Wijken aanleren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniemlh
Berichten: 7
Geregistreerd: 07-09-17

Wijken aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-17 20:27

Heeft er iemand tips/oefeningen hoe ik het wijken aan kan leren?
Mijn pony snapt nog niet helemaal dat als ik met mijn voet duw dat hij dan opzij moet gaan. Ik doe zelf ook rechtrichten met hem en daar reageert hij wel goed op mijn hulpen.


_Mybrownpony
Berichten: 17
Geregistreerd: 14-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:32

Ik ging vanaf 3e hoefslag en dan de hulp geven maar ook vooral naar links leunen(als je naar links wijkt he) en dan als hij/zij opzij gaat erg belonen. Na 5x snapte mijn pony t al, ze leert dan ook wel erg snel. Wat ik wel merkte is dat ik de teugels met rust moest laten, gewoon de beenhulp en dan je gewicht, ik doe nog steeds vrij weinig met de teugels (paard is nig steeds aan t leren haha). Is logisch dat een paard niet snapt wat je bedoelt als je aandrukt.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:36

Bij mij was het gewoon veeeeel oefenen, kuitdruk en halve ophouding op buitenteugel. De eerste keren kwamen was nog geen meter van a / c uit :+ , maar nu gaat hij fijn opzij *\o/* .
Ik ken ook iemand die het had aangeleerd door pony eerst tegen het hek te zetten zodat vooruit gaan niet meer kan en dan kuitdruk te geven. Na een tijdje had hij het door en kon het ook zonder hek.

Sowieso zorgen dat je activiteit houdt en direct belonen als er 3 passen goed zijn. Succes!

Paardengek in hart en nieren!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Wijken aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:37

Ik heb het vanaf de grond aangeleerd, toen ik er op ging zitten viel het kwartje heel snel :j
Echt netjes gaat het niet meteen natuurlijk, maar dat komt nog.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Re: Wijken aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 14:49

Er zijn verschillende manieren. Zelf vind ik het makkelijk werken om eerst op de hoefslag de achterhand een paar passen naar binnen te drukken, zodat je pony begrijpt wat je bedoelt. Vervolgens doe ik het vanuit een kleine volte, door die te openen. Dit allemaal eerst in stap. Als je pony het goed begrijpt en ontspannen blijft kan je het in draf proberen.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Wijken aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 13:08

ook ik ben hiermee begonnen en doe het ook vanaf de 2e of derde hoefslaglijn en dan enorm belonen als hij ook maar een stap zet.. ik maak een halve ophouding met mjn buitenteugel zitdruk gaat in het begin echt opzij en de kuit dan eraan.. en vooral overdreven kijken waar je heen wilt.... ook hier snapt hij het in stap goed maar in draf nog niet.. maar met geduld gaat dat vast goedkoper.

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers