Angst bij aanspringen naar galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yegua91

Berichten: 8
Geregistreerd: 02-05-17

Angst bij aanspringen naar galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 22:32

Hallo iedereen

Nogmaals dank voor jullie tips en suggesties bij mijn vorige topic ivm. het uit de draf vallen. Het begint me steeds beter te lukken dankzij de privélessen die ik ben opgestart.

Nu zit ik met een 'nieuw' probleem, iets waar ik eigenlijk al wat voor vreesde... ik leer nu galopperen en dat gaat niet zo best. Ik lijk wel onbewust in paniek te schieten wanneer m'n paard aanspringt in galop, waardoor ik mijn benen niet meer mooi om het paard kan houden, mijn voeten uit de stijgbeugels gaan en dus helemaal de controle verlies... gevolg is natuurlijk dat ik er bijna afval.

Even wat achtergrondinfo: toen ik 10 jaar geleden mijn laatste paardenkamp heb gevolgd, leerde ik in de laatste les ook galopperen. Mijn instructeur had toen het zadel niet genoeg aangesingeld en bijgevolg viel ik bij het galopperen, mijn linkervoet nog in de beugel, de hele piste rond. Het was een heel akelige val maar omdat er hierna geen lessen meer volgden, kon ik niet 'meteen weer opstappen en opnieuw rijden'...

Volgens mij heeft die onbewuste angst van mij met dit voorval te maken. Ik begin waarschijnlijk te panikeren omdat ik ergens bang ben om weer te vallen...

Heeft iemand tips voor mij hoe ik dit het best aanpak?

Alvast bedankt!

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 22:50

Weet je instructeur dat je bang bent? Want misschien kan je eens beginnen op een super braaf paard(je) en aan de longe als je je dan veiliger voelt. Je moet er eigenlijk niet te veel over nadenken. Gewoon doen ;) . Ik begon ook altijd te stressen bij springen en te veel na te denken wanneer i in verlichte zit moest. Maar je moet je paard proberen aan te voelen. Je benen een beetje rond de de buik van het paard "klemmen". Desnoods de eerste keer wat manen bij vast houden. Succes! +:)+

jildou1979
Berichten: 318
Geregistreerd: 03-09-10

Re: Angst bij aanspringen naar galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 23:04

Als je op een paard rijdt die dit beheerst zou je misschien kunnen beginnen met aangalopperen vanuit de stap. Op deze manier hoef je niet eerst door te zitten en ga je al niet eerst stuiteren. Moeten ontspannen is op zo'n moment erg moeilijk, probeer je ademhaling laag te houden. Bij mij heeft het heel erg geholpen om te zingen (heel zachtjes want ik zing vals, ben toondoof en heb een oneuropees ritmegevoel (lees:geen ritmegevoel)).
Alleen door het vaker te doen krijg je een positieve ervaring. Succes

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 23:09

Ontspanning, ontspanning en ontspanning. Je schrijft dat de draf nu beter gaat lukken, maar dat klinkt voor mij nog niet als echt heel erg succesvol, maar misschien lees ik verkeerd.
Ik heb nu bijna 2,5 jaar mijn eigen paard en pas sinds kort lukt de galop me, tussentijds verschillende perioden geprobeerd en weer mee gestopt (mijn man galoppeerde wel met hem) omdat ik telkens zoveel spanning had dat mijn benen na een kwart volte al trilden van de spierspanning. Met hulp van mijn instructeur de druk eraf gehaald, galop is niet perse nodig, als anderen daar stom over deden, dan stuurde ik ze door naar haar (maar eigenlijk zei nooit iemand wat). Ik legde mezelf de grootste druk op, want galopperen 'hoort erbij'. Maar wie zegt dat eigenlijk? En ook al galoppeerde ik twee jaar niet/nauwelijks, dat zei toch niet dat ik het nooit met dit paard onder de knie zou krijgen?
En in maart zei ik tegen mijn instructeur dat het met momenten zo goed en fijn voelde dat ik graag wilde galopperen. Zo gezegd zo gedaan, maar alleen als het goed voelt, spanning doet alleen maar slecht.

Als de val van jaren geleden echt een trauma is, dan zou je daarvoor naar een psycholoog kunnen gaan om dat goed te verwerken. Klinkt misschien heel heftig, maar het menselijk lichaam reageert nou eenmaal op trauma en er zijn inmiddels best methoden om daar wat aan te kunnen doen.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Angst bij aanspringen naar galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 21:28

Ik heb precies hetzelfde gehad! Was ook akelig gevallen en ontzettend bang voor de galop. Heb de eerste maanden alleen gestapt en gedraafd (ik schaamde me dood, achteraf om niks, ik was heus niet de enigste!). Op het moment dat ik mezelf goed voelde aangalopperen. Ook al was dit maar 2 passen, terugnemen en voelen dat ik de controle had! En van 2 passen naar 3, naar een kwart voor etc.
Mijn beste tip: neem de tijd en ga het niet forceren omdat her 'moet' :)
Heel veel succes en het gaat je lukken! :D