Paard is te voorwaarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
asm_kayleigh
Berichten: 843
Geregistreerd: 08-05-17
Woonplaats: Dordrecht

Paard is te voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 16:52

Haii,
Ik heb sinds kort een nieuwe verzorgpony.
Hij had best wel lang stilgestaan en was de eerste keer dat ik hem bereed ook super voorwaarts in stap draf en galop. Ondertussen is hij in stap en draf al een stuk rustiger. Alleen het probleem blijft toch echt galop. De ene kant doet hij wel gewoon prima maar de andere kant heeft hij opeens pepers in zijn kont zitten. De kant verschilt ook want de ene keer gaat links goed en de andere keer rechts. Weet iemand wat ik hier aan kan doen?

Hij is trouwens 7.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard is te voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:11

Ik ga het standaard antwoord geven: lichamelijk controleren (rug en tanden, zadel controleren, les nemen. Waarschijnlijk heeft het te maken met onbalans, maar dat is zonder beelden (of zelf ernaast staan) lastig te zeggen.

Anoniem

Re: Paard is te voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:14

Heb je les? Zo ja wat zegt je instructrice er van? Heb je dit al besproken met de eigenaar en is dit iets wat hij/zij herkent?
Wanneer is de pony voor het laatst gecheckt door een fysio/osteo en wanneer is het zadel voor het laatst gecheckt?
Volgens mij heeft bijna elk paard een goede en moeilijkere kant, en dat kan betekenen dat ze op de moeilijkere kant harder gaan of stijver aanvoelen bijvoorbeeld, die van mij had dat ook heel erg.
Het kan ook zijn dat hij aan een kant van z'n lijf vast zit, dat kan weer allerlei oorzaken hebben.
Dus ik zeg inderdaad een algemene check zien te regelen, zadel, fysio/osteo, tandarts etc..

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:14

Hoi!

Ik denk dat het sowieso verstandig is om een instructeur in te schakelen, dit is altijd wel handig met een nieuw paard zodat iemand ernaast jullie samen kan beoordelen.

Maar je moet zelf écht rustig blijven, niet gaan trekken maar juist zwaar gaan zitten. Het is handig om veel voltes te rijden zodat hij niet veel harder kan. Als je dan weer op de hoefslag rijd en hij gaat weer te hard? Direct weer de volte op draaien!

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Paard is te voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:24

Grote kans dat dit een balans probleem is, daar kan je instructeur je bij helpen.

Lindagek
Berichten: 42
Geregistreerd: 07-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:25

hoii,

Hij is je waarschijnlijk aan t uittesten, tot hoever hij kan gaan. Je moet duidelijk zijn tegen hem, want jij moet de baas zijn. Ik zou veel figuren rijden met hem zodat hij goed wordt bezig gehouden. Je kan ook proberen aan te springen in galop en dan na een paar passen weer terug, oftewel veel overgangen rijden. Hij moet namelijk wel luisteren :P

Als dit niet werkt zou ik een instructeur inschakelen.

Potate

Berichten: 199
Geregistreerd: 21-07-17
Woonplaats: Groningen

Re: Paard is te voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:38

Kan zijn dat het niet uittesten is, maar ik denk eerder inderdaad dat hij ergens last van heeft. Dat ie het doet omdat het zo leuk is lijkt me niet maar ik weet niet precies wat hij doet en hoe dat eruit ziet dus tja -O-
Maar voltes rijden in galop zou kunnen helpen! Gewoon figuren rijden ook. Kan in ieder geval niet zoveel kwaad om te proberen :)

Lindagek
Berichten: 42
Geregistreerd: 07-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:42

Ieder zijn eigen ideeën :P
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 28-07-17 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verwijderde berichten uit quotes gehaald

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:44

Lindagek schreef:
Ieder zijn eigen ideeën :P


Kijk nou maar uit voor je het arme meisje wat om serieus advies vraagt op rare ideeën brengt want jou idee gaat nergens over. Ik heb het helaas beide vaak genoeg gezien, uittesten of echt stijfheid of iets dergelijks. En dit klinkt alles behalve uittesten.

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:45

Lindagek schreef:
Ieder zijn eigen ideeën :P



Maar jij geeft nu adviezen die iemand misschien op gaat volgen. En dat geeft je wel de verantwoordelijkheid om daar goed over na te denken. Als wat jij zegt niet klopt, en ze dit paard wel op die manier gaat trainen kunnen de gevolgen vrij ernstig zijn. Een paard met onbalans of fysieke problemen trainen op basis van 'aanpakken' kan het paard stuk maken zowel fysiek als geestelijk.
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 28-07-17 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verwijderde berichten uit quotes gehaald

Lindagek
Berichten: 42
Geregistreerd: 07-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:54

Lindagek schreef:
Ieder zijn eigen ideeën :P



Citaat:
Maar jij geeft nu adviezen die iemand misschien op gaat volgen. En dat geeft je wel de verantwoordelijkheid om daar goed over na te denken. Als wat jij zegt niet klopt, en ze dit paard wel op die manier gaat trainen kunnen de gevolgen vrij ernstig zijn. Een paard met onbalans of fysieke problemen trainen op basis van 'aanpakken' kan het paard stuk maken zowel fysiek als geestelijk.

[/quote]

Ik heb er onder staan: "Als dit niet werkt kun je beter een instructrice inschakelen." :D

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:56

Lindagek schreef:
Ik heb er onder staan: "Als dit niet werkt kun je beter een instructrice inschakelen." :D



En wat nou als deze instructrice hier al zegt dat dat niet de manier is?

GabberGill

Berichten: 5748
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 19:03

Meeste adviezen zijn leuk bedacht maar niet de oplossing.

Het is simpeler dan je denkt rijdt hem vanuit jouw tempo. Rijdt hem terug op je bovenbenen en door rustiger licht te rijden. Aan het begin is het moeilijk, want vele ruiters liften mee op het tempo van het paard. Zolang jij nog meelift zal hij tempo bepalen. Werk dus aan jezelf en aan jouw houding. Rijdt hem tot hij bijna terugvalt in stap en rijdt hem dan weer naar voren. Zo min mogelijk met je handen.

Kleine oefening uitgelegd.
Slangenvolte 4 bogen. Elke wending rijdt je hem terug door je bovenbinnenbenen aan te spannen en tempo van lichtrijden aan te passen naar minder. Vanuit de wending doe je een paar passen normale draf tot je bij de wending komt dan ga je weer terug op de manier die ik net zie. Na deze slangenvolte kom je in de hoek en neem je weer een normaal tempo aan. De lange zijde laat je hem verruimen en neemt hem weer terug op de manier die ik zei. Na die lange zijde neem je hem weer terug op jouw tempo en ga je een gebrokenlijn in. Hou hem bezig en geef hem niet de kans te gaan denken en bepalen.

Probeer het, het zal je helpen
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 24-07-17 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindagek
Berichten: 42
Geregistreerd: 07-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 19:04

Caira schreef:
Lindagek schreef:
Ik heb er onder staan: "Als dit niet werkt kun je beter een instructrice inschakelen." :D



En wat nou als deze instructrice hier al zegt dat dat niet de manier is?


Ik vind het sowieso erg knap dat je door middel van dat korte bericht een conclusie kan geven. Dat jij nou toevallig een instructrice bent, betekent niet dat je zonder beelden een conclusie kan geven. Mijn bericht was serieus, en dat het door jullie niet serieus word genomen is niet mijn probleem. Ik hoop dat dit meisje er hulp aan heeft en dat het word opgelost.

GabberGill

Berichten: 5748
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Paard is te voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 19:08

Lindagek ik waardeer het dat je hulp wilt geven, maar doe het niet als je iets denkt. De manier die jij vertelt geeft hem juist zijn tempo. Je staat snelheid toe. Je moet terug naar de rust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 19:09

Wat een ruzie en een wijsheden weer, bokt op zijn best.
Het is zo simpel, iedereen kan gelijk hebben.
Want de veilige antwoorden zijn simpel, dierenarts erbij en van daaruit verder kijken.
Ik zie het probleem van de aanval op Lindagek niet, ook zij kan gelijk hebben. Wat is er tegen om een paardje aan het werk te zetten in de vorm van figuren rijden etc.

Als er 1 ding is wat ik geleerd heb op Bokt is dat alle langdurige studies eigenlijk overboord gegooid kunnen worden.
Want als er iets is gooi je je vraag op Bokt want daar is iedereen helderziend en weet wat er met de pony / paard is.
En als iemand een antwoord geeft wat niet in het straatje van Bokkers past dan val je als Bokkers gewoon over die persoon heen en doet alsof het meest vreselijke gezegd is.

Daarnaast komen er ineens tal van superinstructrices vertellen wat het kan zijn. Ook zo leuk, die helderziende instructeurs.
Jammer dat ik die nooit kan vinden, ik moet nog steeds een filmpje opsturen als er zich tussen de lessen door een probleem voordoet.

BIJ DEZE MIJN OPROEP:
WILLEN ALLE HELDERZIENDEN ZICH BIJ MIJ MELDEN ZODAT IK EEN HOOP GELD KAN BESPAREN MET LESSEN, BIJRIJDEN, DIERENARTSEN, OSTEOPATEN ETC.

Oh ja en het liefst gratis natuurlijk want die helderziendheid hebben jullie ook gratis gekregen.

Lindagek
Berichten: 42
Geregistreerd: 07-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 19:11

GabberGill schreef:
Lindagek ik waardeer het dat je hulp wilt geven, maar doe het niet als je iets denkt. De manier die jij vertelt geeft hem juist zijn tempo. Je staat snelheid toe. Je moet terug naar de rust.


Ik bedoelde alleen dat hij zegmaar goed naar haar hulpen zou luisteren, maar ik snap wat je bedoelt met dat je terug naar de rust moet. :))

hwn
Berichten: 4699
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 19:12

Ik zou sowieso met een paard dat lang stilgestaan heeft, nog niet galopperen. Werk eerst aan ontspanning, soepelheid en balans voor je gaat galopperen.

En uittesten lijkt me zo goed als uitgesloten (ik geloof trouwens niet dat paarden uittesten), dan zou ie het op beide kanten doen, of helemaal niet.

Voor een verzorgpaard vind ik sowieso dat je bij problemen in overleg moet gaan met de eigenaars, en niet op eigen houtje gaan experimenteren, tenzij ze uitdrukkelijk gezegd hebben dat ze je de vrije hand geven.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 19:14

Ik vindt het advies van Lindagek nog niet eens zo raar.

Het tempo eruit halen kun je doen door veel figuren rijden zodat hij geen tijd heeft om hard te lopen.

Verder sluit ik me aan bij anderen, eerst lichamelijke problemen uitsluiten voordat je verder klungelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 19:14

Daarnaast Caira volgens mij moet je ook rekening houden met de leeftijd van Lindagek zonder daaruit direct een hatelijke opmerking over het laatste gedeelte van haar naam wordt vermeld.
Volgens mij ben jij een volwassen vrouw naar jouw eigen zeggen instructrice.
Welnu ik zou mijn kind bij voorbaat door de opmerking al geen les van jou willen laten krijgen

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 19:16

Heel eerlijk denk ik dat lindagek nog niet eens er heel ver naast zit hoor. Mijn ruin heeft ook heel lang last gehad van onbalans en had hetzelfde als de verzorgpony van ts. Hij wisselde ook steeds van kant(de ene week ging rechts beter en de andere week links en dat betekent dat je paard beide kanten steeds ontwikkeld en niet steeds aan 1 kant vast zit en dus soepel door het lijf is). Als paard dus harder gaat in gallop betekent dat dat hij het lastig vind om goed in balans te blijven(hoe sneller hoe makkelijker voor een paard). Merk je misschien ook dat, als je draaft en jij gaat af en toe wat verruiming vragen, hij graag in gallop aanspringt? (is namelijk ook onbalans). Ik zou inderdaad veel overgangen gaan rijden. Lange zijde bijvoorbeeld goed door laten stappen, korte zijde rustiger stappen, een aantal rondes doen. Dan doe je hetzelfde in draf een aantal rondes en dan in gallop een aantal rondes. Doe dit alleen niet te lang, Max een half uur, want dit is best lastig voor een paard/pony in het begin. Gaat het bijvoorbeeld een kwartier goed, sluit dan ook gewoon af. Want als het goed gaat en je stopt dus op het juiste moment dan beloon je hem door het stoppen op een goed moment(paard blij, jij blij). Als je dit dus een paar keer heb gedaan kan je gaan uitbreiden door een paar passen de draven en dan weer terug naar stap. Daarna paar passen gallop en dan weer terug naar draf. En neem ook af en toe een les(als dat kan/mag van eigenaar pony en natuurlijk je ouders).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 19:16

Gast4901 je hebt het over ruzie maken maar de enige die hier ontzettend pittig reageert ben je zelf hoor. Ook zo fijn dat je in je hele bericht niet 1 ding noemt waar de TS iets aan heeft :') en eigenlijk net zo hard mee doet als met wat de rest volgens jou doet..

GabberGill

Berichten: 5748
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Paard is te voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 19:22

Ik denk zelf dat Lindagek het gewoon net wat te onduidelijk egt. Normaal is het bij paarden niet raar om het heette eraf te halen met galop, maar dan weten de ruiters wat ze doen en hoe ze het doen en hebben ze over het algemeen de controle. Het lijkt mij het beste om eerst in stap en draf je controle te krijgen. Elke gang harder worden ze ook sterker en moeilijker terug te nemen. Heb je in stap nog niet echt de controle probeer het dan in draf , maar niet te heftig. Ga je verder met draf zorg dan dat je die redelijk onder de knie hebt voordat je naar galop over gaat. Veel paarden worden er rennerig van en krijgen er meer stress en pittige momenten van is mijn ervaring en ik denk dat ik al honderden heb gereden. Ieder paard is anders.

Jullie zijn een nieuwe combie en moeten elkaar nog leren kennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 19:25

Annet_Dottie schreef:
Gast4901 je hebt het over ruzie maken maar de enige die hier ontzettend pittig reageert ben je zelf hoor. Ook zo fijn dat je in je hele bericht niet 1 ding noemt waar de TS iets aan heeft :') en eigenlijk net zo hard mee doet als met wat de rest volgens jou doet..


Helemaal mee eens

Helaas heb ik geen antwoord voor TS omdat ik het niet weet. Ook geen verstand van heb.
Mijn blik viel op het bericht van Caira en dat schoot me in het verkeerde keelgat. Volwassen vs jong volwassen en de sterkere is niet nodig om de jongvolwassene op deze manier aan te spreken. Valt voor mij onder pesterij en is ontoelaatbaar.

En ja helaas ben ik pittig. Niet om ruzie te veroorzaken, wel om een punt te maken. Lees door de pittigheid heen en vraag je dan nog eens af of ik misschien gelijk heb.

Dit bericht was ook niet voor iedereen bestemd.
Sorry had ik misschien moeten vermelden.

7ofhearts

Berichten: 2760
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 19:26

Anoniem schreef:
Wat een ruzie en een wijsheden weer, bokt op zijn best.
Het is zo simpel, iedereen kan gelijk hebben.
Want de veilige antwoorden zijn simpel, dierenarts erbij en van daaruit verder kijken.
Ik zie het probleem van de aanval op Lindagek niet, ook zij kan gelijk hebben. Wat is er tegen om een paardje aan het werk te zetten in de vorm van figuren rijden etc.

Als er 1 ding is wat ik geleerd heb op Bokt is dat alle langdurige studies eigenlijk overboord gegooid kunnen worden.
Want als er iets is gooi je je vraag op Bokt want daar is iedereen helderziend en weet wat er met de pony / paard is.
En als iemand een antwoord geeft wat niet in het straatje van Bokkers past dan val je als Bokkers gewoon over die persoon heen en doet alsof het meest vreselijke gezegd is.

Daarnaast komen er ineens tal van superinstructrices vertellen wat het kan zijn. Ook zo leuk, die helderziende instructeurs.
Jammer dat ik die nooit kan vinden, ik moet nog steeds een filmpje opsturen als er zich tussen de lessen door een probleem voordoet.

BIJ DEZE MIJN OPROEP:
WILLEN ALLE HELDERZIENDEN ZICH BIJ MIJ MELDEN ZODAT IK EEN HOOP GELD KAN BESPAREN MET LESSEN, BIJRIJDEN, DIERENARTSEN, OSTEOPATEN ETC.

Oh ja en het liefst gratis natuurlijk want die helderziendheid hebben jullie ook gratis gekregen.


Ik moet hier stiekem toch wel een beetje om lachen..........ik zie de humor er wel van in.
Zelfs al is het 100% serieus bedoeld. :j