Welk bit voor heet paard buiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saartje_J
Berichten: 131
Geregistreerd: 31-12-17

Welk bit voor heet paard buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 22:24

Hallo,

Mijn paard is buiten behoorlijk fris, schrikt snel. Momenteel rijd ik met een kimblewick bit, maar daarmee blijft hij sterk. Ik rijd altijd met losse teugel, maar wil hem wel de baas kunnen als hij weer weg springt.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Welk bit voor heet paard buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 22:53

Heb je al gekeken naar de oorzaak?

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 23:37

Ik adviseer geen sterker bit, maar grondwerk en schriktraining.. (indien medisch en qua voeding alles uitgesloten is uiteraard)
Ik had een paard, levens gevaarlijk, een en al explosief, veel te veel energie in combinatie met angst en ik had zegmaar vrij weinig controle :Y)
Gelukkig ben ik zelf geen angstige ruiter, iniedergeval niet meer, dus ik heb dat paard echt naar de meest moeilijke vervelende plekken mee genomen, wedstrijden, bos, eventing les gedaan, gewerkt met balkjes etc (zelfs hier was ze al doods bang voor) en dan nog wel de meest uitdagende het strand. 1,5 uur op het strand gestaan met haar aan een longeerlijn ze was wit uitgeslagen van het zweet en de angst. Heb haar zeker 1 uur in alle rust rondjes laten lopen om mij heen tot ze een beetje bij zinnen was en daarna grondwerk gedaan, achteruit, vooruit, draaien, stoppen, de meest simpele dingen. Eindresultaat een super braaf paard en zelfs nog even gereden op een simpel dubbelgebroken bitje.
De truc voor mijn paard is rust en begrip, als ze gek weg wil rennen of spingen of schrikt kan ik er nog zo'n sterk bit in hangen, ze gaat er alleen maar harder van lopen.. Dus denk persoonlijk niet dat dat de oplossing gaat zijn.. Probeer te kijken naar wat jou paard nodig heeft, is ze echt angstig, ga daar dan aan werken, is het puur de energie die haar wild maakt, longeer dan bijvoorbeeld eerst eens een rondje voordat je het bos in gaat. allerbelangrijkst, neem de tijd en begin bij de basis.
Hoe sterker bit jij er in hangt, hoe sterker jou paard word, tot er geen hulpmiddelen meer beschikbaar zijn..

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Welk bit voor heet paard buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 23:44

In principe train je je paard om aan de hulpen te zijn en je te vertrouwen. Het bit is een middel, geen oplossing.

Kies een bit waarmee je normaal kan inwerken en kan doorpakken wanneer nodig. Bijvoorbeeld een Pessoabit of Pelham. Een thiedeman teugel kan bijvoorbeeld ook.

Bedenk dat je je eigen kracht verdubbelt wanneer je inwerkt met een hulpmiddel. En neem je inwerking direct weg bij een goede reactie van je paard.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 23:47

Hier hetzelfde "probleem". Gaat inmiddels erg goed! :j
Is een pelham een idee? Dan de bovenste teugel om gewoon mee te rijden en mocht ie aan de ren gaan dat je dan de onderste pakt.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Welk bit voor heet paard buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 03:53

Training , opleiding en elkaar leren begrijpen en respecteren daar zit de oplossing, nooit in één of ander bit, de oplossing moet je dus bij jezelf zoeken niet bij het paard. Klinkt raar maar is eigenlijk altijd wel zo. Uiteraard is niet ieder paard hetzelfde, weet ik ook echt wel, bij de één zal het veel makkelijker gaan dan bij de ander, maar het principe blijft wel hetzelfde.

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Welk bit voor heet paard buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 04:02

Ik had een paardje waar ik mee reed, en daar ging op een gegeven moment een dik stangbit in, wat eigenlijk alleen maar averechts effect had.

Toen ik haar dichterbij mij had staan heb ik het bit geruild voor een hackamore en nooit het problemen gehad! Uiteraard wel o ook wat vertrouwensoefeningen, maar bitloos rijden was hier de factor. En met een hackamore heb je indien nodig nog steeds een forse rem erop zitten.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 09:03

Misschien even een stap terug denken.. hoe is ze met buiten wandelen? Hoe is ze als ze dingen eng vind? Waar wordt ze heet van?

Ik ben ook van mening dat een bit niks gaat oplossen, grondwerk wel. Zoek het probleem, werk eraan in rust em vertrouwen

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Welk bit voor heet paard buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 11:59

Als je met een stangbit kunt werken is er mis met een stang. Maar bereid je paard wel voor. Niet er zomaar in hangen en naar buiten gaan eerst een stukje basis :D . Al mijn paarden die ik tot nu toe buiten heb gereden ging er altijd een stang in. Vaak een pellham of een Tellingtom Jones bit. Veiligheid voor alles zeg ik altijd.

Saartje_J
Berichten: 131
Geregistreerd: 31-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-18 18:19

_Dracarys schreef:
Hier hetzelfde "probleem". Gaat inmiddels erg goed! :j
Is een pelham een idee? Dan de bovenste teugel om gewoon mee te rijden en mocht ie aan de ren gaan dat je dan de onderste pakt.


Ik was me inderdaad al aan het verdiepen in de pelham.

Ik ben ook niet het type dat gauw naar hulp middelen en sterkere bitten grijpt. Grondwerk doe ik regelmatig met hem en ik ken mijn paard door en door. Ik wandel ook af en toe met hem door het bos, ook dan een bitje erin want als hij ergens wat hoort ritselen of onverwachts een wielrenner... dan maakt hij ook gekke sprongen en wil rennen.

Ik rijd hem wel wat minder als voorheen, hij heeft onbeperkt weidegang. Zijn zadel is aangemeten en laatst nog gecontroleerd. De fysio komt deze maand weer, naar mij idee is hij gewoon super vrolijk buiten, kriebels. Hij is mega en mega sterk en dat weet hij ook.

Saartje_J
Berichten: 131
Geregistreerd: 31-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-18 21:16

yarrah schreef:
Als je met een stangbit kunt werken is er mis met een stang. Maar bereid je paard wel voor. Niet er zomaar in hangen en naar buiten gaan eerst een stukje basis :D . Al mijn paarden die ik tot nu toe buiten heb gereden ging er altijd een stang in. Vaak een pellham of een Tellingtom Jones bit. Veiligheid voor alles zeg ik altijd.



Veiligheid voor alles vind ik zeker!

Vandaar ook deze bit keuze, ik loop niet elke seconde aan de teugels te porren. We rijden altijd met een los teugeltje want ik besef zeker wel dat het geen 'zomaar' bitjes zijn.
Ik heb hem vanaf begin af aan gereden met stang en daar heeft hij altijd goed op gereageerd. Ik wil sowieso les gaan nemen hoor, maar ik ben wel een echte bosruiter! Heerlijk.
Jammer dat mn paard gewoon zo immens sterk is en daar ook gebruik van maakt dus.

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Re: Welk bit voor heet paard buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:20

Ik heb een stubben controle bit voor buiten. Dat is een trensje die bij druk veranderd in een stangetje. Dus alleen wat scherper als nodig.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:23

Pelham op twee teugels, rijden op het trensje en de onderste teugel gebruiken als noodrem, rest van de tijd gewoon los laten.
In mijn ogen niks mis mee op die manier, liever dat als een paard aan de kletter met alle eventuele gevolgen van dien.

Saartje_J
Berichten: 131
Geregistreerd: 31-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-18 21:24

sanso schreef:
Pelham op twee teugels, rijden op het trensje en de onderste teugel gebruiken als noodrem, rest van de tijd gewoon los laten.
In mijn ogen niks mis mee op die manier, liever dat als een paard aan de kletter met alle eventuele gevolgen van dien.



Ja, precies dat...
Dan kun je toch gewoon rijden en heb je je 'noodrem' bij de hand, om ongelukken te voorkomen idd.

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:25

Bokkebit, werkt erg goed, of idd een pelham

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:26

Exact. Zou het eerst even in veilige vertrouwde omgeving testen hoe hij erop reageert. En dan een keer naar buiten.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: Welk bit voor heet paard buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:34

Ik rij met een ophaaltrens. Heb met een bitfitter ook een pessoa en een soort vaste pessoa getest. Een elevator noemde ze dat tweede bit. Bij beide bitten legde mijn paard haar tong over het bit, ze vond de inwerking too much. De ophaaltrens gaat goed.

Dat is nog wel mijn gouden tip: als je gaat testen, doe geen sperriem om en ook je neusriem extra los. Geef je paard de ruimte om aan te geven offie de inwerking too much vindt.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:40

freetorun schreef:
Misschien even een stap terug denken.. hoe is ze met buiten wandelen? Hoe is ze als ze dingen eng vind? Waar wordt ze heet van?

Ik ben ook van mening dat een bit niks gaat oplossen, grondwerk wel. Zoek het probleem, werk eraan in rust em vertrouwen


In theorie klopt dit. In de praktijk kan het wel even anders uitpakken. Ik heb er hier 1 die je heel licht het hele riedeltje tot aan de Z2 kunt laten doen. Aan 'aan de hulpen' staan geen gebrek. Hij kan het zelfs ongeveer reproduceren zonder iets om zijn hoofd. Snappen en zonder druk in de mond iets uit kunnen voeren dus echt echt geen probleem.

Maar ga er mee naar buiten en hij wil gewoon GAAN.....Dat vind hij namelijk gewoon té leuk.
Dan kun je grondwerken tot je een ons weegt. Dan moet je de situatie gewoon ín het probleem aanpakken.

Overigens werkt(e) een scherper bit hier eigenlijk niet. Ik ben hem wél opnieuw gaan opvoeden in de probleem situatie. Dat gaat niet altijd lief. Wel duidelijk. En effectief.

Ezza43

Berichten: 43
Geregistreerd: 01-12-17
Woonplaats: Hengelo

Re: Welk bit voor heet paard buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:53

Hai na veel ervaring met hete paarden trainen zal jouw paard en jij baat hebben bij een thiedeman teugel. Deze werkt niet zo sterk als een slof en kun je verzetten qua sterkte. Hiermee kun je je paard wat beter bij je houden dan met bijvoorbeeld een martingaal (die er alleen voor is dat je paard zijn hoofd niet omhoog doet) als dit ook niet werkt zou ik met een slof teugel buiten gaan rijden maar daar moet je wel mee kunnen rijden. Succes !!