paard beleren bitloos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Suusjeeee
Berichten: 10
Geregistreerd: 03-01-17

paard beleren bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-17 19:22

Hallo.

Ik ben een paard van iemand anders aan het beleren. Dit doe ik samen met 1 ander meisje. Ik noem haar voor het gemak 'k'.
Het paard is in het verlengde getraumatiseerd geweest. Daardoor is ze op het moment dat k haar een bitje wou indoen in paniek geraakt. Na een half uur hebben we haar weer kunnen vangen.
Daarna zijn we gestopt met het longeren met bit. En opnieuw begonnen met het opbouwen van vertrouwen, aanleren van stemcomandos en aanleren dat ze niet direct moest wegdraven. Momenteel doet ze dat prima en ik wil een stapje verder met haar. Nu wil k alleen een hoofdstel met bit. En ik wil haar gewoon bitloos beleren, omdat ze van een bit in paniek raak en ik heb geen idee waarom het persé moet en ik ben echt anti bit. Alleen k wil dat dus wel. Nu mijn vraag. Hoe kan ik dit het beste overleggen met k zodat het paardje geen bit in hoeft.


Fortitude

Berichten: 3080
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 19:26

Het klinkt voor mij niet alsof jullie kundig genoeg zijn om dit paard te beleren. Dat terzijde, wat wil de eigenaar?

[o]

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: paard beleren bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 19:30

Zo te horen moeten jullie nog zelf veel leren over het beleren, dus stop vooral met het proberen van iets waar jullie nog niet genoeg ervaring voor hebben.
Meld aan de eigenaar dat jullie niet genoeg ervaring hebben, dan kan die iemand inschakelen die de ervaring wel heeft. Paard heeft blijkbaar bij jullie ook al negatieve ervaring en daar voor ook al? dan is het nu hoog tijd dat het paard netjes beleerd wordt door iemand met ervaring en die weet wat wel en niet kan en hoe hij het aan moet pakken.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

PowerPoef

Berichten: 1198
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 19:30

Misschien een video van Gert van het Hof laten zien? Hij doet het ook bitloos. Hij heeft volgens mij het paard van een vriendin ingereden, heel fijn paard.

Dessa
Cooper
Queeny
Ulkje

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 19:57

PowerOfZoef schreef:
Misschien een video van Gert van het Hof laten zien? Hij doet het ook bitloos. Hij heeft volgens mij het paard van een vriendin ingereden, heel fijn paard.


Dat is een pro!
Geen vergelijking met de ts dus.
Met of zonder bit maakt niks uit. Gaat erom dat je elk hulpmiddel welke je gebruikt, goed gebruikt. Beide kunnen onvriendelijk en vriendelijk zijn.
Wat imo echt onvriendelijk is, is energie fouten maakt omdat je niet voldoende ervaring hebt en te weinig goede begeleiding

Als ik dat lees, zie ik vooral onervarenheid.
Dit paard heeft blijkbaar al een trauma, dus nu echt tijd voor een professional.

Ovens is het totaal niet rottig bedoeld. Niemand is ervaren geboren!
Maar weet je grens en wees niet overmoedig ten koste van het paard.

Suusjeeee
Berichten: 10
Geregistreerd: 03-01-17

Re: paard beleren bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-17 20:14

We hebben idd weinig ervaring. Maar daroma zijn we hier ook om te leren eniet ervaring op te doen. Eigenaarresse is zelf vaak druk aan het werk. Maar ik verwachtte eigenlijk alleen nuttige tips.. geloof mij maar het paard krijgt hier het beste van het best dus dat komt goed.

Suusjeeee
Berichten: 10
Geregistreerd: 03-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-17 20:16

Sjolvir schreef:
Zo te horen moeten jullie nog zelf veel leren over het beleren, dus stop vooral met het proberen van iets waar jullie nog niet genoeg ervaring voor hebben.
Meld aan de eigenaar dat jullie niet genoeg ervaring hebben, dan kan die iemand inschakelen die de ervaring wel heeft. Paard heeft blijkbaar bij jullie ook al negatieve ervaring en daar voor ook al? dan is het nu hoog tijd dat het paard netjes beleerd wordt door iemand met ervaring en die weet wat wel en niet kan en hoe hij het aan moet pakken.

