Ik moet een slofteugel gebruiken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Troopers
Berichten: 77
Geregistreerd: 28-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 15:53

Kahawa schreef:
Troopers schreef:
ik heb niet heel erg veel ervaring op dit gebied maar wat is precies het verschil tussen een martingaal en een slofteugel?


Gebruik de Bokt Wiki eens, zou ik zeggen.
http://www.bokt.nl/wiki/Hulpteugel


dankje! ik zat er al.op te zoeken hahah


vankarin

Berichten: 1
Geregistreerd: 13-10-17
Woonplaats: Ariège

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 22:33

Een verkeerd gebruikte slofteugel is als een scheermes in een paardenmond.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een thiedemann die afgesteld kan worden , vriendelijker dan een slof persoonlijk vind ik dat de ruiter op een bepaald niveau moet rijden eer hij/zij ook maar aan een slof mag denken.
Ik heb in het verleden zulke vreselijke verwondingen gezien door een slof, en houd er rekening mee dat als je hem gebruikt om je paard voor te belemmeren hij achter uit kan breken dmv bokken.

Je hebt paardenmensen en mensen met paarden

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 18:17

Niet echt ontopic, maar ik.vind het filmpje niet fijn. Hij was daar pas twee weken onder het zadel? Wat loopt dat dier dan al hoog.met het hoofd.
Geen wonder dat er nu een slof aangeknoopt wordt :(

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

esmeeenw

Berichten: 56
Geregistreerd: 10-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:39


khoorn
Berichten: 33
Geregistreerd: 23-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:51

ik gebruik al jaren geen slof meer vind het geen oplossing

HippoNatura

Berichten: 66
Geregistreerd: 27-10-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 23:21

Ik gebruik al jaren géén enkele hulpteugel mee... Ben er dan ook volledig tegen omdat het zo vaak fout gebruikt wordt...

A horse is the projection of peoples' dreams about themselves -
strong, powerful, beautiful -
and it has the capability of giving us escape from our mundane existence.

-Pam Brown-

Anoniem

Re: Ik moet een slofteugel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 12:39

Gisteren weer gereden, helaas begin ik nu echt te merken dat hij afgestompt raakt... ik laat dat ding gewoon los hangen (kan er sowieso totaal niet mee omgaan, heb enorm kleine handjes en het lukt me gewoon niet om die extra teugel goed vast te houden) en doe er eigenlijk niets mee, en voorheen was hij dan gewoon nog hartstikke fijn te rijden. Hij wordt nu steeds stijver, en gaat echt hangen aan de teugel. Ook merk ik dat hij heel erg op de voorhand valt. Er zijn zeldzame stukjes dat ik hem wel echt voel ontspannen en zijn achterbeen goed voel gebruiken, maar dat komt steeds minder voor. :( Ook op been begint hij minder goed te reageren. Ze laten er ook steeds meer mensen op rijden en ik zie anderen de slofteugel ook echt strak houden. Helaas al vaak genoeg meegemaakt; fijn, goed paard gaat naar manege en er blijft niets van over. Ik kan niet wachten totdat ik later m'n eigen paard kan betalen en zelf aan de slag kan. -O-

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 12:54

Jammer, maar dit gebeurd nu eenmaal met manegepaarden zodra er verschillende ruiters op worden gezet. Zonde van dit mooie paard. Wat ik eigenlijk niet snap is dat dit paard op een manege terecht gekomen is en niet aan een particulier is verkocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 12:57

damian23 schreef:
Jammer, maar dit gebeurd nu eenmaal met manegepaarden zodra er verschillende ruiters op worden gezet. Zonde van dit mooie paard. Wat ik eigenlijk niet snap is dat dit paard op een manege terecht gekomen is en niet aan een particulier is verkocht.



Manege is ook een handelsstal. Als ze hem dan niet verkocht krijgen gaat het paard naar de manege. Gaat vaker zo...

