Paard houdt vast op links

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Paard houdt vast op links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 13:09

Hallo allemaal!

Voordat ik begin met ons probleem te omschrijven wil ik duidelijk hebben dat het zadel goed is en ligt en het paard pas helemaal is nagekeken door een fysio. Ook krijg ik les en is de eigenaresse vaak ook bereid om te helpen met rijden. Ik hoop via dit topic nog wat extra tips en oefeningen te krijgen zodat we weer een stapje verder komen :)

Ik rijd een leuke merrie bij, maar wel een die niet gemakkelijk is. Ze heeft tot haar 10e ongeveer op het land gestaan, is daarna ingereden en bij de eigenaresse gekomen. Ze is nu 12. Eigenlijk gaat het rijden heel goed, ze werkt graag voor je maar kruipt ook graag in de comfort zone. De laatste tijd hangt ze heel erg in mijn handen. Na een les ben ik me daar heel erg bewust van geworden. Instructrice adviseerde om even links rechts een korte ophouding te geven en daarna weer los te laten. Dit werkt een paar passen maar daarna valt ze weer in mijn handen als het ware. Been geven heeft hetzelfde resultaat. Ik zou haar graag meer van mijn hand af rijden, zonder dat ze daarbij gelijk gaat sterren kijken.

Het grootste probleem echter is de linkerkant. Deze houdt ze in draf en galop heel erg vast en daar is eigenlijk geen beweging in te krijgen. In stap wel, dan buigt ze netjes in en laat ze ook los. Het lukt mij alleen niet om dit mee te nemen naar de draf.

Heeft iemand tips en oefeningen om dit te verbeteren? Ik probeer al veel achtjes te rijden en veel tempo wisselingen mee te pakken. Ook probeer ik heel bewust op mijn handen te focussen. Ik laat ze ook regelmatig even "los" om de spanning eruit te krijgen die onbewust opgebouwd word. Echter merk ik bij Aranca dan geen verandering in lopen.

Wees lief, aan een duidelijke uitleg heb ik het meeste :D

Groetjes,
Marjolijn.

Autumnn

Berichten: 8037
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Paard houdt vast op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:24

Ik ken het probleem want mijn merrie heeft het ook. Zijn er nu al een jaar op aan het trainen (binnenhand los, buitenhand vaster, recht zitten) maar het blijft slecht. Ze wordt bijna maandelijks behandeld door de masseur maar ik ga haar eind september op de foto (rug/hals) laten zetten. Ik ben het spoor een beetje bijster onderhand en ik denk dat foto's toch ook echt als eerste uitsluitsel kunnen geven. Ik geloof namelijk niet dat een paard iets doet uit "niet willen" of "geen zin hebben"

aestate
Berichten: 113
Geregistreerd: 03-01-15

Re: Paard houdt vast op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:30

Bij de meeste paarden komt het sterk zijn aan een kant, doordat ze op die kant lang willen worden (in jouw geval dus rechts gebogen is). Ik denk dat het al zou helpen als je je paard aanleert om te buigen op druk van je linkerbeen, en geen of zo weinig mogelijk met je linkerteugel doet (geeft een mogelijkheid om zwaar te worden, en is alleen symptoombestrijding). Daarbij houd je druk op je rechterteugel, en rijd je haar met de buiging om je linkerbeen "tegen" je rechterteugel aan (die zal dan iets zwaarder worden). Voor het hangen op je handen zou je kunnen proberen eerst een ophouding te geven en zodra je merkt dat ze hierop terugkomt en loslaat, geef je iets been bij om het achterbeen weer tot dragen te activeren. Je hand ontspant hierbij. Het is een suggestie, maar het heeft mij met mijn paard heel erg geholpen, die had precies ook deze problemen (zwaar worden in de hand, links niet willen buigen terwijl dit in stap wel redelijk makkelijk ging).

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: Paard houdt vast op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:42

Mijn knolliebollie heeft een beetje hetzelfde probleem. Wat betreft het hangen: ik geef met 2 handen tegelijk een ophouding en dan direct licht contact (soms zelfs meerdere keren totdat ze weer omhoog komt met haar hoofd). Verder is het actief maken ook belangrijk. Been geven zal misschien niet direct helpen, let erop dat ze actiever loopt, dus niet alleen maar rennen en hangen. Schakel ook veel qua tempo, maar niet op een voorspelbare manier (elke keer dezelfde lijn verruimen). Dus actief maken aan het begin van een lange zijde en rustig opvangen aan het einde.

Verder zijn mijn instructrice en ik aan het oefenen met volte sluiten en openen. Ze mag dan pas openen en de volte af als ze het ook op de moeilijke kant goed doet. Laatst wat merriemonster ook het zat op links (haar moeilijke kant) en ik had dan zelf van hand veranderd onder het mom van: straks weer een poging. Instructrice zei dat ik echt even door moest gaan en bij in ieder geval 1 goede pas was het dan voldoende.

Soms is het ook makkelijker om een paard in te laten buigen door je binnenteugel juist tegen de hals te plaatsen en m daarmee naar buiten te duwen (met contact met de mond). Houd je buitenteugel wel op contact.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Paard houdt vast op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:43

tanden nagekeken? willen ze ook zo op reageren

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Paard houdt vast op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:45

Vasthouden op links = niet correct aannemen op rechts.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:46

Het gaat zoals aestate al mooi aangeef niet om de mond het gaat om het lijf.
Het paard is gebogen in 1 richting en dat voel jij in je handen. Maar daar zit niet het probleem. Daarom helpen ophoudingen daar ook niet.
Je paard moet inderdaad leren om om recht te worden, in dit geval te gaan leren om je linkerbeen heen te buigen met het lijf.
Blijkbaar is dit iets wat je huidige instructrice niet bedacht dus tijd voor een die wel aan rechtrichten doet.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Paard houdt vast op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:52

Jep. Paard is scheef. Wil wel maar kan niet. Rechtrichten kan ook op de grond, en tegelijk wordt dan de achterhand sterker. Je voelt het ook als het goed is, helemaal in draf als je wisselt op een rechte lijn.
Mijn paard was ook erg scheef, en na 2 x osteopaat en rechtrichten is het helemaal weg. Hij zat vast op een paar plaatsen en zette je gewoon dusdanig in het zadel zodat het hem de minste moeite kostte.

Compri

Berichten: 97
Geregistreerd: 07-06-14

Re: Paard houdt vast op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 14:46

Lastig probleem! Het hangen heb ik niet zoveel tips voor, behalve dan als ze gaat hangen zelf loslaten en haar dan naar voren rijden. Het hangen op de linkerhand kan je verhelpen door telkens als zij hangt op de linkerhand, zelf even loslaten aan die kant en voorwaarts (eigenlijk hetzelfde als hangen haha). Waarschijnlijk is ze door dat gehang ook niet fijn op twee teugels. Als ze echt heel stug blijft hangen kan je ook links helemaal loslaten en rechts contact zoeken (dus eigenlijk buitenstelling als je linksom rijdt), net zolang totdat ze contact op je rechterhand aanneemt. Dan kan je haar weer rechtstellen en weer contact zoeken op je linkerhand. Dit zal je heel consequent moeten doen, anders blijft ze hangen. Dat is wel heel lastig, heb zelf ook dat probleem meerdere keren gehad. Maar jullie komen er vast wel

JudithGigi

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Paard houdt vast op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:18

Heeft mijn paard ook een hele korte tijd (weekje) gedaan. Wat hier hielp was zorgen dat ik zelf niet vast ging houden aan de vaste kant en veel voltes rijden. Van groot naar klein en andersom. Zodra ze een beetje op 2 teugels kwam ging ik achtjes rijden om dit te bevestigen. Daarna geen last meer gehad :)

Goed opletten dat je contact op de "losse" kant blijft houden is zoals hierboven staat ook belangrijk.

Whupp

Berichten: 418
Geregistreerd: 02-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:25

Dit is een herkenbaar probleem voor eigenlijk alle paarden waar de basis nog niet helemaal in orde is. Een paard is van nature scheef, en waarschijnlijk hangt jouw paard met zijn gewicht vooral op linksvoor en is het paard rechtsgebogen.

De scheefheid hangt per paard erg af, bij de een is dit op te lossen door het paard om je been heen te laten buigen maar in de meeste gevallen zul je het gewicht moeten 'sturen' naar zijn andere schouder. Wat ik bij de meeste paarden ervaar is dat als het paard links vasthoudt, waardoor het dus op zijn linkerschouder valt, je het gewicht van het paard het beste eerst naar zijn rechterschouder kan verplaatsen (eigenlijk sturen/gewichtshulpen. Hierbij erop letten dat hij niet alleen zijn hoofd naar rechts beweegt en zelf dus ook op je rechterzitbeenknobbel gaan zitten), zodat het gewicht verdeeld wordt over zijn voorbenen en daarna pas een bocht naar links te maken. Hierdoor is het gewicht van zijn linkerschouder en kan hij ook daadwerkelijk een bocht nemen. Je hebt net voor je bocht geen contact meer met je linkerteugel, wel met je rechterteugel en deze behoud je ook als je links er weer bij pakt. Als het goed is, is je paard dan een stuk zachter op je linkerteugel. Dit blijf je eigenlijk gewoon herhalen als je merkt dat je paard weer op zijn linkerschouder valt. Waar je voor moet waken is dat als je naar rechts stuurt, zijn hele gewicht naar rechts gaat en niet alleen het hoofd (na de gewichtshulp dan natuurlijk!).

Een volte kan er op het begin uitzien als een zigzaglijn op een rondje, dit is helemaal niet erg. Na verloop van tijd zul je merken dat je maar minimaal hoeft te doen, voordat je het helemaal niet meer hoeft te doen:)

Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 15:36

Fijne reacties al! Ik heb wel het idee dat ze rechts goed contact houd. Voor mijn gevoel is rechts goed maar links te zwaar zeg maar.

Het is ook een basis probleem. Vanwege haar leeftijd is het nog wel eens lastig om haar nieuwe dingen te leren hoewel ze het wel goed oppakt allemaal. Ze doet iig goed haar best maar kruipt ook graag in haar comfortzone Haha!

Ik ga vanavond weer rijden dus dan ga ik er nog eens extra op letten.

Tanden zijn in orde :)

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Paard houdt vast op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:13

Vaak is het probleem niet sterk op links (of andersom) maar te weinig op rechts.

Wat ik een superfijne oefening vindt om een gelijkere teugeldruk te krijgen (uitgaande van meer druk op linkerteugel):

Je rijdt linksom
Net voor E of B stuur je met je buitenteugel naar de A of de C
Je binnenhand (die stugge linkse dus) mag wel wat vragen, maar dan echt vraag vraag los
Dan rijdt je met je binnenbeen naar je buitenteugel toe
Je doet dus alsof je met je binnenbeen terug naar de hoefslag wil drijven
Dit begrens je met je buitenhand, je wilt echt naar die A of C toe

Als je dit zonder spanning, druk oid uit kan voeren merk je echt dat je beter op twee teugels gaat rijden.

SarBi14
Berichten: 3
Geregistreerd: 02-08-17

Re: Paard houdt vast op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 21:07

Dit probleem heb ik zelf ook met een pony van mij. Heb je haar gebit al nagekeken? Als dat het probleem niet is kan je proberen om aan de kant waar zij meer trekt juist minder druk te geven. En aan de andere kant meer ophoudingen te maken. Dit doe ik zelf ook en het helpt wel. Mijn pony is het helaas zo erg gewend om te trekken aan de linkerkant dat hij er nooit helemaal mee ophoud. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 21:15

FCSA schreef:
Vasthouden op links = niet correct aannemen op rechts.


Dat dus. :j

Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 21:16

safina schreef:
FCSA schreef:
Vasthouden op links = niet correct aannemen op rechts.


Dat dus. :j

Hier heb ik alleen niet zo veel aan :P Hoe los ik dat op? Ik heb namelijk het idee dat ze rechts goed aanneemt :)

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: Paard houdt vast op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 08:25

Blijft ze nageeflijk op de rechterteugel als je met links een klopje geeft op de hals (op de linkerhand)? Zo nee, dan neemt ze recht niet goed aan.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 08:43

Marjoow schreef:
Dat dus. :j

Hier heb ik alleen niet zo veel aan :P Hoe los ik dat op? Ik heb namelijk het idee dat ze rechts goed aanneemt :)[/quote]

Je zegt dat je les krijgt, wat zegt je instructeur?

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Paard houdt vast op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:03

Ken je probleem.
Wij hadden eerst een osteopaat langs laten komen werkte niet en toen een chiropractor dat werkte wel conclusie was hij zat erg vast in zijn atlas en daardoor dat ie als een baksteen in je handen voelt. Sinds dien heeft ie het niet meer en laten we 1x per jaar ieder geval een chiropractor langs komen.

Joyce01
Berichten: 9
Geregistreerd: 01-08-17

Re: Paard houdt vast op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 08:49

Mijn dochter heeft het zelfde probleem, zal vanavond even vragen wat ze heeft gedaan

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Re: Paard houdt vast op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 15:12

Probeer haar met je linkerbeen naar de rechterteugel te drijven. Als het ware voor je gevoel wat wijken. Dat vang je op in je rechterhand en je ontspant links. Steeds herhalen, dan wordt het vanzelf rechter.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Paard houdt vast op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 15:04

Probeer eens stelling naar buiten te rijden in stap draf en galop, en niet 1 rondje maar een paar rondjes en dat beide kanten op, als ze wat gaat ontspannen dan kleine stukjes rechtmaken, worden ze heel fijn op 2 teugels van!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paard houdt vast op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 16:27

Het verbaast me dat er zoveel oplossingen komen met allemaal de hand, niet het been. Terwijl het probleem echt in het lijf zit, niet in de mond.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 18:18

bruintje123 schreef:
Het verbaast me dat er zoveel oplossingen komen met allemaal de hand, niet het been. Terwijl het probleem echt in het lijf zit, niet in de mond.

Het zit hem inderdaad in het lijf en waarschijnlijk de beenzetting. Dat voelt de ts terug in de hand. Rechtrichten in het lijf, vanuit het been dus en zelf losser laten aan de hand waar het paard zwaarder aanvoelt. De lichtere kant zal door het rechtrichten meer druk krijgen in de hand, waardoor het geheel rechter wordt.

Shenavallie
Berichten: 11575
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 18:22

De enige manier om uit te sluiten dat het lichamelijk is, is het paard op de foto/scan laten zetten. Een Fysio kan niet door de huid en spieren heen kijken en als na behandeling dit probleem blijft, dan zou ik het willen uitsluiten met foto's. Pas dan rijtechnisch oplossen.