Pony dochter bokt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carrie79

Berichten: 1002
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Pony dochter bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 16:14

Mijn dochter rijd al een tijdje (ruim 3jr) bij een manege. Begin dit jaar zijn we verhuisd en hebben wij een super brave pony (15jr) voor haar gekocht. Het rijden en alles ging prima, zoals gezegd, hij is (was) super braaf. (d-pony). Nu begint hij ineens streken uit te halen en het vervelende is, hij wint want mijn dochter is niet mans genoeg. Hij begint te bokken en dan eigenlijk ook nog heel gemeen, kop tussen de voorbenen en als hij de kans krijgt draait hij al bokkend snel om, gevolg is dat dochterlief er gisteren twee keer kort na elkaar afgevallen is. Gelukkig is ze nog niet bang, maar er komt natuurlijk wel een moment dat ze er niet meer op wil en dat zou echt zonde wezen, omdat het verder echt een leuk dier is.

Ik ben er zelf opgestapt gisteren en ook toen begon hij (toen ik hem in de galop liet aanspringen) te bokken, maar ja ik zit het wel uit. Vandaag heb ik hem aan de longe gezet en deed hij het ook even maar nadat ik hem aanpakte was het ook klaar.

Even wat extra info: pony wordt hier een keer of 4 in de week door dochter gereden (dochter is bijna 10). 1x in de week rijd een vriendin van mij erop om hem in shape te houden. pony krijgt per dag 1,5kg brok, savond een plak hooi en overdag staat hij een flink aantal uur op een schraal weiland.

Ik weet gewoon niet zo goed hoe ik mijn dochter kan helpen, aan de longe vasthouden hielp gisteren ook niet omdat hij dan wel gewoon kan bokken natuurlijk.
Ik heb overigens niet echt het idee dat hij ergens last van heeft.

Heeft iemand tips voor mij, hoe kan ik ervoor zorgen dat het voor kindlief iets makkelijker wordt?
Dat pony het hoofd niet tussen de voorbenen kan gooien?
Ik ga zelf al heel wat jaartjes mee in paardenland maar nu weet ik het even niet, ik weet zelf wel wat ik moet doen maar probeer dat een vrij onervaren 10jarige maar eens uit te leggen :o

Alle ideeën zijn welkom ;)

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Pony dochter bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:17

Toen onze doorgaans stikbrave pony streken kreeg heb ik haar een tijd bij laten rijden door een meer ervaren ruiter en van de brok afgehaald. Bij ons hielp dat.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:19

je hebt wel hulpteugels die over de hals van de pont lopen waardoor ze hun hoofd niet omlaag kunnen doen. maar hoe dat heet....

laat wel even tanden en zadel checken, en misschien kan minder voer ookg een kwaad, 1,5 kilo brok vind ik erg veel voor een pony dat maar1x in de week echt hard aan het werk moet

edit: daisy rein
https://www.equimatch.nl/shires-daisy-rein.html
Laatst bijgewerkt door EmptyWords op 03-07-17 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:19

Misschien zelf of die andere ruiter er op dit moment wat vaker op laten gaan? Wat minder brok geven, kijken hoe hij het daarop doet?
Heb je ook een bokriempje op je zadel? Misschien handig voor je dochtertje.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:20

Eerst e.e.a. uitsluiten:
Past het zadel? Is de pony gezond? (rontgenologisch)? Tandarts erbij geweest?
Dit omdat hij het ook bij de longe en bij anderen doet, en niet alleen bij dochterlief. Kan toch wijzen op problemen.

Verder zou ik hem persoonlijk meer ruwvoer geven, minder brok.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10416
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:20

Heb je t zadel, gebit en de rug al gecheckt?

Kan het zijn dat hij van een van die dingen last heeft?

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:21

Tja, ik ga even het standaard antwoord geven: (en ik zie dat anderen mij al voor zijn :+ )
Is alles nagekeken? Zit hij niet vast in zijn lijf? Is zijn zadel nog ok? Dat zou ik eerst uitzoeken.
Bokken is vaak een teken van pijn, zeker als de pony het echt doet om degene er af te krijgen.
Ik zou dat eerst nakijken voor hij 'aangepakt' wordt en straks niemand meer op zijn rug duld.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:21

Tja pony merkt dat dochter niet mans genoeg is en maakt daar gebruik van. Had ik ook vroeger met mijn Shet :D Ik weet eigenlijk niet of hier wel een oplossing voor is, ponylief weet toch direct wie er op zijn rug zit.

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:26

Wow, voor we er hulpteugels aan gaan hangen.... en een complete screening erop los laten.

1,5 kg brok is behoorlijk veel (mijn ruin van 1,75 krijgt dat verdeeld over 3 dagen). Zeker als ie snachts met 1 plakje hooi binnen staat. Zou hem eerst eens flink terugzetten in de brok en hoger in het avondhooi.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:28

Anderhalve kilo brok?


Ter vergelijking:
Mijn Connemara pony, Z1 tussen de paarden, loopt 5 x per week, doet het op 300 gram Pavo Natures Best en schraal hooi..

Mogelijk wordt het dier wat overmoedig door zoveel voer, en relatief zo weinig werk.
Ik zou zeggen: brok er af, royaal vrije beweging/ weidegang ( schraal natuurlijk, dier moet ook niet te dik worden van te veel gras) en voor nu even laten rijden door iemand die met deze overmaat aan energie om kan gaan.

En dan ga ik er wel vanuit dat er fysiek niets aan de hand is...

carrie79

Berichten: 1002
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 16:28

zadel is nieuw en netjes aangepast door een erkend zadelmaker dus dat kan ik wel uitsluiten denk ik.
Tanden heb ik (nog) niet laten checken.
Mbt het vastzitten in zijn lijf, ja dat zit hij. Simpelweg omdat mijn dochter er niet heel fanatiek mee aan het werk gaat (daar heeft ze niet genoeg ervaring voor). eerlijk gezegd komt het werk wat zij met hem doet hem ook echt niet aan de botten, als je begrijpt wat ik bedoel. Het is echt voltes draaien, rondes rijden en stap, draf galop voor een half uurtje.

Ik zal hem binnenkort eerst eens even laten checken door een osteopaat(die komt toch voor mijn paard langs)

carrie79

Berichten: 1002
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Re: Pony dochter bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 16:30

dan ga ik nu even iets heel doms vragen vermoed ik. Hij staat dus op basisbrok (dus niet heel spannend voer lijkt me). Maar hij is van zichzelf niet heel dik, hij oogt zelf een beetje schraal. Krijgt hij niet te weinig als ik hem van het voer afhaal?

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:31

Eerste wat ik denk is inderdaad ook minder brok (krachtvoer) en meer hooi (ruwvoer). En natuurlijk pijn uitsluiten. Is het puur om onder het werk uit te komen? Waarom is dat dan? Vindt de pony het saai? Kan jouw vriendin niet tijdelijk wat vaker rijden om de streken er weer wat uit te rijden en voor de afwisseling?

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:31

Voer er af, en tijdelijk 2 a 3 keer per week laten bijrijden door iemand met verstand van zaken
( en dan heb ik het niet over in de krul trekken, maar door iemand met echt verstand van gymnastiseren)


Mbt zijn gewicht: van goed hooi komen ze heel prima aan, en worden ze niet heet. Eventueel wat lijnzaadolie oid over het voer..Zet ook aan, maakt ook niet heet..

En anderhalve kilo basis brok is voor een pony gewoon toch heel veel. Ik hoef het die van mij niet te geven... Weet zeker dat ik dan gelanceerd wordt!

EllyC

Berichten: 8123
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:32

Brok eraf (krijgen hier max. 1/2 schep), evt. magnesium gaan voeren.
Schraalheid evt. bijvoeren Subli seniores priores.
Zadelmaker en Osteopaat erbij.
Een pony gaat niet zo maar bokken.

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:32

carrie79 schreef:
dan ga ik nu even iets heel doms vragen vermoed ik. Hij staat dus op basisbrok (dus niet heel spannend voer lijkt me). Maar hij is van zichzelf niet heel dik, hij oogt zelf een beetje schraal. Krijgt hij niet te weinig als ik hem van het voer afhaal?


Wel meer hooi geven. één plak is wel echt heel weinig...

Koekie73

Berichten: 2655
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:34

Wij hadden een zelfde soort 'probleem', alleen onze D pony pakte steeds het bit vast en ging dan haar eigen weg :j Mijn dochter is 11 en kon dit ook nog niet alleen oplossen. Bij de tandarts was alles goed, we hadden al geïnvesteerd in een goedliggend zadel.
Ik heb een Thiedemann voor dochter gekocht, een zeer ervaren ruiter er 1 á 2 keer per week op gezet (zij rijdt haar nog steeds bij) en in de les dochter hieraan laten werken.
Nu gaat het heel erg goed. Dochter kan er veel beter mee omgaan, pony wordt fink doorgereden waardoor ze het bit vastpakken eigenlijk nooit meer doet. Behalve als ze hengstig is :D
Ook hebben we een fysio erbij gehad omdat galop op rechts lastig leek te zijn voor pony; dat heeft ook erg geholpen!

Het is dus even zoeken naar wat voor jullie werkt.

carrie79

Berichten: 1002
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 16:35

Okay dank jullie wel voor het meedenken, hier kan ik weer verder mee. Ik ga de brok in ieder geval drastisch minder (en dan meer hooi). Ik ga zelf in combinatie met vriendin wat fanatieker met hem rijden en gymnastiseren. Maar alvorens laat ik eerst iemand langskomen om hem te checken om op die manier evt.pijn uit te kunnen sluiten.

Koekie73

Berichten: 2655
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:38

Oh en onze pony krijgt 2x 1/2 schep basisbrok (en daarnaast ruwvoer) dus wellicht eens kijken hoe het gaat op iets minder brok?

Overigens is een half uurtje rijden idd best weinig? Afhankelijk ook van wat de pony gewend is? Krijgt dochter ook les? Misschien een trainingsschemaatje maken met dochter samen zodat je ook echt aan wat doelen werkt en de pony dus wat uitdaging krijgt?

Toothless

Berichten: 870
Geregistreerd: 08-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:39

Ik zou een bijrijder zoeken die wat ervarener is en hem wat beter kan rijden dan

Anoniem

Re: Pony dochter bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:43

Je zegt dat hij bij het longeren ook bokte toch? Dan zou het toch best kunnen dat ie last van de rug heeft. Ook omdat je zegt dat ie vast zit.
En idd brok omlaag en hooi omhoog. Staat ie verder buiten?

BigOne
Berichten: 38211
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pony dochter bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:49

Meeste goede tips al gegeven, brok eraf(alleen een handje per dag) zo veel mogelijk ruwvoer. En heel belangrijk, een dier dat altijd braaf is geweest en die veranderd in gedrag is negen van de tien keer lichamelijk ongemak, dus pijn. Ondanks dat je zadel nieuw is aangemeten, het kan maar zo zijn dat dat echt niet goed is. En pony's gaan pas tekeer wanneer het echt niet meer kan. De meeste mensen beginnen eerst met aanpakken die hap, om er na een periode achter te komen dat het toch lichamelijk is.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:51

Beestje checken en minder krachtvoer geven, zoals hiervoor al gezegd. Krijgt je dochter ook (privé)les zodat ze zelf als ruiter handiger wordt of rijdt ze 4x per week voor zichzelf? Ik zie het op ponyles bij ons: zo lang er gelest wordt gaat het best goed, wanneer die relatief jonge kinderen alleen worden gelaten zijn ze het een beetje kwijt, weten niet goed hoe de tijd vol te krijgen en doen dus maar wat (en dan mag je hopen dat dat niet gewoon lang galopperen is).

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:58

Ik zou ook kijken of er op medisch gebied of wellicht je zadel geen problemen te vinden zijn. Mijn dochter van dezelfde leeftijd heeft ook een D-pony. Wij voeren deze alleen een flinke hand brokken en doet het daar super op. Wij hebben de pony's (allemaal Welshjes) die gewone arbeid doen, nooit meer gevoerd. Al wel veel hooi!
Mijn ervaring is dat het heel moeilijk is een brave kinderpony te vinden. Het zit hem vaak in het braaf houden, kinderen op die leeftijd zitten alleen nog maar en rijden er vaak nog niet echt aan. De meeste D's komen van oudere meiden die naar de paarden door zijn gegaan en die zijn vaak zoveel verder in het rijden. Pony's krijgen dan in de loop van de tijd in de gaten dat het nieuwe kind hem redelijk los laat lopen en dan zitten er tussen die het van hun vrijheid proberen te nemen. Ik rijd de D van mijn dochter bij. Zij heeft ook een moeilijke start met de pony gehad, incl gebroken arm (al kon de pony daar niet zoveel aan doen), maar gaan nu super samen! Maar dat is niet vanzelf gegaan en ze heeft wel even vol moeten houden. Ik heb een aantal keer zijn trucjes voor haar opgevangen door bij te rijden en zorg dat hij bijna iedere dag aan het werk is, als ze niet kan, longeer ik hem, en nu gaat hij met haar ook weer super. De A van mijn jongste heeft dat niet nodig, die zet je rustig 2 weken in het land en ze kan er zo weer mee weg. Ze zijn allemaal zo verschillend, maar ik denk dat als de pony niets mankeert verder, deze jouw dochter gewoonweg te 'pakken' neemt door haar onervarenheid. Les nemen is natuurlijk belangrijk, maar mijn les is wel dat je kind het vaak niet alleen kan met zo'n pony. Dus mama er toch even zelf op, hier was de pony gewoonweg nog wat jong. Maar het bokken moet niet te gek gaan, je dochter mag ook plezier houden uiteindelijk toch? Ik heb het zelf driekwart jaar aangekeken en omdat we er zo gek mee waren hebben we dus doorgezet, er zaten ook prachtige stukken tussen. Ik zou er zelf een tijd op gaan, en haar evt als hij braaf loopt, de training af laten maken. Hulpteugel er aan om hem niet al te erg zijn hoofd tussen zijn benen te laten zakken. Mocht hij niet veel buiten komen, eerst longeren, maar dat zal je vast zelf wel hebben bedacht. Succes, ben benieuwd!

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:59

Wat ik zou doen als dit mijn pony was:
- osteopaat/fysio het lijf laten checken en oefeningen vragen hoe je zelf kan gymnasticeren aan de hand. Hoeft niet ingewikkeld te zijn en zo kan je aan de hand het lijf wat beter onderhouden
- óf minder brok (maar krijgt pony dan benodigde vitamines nog) óf overzetten op een vitaminebrok (bijv marstall force) gezien daarbij hoge concentraten zitten en je weinig voert
- hoeveel uur komt de pony buiten?
- ter indicatie vh hooi, een paard kan 4-6 uur zonder ruwvoer. Staat de pony op stro? Anders zou ik kijken hoe je de pony meer ruwvoer kan aanbieden of biedt het aan in een slowfeeder zodat hij er langer mee doet

Zelf zou ik eerst kijken of je die vier punten kan optimaliseren. Waarbij je met stap 1 denk ik al een heel eind komt. Is het dan nog niet ok, dan kan je verder kijken naar bijv gebit (als dat niet al jaarlijks gecheckt wordt) of het bit. En dan eventueel nog orthopedisch.