot weer aangegroeid maar aan de onderkant zat nog steeds een scheurtje, vandaar dat ik nog eens terug moest komen.

I wonder, wonder, wonder... About the spell that you are under
Tell me it's some hocus pocus, Made to lose your focus

arnoud64

Berichten: 46
Geregistreerd: 10-11-09

Re: Met een bodyprotector minder kans op breken sleutelbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:04

Zoals de naam het al zegt biedt een bodyprotector bescherming aan het lichaam en dan met name de wervelkolom, dus ik zou er maar niet prat op gaan dat het voor jouw probleem (sleutelbeen) helpt. Beterschap

Jooliieen

Berichten: 1999
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Re: Met een bodyprotector minder kans op breken sleutelbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 16:31

Bedankt iedereen, ik weet genoeg!


Dulana L+10 & B+42
Merel


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers