Ruiterademhaling als ondersteunende hulp : dillema

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Ruiterademhaling als ondersteunende hulp : dillema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 20:20

De ruiter kan zijn ademhaling bewust gebruiken in de communicatie met zijn paard, zoveel is zeker.

Je kunt uitademen en totaal ontspannen (tot een zoutzak) om je paard in stap te laten vallen. Dat weet ook iedereen. Ik vind wel dat ze dan op de voorhand vallen, maar in sommige omstandigheden is dat geen bezwaar.
Maar dit is niet wat ik bedoel.

De ademhaling kan ook als (ondersteunende?) hulp gebruikt worden bij het actief rijden van overgangen, tussen de gangen en ook bij het schakelen in draf en galop.
En nu komt het.

Er zijn twee theorieën die beide hun voorstanders hebben. Wat kiezen jullie en waarom?

Theorie een: inademen is vooruit, uitademen is terug:
"Uitademen bij een neerwaartse overgang doe ik bij alle paarden die ik rijd. Waarom juist uitademen? Je ontspant je hele lichaam en je energie gaat naar beneden tot in je achterste (probeer maar eens te voelen op een stoel) je zitvlak blijft hierdoor ook goed in contact met je zadel en dus ook met de acherhand.
Als je dan inademt gaat je energie peil naar boven en je zitvlak knijpt een klein beetje samen (kan je ook goed voelen als je hier een keer in overdrijft). Ik kan mijn paard laten aandraven enkel met in te ademen en mijn zitvlak een beetje aan te spannen, mijn benen heb ik bijna niet nodig. Je ademhaling moet klein blijven en door je hele lichaam gaan. Naar mate je hierin goed vordert kan je ook tempowisselingen rijden op je ademhaling. gewoon zalig gevoel!!! zo fijn paardrijden met gevoel "

Theorie twee: inademen is verzamelen en uitademen is vooruit.
"Als je inademt, maak te jezelf groter en knijp je de billen iets toe. Je gewicht komt ietsje naar voor, zo blijf je uit de rug en kan het paard achter beter onderkomen voor het verzamelen en eventueel de overgang terug.
Als je buikademhaling uitademt, kantelt je bekken iets naar achter waardoor je "gas" geeft.
Met deze methode is je ademhaling groter en duidelijker.
Naar mate je hierin goed vordert kan je ook tempowisselingen rijden op je ademhaling. gewoon zalig gevoel!!! zo fijn paardrijden met gevoel"

Persoonlijk heb ik goede ervaring met methode 2. Dat ik dan opvallender adem vind ik zelfs een voordeel. Mijn paard moet niet met elke kleine ademhaling van mij gaan schakelen...
Wat doen jullie en waarom?

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Ruiterademhaling als ondersteunende hulp : dillema

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:23

Ik denk nr 1. Voornamelijk omdat met grondwerken uitademen stilstaan is. Interessante discussie, ik volg je even. Nu op de telefoon dus ik hou het even kort :-)

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 10:02

Ik gebruik ook uitademen voor een neerwaartse overgang. Inademen voor voorwaarts vind ik interessant. Daar ga ik ook mee aan de slag!

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Ruiterademhaling als ondersteunende hulp : dillema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 10:05

Irene, is dit uitademen voor een neerwaartse overgang waarbij het paard een beetje op de voorhand mag komen? Zoiets als "Genoeg gewerkt, even kalmer aan."

AlwaysH

Berichten: 11268
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Ruiterademhaling als ondersteunende hulp : dillema

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:07

Ik volg ook mee, heel interessant!

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:15

Je beschrijft nu ergens in en uitademen als 2 "aparte" hulpen. Maar tegelijkertijd beschrijf je ook wat er verder in je lijf gebeurd, dus het is een combinatie van hulpen.
Het grote risico vind ik dat je te veel focust op je ademhaling waardoor je, met name bij de inademing veel meer spanning hebt dan goed is. Dat is in ieder geval mijn ervaring, ook vanuit yogalessen.
Als je goed controle hebt over de andere zithulpen die je omschrijft zal de ademhaling volgen in een natuurlijk ritme, daar ben ik persoonlijk meer van.

Ik gebruik beide "methoden", maar vanuit de de andere hulp die je omschrijft, de ademhaling volgt dan vanzelf.