Paard heeft hier zeker geen negatieve ervaringen opgedaan alleen daarvoor. Dat is juist de reden waarom hij hier is

YamaSaki

Berichten: 4864
Geregistreerd: 28-03-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:18

De meest nuttige tip die gegeven kan worden, is al gegeven Suusje, stop zelf met beleren.
Laat iemand het doen die er ervaring mee heeft. Zo te horen heeft t paard een lastige start met beleren en dit gaat er zo niet beter op worden. Zelf heb ik ervaring met beleren, maar ben ook eerlijk.
Zo stap ik nu niet zelf op mijn eigen paard, maar laat dit aan mijn instructrice over. Je moet eerlijk blijven en realistisch. De beste keus is niet altijd door het zelf op te lossen, hulp vragen, ter plaatse lijkt mij in jullie geval het beste. Met goede begeleiding kom je zoveel verder.
(ik rij ook bitloos trouwens, komt geen bit in hier)
Laatst bijgewerkt door YamaSaki op 16-05-17 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:18

Bitloos inrijden gaat voor mijn gevoel bijna makkelijker dan met bit. De vraag is denk ik meer of je voor de veiligheid eerst tot de bodem van dat "trauma" moet komen. Zulke reacties wil je om geen enkele rede als je er op zit natuurlijk, levensgevaarlijk.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:36

Suusjeeee schreef:
We hebben idd weinig ervaring. Maar daroma zijn we hier ook om te leren eniet ervaring op te doen. Eigenaarresse is zelf vaak druk aan het werk. Maar ik verwachtte eigenlijk alleen nuttige tips.. geloof mij maar het paard krijgt hier het beste van het best dus dat komt goed.


Ervaring doe je op door te leren van iemand die het kan, dus meekijken met iemand die weet wat hij doet. Met sommige dingen kan je wel ervaring opdoen zonder dat iemand het eerst goed voor doet, maar met een paard moet je het in 1 x goed doen, bij dit paard is er al wat fout gegaan, dus echt tijd om er iemand bij te halen.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Suusjeeee
Berichten: 10
Geregistreerd: 03-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-17 20:37

En als ik wel kundig genoeg was had ik natuurlijk niet om tips gevraagd

YamaSaki

Berichten: 4864
Geregistreerd: 28-03-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:41

Volg dan de tips op die gegeven worden...Haal er hulp bij en leer daar van :j
Er kan hier geen specifieke hulp gegeven worden, want het paard staat niet voor onze neus terwijl jullie daarmee bezig zijn. Iemand die lesgeeft en hier ervaring mee heeft, kan dat wel ter plaatse.
Doe dat aub...voordat je nog verder van huis bent.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 06:15

Suusjeeee schreef:
We hebben idd weinig ervaring. Maar daroma zijn we hier ook om te leren eniet ervaring op te doen. Eigenaarresse is zelf vaak druk aan het werk. Maar ik verwachtte eigenlijk alleen nuttige tips.. geloof mij maar het paard krijgt hier het beste van het best dus dat komt goed.


Met weinig ervaring maak je fouten. Heb je dan ook nog weinig (goede) begeleiding, dan zijn die fouten ook nog eens onnodg.
Als jij vriendelijkheid zo belangrijk vind, dan moet je n de spiegel kijken....
Hoe zou in het vinden wanneer je op school Engels krijgt van iemand die niet heel erg ervaren is en ook nog eens de Nederlandse taal niet goed beheerst. Dat zal je frustreren en je zal er weinig vertrouwen in hebben, ondanks dat de persoon heel aardig kan zijn.

Het beste van het beste is een professional!
Dat zijn jullie niet.
Goede bedoelingen hebben jullie wel.
helaas kan het gevaarlijk zijn en kan het paard een nieuw trauma krijgen. Juist bij een paard wat er al 1 trauma heeft gehad is de kans veel groter dat hij weer in paniek kan raken. Gevaarlijk dus!

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: paard beleren bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 06:24

Een paard beleren doe je vooral door het reageren op lichaamstaal. Timing is het belangrijkste en ook kijk je naar het paard welke manier en hulpmiddelen je het beste kunt gebruiken. Dus aanpassen aan het paard, niet andersom.
Wat we hier niet kunnen zien en dus kun je geen tips krijgen... behalve dat de mensen metervaring zeggen dat je er niet mee verder moet gaan.

Ik heb er zelf ook een paar zadelmak gemaakt en doorgereden. Maar het waren wel relatief makkelijke paarden en had ik hulp en behoorlijk wat ervaring...
Zijn genoeg paarden die ik laat staan, die te moeilijk voor me zijn ondanks goede begeleiding.

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Re: paard beleren bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 06:50

Eerst de veearts of tandarts de mond van het paard na laten kijken, lagen, tong en tanden. Als het paard al zo in paniek raakt van een bitje in de mond, moet je eerst door een expert na laten kijken of er geen schade in de mond van het paard is.
Pas dan kan je verder onder begeleiding van een professional.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 07:12

Jij bent anti-bit, k wil enkel maar een hoofdstel met bit en jullie willen samen een paard beleren??
Eén van de voornaamste dingen in de opleiding van een paard is dat je vooruitkijkt en de problemen voor blijft. Maar als je niet weet in welke richting te kijken wordt dat erg moeilijk.
Best dit paard zo snel mogelijk laten beleren door iemand die daar veel ervaring mee heeft. Dan kunnen jullie meekijken en misschien meehelpen.

Anoniem

Re: paard beleren bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 14:50

Ervaring opdoen kun je alleen als iemand het je uitlegt. Een paard beleren is gewoon niet slim als je geen goede begeleiding hebt, want je kan een boel vernaggelen.
Bitloos of met bit maakt niet uit, maar het lijkt me wel zaak om te onderzoeken waarom het paard zo in paniek is geraakt van het bit. Het kan zijn dat hij het gewoon eng vond, maar het kan ook zijn dat hij problemen in de mond heeft.
Kijk anders eens of je iemand in de buurt met ervaring kunt vinden die jullie op de beurt weer kan helpen. Daar leer je veel mer van dan hier vragen te stellen of zelf aan te klooien. :)

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: paard beleren bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 23:19

Hier spreken we duidelijk tegen niemandsland, de vraagsteller ts, staat niet open voor hulp, die denkt van zichzelf dat hij het zelf wel kan oplossen, dus het stellen van deze vraag lijkt me een soort van zelfophemeling, een manier om even in de kijker te komen.
Een paard trainen is niet even wat uitproberen, jullie hebben duidelijk niet voldoende kennis en kunde in huis, dus verklooi het niet verder, zoek hulp of blijf er af.
Dit klinkt grof, maar jullie zijn nu bewust bezig met dingen die je niet kent, daar is geen respect voor.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Secrets
Berichten: 34
Geregistreerd: 16-05-17

Re: paard beleren bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 11:12

Mond van het paard al gecheckt?
Het is waarschijnlijk allemaal goed bedoeld, maar haal er een professional bij. Hij/zij weet wat hij doet en kan het paard beter opleiden omdat hij/zij al ervaring heeft. Dit paard heeft al een trauma, je moet het niet nog erger verpesten.

pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: paard beleren bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:50

Bitloos beleren gaat precies hetzelfde als met bit beleren.....

Ik zou een paard alleen wel altijd óók met bit willen beleren. Als ze ooit weg moeten is het toch handig als ze 'gewoon' opgeleid zijn.

midgie

Berichten: 7243
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: paard beleren bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 22:45

Ik zou zeker bitloos beleren, een bit heeft nog niks in een mond te zoeken als het dier de zit en indirecte teugel hulp niet snapt, hang er pas een bit in als het niet meer nodig is,
Maar zoek wel hulp van een ervaren iemand
Fouten zijn snel gemaakt en sommige kun je nooit meer herstellen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers