Losrijden: galloperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Losrijden: galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 13:31

Hallo bokkers,

Mijn pony is nu 14 jaar oud en sinds 2 maanden ben ik hem weer actief aan het rijden. Hiervoor hebben we een dip gehad en heeft hij een behandeling gehad van de osteopaad.

Als ik ga rijden dan stap ik eerst in ongeveer 5 tot 10 minuutjes. Dan neem ik wat stelling mee en slangenvoltes ect daarna draaf ik aan en begin ik met overgangen te rijden en schakelen. Dan gallopeer ik aan en rij ik goed naar voren en terug. Na de gallop draaft hij veel makkelijker en groter.

Nu was mijn vraag: kan ik na het instappen meteen galloperen en daarna de draf mee pak of is dat slecht voor de spieren?

Gr Yenni

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Losrijden: galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 13:39

Als je paard gewoon gezond is kan je prima bij het inrijden (na goed instappen) snel de galop meepakken, voor de meeste paarden is de galop niet veel inspannender dan de draf en zeker als ze zich daarin beter laten loswerken hebben jullie daar beiden baat bij.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Losrijden: galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 13:42

Ik pak ook al snel de galop na mijn stapwerk. Mijn paarden komen sowieso van de wei af dus hebben al vrije beweging gehad.

Voor mij werk de galop goed om de rug los te maken en het achterbeen er actief onder te krijgen.

czarina

Berichten: 1265
Geregistreerd: 07-10-08
Woonplaats: Aan het einde van de wereld..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 13:46

Bij 1 van.mijn paarden starte ik altijd met de galop, dan was ze daarna veel meer ontspannen en buigzamer. Dit was ook op aanraden.
Ik moet er wel bij zeggen dat ze in een loopstal stond dus warmingup is al ander verhaal dan wanneer je ze koud van stal plukt

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Belgiƫ - Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 13:49

Ik neem de galop er ook snel bij. Daarna is mijn pony veel meer ontspannen dan lukken de drafoefeningen ook beter.

Namira542

Berichten: 1061
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 14:38

Ik neem met mijn verzorgpaard ook de laatste tijd de galop sneller mee.
Meestal stappen we +/- 3 rondjes links en rechtsom. (Paard staat nu 24/7 buiten en loopt de hele dag wel wat heen en weer, dus komt niet koud van stal)
Dit geld ook voor de draf en galop. Na de galop loopt ze veel ontspannender en lekker laag. En dan zijn de oefeningen in de draf en galop daarna veel beter uit te voeren en loopt ze veel fijner.
Uitstappen neem ik uitgebreid de tijd voor en ze reageert heel fijn op deze manier van trainen.

Gin_93
Berichten: 112
Geregistreerd: 25-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 14:46

Als je goed in hebt gestapt kan t geen kwaad.

nicole_floor

Berichten: 3246
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Re: Losrijden: galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 14:52

Ik neem ook al heel snel een galopje mee, omdat mijn daarna veel ontspanner is en fijne te rijden. Kan bij een gezond paard makkelijk.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Losrijden: galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 15:50

Mijn pony staat inderdaad overdag op de wei en is dus niet helemaal koud meer. Hij heeft wel lichte asma (schrijf ik dat zo goed?) Dus zou het dan kwaad kunnen?