Naar voren vallen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PinaKoala
Berichten: 104
Geregistreerd: 04-11-17

Re: Naar voren vallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 19:37

Het boek 'In balans met je paard' van Lisanne Thomas geeft heel veel fijne oefeningen die je bijvoorbeeld thuis al kunt doen om je houding meer op orde te krijgen. Misschien even kijken of je hem kunt lenen bij iemand of de plaatselijke bieb (of kopen kan ook natuurlijk) om te kijken of je daar wat aan hebt?

En inderdaad, goede centered riding lessen zijn absoluut aan te raden.

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Naar voren vallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 19:45

Tussendoor regelmatig rijden met bareback pad. Dan leer je net wat beter zitten zonder dat je steun krijgt van het zadel.

Als ik een tijdje weinig heb gereden begin ik op de bbp. Dan laat ik me longeren en check ik eerst eens mijn balans en core stabiliteit (zonder teugel in m'n handen). Als dat er netjes uitziet rijd ik pas weer met zadel en bit.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 19:45

Siricj schreef:
Iemand nog? :D


Hoe is het nu, na alle tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:16

Kelly_ann schreef:
Siricj schreef:
Iemand nog? :D


Hoe is het nu, na alle tips?


Het is al wel beter. M’n instructice zegt het al wel wat minder. Maar nog niet helemaal verholpen helaas..

PinaKoala
Berichten: 104
Geregistreerd: 04-11-17

Re: Naar voren vallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:21

Zoiets kost ook echt veel tijd helaas, wel super dat je wel al verbetering merkt. Waar een wil is is een weg, dus houd vol! :)

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:21

Oefen je veel zonder zadel? Of met barebackpad? Dat is namelijk ideaal om te oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:23

PinaKoala schreef:
Zoiets kost ook echt veel tijd helaas, wel super dat je wel al verbetering merkt. Waar een wil is is een weg, dus houd vol! :)


Zou ik doen!

Tulandro schreef:
Oefen je veel zonder zadel? Of met barebackpad? Dat is namelijk ideaal om te oefenen.


Ik rijd op een wilde 7 jarige arabier. Dus zonder zaldel gaat hij er denk ik vandoor ahah.
En het is niet mijn eigen paard helaas. :)

Ik wil trouwens best wel een bbp aanschaffen hoor :)
Maar hiermee kun je niet lichtrijden...
Heeft dit dan ook een werking aangezien ik met doorzitten wel goed zit? :D
Laatst bijgewerkt door Agossie op 05-11-17 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Posts samengevoegd.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:34

Siricj schreef:
Ik wil trouwens best wel een bbp aanschaffen hoor :)
Maar hiermee kun je niet lichtrijden...
Heeft dit dan ook een werking aangezien ik met doorzitten wel goed zit? :D

Zeker wel. Je creeert een onafhankelijke zit en dan moet je ook met alle gemak kunnen lichtrijden.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:52

Siricj schreef:
Tulandro schreef:
Oefen je veel zonder zadel? Of met barebackpad? Dat is namelijk ideaal om te oefenen.


Ik rijd op een wilde 7 jarige arabier. Dus zonder zaldel gaat hij er denk ik vandoor ahah.
En het is niet mijn eigen paard helaas. :)

Nee, met een AV absoluut niet aan beginnen, levensgevaarlijk!
Afbeelding
;)
:P

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:30

Tulandro schreef:
Zeker wel. Je creeert een onafhankelijke zit en dan moet je ook met alle gemak kunnen lichtrijden.

Ik ben een groot voorstander van de onafhankelijke zit.
...maar lichtrijden is veel meer dan "je doet sta-zit" en weten of je op het goede been lichtrijdt.
En helaas: de beugel is bij veel zadels zo opgehangen dat lichtrijden lastig is. De ideale plek is in 'de lijn van het zwaartepunt', zodat als jij je beugels correct belast (met je benen op de goede plaats) de beugel blijft waar hij is.

(Zo noem ik de loodlijn door je zwaartepunt, waar ook je oor, schouder en bal van de voet horen te zijn.)

arnoud64

Berichten: 46
Geregistreerd: 10-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 23:16

Soms ligt het ook een beetje aan het zadel, dan is het bijvoorbeeld een zadel met hoge lepel of de zitting is te krap voor je billen. En kijk ook eens of je beugels misschien te kort of te lang zijn? Vaak gaat het kantelen van je bovenlichaam gepaard met de ligging van je benen. Iemand anders opperde het ook al: een instructreur met centered riding achtergrond kan je veel tips geven.

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Re: Naar voren vallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 23:24

Er zijn al vele goeie tips gegeven door de bokkers voor mij :D
Maar ik wil je ook een tip geven: Laat je knieeen los en steun meer op je beugel.
Ik heb het idee dat je wat knijpt met je knieeen, waardoor je automatisch naar voren gaat met je bovenlichaam omdat je onderbenen naar achteren wijzen.
Voel ook als je zit in het zadel, of je op 2 "puntjes" of "knikkers" zit. Dit zijn namelijk je zitbeenbonkjes.

Oh ja... Het kost veel tijd, echt heel veel tijd (en nog meer dan dat) om een training lang mooi recht op te zitten.
Succes!

daydream

Berichten: 598
Geregistreerd: 18-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 23:34

Echt een keer centred riding les! Helpt enorm!

En wat bij mij ook helpt is enorm gefocust zijn op het rijden zelf en op niets anders. De wereld houdt op bij de rand van de bak, zegmaar. Dus niet denken aan andere dingen dan voelen wat er onder je , bij je paard, en in je lichaam gebeurt , en hoe je daar op wilt reageren. En niet (te veel) praten onder het rijden. Enkel evt korte vragen.

En niet denken aan 'een witte ijsbeer' kan niet, dwz "ik mag niet aan x denken, helpt niet".

je kan je wel focussen op wat je voelt en je gedachten sturen naar het hier en nu en je gevoel. En denk dat je voeten ahw plat op de grond staan en er een touwtje aan je hoofd zit.
En focus op de energie en intentie die je doorgeeft aan je paard (klinkt vaag, maar vraag het aan een goede centred riding instructeur) , dan hoef je ook veel minder hulpen te geven waardoor je altijd weer een klein beetje uit balans komt als het grote hulpen zijn.
Verder ook consequent zijn in je hulpen zodat ze klein kunnen blijven om de zelfde reden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:40

EngeltjeS schreef:
Er zijn al vele goeie tips gegeven door de bokkers voor mij :D
Maar ik wil je ook een tip geven: Laat je knieeen los en steun meer op je beugel.
Ik heb het idee dat je wat knijpt met je knieeen, waardoor je automatisch naar voren gaat met je bovenlichaam omdat je onderbenen naar achteren wijzen.
Voel ook als je zit in het zadel, of je op 2 "puntjes" of "knikkers" zit. Dit zijn namelijk je zitbeenbonkjes.

Oh ja... Het kost veel tijd, echt heel veel tijd (en nog meer dan dat) om een training lang mooi recht op te zitten.
Succes!


Ja ik heb wel een idee dat ik mijn knieeen knijp.. ga er even op letten!

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Naar voren vallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 02:01

Als je les hebt, keertje zitles afspreken aan de longeerlijn zodat je je echt alleen op je zit kunt concentreren en verschillende houdingen kunt voelen. Ik had zelf mijn benen teveel naar voren en te weinig steun op mijn beugels. Ik moest de laatste les in draf in verlichte zit en daarna lichtrijden maar dan 2 drafpassen staan en 1 ziten en zo door. Ik vond het vreselijk moeilijk, maar wel een goede balansoefening.

marije1109

Berichten: 1135
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Naar voren vallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 12:22

Voeten uit de beugels, dan moet je wel op je bips zitten. Al doe je het steeds maar korte stukjes.....