paard soepel krijgen tijdens het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

paard soepel krijgen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 11:25

hallo,

mijn paard is redelijk stijf op de rechterhand zeker in galop, ook is hij een beetje stijf op de linkerhand. hoe kan ik hem terug soepel krijgen tijdens het rijden? moet zeker niet met het rijden zijn.

weten jullie goede oefeningen tijdens het rijden want dat wil ik vandaag gaan oefenen.

d4rkhorse

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: paard soepel krijgen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 11:41

Wat hier vaak helpt is om na het losrijden een paar keer achteruit te zetten en vanuit daar aan te draven of galopperen. En natuurlijk veel (kleine) voltes rijden en steeds van hand veranderen.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: paard soepel krijgen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 11:43

Veel inbuigen, voltes, wendingen en figuren rijden. Durf zelf ook los te laten als je paard dit niet doet, hij is toch sterker dan jij.

Heb je al eens een osteo/fysio overwogen? Die kunnen je hiermee ook een handje helpen, blokkades weghalen, de rug losmaken etc.

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: paard soepel krijgen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 11:44

Osteo heeft hier ook super veel gedaan!

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 12:05

Maanlicht schreef:
Wat hier vaak helpt is om na het losrijden een paar keer achteruit te zetten en vanuit daar aan te draven of galopperen. En natuurlijk veel (kleine) voltes rijden en steeds van hand veranderen.


misschien een domme vraag maar helpt achteruit stappen echt ? :+
voltes en van hand veranderen ga ik ook doen heb je nog leuke dingen want wil wat variatie in de trainingen brengen anders vindt hij het maar saai :D

Change3x schreef:
Veel inbuigen, voltes, wendingen en figuren rijden. Durf zelf ook los te laten als je paard dit niet doet, hij is toch sterker dan jij.

Heb je al eens een osteo/fysio overwogen? Die kunnen je hiermee ook een handje helpen, blokkades weghalen, de rug losmaken etc.

oke dankje, nog niet ben mijn ouders nog aan het overhalen want ze denken dat dat niet de oorzaak is...
het is mijn eerste paard dus moet nog veel leren en mijn ouders denken altijd dat ze het beter weten... :(

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: paard soepel krijgen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 12:52

Is het zelf betalen niet een optie? En dan ervoor zorgen dat je ouders erbij zijn, dan kunnen ze zien wat er gebeurt en snappen ze het misschien!

welshfan97

Berichten: 1989
Geregistreerd: 27-11-11

Re: paard soepel krijgen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:02

Ik vind dat er erg snel naar een osteopaat wordt gegrepen hier. Je weet niet waar de oorzaak ligt. Is het paard altijd zo stijf geweest of is hij dat gedurende tijd geworden of is hij dat plots geworden? En heb je les?
Als je op een bepaalde manier aan het rijden bent waardoor je paard stijf wordt kan een osteopaat misschien hem wel wat los maken maar wanneer je dan weer op die manier verder rijdt wordt hij weer stijf en dat vind ik toch wel zonde van het geld.

Zelf zou ik je paard veel wisselen in houding. Daar hoort bij; het paard hoger en lager instellen. Maar ook stellingen/buigen links en rechts (ook een keer contrabuiging) en tempowisselingen (bij vooruit rijden moeten de spieren langer worden en bij terug rijden worden ze korter). Kun je al zijgangen rijden? Zet je paard op de volte eens afwisselend in schouderbinnenwaarts en weer travers. Ook slalom rijden (eventueel met denkbeeldige pionnen) helpt. Veel succes!

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:07

Hoe rijd je je paard nu,
Voltes rijden en van hand veranderen is behoorlijk basis. Aangezien je aangeeft dat je dat gaat toepassen in je training. Wat voor training doe je nu dan.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:31

Maanlicht schreef:
Wat hier vaak helpt is om na het losrijden een paar keer achteruit te zetten en vanuit daar aan te draven of galopperen. En natuurlijk veel (kleine) voltes rijden en steeds van hand veranderen.


Met deze oefeningen krijg ik zelf ook altijd fijn resultaat.

Echter; pas op met te kleine voltes. Mijn osteopaat/fysiotherapeut (Guy Blom, wie ook opleidingen verzorgt) legde uit dat te kleine voltes juist overbelastend zullen werken.

Stijfheid komt vaak uit de achterhand/SI-gewricht, en dan is een volte kleiner dan 8 meter echt te klein. Spieren gaan verkrampen om de stijve spieren of gewrichten te kunnen opvangen, en weg is je resultaat.

Sinds die uitleg hier dus alleen braaf voltes van 8+ meter :+

En hij doet het er écht beter op.

Photograph

Berichten: 1372
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Re: paard soepel krijgen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 14:55

Mijn paard is ook erg stijf wanneer ik aanspring vanuit de stap, of draf naar de galop toe. Wat bij mij altijd werkt is dat ik mijn paard bijvoorbeeld bij de a halthoud, en dan in een x in de hoek na de a in galop springt. Dan is hij meestal meer soepeler en wat ook helpt is in een volte gallopperen

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Re: paard soepel krijgen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:24

Mijn paard vind de behandeling van de osteopaat heerlijk en hij wordt er echt soepeler van.

RMW88
Berichten: 4
Geregistreerd: 25-08-17

Re: paard soepel krijgen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 20:58

Mijn instructrice doet als warming up tien minuten instappen en daarna over in de galop. Goed naar voren galoperen en aan de voorkant opvangen. Door gelijk na het stappen te galoperen pak je de diepliggenste spieren en is je paard goed warm. Daarna de draf, dit is natuurlijk best intensief voor je paard maar je zal merken dat na enige tijd je paard er sterker van wordt!

RMW88
Berichten: 4
Geregistreerd: 25-08-17

Re: paard soepel krijgen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:03

Oja, en ik weet niet of jij je paard ook bijgezet longeert? Met touwtjes (dan kan je paard er niet in gaan hangen) vastzetten van de bovenste ring door bit naar de alleronderste ring onder de buik en goed naar voren laten lopen! Veel galoperen! Dat heeft mijn paard goed geholpen en helpt ze om zich te ontwikkelen in spieren en sterker te worden. Een goed getraind paard zal vast ook minder stijf worden

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 21:42

RMW88 schreef:
Oja, en ik weet niet of jij je paard ook bijgezet longeert? Met touwtjes (dan kan je paard er niet in gaan hangen) vastzetten van de bovenste ring door bit naar de alleronderste ring onder de buik en goed naar voren laten lopen! Veel galoperen! Dat heeft mijn paard goed geholpen en helpt ze om zich te ontwikkelen in spieren en sterker te worden. Een goed getraind paard zal vast ook minder stijf worden

Is het niet raar om direct te galopperen? En ik longeer hem 1 keer in de week met de Pessoa

Eddie_L_

Berichten: 191
Geregistreerd: 07-02-11
Woonplaats: Woerden

Re: paard soepel krijgen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:48

Misschien dat je het af kan wisselen met balkjes? Je kan de balkjes in verschillende figuren en rijtjes leggen waardoor je veel verschillende oefeningen kan doen.
Ik vind het zelf vaak fijn om ideën op te doen van: Horsephysio (ze hebben een facebook pagina waar ze veel filmpjes delen met afwisselende oefeningen: https://www.facebook.com/horsephysio.ch/?fref=ts)

pinto_1

Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:55

d4rkhorse schreef:
RMW88 schreef:
Oja, en ik weet niet of jij je paard ook bijgezet longeert? Met touwtjes (dan kan je paard er niet in gaan hangen) vastzetten van de bovenste ring door bit naar de alleronderste ring onder de buik en goed naar voren laten lopen! Veel galoperen! Dat heeft mijn paard goed geholpen en helpt ze om zich te ontwikkelen in spieren en sterker te worden. Een goed getraind paard zal vast ook minder stijf worden

Is het niet raar om direct te galopperen? En ik longeer hem 1 keer in de week met de Pessoa


Hoezo direct galopperen? Ik neem aan dat je dit rustig opbouwt met eerst stap en draf... ;)

Mijn merrie is ook vaak stijf (ouderdom) bij het begin van de les. Advies wat ik krijg is ook veel stelling, links en rechts inbuigen, wijken, schouder binnenwaarts etc, zowel in stap als in draf.
En daarna nog weer in galop. Wordt ze wel heel los van.

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Re: paard soepel krijgen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 22:08

Ik denk eigenlijk dat het allerbelangrijkste hier vergeten word, namelijk dat iedere oefening die je rijd, alleen maar zin heeft als je hem op de juiste manier uitvoert. Als je paard in de periode dat je haar hebt stijver is geworden aan één kant, komt dat zeer waarschijnlijk (ongelukken en trauma van buitenaf daargelaten) voort uit je rijden. Dat hoeft helemaal niet te betekenen dat je iets ontzettend fout doet, simpelweg onvoldoende aandacht besteden aan haar mindere kant waardoor paard uit zichzelf steeds iets meer scheeftrekt naar haar makkelijkere kant is voldoende om dat voor elkaar te krijgen. Het allermoeilijkste van het rijden van een eigen paard is dat alles wat je doet, een reactie teweeg brengt. Je moet alles helemaal alleen oplossen en dingen die jij moeilijk vindt worden bijna vanzelf ook de zwakkere punten van je paard. Je gaat van ruiter naar trainer en dat is hartstikke moeilijk. Goede begeleiding daarbij is dan ook, zeker als je meer wil dan eens een rondje door het bos, echt wel heel belangrijk. Iemand die je niet alleen vertelt wat je moet doen maar ook uitlegt waarom, je leert wat je moet voelen en hoe je problemen aanvoelt en oplost.

Wat betreft de gegeven oefeningen, er zitten goede tips tussen hoor! Bedenk echter van te voren heel goed dat die alleen effect hebben als ze op de juiste manier worden uitgevoerd. Even heel simpel gesteld, als jouw paard sterker is in het linkerachterbeen en je rijd 5 overgangen van draf naar stap. In 1 overgang blijft hij keurig recht, los in het lijf en van achter naar voor bewegen. In de andere 4 trekt hij toch een heel klein beetje scheef, zet hij de rug iets vast en plaatst hij rechtsachter (zijn zwakkere achterbeen in dit voorbeeld) een fractie buiten de massa. Dan heb je dus eigenlijk het al sterkere linkerbeen het meest getraind en heb je ook nog spanning in de rug gereden.
Hetzelfde geld voor het rijden van kleine voltes. Als je paard dan in iedere volte het sterkere been alsnog iets verder onder de massa plaatst en het minder sterke been een fractie ontlast (en nee, dat voel je echt niet als je daar nog weinig ervaring mee hebt) ben je hem in feite dus gewoon schever aan het rijden. Het is belangrijker hoe je bepaalde oefeningen rijd, dan welke oefeningen je rijd...

gertjan1234
Berichten: 188
Geregistreerd: 18-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 23:22

0000 schreef:
Ik denk eigenlijk dat het allerbelangrijkste hier vergeten word, namelijk dat iedere oefening die je rijd, alleen maar zin heeft als je hem op de juiste manier uitvoert. Als je paard in de periode dat je haar hebt stijver is geworden aan één kant, komt dat zeer waarschijnlijk (ongelukken en trauma van buitenaf daargelaten) voort uit je rijden. Dat hoeft helemaal niet te betekenen dat je iets ontzettend fout doet, simpelweg onvoldoende aandacht besteden aan haar mindere kant waardoor paard uit zichzelf steeds iets meer scheeftrekt naar haar makkelijkere kant is voldoende om dat voor elkaar te krijgen. Het allermoeilijkste van het rijden van een eigen paard is dat alles wat je doet, een reactie teweeg brengt. Je moet alles helemaal alleen oplossen en dingen die jij moeilijk vindt worden bijna vanzelf ook de zwakkere punten van je paard. Je gaat van ruiter naar trainer en dat is hartstikke moeilijk. Goede begeleiding daarbij is dan ook, zeker als je meer wil dan eens een rondje door het bos, echt wel heel belangrijk. Iemand die je niet alleen vertelt wat je moet doen maar ook uitlegt waarom, je leert wat je moet voelen en hoe je problemen aanvoelt en oplost.

Wat betreft de gegeven oefeningen, er zitten goede tips tussen hoor! Bedenk echter van te voren heel goed dat die alleen effect hebben als ze op de juiste manier worden uitgevoerd. Even heel simpel gesteld, als jouw paard sterker is in het linkerachterbeen en je rijd 5 overgangen van draf naar stap. In 1 overgang blijft hij keurig recht, los in het lijf en van achter naar voor bewegen. In de andere 4 trekt hij toch een heel klein beetje scheef, zet hij de rug iets vast en plaatst hij rechtsachter (zijn zwakkere achterbeen in dit voorbeeld) een fractie buiten de massa. Dan heb je dus eigenlijk het al sterkere linkerbeen het meest getraind en heb je ook nog spanning in de rug gereden.
Hetzelfde geld voor het rijden van kleine voltes. Als je paard dan in iedere volte het sterkere been alsnog iets verder onder de massa plaatst en het minder sterke been een fractie ontlast (en nee, dat voel je echt niet als je daar nog weinig ervaring mee hebt) ben je hem in feite dus gewoon schever aan het rijden. Het is belangrijker hoe je bepaalde oefeningen rijd, dan welke oefeningen je rijd...


Hier ben ik het echt ongelooflijk mee eens! Zoek naar de oorzaak voordat je het gevolg oplost. Kun je de oorzaak niet vinden, zoek iemand die dit wel kan.

Verder kun je kijken of je met afwisseling qua oefeningen verschil ziet in de stijfheid. Bijv wordt de stijfheid erger na een bepaalde oefening, pas deze aan. Werkt een bepaalde oefening heel goed, doe hem vaker! Leer je paard kennen want ieder paard verschilt. Mijne is echt een dieseltje om het zo maar te noemen, lijkt stijf de eerste 10 minuten maar daarna loopt ze als een tierelier. Longeren met 2 lijnen wil ook goed werken omdat je zo precies ziet waar t niet lekker zit in t lichaam van je paard en dit mee kunt nemen in je trainingen! Succes ermee

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 23:35

Ik ben ook benieuwd naar wat je instructeur hierover tegen je zegt. Een eerste paard is veel leren, ik zit er zelf ook middenin (hebben Paard nu 2,5 jaar, hij is nu 7 en we gaan het nu eindelijk een beetje begrijpen), daarom is goede begeleiding echt een must!

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: paard soepel krijgen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 00:07

Ik ga ook helemaal mee met wat OOOO zegt.
Het feit dat jij het in de jaren ziet verergeren, is zeker deels het gevolg van foute training.
Het is niet echt belangrijk welke oefeningen je doet, het is veel belangrijker hoe je die oefeningen doet.
Jij bent niet ervaren genoeg om die kleine verschillen te kunnen opmerken , te zien , te voelen, je hebt niet de ervaring en de planning, , ....
Doe zelf niet op eigen houtje verder, je maakt het alleen maar erger, zoek een trainer en doe het samen.
Die geeft dan ook wekelijks een reeks oefeningen op , die legt jou haarfijn uit hoe je die dingen moet uitvoeren, en bij de volgende les worden die ingeoefende deeltjes stuk voor stuk geëvalueerd en bij gestuurd. Alleen zo kan je tot echte verbetering komen.