Wanneer wat gaan doen met met zadelmak paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
koetjeboe

Berichten: 4405
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Wanneer wat gaan doen met met zadelmak paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-17 11:08

Ik heb nu zo'n 3 weken een nieuw paard al met al word er nu een maand of 2 wat met haar gedaan.
Toen ik haar kocht kon je er op rond stappen en draven galop was nog niet gedaan.
Toen ik haar kocht heb ik mijn instructie om hulp gevraagd bij het verder beleren.
Dat gaat nu heel goed het stuur gas en de rem zijn goed bevestigd in alle drie de gangen.

Omdat mijn instructie ook de verenigings lessen geeft neem ik haar ook mee naar de vereniging.
Zo heb ik nu 1 keer per week prive les/hulp en nog een keer een halve verenigings les die ik mee rij.

Ik rij nog geen hele les mee want dat vind ik te lang, om de week hebben we springles die ik uiteraard niet mee rij.
Ik rij de halve les en draaf nog net een paar balkjes mee en dan stop ik als de rest gaat springen.
Maar wanneer gaan julllie nou met je net zadelmakke paard een uur les rijden.
De lessen zijn niet zo heel intensief hoor de eerste 10 min van de les is het vooral ff kletsen en dan begint het pas.

En wanneer begin je nou met zo'n paard met een sprongetje maken.
Ik ben geen held met springen en hoger al 60 cm durf ik niet eens maar vind het wel erg leuk om te doen, ik zal dus nooit met een jong paard 1 meter gaan springen want dat durf ik zelf niet eens.

Het paard in kwestie is overigens 5 jaar oud, ik heb er helemaal geen haast mee maar vroeg mij dit zo af.

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje


Anoniem

Re: Wanneer wat gaan doen met met zadelmak paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 11:15

Ik kocht in september mijn pony als een verkeers- en zadelmakke. Ik ben toen zelf verder gegaan met longeren en toen maar is een keer erop. Dat ging heel goed, stap, draf, galop (die is nog steeds niet helemaal onder controle). We kunnen nu makkelijk 2 uur op buitenrit of een uur les hebben. Ik denk dat we in oktober, begin november voor het eerst een mini sprongetje hebben gemaakt: lees 20 centimeter, niet eens. Pas in januari heb ik voor het eerst echt ''gesprongen'' met dr, zo'n 40/50 cm.

Het is gewoon ook goed aanvoelen aan je paard, kan ze wat meer aan, kan ze het niet?

koetjeboe

Berichten: 4405
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Wanneer wat gaan doen met met zadelmak paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-17 11:19

Ze is nu in elk geval nog niet klaar om te springen. Dat vind ik te vroeg. Wil eerst de belans en ontspannenheid meer voor elkaar hebben. Ze komt heel snel hoog in de adrenaline te zitten wat er dan op de een of andere manier uit moet. Dat is dan meestal gaan draven anders gaat zij bokken.
Dat moet eerst beter worden.

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

LienC

Berichten: 981
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 11:22

Mijn pony is nu 9 maanden zadelmak. Hij kan nu met gemak een uur aan het werk zijn (inclusief in- en uitstappen en met stappen tussendoor). Zijn eerste sprongetje is gisteren gemaakt (30 cm?). Eerst inderdaad gewerkt aan balans en ontspannenheid, hij denkt soms dat hij 100% Arabisch bloed heeft..
We zijn nog rustig met de basis bezig, maar dat komt ook omdat ik geen haast heb of perse dit jaar op wedstrijd wil. Hij heeft nog wat moeite met de rechtergalop en mag wat constanter in zijn hoofd/hals worden, maar dat komt wel :j

"To live a creative life, we must lose our fear of failing" - Joseph Chilton Pearce

DreamGuide

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 11:26

Ik denk dat het echt een kwestie is van aanvoelen.
Mijn merrie was ook zadelmak toen ik haar kocht, ik ben toen in het begin ook vooral gaan werken met balans en ontspanning in alle drie de gangen, daarna aan de gang gegaan met tempowisselingen. Zij was vrij gauw in staat om een uur les te hebben, maar ik stapte dan in totaal ook heel veel (misschien wel een halfuur stap in totaal per les).

Ik denk dat je gewoon goed moet voelen en verder rustig opbouwen. Elke les een paar minuutjes langer ofzo. :)

Ik ben nu 1,5 jaar verder en begin nu pas met springen, maar dat wisselt dus ook heel erg per paard, die van mij had de zekerheid en het zelfvertrouwen nog niet om dat eerder te doen.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Wanneer wat gaan doen met met zadelmak paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 09:00

Ik heb eens, láng geleden, een manegepaard ingereden. Na 2 maanden ben ik daarmee het bos in gegaan, dat waren al snel 1-2x per week ritjes van 2 uur. Na 3 maanden ook manegelessen, rustig opgebouwd, maar ik denk dat met 5 maanden onder de man ik wel volle lessen van een uur mee reed. Springen hebben we geprobeerd toen ze een half jaar (denk ik) onder het zadel was, maar dat kon ze met haar logge friesxandalusiër lijf niet :+
De man die me met haar begeleidde had heel veel ervaring met jonge (sport)paarden, vooral in het springen.
Met mijn huidige jonkie ben ik al wat rustiger aan bezig (heb ook geen contact meer met die man). Deze heeft (hopelijk) wel wat aanleg voor springen, maar daar ga ik idd pas mee beginnen als hij netjes, zeg, een B dressuur proef kan lopen. Nu (3 maanden echt bezig) doe ik vooral veel bosritten, voor de balans, conditie en vertrouwen vanaf de rug.

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Wanneer wat gaan doen met met zadelmak paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 10:10

Ik ben met mn jonge paard ook vrij vlug nadat we m thuis hadden begonnen, eerst rustig longeren enzo, en daarna maar eens erop omdat ik t idee had dat dit kon. Vond hij heel spannend, maar wel erg braaf. Dat was september vorig jaar. Heb toen vooral dressuurmatig gereden, 3x per week ongeveer, soms een week of 2 niet. Begin dit jaar een wedstrijdje (onderling, voor de ervaring), en daarna ongeveer 2 maand niks ivm vorst. Daarna weer opgepakt en nu net begonnen met springen, buitenrijden enz. Hij vind t allemaal heel leuk, en hij was er klaar voor. Ik denk dat dit echt een kwestie is van aanvoelen, net als wat hierboven is gezegd. Als jij het gevoel hebt dat je paard iets aankan, dan moet je dat doen, lukt het nog niet? Dan neem je weer een stapje terug. Ik ga je dan ook geen advies geven met als strekking: over 2 maanden kan jij springen, dat ligt echt aan jezelf en je paard

Irkoon (v. Marlon)
Dressuur B+8
Springen B+2


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers