Jonge pony (moeite onderzetten achterhand)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 13:03

Het enige wat wezenlijk van belang is met 4 maanden onder het zadel: kan het dier het zadel/ de ruiter op de goede manier dragen...?

Ik ben een fan van Linda Tellington, dus die body bandage achterom ("cadeauverpakking" heet het hier op stal :) ;) ) vind ik prima.
Blijf van hals en hoofd af!

De belangrijkste loodlijn is NIET van het voorhoofd en of de neus daar achter is en zo.
De belangrijkste loodlijn is vanuit jouw zwaartepunt, en of het dier de achterhoeven zo ongeveer bij het landen op die loodlijn heeft.
Als gevolg daarvan zie je een min of meer bolle lijn achter het zadel - en na verloop van tijd een "krul" in de hals. (Maar dat is secundair, eerst de achterhand er onder en een soort van bol achter het zadel.)

...en tja - wat je dan vraagt kost kracht.
Niet te lang achter elkaar rijden wn wellicht niet elke dag - dan heb je over een jaar een krachtpatser.

En in het klassieke rijden wacht men vrij lang met galop onder de man: het dier moet eerst voldoende kracht en balans hebben. Dus jouw waarneming "mijn pony vindt dit moeilijk" betekent wat mij betreft in de verste verte niet dat je iets fout zou doen!
In tegendeel: je let goed op - een basisvoorwaarde voor 'succes'...!

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 21:50

prugelpiet schreef:
Als je zo'n band gebruikt, pak dan een elastieken. Ik heb een heel groot breed stuk elastiek van de paardenmasseur gekregen (oke, gekocht) dat stimuleert om verder naar voren te doen, maar geeft tegelijkertijd iets tegendruk met naar achter doen maar maakt het niet onmogelijk. Veel soepeler dan bijv. een bandage.
Hier ontzettend veel aan gehad!

Zoiets is dit inderdaad ook!

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 21:53

Art_Ificious schreef:
Gillbo schreef:
4 maanden onder het zadel? Ik zou er nog geen hulpmiddelen om heen knopen.De pony is blijkbaar nog niet sterk genoeg om haar achterhand onder te kunnen brengen.In de wei kan ze het wel.
Heb je weleens onder het zadel een langs stuk rechtuit geprobeerd?Weide of bospad of zoiets?
Lekker rustig doortrainen en die galop komt vanzelf als ze sterk genoeg is en in balans.

Op de foto kan je zelfs aan het koppie zien dat het moeilijk is, of is dat een moment opname

Welke foto? De enige foto in dit topic is niet van ts zelf.

Verder aan ts op eigen benen lopen is nog steeds beter. Gaat zr in galop terwijl jij het NIET vraagt? Dan moet je duidelijk en consequent blijven en teruggaan naar draf of stap de gang die je wél wou hebben.
Het paard mag niet zelf beslissen om even een galop te doen.

Verder kan je cavaletti of gewoon balkhes draven. Zeer fijn voor je balans en voor dat van de pony

Het is meer aanbieden van gallop
. Ze bedoeld het goed en is ook makkelijk terug te nemen maar ik vind wel dat ze dus aangeeft dat ze dat graag wil.

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 21:57

Janneke2 schreef:
Het enige wat wezenlijk van belang is met 4 maanden onder het zadel: kan het dier het zadel/ de ruiter op de goede manier dragen...?

Ik ben een fan van Linda Tellington, dus die body bandage achterom ("cadeauverpakking" heet het hier op stal :) ;) ) vind ik prima.
Blijf van hals en hoofd af!

De belangrijkste loodlijn is NIET van het voorhoofd en of de neus daar achter is en zo.
De belangrijkste loodlijn is vanuit jouw zwaartepunt, en of het dier de achterhoeven zo ongeveer bij het landen op die loodlijn heeft.
Als gevolg daarvan zie je een min of meer bolle lijn achter het zadel - en na verloop van tijd een "krul" in de hals. (Maar dat is secundair, eerst de achterhand er onder en een soort van bol achter het zadel.)

...en tja - wat je dan vraagt kost kracht.
Niet te lang achter elkaar rijden wn wellicht niet elke dag - dan heb je over een jaar een krachtpatser.

En in het klassieke rijden wacht men vrij lang met galop onder de man: het dier moet eerst voldoende kracht en balans hebben. Dus jouw waarneming "mijn pony vindt dit moeilijk" betekent wat mij betreft in de verste verte niet dat je iets fout zou doen!
In tegendeel: je let goed op - een basisvoorwaarde voor 'succes'...!