MiCasa
Berichten: 96
Geregistreerd: 04-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 09:01

Tijdens het rijden werk ik niet alleen met mijn ademhaling, Maar ook met mijn energie.
Mijn paard heeft een hoge energie en loopt snel over haar tempo. Als je aanspant zal ze de pas versnellen en een spanning opbouwen.
Houd ik mijn energie laag, dan rijd ik haar terug in tempo. Uitademen is bij mij een overgang terug tot aan stilstand. Bij een overgang naar boven werk ik meer op energie.
Als ik mijn ademhaling zou veranderen, versnellen of bijvoorbeeld meer zou inademen dan krijg ik een ongecontroleerde overgang en wordt ze als het ware afgeschoten. Door deze verandering komt er een spanning in mijn lijf (van top tot teen) die inwerkt op mijn paard.

Ik persoonlijk vind wel dat je ademhaling belangrijk is, maar werken met je energie vind ik minstens zo belangrijk.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Ruiterademhaling als ondersteunende hulp : dillema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 09:42

Wow, micasa, zo subtiel als bij jou krijg ik het niet hoor.
Krijg je dat nog allemaal onder controle tijdens een dressuurproef?

@siskeh. Ook bij mij is dat in- en uitademen maar een ondersteunende hulp. Maar in dit topic wil ik dat er nu eens uitlichten omdat ik vroeger methode 1 gebruikte (uitademen is kalmeren, lagere energie, vertragen...) tot mijn dressuurlesgever mij het omgekeerde uilegde (inademen is verzamelen, komt bij de halve of hele ophouding;uitademen is vooruit). Ik vond het logisch klinken, probeerde het en het lukt. Omdat hen net tegengesteld is, vraag ik nu eens jullie mening.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 09:48

Ik ben zelf ook van methode 1.
Ik heb het idee dat jonge paarden dit eigenlijk direct begrijpen.
Zowel als je ze aan de hand hebt als dat je er op zit.
Omdat je hele lijf dan ontspanning aan geeft en je daardoor de rust ook bij het paard krijgt en zo naar een rustigere gang gaat.
Dat ze daarbij op de voorhand gaan vallen ben ik het weer niet mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 10:09

koend schreef:
Wow, micasa, zo subtiel als bij jou krijg ik het niet hoor.
Krijg je dat nog allemaal onder controle tijdens een dressuurproef?

@siskeh. Ook bij mij is dat in- en uitademen maar een ondersteunende hulp. Maar in dit topic wil ik dat er nu eens uitlichten omdat ik vroeger methode 1 gebruikte (uitademen is kalmeren, lagere energie, vertragen...) tot mijn dressuurlesgever mij het omgekeerde uilegde (inademen is verzamelen, komt bij de halve of hele ophouding;uitademen is vooruit). Ik vond het logisch klinken, probeerde het en het lukt. Omdat hen net tegengesteld is, vraag ik nu eens jullie mening.



als je gaat rijden zoals micasa aangeeft krijg je dat zeker onder controle en gaat het als "normaal rijden" voelen (thuis en op de wedstrijd gelijk, voor het paard niet verwarrend)

je moet dan thuis/tijdens het oefenen ook op deze manier gaan rijden - oefenen in korte stukjes b.v. een of twee onderdelen van de proef - om het onder de knie te krijgen,
dan voelt het op de wedstrijd voor het paard net als thuis

succes, leuk dat je er zo mee bezig bent,

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 22:55

Misschien is het geen tegenstelling als je uitademen ziet als ontspannen (gang terug of weer voorwaarts gaan na verzamelen) en inademen als activiteit (gang omhoog of verzamelen,verzamelen is ook aanspannen, actief/intensief werken, dus misschien inderdaad energie omhoog en omlaag, aanspannen en ontspsnnen)

MiCasa
Berichten: 96
Geregistreerd: 04-10-17

Re: Ruiterademhaling als ondersteunende hulp : dillema

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 11:23

Koend:
Natuurlijk wel! Oefenen, oefenen, oefenen. Tijdens een proef mag je dus ook eigenlijk niet anders rijden dan thuis. Het verschil zal echter zenuwen zijn. Heb je gelijk goede oefeningen om diep door te blijven ademen en daarbij te ontspannen. Neem ook die tijd bij het losrijden!

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ruiterademhaling als ondersteunende hulp : dillema

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 19:08

Ik pas eerlijk gezegd geen van beiden toe. :o

Ik vind 'gebruik van energie' heerlijk rijden, maar ik vind niet dat de stand van mijn bekken, ribkorf of de ontspanning van mijn bilspieren mag veranderen tijdens mijn adembeweging.
Mijn Knollie zal mijn ademhaling heus voelen, maar niet ervaren als hulp. (Al helemaal niet als ik verkouden ben...)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:24

Eerlijk gezegd kan ik me van geen van beide voorstellen dat het echt handig is als hulp. Ademhaling is belangrijk (al is het maar om te blijven functioneren.) en ook het ritme van je ademhaling (blijven ademen en rustig ademen, niet oppervlakkig en gespannen.) maar "uitademen = terug" en "inademen = vooruit" moet bijzonder vermoeiend en verwarrend zijn gezien we gemiddeld rond de 15 keer per minuut ademen.

leanR
Berichten: 491
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:16

Ayasha schreef:
Eerlijk gezegd kan ik me van geen van beide voorstellen dat het echt handig is als hulp. Ademhaling is belangrijk (al is het maar om te blijven functioneren.) en ook het ritme van je ademhaling (blijven ademen en rustig ademen, niet oppervlakkig en gespannen.) maar "uitademen = terug" en "inademen = vooruit" moet bijzonder vermoeiend en verwarrend zijn gezien we gemiddeld rond de 15 keer per minuut ademen.


Daarom wordt het niet omschreven als enkele hulp, maar als ondersteunende hulp (correct me if I'm wrong). Je lichaam moet daadwerkelijk de ademhaling naleven ter ondersteuning van je hulp en volgens mij gebeurd dat niet 15 keer per minuut. Het doel lijkt de overgang samen te maken, als combinatie, en niet alleen het paard. Vooral bij mijn sensibele jonge paard is letten op mijn ademhaling een belangrijk aspect wat beide partijen helpt in de training. Misschien hangt het wel totaal af van in welk training-stadium je je bevindt?
Ik vind de theorie in methode 2 ook wel heel interessant. Vraag me af of is het de energie van ademhaling, of enkel het gevolg van de inademing (als in: rug recht, borst naar voren, neus in de wind, evenwicht) of juist andersom bij uitademing. Dan lijkt me de ademhaling het middel en niet de sleutel (ligt die dan wel bij het écht bewustworden van je hulpen?)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27971
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 13:18

Ik gebruik het zelf wel veel, en dan in de vorm uitademen = vertagen (of whoa (western), ligt aan de combinatie met andere hulpen); inademen is verruimen.

Dit vanuit mijn gevoel dat uitademen = zwaartepunt verlagen, en meer gewicht in het zadel is voor mijn paard (een deel van) de hulp voor langzamer. Inademen is mijn eigen energie verhogen, en daarmee ook de energie van het paard. Het is bij mij trouwens nooit een op zichzelf staande hulp, ik combineer hem altijd met andere gewichts-, been-, en zithulpen.

Beetje zoals dit: https://www.facebook.com/10989246134825 ... 284264002/

Werkt ook perfect naast het paard trouwens. Ik doe ook veel aan de hand, ook wedstrijdonderdelen, en inademen is voor mijn paard een eerste cue om iets te gaan doen: aanstappen, vanuit halt een turn, etc. Een soort: 'let op...!'

Ik denk trouwens wel dat de effecten ervan kunnen variëren, zoals al duidelijk is uit het feit dat de één uitademen gebruikt voor verzamelen, en de ander juist voor verruimen. Het kan natuurlijk ook gewoon een aangeleerd 'trucje' zijn, om het maar even oneerbiedig te zeggen. Daar is op zich niks mis mee, maar geeft wel aan dat het volgens mij geen eenduidig effect teweeg brengt op elk paard.

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Ruiterademhaling als ondersteunende hulp : dillema

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 13:24

Op de hartslagmeter zie je mijn paarden ook reageren op mijn ademhaling/ energie/ hartslag.
Als ik diep ademhaal en uitblaas, doet mijn paard dit ook en verlaagt daarmee zijn hartslag ca. 10 slagen.
Ik gebruik dat als ik sta in te spannen en hij is druk.
Bij het rijden onder het zadel merk ik het ook op de hartslagmeter.
Bij de training voor de koets, merk ik het niet dat uitademen tot hartslagverlaging werkt. Daar werkt rustig praten het snelst.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Ruiterademhaling als ondersteunende hulp : dillema

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 08:40

Ik probeer mijn paard gevoelig te rijden maar zo heftig reageren op ademhanlimg vind ik enorm onhandig. Ik wil zonder er bij na te denken kunnen gapen / zuchten etc zonder dat hij van tempo veranderd. Daar gebruik ik liever mijn balans (heup/bekken/romphouding/hoofdpositie) voor.

Gelukkig maar dat iedereen zijn eigen methoden kan hanteren!

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Ruiterademhaling als ondersteunende hulp : dillema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 19:39

Ik volg Trol.
Vandaar dat ik voor het (overdreven?) duidelijk inademen en uitademen kies als ik er betekenis aan geef. In zo een geval beïnvloedt je ademen duidelijk je balans (stand romp en bekken). Als je paard dan effectief reageert op je adem of op je balans maakt niets meer uit.