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Ik moet een slofteugel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 13:39

wat is de reden dat je hier dan nog rijdt Resistance? Het is dus wel duidelijk dat je hier verkeerde dingen gaat leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 14:38

Vind maar eens een manege waar ze nooit eens iets verkeerds leren aan ruiters.... Waar de paarden er goed bij staan, waar het hanarchement goed past, waar ze voldoende buiten komen, waar ze fijn en goed les geven, waar paarden niet scheef en krom gereden worden, waar geen kreupele paarden worden gebruikt etc etc. Ik ken ze niet. Op welke manege is namelijk wel wat.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Ik moet een slofteugel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 14:42

Dat ze scheef en krom gereden worden kun je niet voorkomen.
Elke dag in een fatsoenlijk stuk op de wei/paddock zou in heel nederland verplicht moeten worden voor iedereen. Anders geen vergunning voor houden van paarden.
Slof gebruik is onnodig en passend tuig kan ook op een manege, ook dat niet hebben is puur voor de centen die belangrijker zijn dan welzijn.
Maar niet te spreken over een dier met pijn inzetten voor alleen maar de winst.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Ik moet een slofteugel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 14:52

Je doet meer met een slof dan je denkt.

Pony die wij gekocht hebben loopt nu zonder slof, bij vorige eigenaar altijd met slof gereden en het is er zo ontzaglijk moeilijk uit te krijgen. Je moet helemaal bij het begin beginnen, en nog merk je het. Het beginnetje is er maar voor mij nooit een slof. Je dwingt je paard in de houding en zodra je hem af doet ben je weer snel op punt 1. (In de meeste gevallen als je hem vaak genoeg pakt)

Niet perfect is ook goed

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 14:53

please please t.s. ga op zoek naar een andere plek om te leren rijden.
Dit heeft niets met rijden te maken, alleen een paard in een houding dwingen en het forceren van dingen.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 11:59

Ik heb dit ooit al eens gezegd op bokt en ik blijf erbij:

Als de instructeur zijn leerling met slof laat rijden, twijfel ik ernstig aan de capaciteiten van de instructeur.

En natuurlijk deze: waar de kunde van de ruiter eindigt, begint de hulpteugel.

Die laatste slaat dus niet op jou, TS, aangezien jij niet met slof wil rijden, maar je wordt ertoe gedwongen.

Mijn advies zou inderdaad zijn om daar weg te gaan.

Dan las ik ook ergens in dit topic dat slofgebruik en luchtzuigen los staat van elkaar. In mijn ogen is het juist het tegenovergestelde. De manier van rijden, en dus helemaal het LDR waar het paard hier toe gedwongen wordt, heeft wel degelijk impact op de maag en darmen en de gehele spijsvertering.

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 12:11

Resistance schreef:
damian23 schreef:
Jammer, maar dit gebeurd nu eenmaal met manegepaarden zodra er verschillende ruiters op worden gezet. Zonde van dit mooie paard. Wat ik eigenlijk niet snap is dat dit paard op een manege terecht gekomen is en niet aan een particulier is verkocht.



Manege is ook een handelsstal. Als ze hem dan niet verkocht krijgen gaat het paard naar de manege. Gaat vaker zo...

Toch bizar dat dit paard niet verkocht raakt. Mooi paard en nog braaf ook (zo te zien op het filmpje). En als hij qua rijden achteruit gaat, dan dalen toch ook zijn verkoopkansen en/of prijs?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 13:10

Ik weet niet precies hoe het zit, ik heb me er niet in verdiept. Maar ik hoor hier en daar altijd dat ze veel te veel geld voor de paarden vragen en het ook persé voor die prijs willen verkopen.


Momenteel ben ik aan het rondkijken voor een bijrijdpaard. Ik overweeg om te stoppen en op die manier verder te gaan.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 18:43

[quote="Agossie"]Ik heb dit ooit al eens gezegd op bokt en ik blijf erbij:

Als de instructeur zijn leerling met slof laat rijden, twijfel ik ernstig aan de capaciteiten van de instructeur.

En natuurlijk deze: waar de kunde van de ruiter eindigt, begint de hulpteugel.


Yep ik ben het helemaal met je eens,

Verder goed plan echt zo snel mogelijk weg daar, dit is echt niet oke".

Idd een bijrijdpaard of iets anders en zoek een instructeur die je uitlegt hoe je met een paard moet samenwerken, die je leert voelen en begrijpen,
Niet iemand je paard als slaaf behandeld en tot allerlei dwingen dwingt die het beest niet begrijpt of niet fysiek of mentaal niet kan. Strijd is nooit goed!

MyHorseGirl

Berichten: 3566
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Daar, achter die mooie duinen

Re: Ik moet een slofteugel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 18:56

Ik vind het eigenlijk zorgwekkend dat je instructeur je dit advies geeft om hier mee te gaan rijden. Imo geen goede instructeur, op het moment dat zij hulpteugels gaan adviseren.. Juist zij moeten degenen zijn die je helpen om het zónder te doen, niet aanmoedigen om het wel te gebruiken. Daar win je namelijk niets mee.

Anoniem

Re: Ik moet een slofteugel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:21

Gisteren weer gereden... inmiddels moet ik de slofteugel aan het begin van de les strak nemen. Daarna mag ik hem losser laten. Ik merk dat hij enorm in de teugels gaat hangen en snel op de voorhand valt door dat ding.


Dat ziet er dan zo uit:

filmpje is van het begin van de les. Hierna heb ik het ding weer losser gelaten, dan werkt hij geeneens in en hangt er maar wat bij. Nogmaals: ik wil niet zo rijden. Maar ik ben heel onzeker en sta niet zeker genoeg in mijn schoenen om te zeggen: ik doe het niet, ik stap er niet meer op (ik ben op dit paard geplaatst). Als ik er niet op rijd is er wel een ander die erop wordt gezet die de hele les lang de slofteugel strak houdt. Ik ben bezig met een bijrijdpaardje zoeken maar dat is moeilijk; ik doe een studie waar tot op het laatste moment dingen ingepland worden en daardoor kan ik geen duidelijke afspraken maken, of ik kan ze niet nakomen. Dat wil ik niet.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 14:32

Ik blijf erbij dit heeft niets met rijden te maken, je leert alleen maar trekken.
Arm beest. Je leert op deze plek geen goede dingen, This is not the way.
Laatst bijgewerkt door riegje op 12-11-17 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Ik moet een slofteugel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 14:36

grow some balls! Gewoon helemaal niet meer lessen daar, ook niet op een ander paard. Jij gaat nu allemaal dingen leren die je weer moet afleren en je werkt eraan mee om dat arme dier zo te behandelen.

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Ik moet een slofteugel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 14:49

Eens met hierboven. Het is echt moeilijker om dingen af te leren dan aan, ik denk dat je jezelf hier geen plezier mee doet als je op een later moment nog serieus wil gaan rijden. Paard gaat trouwens hard richting teugelkreupel, gaat niet heel lang meer duren.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Anoniem

Re: Ik moet een slofteugel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 14:53

Zoals ik al zei: ik ben opzoek naar een bijrijdpaard, maar dat is gewoon heel lastig. Zeker omdat ik alleen nog maar manege ervaring heb; de meeste eigenaren schrikken af bij alleen al het horen vallen van het woord "manege". Daarbij is afspraken maken voor mij heel moeilijk, zoals ik al zei. Ik wil wel, maar ik weet niet hoe. Heeft iemand tips? Ik wil graag blijven rijden maar waar doe ik dat op een paardvriendelijkere manier dan hier? Bijrijdpaarden zijn in de omgeving hier nauwelijks te vinden (ik woon hartje [naam]). Ik heb geen eigen vervoer, alleen een studentenOV. Andere maneges zijn heen optie, die zijn vaak alleen maar paardonvriendelijker.


Ik wil wel, maar hoe dan? -O-

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Ik moet een slofteugel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 15:03

Tot je een ander adres of bijrijdpaard hebt gevonden gewoon niet rijden, lijkt me nogal simpel.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers