Welk bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 23:47

Uitzonderingen bevestigen de regel :o , dan is jouw paard dus een van de weinigen die zo'n gebroken/ dubbelgebroken onding wel kunnen hebben ;)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 08:12

Dan heb ik ook al tientallen uitzonderingen gehad.
Lopen allemaal heel fijn op een dubbel gebroken bit.
Komt uit onderzoeken overigens ook goed uit testen en dan heb ik het niet over onderzoeken van sprengen zelf of een andere fabrikant.

Momenteel staat er ook zo'n uitzondering. Die wil absoluut niet ongebroken.
Klooien, tong over het bit, zwaar zijn, of juist veel te licht. Hangen, hoofd omhoog.
Alles om te ontwijken.
En ja ik wilde een gewoon traditioneel menbit inhangen.
Ik had met boog, zonder boog, pompwerking.
Dus toen eens gereden met een ongebroken trens, nee dat wilde hij ook niet terwijl hij fijn liep op de dubbelgebroken.
Dus ja toen maar een dubbel gebroken menbit gekocht. Jammer ligt de rest niets te doen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 08:28


Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 09:18

Wanneer er aan weerskanten 2 cm bit te zien is (en de schakel dus bijna naar buiten komt), dan is je bit te groot, of je hand te sterk. En dan kom je weer uit bij mijn vorige bericht, ieder bit is zo scherp, zwaar etc als de ruiter die hem in zijn hand heeft.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:19

Afbeelding
Het eertse plaatje van het dubbelgebroken bit. Is dit bit volgensmij niet echt heel breed toch?

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 15:47

Bij een jong onbeleerd paard zou ik geen bit gebruiken, ten eerste moet het nog wisselen en ten tweede wat wil je met het bit bereiken als het paard nog geen enkele hulp snapt??
Ik zou zeggen ga eens werken aan de hulpen vanaf de grond en ga het bit pas gebruiken als het paard helemaal snapt wat jij wil en als jij hoe je een jong paard traint

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 21:47

Ik heb zowel mijn paard als pony gereden op een dubbelgebroken watertrens. Vooral pijn paard reageert daar echt erg fijn op!

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 21:23

Men kan er allerlei theorieën en onderzoeken op loslaten en op die manier op papier en fijnste en vriendelijkste bit voor het paard bepalen, maar elk paard is een eigen individu met eigen wensen. Dat heeft je maken met onder andere karakter, vorm van de kaak, dikte van de tong en lippen, vorm van gehemelte, tanden en gewoon met voorkeur.
Je kunt niet bij voorbaat zeggen welk bit het prettigste is voor je paard, dat zal je moeten uitproberen. Sommige paarden vinden een enkel gebroken bit prettiger, sommige een ander mondstuk, anderen hebben weer liever kunststof of rubber in hun mond en weer anderen worden liever gestuurd op hun neus.
Maar geen twee paarden zijn hetzelfde, wat voor de ene prettig is, is voor de andere verschrikkelijk. En wat voor die van jou prettig is, zal je niet op Bokt uit kunnen vinden ;)