Ik moet een slofteugel gebruiken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Ik moet een slofteugel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 11:30

Hoi bokkers,


Mijn instructeur heeft mij gisteren op een nieuw paard gezet. Geweldig dier, hij is van Special D x Zuidenwind. Nu geloof ik 9 jaar oud.

Filmpje van hem wat ik gevonden heb:




Kortom, een hele leuke kans en uitdaging! Toch wel heel wat anders dan een "gewoon" paard.

Echter moet ik hem van mijn instructeur met slofteugel rijden. Ik vroeg waarvoor deze bestemd was en hij zei dat dat niet was om hem tot iets te dwingen, maar om ervoor te zorgen dat hij niet in een houding loopt die niet effectief voor hem is. Wat bedoelde hij hiermee? Ik hoor op bokt vaak veel negatieve verhalen over de slofteugel, maar waarom is deze precies slecht en is dat in dit geval ook zo? Ik ben verder onbekend met de hulpteugel. Overigens vond ik de slof enorm onhandig om mee te rijden, ik heb enorm kleine handen en één teugel is al groot. :') Uiteraard kreeg ik wel de correcte begeleiding erbij zodat ik hem niet verkeerd gebruik. Maar heeft er iemand tips hoe je beter met zo'n teugel om kan gaan? Ik heb een blaar op mijn pink omdat deze klem zat tussen de twee teugels.


VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 11:47

Is het weer zover >;)

Jammer dat je instructeur dat zo ziet. Een thiedeman is ook een hulpteugel, of een martingaal, nog zachter, die een paard ook niet te hoog / strak laat komen en de ruimte geeft zodra het paard zich weer wat geeft. Is een stuk paardvriendelijker oplossing en je hebt dan als ruiter maar een teugel in je hand. Misschien dat voorstellen. Maar daar zal je instructeur denk ik niet voor openstaan, anders stelt hij het niet voor.

Het maakt niet uit dat je begeleiding krijgt bij het hanteren van die slof, bij correct rijden en trainen zeker van zo'n jong dier met zulke bewegingen moet je zo'n slof niet willen... -O-

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 11:51

VanHuisUit schreef:
Is het weer zover >;)

Jammer dat je instructeur dat zo ziet. Een thiedeman is ook een hulpteugel, of een martingaal, nog zachter, die een paard ook niet te hoog / strak laat komen en de ruimte geeft zodra het paard zich weer wat geeft. Is een stuk paardvriendelijker oplossing en je hebt dan als ruiter maar een teugel in je hand. Misschien dat voorstellen. Maar daar zal je instructeur denk ik niet voor openstaan, anders stelt hij het niet voor.

Het maakt niet uit dat je begeleiding krijgt bij het hanteren van die slof, bij correct rijden en trainen zeker van zo'n jong dier met zulke bewegingen moet je zo'n slof niet willen... -O-


Hij is 9, dus op zich niet jong. Maar helaas heb ik er niets over te zeggen... het is mijn paard niet en ik ben niet de enige die erop rijdt. :(

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 11:53

Tja, imo zijn de rijtechnisch issues die men doorgaans op wil lossen met een slof (door het bit heen lopen, niet willen nageven) beter op te lossen met twee andere dingen: rijkunst en geduld. Maar er zullen vast paarden zijn die middels een kort, gedoseerd gebruik van een slof net even wat makkelijker naar een goede verbinding te rijden zijn. Dat vraagt wel een hoop kunde en ervaring. Dat jouw instructeur jou een jouw onbekend paard met een slof wil laten rijden zonder dat jij daar ervaring mee hebt en terwijl je je er ook niet echt prettig blij voelt, daar zet ik mijn vraagtekens bij. Als dit paard in deze fase nu even een slof nodig heeft volgens hem, dan kan hij hem.nu beter even zelf rijden en het rijden aan jou overdragen zodra de slof eraf kan.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Ik moet een slofteugel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 11:55

Ik heb je een pb gestuurd ts :)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 11:56

Oja, waarom een slof slecht is: hefboomwerking, je kunt twee keer zo veel druk/kracht zetten.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 12:01

Bij goed gebruik is een slofteugel juist heel vriendelijk. Je hebt zelf in de hand hoe strak hij zit, dus je kunt het paard ook een keer toestaan met de kop in de lucht te lopen, waar een thiedeman of martingaal altijd inwerkt. Mi is een martingaal om mee te springen en is een thiedeman voor mensen die niet met een slofteugel om kunnen gaan. Helaas wordt de slof nogal eens misbruikt waardoor het ding een slechte naam heeft gekregen.

Waarom je dit paard er mee zou moeten rijden heb ik geen antwoord op. Ik vind het soms een tijdelijk handigheidje, niet iets wat noodzakelijk is. Waarom vraag je het niet aan de instructeur zelf? Hij zal er wel een onderbouwing voor hebben.

Mousmous
Berichten: 1507
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 12:09

Je leert alleen met een slofteugel om te gaan door er ook daadwerkelijk mee te rijden. En het kan echt wel een goed hulpmiddel zijn, mits goed gebruikt. Jouw instructeur zal zijn redenen wel hebben. Zijn paard, zijn wijze van rijden. Gewoon uitleg vragen.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5541
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 12:14

Elke cm die je je paard aan de voorkant met de slof korter maakt, wordt die aan de achterkant langer. Ook de schoft zal door een slof eerder dalen als omhoog komen.
Dat vind ik de 2 grootste nadelen van een slof.

Koop mijn boek via je lokale boekhandel of hier: https://www.bol.com/be/nl/p/beestige-dr ... b9a4d5f70d

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 12:57

Askja schreef:
Tja, imo zijn de rijtechnisch issues die men doorgaans op wil lossen met een slof (door het bit heen lopen, niet willen nageven) beter op te lossen met twee andere dingen: rijkunst en geduld. Maar er zullen vast paarden zijn die middels een kort, gedoseerd gebruik van een slof net even wat makkelijker naar een goede verbinding te rijden zijn. Dat vraagt wel een hoop kunde en ervaring. Dat jouw instructeur jou een jouw onbekend paard met een slof wil laten rijden zonder dat jij daar ervaring mee hebt en terwijl je je er ook niet echt prettig blij voelt, daar zet ik mijn vraagtekens bij. Als dit paard in deze fase nu even een slof nodig heeft volgens hem, dan kan hij hem.nu beter even zelf rijden en het rijden aan jou overdragen zodra de slof eraf kan.



Het punt is dat het het paard van een andere instructeur is, en ze geen tijd meer hebben om erop te rijden. Nu wordt hij dus beschikbaar gesteld voor een paar manegeruiters als leerpaard.

Ik heb de slof overigens helemaal niet strak ofzo. Ik probeer juist enorm te ontspannen, dat moest ook van instructeur. Dat je niet moet gaan lopen dwingen, maar juist moet vragen en als je dan een positieve reactie krijgt je weer moet ontspannen.

Doubtless

Berichten: 8450
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 13:07

Resistance schreef:
Uiteraard kreeg ik wel de correcte begeleiding erbij zodat ik hem niet verkeerd gebruik. Maar heeft er iemand tips hoe je beter met zo'n teugel om kan gaan? Ik heb een blaar op mijn pink omdat deze klem zat tussen de twee teugels.


Hoe weet je dat je de correcte begeleiding krijgt, als je verder niets van de teugel afweet? Er zijn honderden topics terug te vinden, daar zou ik eens doorheen bladeren.

Wat betreft je vraag; klinkt alsof je dunnere teugels nodig hebt.

      Sometimes the things you cannot change end up changing you.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 13:09

Als je alleen onder begeleiding van je instructeur ermee rijd en er niks mee afdwingt maar 'm gebruikt zoals het hoort kun je er alleen maar van leren denk ik.
Maar wees jezelf heel bewust hoe ermee om te gaan of laat je instructeur het een keer voor doen.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 13:18

Resistance schreef:
Ik heb de slof overigens helemaal niet strak ofzo. Ik probeer juist enorm te ontspannen, dat moest ook van instructeur. Dat je niet moet gaan lopen dwingen, maar juist moet vragen en als je dan een positieve reactie krijgt je weer moet ontspannen.


In ons hoofd klinkt het natuurlijk mooier om het vragen te noemen, maar op zich is het wel 'dwingen' natuurlijk. Je paard in een bepaalde houding vragen doe je op rijtechnische manier. Een slof vergroot de druk op het bit op het moment dat je die teugel opneemt, je maakt de vraag als het ware groter (maar dus ook dwingender).
Als je een ruiter hebt die exact weet wanneer aanspanning en wanneer ontspanning vereist is, zou het nog wel eens kunnen werken, maar in de praktijk is het verdomd moeilijk en zie je dat er toch vaak continu een fractie meer druk in die mond zit, dan wanneer je zonder slof zou rijden.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 13:30

Met een slof blijft het hoe dan ook afdwingen. Een slof is alleen in goede handen bij een meester, maar een meester heeft geen slof nodig.

Ik zou eerst eens vragen waarom je instructrice wil dat je een slof gebruikt? Rijdkunstige problemen zijn beter op te lossen met rijdkunst en een dosis geduld.

