Naar voren vallen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Naar voren vallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 17:42

Hoi,

Ik heb een probleem, want ik val voornamelijk in de draf naar voren. In de stap en galop niet...
Hebben jullie misschien een oefening?
Mijn instructeur hamert er op dat ik recht moet gaan zitten maar na 3 minuten moet ze het wéér zeggen. Dat is best irritant, maar is er ook een andere oplossing dan het de hele tijd te zeggen? (Een oefening ofzo?)

Ik heb er even een foto bij gezet hoe ik zit, hoop dat u hem kunt openen! Zo niet hoor ik het graag :)

Groetjes
Afbeelding


Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Naar voren vallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 17:44

Streng zijn naar jezelf en denken dat je aan een touwtje zit wat je omhoog trekt? Dat werd mij vroeger gezegt. En mij werd gezegt: schouders naar achter, borst naar voor!

Succes

Veronica2
Berichten: 2660
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 17:49

Het kan helpen als je je handen wat meer voor je houdt, boven de schoft van het paard. Het lijkt nu alsof je achter je hand aan hangt en omdat je hand wat laag is op de foto kan het helpen om ze hoger te houden. Dan is het makkelijker om achter je hand te blijven zitten en ontspannen rechtop te zitten.

Als je paarde moeite heeft om de hals te laten vallen dan is het niet zo raar om je hand te laten zakken om hem te helpen, maar dan ga je dus automatisch naar voren zitten. Overleg dus met je instructrice wat het beste is voor het paard, je kan immers niet alles tegelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 17:54

Pipodipo schreef:
Het kan helpen als je je handen wat meer voor je houdt, boven de schoft van het paard. Het lijkt nu alsof je achter je hand aan hangt en omdat je hand wat laag is op de foto kan het helpen om ze hoger te houden. Dan is het makkelijker om achter je hand te blijven zitten en ontspannen rechtop te zitten.

Als je paarde moeite heeft om de hals te laten vallen dan is het niet zo raar om je hand te laten zakken om hem te helpen, maar dan ga je dus automatisch naar voren zitten. Overleg dus met je instructrice wat het beste is voor het paard, je kan immers niet alles tegelijk.



Ja, dit is van een paar maanden geleden. Ik heb veel geoefend met zijn hals. Het gaat al veel beter! Bedankt voor de tip!

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Naar voren vallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 18:06

Je kantelt je bekken naar voren en daardoor zit je met een holle rug. Dit is vaak het resultaat van te netjes rechtop willen zitten, maar je valt er juist van uit balans.
Als je probeert je 'core'-spieren aan te spannen en daarmee je bekken de andere kant op kantelt, zit je rechter. Je kunt dat bereiken door in gedachten je navel naar je bah-bandje toe te trekken.
Mensen zeggen ook wel eens dat je op je kontzakken moet gaan zitten, maar het gevaar daarvan is dat je te ver doorzakt en gaat zitten als een zoutzak.

Je kunt dit gewoon oefenen op een stoel. Als je er in het dagelijks leven bewuster van wordt hoe je zit, lukt dit op het paard ook beter. Succes!

Kieck <3

Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Re: Naar voren vallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 20:48

Zweepje tussen je rug en je knik in je armen!
Is gelijk een goede oefening voor je houding.

Manou, Vosje & Midnight

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Naar voren vallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 20:57

Doe eens een paar lessen bij een centered riding instructeur. Dan leer je voelen wanneer je recht zit en niet recht zit.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:22

Amberkelsey schreef:
Zweepje tussen je rug en je knik in je armen!
Is gelijk een goede oefening voor je houding.


Bedoel je met knik van je armen je oksel? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:23

Prrrr schreef:
Doe eens een paar lessen bij een centered riding instructeur. Dan leer je voelen wanneer je recht zit en niet recht zit.


Zou er even naar kijken! :)

VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:46

Inderdaad werken aan je core stabiliteit. Kun je als je even googled flink wat oefeningen over vinden. Dus aan de bak :7

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:35

Siricj schreef:
Amberkelsey schreef:
Zweepje tussen je rug en je knik in je armen!
Is gelijk een goede oefening voor je houding.


Bedoel je met knik van je armen je oksel? :D

Neee haha niet die, weet even niet of die knik die ik bedoel een naam heeft, maar ik bedoel de knik bij je elleboog

Manou, Vosje & Midnight

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Naar voren vallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:40

Een goede instructeur zegt niet tegen je dat je rechtop moet zitten maar leert je te voelen wat er in je lichaam gebeurt, namelijk een holle rug, een onvoldoende gekanteld bekken en spanning in de schouders.

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:50

Amberkelsey schreef:
Zweepje tussen je rug en je knik in je armen!
Is gelijk een goede oefening voor je houding.


Je ellebogen horen voor of langs je zij te lopen en niet erachter, bovendien heeft ts al een holle rug en deze oefening zou dat alleen maar erger maken dus niet doen hoor!

Oplossing zit hem inderdaad in de juiste manier aanspannen van je core . Heb je een spiegel in de bak? Zo ja, dan kan je voor de spiegel gaan staan en wat je voelt matchen met hoe het eruit ziet. Je bekken eerst zo ver mogelijk naar voren kantelen, dan zo ver mogelijk naar achteren en dan de juiste balans vinden.

Wel gek dat je het in galop niet doet trouwens, gebruik je een verkeerde techniek om licht te rijden? Val je tijdens het doorzitten ook naar voren in draf?

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 10:38

Dee_Es schreef:
Amberkelsey schreef:
Zweepje tussen je rug en je knik in je armen!
Is gelijk een goede oefening voor je houding.


Je ellebogen horen voor of langs je zij te lopen en niet erachter, bovendien heeft ts al een holle rug en deze oefening zou dat alleen maar erger maken dus niet doen hoor!

Oplossing zit hem inderdaad in de juiste manier aanspannen van je core . Heb je een spiegel in de bak? Zo ja, dan kan je voor de spiegel gaan staan en wat je voelt matchen met hoe het eruit ziet. Je bekken eerst zo ver mogelijk naar voren kantelen, dan zo ver mogelijk naar achteren en dan de juiste balans vinden.

Wel gek dat je het in galop niet doet trouwens, gebruik je een verkeerde techniek om licht te rijden? Val je tijdens het doorzitten ook naar voren in draf?


Ik heb het niet met doorzitten, wel raar. Want vroeger op een andere pony had ik het niet... maar ja bedankt verder voor de tip ik zal even kijken ;)

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Naar voren vallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 10:56

Als ik je foto kijk lijkt het alsof de zitmaat van je zadel te klein is. Mocht iemand je en zadel kunnen lenen met een ruimer zitvlak probeer dan eens of dit zorgt voor verbetering

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 11:14

Ik heb ooit een tip gekregen om op een kruk (vier poten) te oefenen met lichtrijden. Ga op de kruk zitten en zorg ervoor dat je door middel van het kantelen van je bekken de achterste twee poten van de grond krijgt, en weer terug. Op deze manier leer je heel makkelijk hoe je vanuit je zit licht rijdt en os het daarna ook makkelijker om rechtop te blijven.

Stel niet uit tot morgen, wat je vandaag wilt doen! :)
Nog steeds verliefd op de Groninger....

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Naar voren vallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 11:18

Het kan ook dat je zadel te veel naar achteren kantelt. Dan ga je idd meer naar voren vallen om toch uit het zadel te komen. Dit kan wel verklaren waarom je het niet doet in galop.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 11:19

Buiten alle lichamelijke adviezen: Ga eens veel filmpjes kijken van perfect zittende ruiters. Wellicht print je een mooie foto uit en hang je die boven je bed. Probeer je af en toe voor te stellen hoe dat kan voelen als je zo zit. Deze manier van inprenten heeft bewezen even veel of meer effect als lichamelijk trainen!

Daarnaast, een paar zitlessen. Zonder beugels en teugels, armen langs je lichaam of wijd. als je dan zo voorover valt, val je vanzelf helemaal naar beneden :+

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Naar voren vallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 11:22

Ik denk dat je je hand naar beneden drukt en daardoor wat naar voren valt. Hand optillen, ellebogen iets meer buigen en dan komt je balans waarschijnlijk 'vanzelf' iets meer naar achteren te liggen.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 12:36

ChristaMoor schreef:
Ik heb ooit een tip gekregen om op een kruk (vier poten) te oefenen met lichtrijden. Ga op de kruk zitten en zorg ervoor dat je door middel van het kantelen van je bekken de achterste twee poten van de grond krijgt, en weer terug. Op deze manier leer je heel makkelijk hoe je vanuit je zit licht rijdt en os het daarna ook makkelijker om rechtop te blijven.


Ga ik eens proberen, leuk! :)

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Naar voren vallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 17:40

Als ik het goed begrijp, val je voorover met het uit het zadel komen met het lichtrijden? Aangezien je zegt dat je in stap, met doorzitten en in galop het niet hebt? Dan ga ik er automatisch vanuit dat je op een verkeerde manier lichtrijdt. Veel mensen doen moeite voor het lichtrijden. Ze gaan staan in de beugels, duwen hun bovenlichaam naar voren, enz.
Probeer je op te laten gooien door de beweging van je paard. Denk er zelf aan je schouders terug te houden, je bovenlichaam rechtop alsof je trots de wereld inkijkt en iedereen je mag zien.
Wat ook wel eens wil helpen, is het idee van je navel schuin omhoog te brengen. Hierdoor focus je op je romp en ben je niet bezig met je borstkas naar voren te brengen.

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Naar voren vallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 17:57

Afgezien van de iets te lage hand/ gestrekte arm:
ik vind het een mooie verlichte zit...

So: what's the problem?
Als je dier op de voorhand loopt met een hoge hals is deze houding zo gek nog niet.
Naarmate het dier zijn hals gaat strekken kun je met goed fatsoen rechtop zitten. (Accoord, dan is de gewoonte bij jou ingeslepen...)

Er zijn diehard die stellen dat lichtrijden sowieso erg moeizaam is en bij dressuur niet nodig....

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 20:24

xChanelx schreef:
Als ik het goed begrijp, val je voorover met het uit het zadel komen met het lichtrijden? Aangezien je zegt dat je in stap, met doorzitten en in galop het niet hebt? Dan ga ik er automatisch vanuit dat je op een verkeerde manier lichtrijdt. Veel mensen doen moeite voor het lichtrijden. Ze gaan staan in de beugels, duwen hun bovenlichaam naar voren, enz.
Probeer je op te laten gooien door de beweging van je paard. Denk er zelf aan je schouders terug te houden, je bovenlichaam rechtop alsof je trots de wereld inkijkt en iedereen je mag zien.
Wat ook wel eens wil helpen, is het idee van je navel schuin omhoog te brengen. Hierdoor focus je op je romp en ben je niet bezig met je borstkas naar voren te brengen.


Dat ga ik zeker een x proberen!

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 20:36

Siricj schreef:
Ja, dit is van een paar maanden geleden. Ik heb veel geoefend met zijn hals. Het gaat al veel beter! Bedankt voor de tip!


Dus je verkeerde houding is ering geslopen toen je ging werken aan de hals van je paard?
Begrijp ik dat goed?
Soms moet je eerst de oorzaak opzoeken, om een makkelijke oplossing te vinden.

Gaat het om "aan de teugel" rijden, want vaak zie je deze arm/handhouding als het aandecteugel rijden nog niet onder de knie is. Dan krijg je spanning en naar het hoofd van het paard kijken en daarmee ook het naar voren vallen.

Maar goed, met 1 foto is het natuurlijk een gok. ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 19:23

Iemand nog? :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 bezoekers