[RT-V] Wanneer mag je met sporen rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
V4ler13
Berichten: 4
Geregistreerd: 04-05-17

[RT-V] Wanneer mag je met sporen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 09:41

*\o/* Hai lieve lezers! *\o/*
:? Ik vroeg me af wanneer je nou met sporen mocht rijden. :?
Mag het nou alleen als je een eigen paard hebt, of mag het ook als je een verzorg- leasepaard hebt?
Wat is het nut ervan? Welke moet je kiezen? Vanaf welk niveau mag je met sporen rijden?
Wat is de juiste hoogte?
:list: Dit waren al mijn vragen. :list:
:)* Als je het antwoord op een van mijn vragen weet, laat die dan even achter a.u.b :)*
+:)+ Bedankt voor het lezen en de antwoorden! +:)+
*\o/* Bye! *\o/*

-Valerie

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [RT-V] Wanneer mag je met sporen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 09:45

Als je ze niet meer nodig hebt :o
In principe moet je zeker je onderbenen stil kunnen houden, verder moet het enkel je hulpen verfijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 09:46

'In overleg met je instructeur' is het antwoord op alle vragen :D

Je 'mag' met sporen rijden als je je been heel stil kunt houden (in draf, stap en galop.) Dat voorkomt dat je het paard per ongeluk aan tikt.

Sporen zijn bedoeld om je beenhulp lichter te maken. Het is niet bedoelt om een sloom paard naar voren te krijgen ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-05-17 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

kionasuppie

Berichten: 1746
Geregistreerd: 18-05-11
Woonplaats: vledder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 09:46

Je MAG altijd met sporen rijden, of het nodig is (en verstandig) dat is een 2e.
Oorspronkelijk is een spoortje bedoeld om de beenhulpen te verfijnen, en het soort spoor die je kiest is afhankelijk van de werking, eigen voorkeur en voorkeur van het paard.
Er is dus geen niveau etc.
De juiste hoogte is een lastige, ik houd altijd de blokjes van mijn laars aan (zijn om sporen op hoogte te houden)

Wanneer mag je ze gebruiken? Persoonlijk vind ik dat dit mag zodra je een onafhankelijke zit en een stille beenligging hebt
(Bokt correct me if i'm wrong)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: [RT-V] Wanneer mag je met sporen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 09:48

Bij een verzorg/ lease paard als de eigenaar het goed vind.
Voor de rest als je goed geschoolde instructeur het goed vind. En dat zal zijn als jij je benen in alle gangen heel goed stil kunt houden. ook als je paard eens opzij springt.

hanneke32xx

Berichten: 370
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 09:50

Wanneer mag je met sporen rijden: als jij met sporen wilt rijden kun je dat doen volgens mij mag het al vanaf de bb dressuur

Heb je een eigen paard dan kun je zelf beslissen of je met sporen wilt rijden. Heb je een verzorg of lease paard is die keuze aan de eigenaar van het paard en moet je daar toestemming aan vragen.

Welke sporen hangt af van je paard en van jezelf. Het nut ervan is dat je preciesere hulpen kan geven en veel kleinere. Persoonlijk zou ik het ook alleen zelf dragen als je je been stil kunt houden en weet hoe je je hulpen moet geven.

En welke hoogte, geen idee

NickyNK

Berichten: 38
Geregistreerd: 09-05-17

Re: [RT-V] Wanneer mag je met sporen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:04

het mag ik alle dressuur en springklassen.
je mag altijd met sporen rijden maar wees er voorzichtig mee.
je hebt verschillende sporen van stompe zachte tot punten of met wieltjes.

zelf rij ik ook met sporen. ik heb zelf wel een stompe kleine spoor die zacht is voor het paard maar wel wat extra's bied

Bananas

Berichten: 209
Geregistreerd: 28-02-16

Re: [RT-V] Wanneer mag je met sporen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 22:44

Je mag ze altijd gebruiken, maar waarom zou je ze willen gebruiken? Als je been stil genoeg is, en je paard is goed aan de hulpen zijn sporen in mijn ogen niet nodig. Als je toch sporen wil, kan je het best korte stompe spoortjes gebruiken. Op de manege zou ik het niet doen, tenzij de manege het aanraadt.

Daphne__
Berichten: 12458
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 22:56

Helaas mag iedereen ze gebruiken. Maar nooit zomaar bij je verzorg of leaspony gebruiken, eerst aan de eigenaar vragen :)

Secrets
Berichten: 34
Geregistreerd: 16-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 12:01

Je mag ze altijd gebruiken. Het is niet altijd verstandig maar het mag wel.
Je moet sporen pas gebruiken als het nodig is en je je onderbenen stil kan houden. Niet omdat je denkt dat het leuk staat.

Romyy2002
Berichten: 4
Geregistreerd: 09-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 21:41

Hoi hoi ik ben romy en rij sinds een maand of 4/5 een friesje van tien jaar bij. Zij kon toen ik haar begon te rijden eigenlijk alleen stappen en twee pasjes draven. Nu gaat het supper en ze heeft nu al de basis gangen onder de knie. Ze moet nog wel goed ondersteund worden maar ik zelf ben niet zo heel lang dus ben na het rijden erg moe. Ook is zij niet zo heel goed aan het been en voorwaarts en gaat wel eens stilstaan en komt dan niet meer vooruit wat ik ook doe ( na een tijdje oukt dat wel weer maar is nattuurlijk heel vervelend) voor de rest is het een heerlijk beestje. nu zei mijn intructeur dat ik er mischien is aan moet denken om met een spoortje te gaan rijden. Nu heb ik zelf zoiets van als het niet nodig is waarom zou ik dat dan doen. Maar met deze “probleempjes” ben ik er wel aan aan het denken. (Heb er trouwens wel vaker mee gereden dus ik weet hoe het werkt en heb er ervaring mee) Nu twijfel ik zelf heel erg of dit wel de juiste manier is ik vind voor het probleem dat ze niet aan het been is nattuurlijk niet het is een hulpmiddel om je hulpen te verfijnen. Maar voor het probleem dat het heel veel moeite en energie kost om haar goed te ondersteunen en te helpen en het stilstaan is het mischien wel een goed idee. Nu wil ik heel graag jullie mening over dit idee hebben (hou het wel netjes) en welke sporen ik dan het beste mee kan beginnen met haar. Alvast bedankt voor het lezen en reageren en ik hoop dat ik er wat aan heb groetjess romy

_Tessaa
Berichten: 61
Geregistreerd: 04-08-14

Re: [RT-V] Wanneer mag je met sporen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:54

Je mag sporen altijd gebruiken. Of het verstandig is, is het tweede.
Ik zou het overleggen met je instructrice, eigenaar van het paard oid.
Sporen zijn er om je hulpen te kunnen verfijnen, maar als je 'gewoon' rijdt is het (naar mijn mening) niet nodig :p

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: [RT-V] Wanneer mag je met sporen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 13:00

Goed je doel bepalen. Waarom zou je het willen en is de reden die je hebt ook het gebruiken van een spoor dé oplossing is