Hoe laat ik mijn pony rustig galopperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dorothylucky

Berichten: 15
Geregistreerd: 03-02-17

Hoe laat ik mijn pony rustig galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-17 12:52

Hallo bokkers!

Mijn pony is nu 6 jaar en ongeveer twee jaar onder het zadel. Ik heb hem pas drie weken dus we moeten beide nog aan elkaar wennen. De stap en draf gaan super goed. Hij reageert goed op mijn hulpen, houdt mijn tempo aan en heeft aan beide kanten een fijne draf. Het enige waar ik tegenaan loop is de galop. Wanneer hij begint te galopperen verhoogt hij zijn tempo heel erg, valt hij naar binnen en is het moeilijk om hem nog te sturen. Hij luistert wel naar mijn hulpen wanneer ik hem weer naar de draf wil laten overgaan, maar rustig galopperen lukt niet. Zijn vorige eigenaresse vertelde ook dat hij daar niet zo vaak moest galopperen, altijd maar 1 rondje per keer dat erop gereden werd. Ik hoop dat jullie misschien tips hebben over hoe ik hem rustig kan laten galopperen zonder dat het echt racen wordt.

Groetjes Liza

Dorothy my angel <3


Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:02

Eerste wat mij binnenvalt is dat hij geen goede balans heeft en dit wil "compenseren" door sneller te gaan en naar binnen te vallen. Die ervaring heb ik namelijk met de Haflinger van mijn kennis toen ik hem pas begon te rijden.

Misschien werken aan rechtgerichtheid en balans?

Beetje op google zoeken brengt ook raad: zoekterm: "paard valt naar binnen bij galop"
http://www.atletischerijkunst.nl/rijtec ... galop.html
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 18-10-17 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Leef en laat leven.

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:04

Veel paarden die de galop nog moeilijk vinden vallen enorm uit elkaar bij het aangalloperen zoals je omschrijft. Ga dus oefenen op het aangalloperen zelf. Laat hem niet het tempo verhogen en dan aanspringen maar spring pas aan als hij in draf netjes aan elkaar loopt. Vanuit een hoek is het makkelijkste. Gewoon daarop blijven oefenen en dan komt de galop zelf vanzelf goed ;)

Dorothylucky

Berichten: 15
Geregistreerd: 03-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-17 13:25

Achaiah schreef:
Veel paarden die de galop nog moeilijk vinden vallen enorm uit elkaar bij het aangalloperen zoals je omschrijft. Ga dus oefenen op het aangalloperen zelf. Laat hem niet het tempo verhogen en dan aanspringen maar spring pas aan als hij in draf netjes aan elkaar loopt. Vanuit een hoek is het makkelijkste. Gewoon daarop blijven oefenen en dan komt de galop zelf vanzelf goed ;)


Bedankt!

Dorothy my angel <3

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Hoe laat ik mijn pony rustig galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 12:55

De meeste mensen galopperen met jonge of onervaren paarden juist te langzaam. Om te leren goed tactzuiver en over de rug te galopperen is een behoorlijk tempo nodig. Het naar binnen vallen zorgt er waarschijnlijk wel voor dat hij het tempo van je overneemt en zijn balans kwijtraakt. Je moet hem dus eerst leren dat hij zijn gewicht recht boven zijn benen moet houden met rijden door hem met je binnenbeen naar buiten toe te drukken. Eventueel met behulp van je zweepje op de schouder om uit te leggen wat je bedoeld. Zodra hij mooier in balans blijft zal het tempo vanzelf beter worden. Rijd de eerste tijd echter vooral niet teveel terug, dan krijg je al snel een viertakt galop met te weinig sprong. Dat voelt weliswaar gecontroleerd en zit best prettig maar op langere termijn raak je daarmee in de problemen.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

TamaraG

Berichten: 56
Geregistreerd: 01-01-17

Re: Hoe laat ik mijn pony rustig galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:06

Bij mijn oude pony sprongen we altijd aan als ze netjes aan elkaar liep, en dan in de hoek voor het korte stukje van de bak, zodat ze niet gelijk het lange stuk voor zich ziet

Gijs B
♦ L springen ♦
♦ B Dressuur ♦

Breakdance
♦ B springen ♦
♦ B dressuur ♦

cobiie

Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Hoe laat ik mijn pony rustig galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:09

Bouw het galopperen rustig op, dus aanspringen dan na een paar passen galop (voordat hij gaat versnellen) weer terugnemen en bouw het aantal galoppassen langzaam uit.

Het klinkt mij ook als een balans probleem.
Wanneer je ermee buiten durft te rijden is misschien op buitenrit de galop oefenen ook niet verkeerd als je mooie rechte paden hebt.

[o]

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:13

Mijn jonkie had exact het zelfde ook evenwichts problemen in de galop, maar de enige oplossing is eigenlijk door het gewoon te doen. Dus gewoon lekker veel galopperen, oefenen op de overgangen en niet te veel met je teugels proberen te corrigeren. Het heeft bij mijn paard ook eventjes geduurd en het is nog steeds niet perfect. Maar met geduld komt het uit eindelijk goed!

Hurby (Prinz K3 x Kennedy) ZZL+1 // Kronos Z1+2
Tongerenhof Pyriet M2
Roulette Fly Della Loggia M1 (verkocht) // Wobke R. M1 (verkocht) // Blinky M1 (verkocht)

esmeeenw

Berichten: 56
Geregistreerd: 10-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:38

Eerst gewoon even een aantal rondjes galopperen waardoor hij wat rustiger word. Als hij dan wat rustiger word beloon hem dan, zodat hij weet dat het rustige goed is.

khoorn
Berichten: 33
Geregistreerd: 23-10-17

Re: Hoe laat ik mijn pony rustig galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:52

korte stukjes galopperen paar sprongen en weer terug nemen liever een paar galop sprongen goed dan een race wedstrijd

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: Hoe laat ik mijn pony rustig galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:02

0000, raad je aan om vooral op de hoefslag te galopperen of is een volte beter?

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:06

Riel schreef:
0000, raad je aan om vooral op de hoefslag te galopperen of is een volte beter?


Ik begin zelf altijd op de hoefslag waarbij ik doe hoeken heel erg afrond (soort halve grote volte maak ik dan bij A en C). Op die manier verlies je het minste ritme en je merkt dat de paarden wat naar voren beginnen te trekken op de lange zijde. Dat heb ik graag, ik wil paarden die voorwaarts denken en die durven lopen. Dan begin ik eens met 1 grote volte bij C, een lange zijde en weer een volte bij A zodat ze steeds weer hun balans terugvinden. Als dat goed lukt is meerdere voltes galopperen eigenlijk al niet zo'n punt meer.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:08

Gewoon galopperen, die van mij ging in het begin ook vreselijk hard en dan plat de bocht door. Maar is helemaal goed gekomen.

Ik laat haar soms tien keer opnieuw aanspringen in een rondje, dus aanspringen een paar passen galop en weer terug een paar passen draf en weer galop. Hij moet gewoon sterker worden en meer balans krijgen.

Laat een goede instructrische meekijken. Dan komt het helemaal goed.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

Janneke2

Berichten: 22724
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:24

0000 schreef:
De meeste mensen galopperen met jonge of onervaren paarden juist te langzaam. Om te leren goed tactzuiver en over de rug te galopperen is een behoorlijk tempo nodig.

?
Is dat zo?
Mij is geleerd dat het eerder andersom is: het dier verliest zijn evenwicht en wil - terecht - niet op zij neus vallen, dus versnelt hij.
...al kan ik mij voorstellen dat je 'in een hoge versnelling' het makkelijker op een accoordje gooit.

(Ik ben opgevoed met dat er een enorm verschil is tussen het duwende achterbeen (=tempo!!!) en het dragende achterbeen van het rijpaard in balans.)
Citaat:
Het naar binnen vallen zorgt er waarschijnlijk wel voor dat hij het tempo van je overneemt en zijn balans kwijtraakt.

....wat is kip en wat is ei: ik ben geneigd hier te denken 'balansverlies eerst', dan versnellen en naar binnen vallen.
Citaat:
Je moet hem dus eerst leren dat hij zijn gewicht recht boven zijn benen moet houden met rijden door hem met je binnenbeen naar buiten toe te drukken.

In stap en draf?
Met kuit of met dijbeen?
En ik zou zeggen: "let op, gooit hij jou op je rechterbil/ rechts van het midden, ga dan telkens weer in het midden zitten. En let op stelling en buiging van de hals: op lange zijdes heel licht "oogcontact", bij de hoekletters ne binnenhand iets naar voor en naar binnen."

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:32

esmeeenw schreef:
Eerst gewoon even een aantal rondjes galopperen waardoor hij wat rustiger word. Als hij dan wat rustiger word beloon hem dan, zodat hij weet dat het rustige goed is.

Pony mist kracht en ervaring. Rond laten crossen door de bak lost dat niet op. Kracht komt o.a. van het aanspringen, dus korte stukjes galop, sterker laten worden en leren dat harder lopen om niet te vallen (want daarom gaat hij steeds harder) niet nodig is. En inderdaad liefst buiten rechtuit, bak met elke 20-40m afwenden is gewoon erg lastig, want daar is een stuk verzameling en dus spierkracht voor nodig die er duidelijk nog niet is.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Hoe laat ik mijn pony rustig galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:54

Ok...In mijn ervaring, wat ik zie zowel in training als op concours, willen mensen doorgaans met jonge paarden te langzaam galopperen. Daarvoor mist zo'n paard nog kracht en balans en zorgt uiteindelijk voor een vastgehouden, al dan niet viertakt, al dan niet een soort van hertensprongetje, soort van galop. Dan krijg je als ruiter het gevoel veel controle te hebben, kan je voor het oog nette figuren rijden maar ligt de nadruk meer daarop dan op het goed door het lijf galopperen. Ik maak daarin de keuze om voorwaarts te blijven denken omdat ik het niet handig vind een paard te leren terugdenken op het moment dat het eens wat lastig word. Dat is een keuze, zeker niet de enige optie maar ik denk wel dat fijn en vooral simpel voorwaarts galopperen minder kwaad kan dan vooral eerst langzaam willen bij een iets minder ervaren ruiter.
Ik blijf overigens ook zeker niet in het midden zitten in de wending, tenminste niet in het midden van het zadel want dan zit je op dat moment waarschijnlijk niet in het midden van je paard...Om midden boven je paard te blijven zitten in de wendingen, mag je juist wat naar binnen gaan zitten. Maar wederom, dat is een keuze die je wel of niet maakt. Ik heb het idee dat ik ze ermee ondersteun en begeleid maar het is vast en zeker niet de enige manier.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.


Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:26

Ik merk inderdaad dat als een paard voorwaarts denkt, je ook heerlijk kunt verzamelen! Hoe je dit gedaan krijgt bij een jong paard weet ik niet. Ik denk ook niet dat 0000 zit te racen met haar jonge paarden maar dat het voorwaarts rijden wel gecontroleerd gebeurd? Plat door de bocht gaan lijkt mij geen goed idee?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 65 bezoekers