Hutcherson

Berichten: 7289
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 13:38

hOe doet het paard het op alleen een set teugels en een fijn bitje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 13:49

RoyceMack schreef:
hOe doet het paard het op alleen een set teugels en een fijn bitje?



Weet ik niet, ik heb pas één keer op hem gereden.

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 14:06

Resistance schreef:
Echter moet ik hem van mijn instructeur met slofteugel rijden. Ik vroeg waarvoor deze bestemd was en hij zei dat dat niet was om hem tot iets te dwingen, maar om ervoor te zorgen dat hij niet in een houding loopt die niet effectief voor hem is. Wat bedoelde hij hiermee?



Complimenten voor jou!

Wat de instructeur lijkt te bedoelen: we rijden het dier 'van voor naar achter', en uiteraard kan dat wel (veel mensen rijden zo, dus kan het), maar met echte rijkunst heeft het weinig van doen.

Uiteraard heeft het wel zin als ieder dier loopt in een goede houding.
...maar daarna wordt het ingewikkeld: wat is goed?

En vooral: waarom zou een paard lopen in een houding "die niet effectief voor hem is"...?

Waarschijnlijk loopt het dier in de voor hem meest effectieve houding, maar wordt deze houding afgekeurd. En idealiter zoek je het dan in rompstabiliteit - veel kwpn'ers zijn hypermobiel - in rechtrichten, het dier leren/ oefenen in gewicht op de achterhand nemen. (En de slof helpt daar niet echt bij.)

....maar ik snap dat dit wel een mooie kans is, dus probeer er iets van te maken!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ik moet een slofteugel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 14:09

Misschien zijn ze gewoon bang dat nog niet heel betrouwbaar is bij vreemden en bij druk de kop achterovergooit en gaat rennen of zo.
Misschien zijn ze gewoon bang dat jij wellicht nog niet goed genoeg kan rijden en dat hij dan de giraf houding aanzet.
Misschien..........
Het heeft niet veel zin om te speculeren, gewoon je vraag duidelijker stellen aan de eigenaar.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 14:10

Is hij bang dat hij bij jou 3 meter met zijn hoofd in de lucht loopt en wil de instructeur dat voorkomen? En daarom de uitleg een houding die niet effectief is vermijden? Dus dat hij perse wil dat het hoofd in de goede houding is.

Alleen is dat leuke theorie. Want als er van achter dan geen activiteit in gereden word, voor geen ontspanning, wat niet gaat lukken als de slof hem beperkt. Dan gaat hij ook niet de rug los laten, want waarschijnlijk het doel zou moeten zijn.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 14:13

Dat werkt natuurlijk enkel als de ruiter ook weet hoe je van achter naar voren rijdt en een vluchter weer netjes naar de hand kan rijden.
Op basis van de uitleg zou ik gokken dat de slof er aan hangt als een vorm van verstelbare bijzetteugel voor het geval TS misschien geen constante aanleuning blijkt te hebben en het paard dan gaat klapperen met de kop bijvoorbeeld.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Ik moet een slofteugel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 14:14

Precies, daarom theorie :)

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Ik moet een slofteugel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 17:05

Dit topic hoort op RT-V, ik geef m even een slinger!

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Ik moet een slofteugel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 17:48

Toevallig ken ik dit paard. En weet hoe het vroeger beleerd is. Zelf heb ik er wel eens op gereden en was niet lastig of sterk. Ik zou denk ik als ik jou was eens even gaan Googlen naar Tristan tucker. Als je weet hoe hij werkt snap je denk ik ook meer van het paard. Dit paard kent denk ik namelijk veel meer dan dat jij denkt

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 17:58

nicky_rilana schreef:
Toevallig ken ik dit paard. En weet hoe het vroeger beleerd is. Zelf heb ik er wel eens op gereden en was niet lastig of sterk. Ik zou denk ik als ik jou was eens even gaan Googlen naar Tristan tucker. Als je weet hoe hij werkt snap je denk ik ook meer van het paard. Dit paard kent denk ik namelijk veel meer dan dat jij denkt



Ik denk niet veel over hoeveel hij kent, ik ben manegeruiter en ben door mijn instructeur op het paard geplaatst en heb er één keer op gezeten. :) maar ik ga zeker googlen! Kan ik vast nog veel van leren.

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 18:11

Resistance schreef:
Wat bedoelde hij hiermee?

Waarom heb je dat niet gewoon aan je instructeur zelf gevraagd.
Je hebt niet voor niets les, is het niet duidelijk vraag dan door.
Nu stel je de vraag aan mensen die niet kunnen antwoorden voor je instructeur, je weet dus niet of de antwoorden die je nu krijgt hetgene is dat je instructeur bedoelde.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 7 bezoekers