De hoofd/halshouding vind ik ook nog niet belangrijk. Ik wil alleen het hoofd wel ik een "neutrale plek" vragen als ik aandraaf bijv. Dus geen sterren kijken maar gewoon normaal. Omlaag bied ze al wel aan op kleine stukjes maar ik vraag het niet.
Ik zal die van jou eens opzoeken. Bedankt voor de tip.
Ik rijd idd 2x per week ongeveer.
Fijn dat jij me niet de grond in boort doordat je zegt :In tegendeel: je let goed op . Voel ik me niet zo dom meer , dat is toch het nadeel van iets op bokt zetten he...

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:27

marleen_a_a schreef:
prugelpiet schreef:
Als je zo'n band gebruikt, pak dan een elastieken. Ik heb een heel groot breed stuk elastiek van de paardenmasseur gekregen (oke, gekocht) dat stimuleert om verder naar voren te doen, maar geeft tegelijkertijd iets tegendruk met naar achter doen maar maakt het niet onmogelijk. Veel soepeler dan bijv. een bandage.
Hier ontzettend veel aan gehad!

Zoiets is dit inderdaad ook!


De bb-lastic bedoel je? Klopt, zulke dingen ben ik erg te spreken over! Heeft hier zó geholpen in de training van de achterhand en rug.

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Re: Jonge pony (moeite onderzetten achterhand)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 09:30

De bb-lastic inderdaad ! Fijn dat het zo goed bevallen is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 09:50

marleen_a_a schreef:
Janneke2 schreef:
Het enige wat wezenlijk van belang is met 4 maanden onder het zadel: kan het dier het zadel/ de ruiter op de goede manier dragen...?

Ik ben een fan van Linda Tellington, dus die body bandage achterom ("cadeauverpakking" heet het hier op stal :) ;) ) vind ik prima.
Blijf van hals en hoofd af!

De belangrijkste loodlijn is NIET van het voorhoofd en of de neus daar achter is en zo.
De belangrijkste loodlijn is vanuit jouw zwaartepunt, en of het dier de achterhoeven zo ongeveer bij het landen op die loodlijn heeft.
Als gevolg daarvan zie je een min of meer bolle lijn achter het zadel - en na verloop van tijd een "krul" in de hals. (Maar dat is secundair, eerst de achterhand er onder en een soort van bol achter het zadel.)

...en tja - wat je dan vraagt kost kracht.
Niet te lang achter elkaar rijden wn wellicht niet elke dag - dan heb je over een jaar een krachtpatser.

En in het klassieke rijden wacht men vrij lang met galop onder de man: het dier moet eerst voldoende kracht en balans hebben. Dus jouw waarneming "mijn pony vindt dit moeilijk" betekent wat mij betreft in de verste verte niet dat je iets fout zou doen!
In tegendeel: je let goed op - een basisvoorwaarde voor 'succes'...!

De hoofd/halshouding vind ik ook nog niet belangrijk. Ik wil alleen het hoofd wel ik een "neutrale plek" vragen als ik aandraaf bijv. Dus geen sterren kijken maar gewoon normaal. Omlaag bied ze al wel aan op kleine stukjes maar ik vraag het niet.
Ik zal die van jou eens opzoeken. Bedankt voor de tip.
Ik rijd idd 2x per week ongeveer.
Fijn dat jij me niet de grond in boort doordat je zegt :In tegendeel: je let goed op . Voel ik me niet zo dom meer , dat is toch het nadeel van iets op bokt zetten he...



met Janneke eens, ga gewoon heel afwisselend rijden, veel kleine oefeningen zodat je hem alerter maakt korte stukjes oefenen omdat krachttrainen best zwaar is en het moet wel leuk blijven om fysiek en mentaal te trainen om het aan te kunnen en in balans te komen en te kunnen blijven

af en toe met het hoofd omhoog is ook niet erg, heeft het misschien wel nodig om het nek- en kaakgewricht te oefenen zodat het daar ook los en soepel blijft en het straks mooi kan nageven

belangrijk heel afwisselend willen rijden


"Als je altijd in één houding traint, krijg je ook maar op één plaats spieren"

'n uitspraak van Danielle Heijkoop/ Paard&Sport zomer 2016
Dressuurtop A-kader,

en ik heb ontdekt dat dat heel lastig is maar wel heel productief (b.v. met middendraf )

gaat goed komen met jullie, heel veel rijplezier
mce

Quintyvdoorn

Berichten: 11
Geregistreerd: 22-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 23:15

Het ene paard is meer gevoelig voor zon bandage dan een ander. Ze is pas 4, als je dr correct rijd en van achteren naar voren komt de achterhand vanzelf wel. Anders longeren met pessoa?