dianaw33 schreef:DE grote misvatting in paardenland is dat dit eigenwijsheid is. Je pony vindt het moeilijk om die kant op te gaan: OF door een slecht passend zadel/singel, waardoor hij niet goed in kan buigen, OF door scheve werveltjes oid, dus een onderliggend lichamelijk probleem.
Luister naar je paard, stop met vechten en zoek dit eerst uit.
Hilary schreef:Heb je les? Wat zegt je instructrice ervan?
Irkoontje schreef:Heel simpel gezegd: begrenzen met je buitenteugel, en inderdaad les nemen
dianaw33 schreef:DE grote misvatting in paardenland is dat dit eigenwijsheid is. Je pony vindt het moeilijk om die kant op te gaan: OF door een slecht passend zadel/singel, waardoor hij niet goed in kan buigen, OF door scheve werveltjes oid, dus een onderliggend lichamelijk probleem.
Allegra schreef:Dat zijn echter niet de enige twee mogelijkheden, misschien heb je wel helemaal niet geleerd om goed te sturen, misschien wel maar doe je onbewust iets in je lijft wat je paard blokkert, en zo zijn er nog tal van oorzaken. Eigenwijzigheid is dit in elk geval niet, zo kan een paard niet redeneren. Er is altijd een oorzaak. Laat een goede instructeur een keer met je meekijken, of liever, structureel met je meekijken.
Janneke2 schreef:Correct wendingen rijden doe je niet alleen met 'kijk waar je heen wil', maar denk en voel die wending alvast.
Vlak na de D of G kantel je even je bekken,
ga je op je binnenbil zitten ("binnenbeen lang")
en doe je je binnenhand opzij en iets naar VOREN. (= De vriendelijke manier om stelling te vragen.)
Te weinig reactie: doe een soort 'veeg' met buiten dijbeen, knie en kuit.
And just for fun: rijd de A -C lijn op en vraag de wending al iets voor of na de X, als je dier het nog niet verwacht. (Dan is te voren even je bekken terugkantelen extra belangrijk want die ""ophouding"" bereid het dier voor.)
DreamponyBo schreef:bedankt voor de tips! Het heeft verder niet te maken met een slecht zadel of een slechte singel, en het kan ook niet het probleem zijn dat ik niet goed kan sturen. Mijn pony is gewoon erg eigenwijs dus dan is dat waarschijnlijk het probleem. Verder heb ik ook les van een goede instructeur en samen oefenen we heel veel hiermee maar ik was benieuwt hoe anderen het zouden aanpakken, en dat dat misschien ook zou werken bij mijn pony.
aeolusnr1 schreef:Met zo'n antwoord toon je alvast dat jij zelf eigenwijs bent, en dat je niet open staat voor een echte oplossing, en dat is natuurlijk spijtig want zo zal je nooit tot de goede oplossing komen.
Jouw pony is echt niet eigenwijs, want eigenwijze pony's bestaan niet, het probleem zit niet bij de pony maar bij jou zelf, zolang je dit steeds maar wil weerleggen is een goede oplossing vinden onmogelijk.
Spijtig dat je zo reageert. Leer hoe paarden denken, leer hoe paarden leren, leer hoe je afspraken maakt en die ook consequent blijft toepassen, leer je paard te lezen en er correct op te reageren, leer wanneer je juist iets moet doen/vragen "Timing", ..... en zo kunnen we de lijst nog wel wat verder opsommen.
Er is nog veel te leren.
Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 10 bezoekers