Paard doet mond open en gaat lopen tijdens rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
margaux_a
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 22:32

Punz schreef:
Nou... Dat is dan weer het voordeel van een Ierse Connemara: die redden zich op elke ondergrond. Daar heb je geen piste voor nodig!
Dan gewoon maar kijken of er iemand bij jou thuis wil komen en je op de wei wil lesgeven. En zet alles even op alles om tóch met name de komende periode begeleiding te krijgen. Dat is een investering die zich dubbel en dwars terugbetaald. En aan de andere kant: zónder die investering gaat het toch heel lastig worden voor je. Hier heb je echt hulp bij nodig. Geen ponyclub op rijvereniging in de buurt met goede instructie waar je lid van kunt worden?

Nee spijtig genoeg niet... En ik ken ook geen lesgever die elke week wilt komen voor een "voordelige" prijs (diegene die nu komt vraagt €50 per les met vervoerskosten).

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Paard doet mond open en gaat lopen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 22:40

Heb je er al een osteopaat bijgehad? Misschien komt het uit de rug of ergens anders in het lichaam.

Geef je pony de tijd om aan jou te wennen! Trek vooral niet superhard terug en blijf zelf kalm. Je zou een berichtje op FB kunnen plaatsen; op zoek naar een (ervaren) instructeur. Daar komen vaak toch veel mensen op af en ook vast wel binnen jouw budget!

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: Paard doet mond open en gaat lopen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 22:47

Zonder les ga je er niet komen. Dat geldt voor iedereen. Gewoon alles op alles zetten om op les te blijven. Desnoods bij de manege op een ander paard als het niet anders jan. Is echt heel belangrijk ts anders kom je niet vooruit is echt zo zonde.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 22:49

piezze schreef:
Zonder les ga je er niet komen. Dat geldt voor iedereen. Gewoon alles op alles zetten om op les te blijven. Desnoods bij de manege op een ander paard als het niet anders jan. Is echt heel belangrijk ts anders kom je niet vooruit is echt zo zonde.


Op een ander paard rijden zou voor TS geen zin hebben omdat haar pony beter moet worden en zij als combinatie.

Zoals ik al zei; ik zou er eerst nog een osteopaat bij halen! Wij doen dat minstens 1 keer per jaar en de paarden hebben er zoveel baat bij!

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: Paard doet mond open en gaat lopen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 22:54

Tuurlijk heeft dat wel zin. Met eigen paard is natuurlijk beter maatr als dat om praktische redenen niet kan dan is het een mogelijkheid. De fout zit zelden bij het paard maar altijd bij de ruiter.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 22:54

Dubbelpost sorry.

margaux_a
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-05-16

Re: Paard doet mond open en gaat lopen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 23:17

Het rare is wel dat wanneer ik op de weide rijd, ik probleemloos kan stappen en draven zonder zadel en met een touwhalster

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Paard doet mond open en gaat lopen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 23:21

Als er dan écht geen probleem zit in de mond van je paard, en je zadel is écht goed, dan zul je toch heel, heel heel kritisch moeten kijken naar je eigen handgebruik...

En ik ga echt mee met mijn voorgangers: les, hoe dan ook lés!

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Paard doet mond open en gaat lopen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 23:30

Ik begrijp nooit zo goed hoe mensen kunnen investeren in een paard, zonder geld uit te kunnen of willen geven aan les. Juist de start is van belang, er wordt geld uitgetrokken voor zadel, hoofdstel, keuring, tandarts en overige spullen, maar de eigen rol is minstens zo belangrijk als de rol van die andere zaken.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 23:44

Dreamybol schreef:
Ik begrijp nooit zo goed hoe mensen kunnen investeren in een paard, zonder geld uit te kunnen of willen geven aan les. Juist de start is van belang, er wordt geld uitgetrokken voor zadel, hoofdstel, keuring, tandarts en overige spullen, maar de eigen rol is minstens zo belangrijk als de rol van die andere zaken.


Dit dus.
Juist met een nieuw,jong paard is het heel belangrijk om goede begeleiding te krijgen. Anders kan het nog een dure miskoop worden.
Advies van bokt is soms behulpzaam, maar rijden leer je echt irl.
Ts, ik hoop dat je nog een goede andere instructie vindt.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 23:52

margaux_a schreef:
Het rare is wel dat wanneer ik op de weide rijd, ik probleemloos kan stappen en draven zonder zadel en met een touwhalster


Mogelijk bevalt het bit haar dan niet? Als je met touwhalstertje wel prima kunt rijden.

Verder raad ik de sperriem af, puur omdat dit symptoom bestrijding is. Het paard opent de mond bij veel druk en/of een niet goed passend bit. Een sperriem kan dat verhinderen, maar is mijns inziens symptoombestrijding. Bij een erg onrustige ruiterhand kan een sperriem evt wel bijdragen aan het wat rustiger in de mond liggen van het bit.

VOor de rest sluit ik me aan bij bovenstaande, neem les, en geef het wat tijd.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 23:55

Je hoeft toch ook niet iedere week te gaan lessen. Wellicht ben je nu met 1 les al een heel stuk verder, iemand die vanaf de grond ziet wat er gebeurt kan echt veel betere hulp zijn dan wij achter een scherm. En als het iemand is die weet waar die mee bezig is kan die echt wel goed advies geven en van daaruit kan je verder gaan kijken wat er nodig zou kunnen zijn.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 01:01

De hoeveelheid vragen zegt mij al dat je waarschijnlijk niet heel ervaren bent?
Volgens mij neemt dit paard je echt in de maling, en dat kan je oplossen met les.
Zonder les is het wachten op veel grotere problemen, en dan is het veel minder snel oplosbaar dan dat je het nu in een keer goed doet.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Paard doet mond open en gaat lopen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:36

welke regio zit je?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paard doet mond open en gaat lopen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:39

Hij kan haar in de maling nemen.
Het kan ook zijn dat ze te streng is met haar handen en dat hij dat wil ontwijken.
Dan is een sperriem er aan hangen niet erg eerlijk.

margaux_a
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 10:40

riegje schreef:
welke regio zit je?

Ik zit in de regio Antwerpen.

margaux_a
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 10:41

moonfish13 schreef:
De hoeveelheid vragen zegt mij al dat je waarschijnlijk niet heel ervaren bent?
Volgens mij neemt dit paard je echt in de maling, en dat kan je oplossen met les.
Zonder les is het wachten op veel grotere problemen, en dan is het veel minder snel oplosbaar dan dat je het nu in een keer goed doet.

Ik heb wel ervaring hoor, maar ik had eerst een dominant paardje dat totaal anders reageerde op alles en dat niet voorwaarts was :). Ondertussen heb ik al geregeld dat ik volgende week 2 lessen heb.

margaux_a
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 10:43

bruintje123 schreef:
Hij kan haar in de maling nemen.
Het kan ook zijn dat ze te streng is met haar handen en dat hij dat wil ontwijken.
Dan is een sperriem er aan hangen niet erg eerlijk.

Dat kan idd wel zo zijn. Het vorige paard dat ik reed was heel hard (en sterk) in zijn mond.

margaux_a
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 10:46

Alles even op een rijtje zetten:
Maandag heb ik les
Woensdag komt er een osteopaat
Vrijdag terug les
En voor de rest ga ik veel grondwerk met haar doen zodat ze meer vertrouwen krijgt. Ik denk niet dat ik nog veel meer kan doen...

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Paard doet mond open en gaat lopen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:56

Houd er idd rekening mee dat veel inport dieren ook erg anders worden gereden dat wij doen. Ik heb zelf een merrie in juli vanuit ierland gekregen en die deed dit ook heel extreem in het begin.
We noemden haar dan ook Betonblok-Maeve :+ kop omhoog, sterk maken en dan de kant op die ze wilde/rennerig worden.
Heeeeeeeeeel veel oefenen, bewust leren op de benen en zit reageren, en zeker niet in mee gaan.
veel hoeken inrijden als hij toch sterker wordt ( dan remt hij af/laat los zonder dat je hoeft te trekken) veel overgangen rijden en probeer veel begeleiding te krijgen.
Want na weken van sterrenkijken/harde mond kan het zijn dat jij ook sterker in je hand wordt, een instructrice kan dit in goede banen leiden om dit te doorbreken straks.

Mijn merrie had na ongeveer 4 maanden de 'doorbraak' en begon ineens na te geven. Toen stopte het harde trekken en hoofd omhoog ook steeds vaker. Nu is ze gewoon superzacht in de mond en veel beter rijtechnisch te rijden.

De sterrenkijk foto is van december, de andere twee van twee weken geleden

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Paard doet mond open en gaat lopen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:00

Ik zou wel voor de martingaal gaan als die normaal hangt doet hij helemaal niets. Maar voorkomt wel dat als het hoofd te hoog komt dat je in de mondhoeken gaat zitten trekken. Je bit blijft dan op de tong liggen. Afhankelijk wat voor bit je gebruikt. Welk bit gebruik je? Ik hoop niet en enkelgebroken bit.
Gaat het hoofd omhoog, hand sluiten en been. Veel overgangen rijden en figuren rijden. En vergeet daarbij de buitenhand niet.

margaux_a
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 11:03

yarrah schreef:
Ik zou wel voor de martingaal gaan als die normaal hangt doet hij helemaal niets. Maar voorkomt wel dat als het hoofd te hoog komt dat je in de mondhoeken gaat zitten trekken. Je bit blijft dan op de tong liggen. Afhankelijk wat voor bit je gebruikt. Welk bit gebruik je? Ik hoop niet en enkelgebroken bit.
Gaat het hoofd omhoog, hand sluiten en been. Veel overgangen rijden en figuren rijden. En vergeet daarbij de buitenhand niet.

Ik gebruik een dubbelgebroken watertrens van 16mm

margaux_a
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 11:06

Lowara schreef:
Houd er idd rekening mee dat veel inport dieren ook erg anders worden gereden dat wij doen. Ik heb zelf een merrie in juli vanuit ierland gekregen en die deed dit ook heel extreem in het begin.
We noemden haar dan ook Betonblok-Maeve :+ kop omhoog, sterk maken en dan de kant op die ze wilde/rennerig worden.
Heeeeeeeeeel veel oefenen, bewust leren op de benen en zit reageren, en zeker niet in mee gaan.
veel hoeken inrijden als hij toch sterker wordt ( dan remt hij af/laat los zonder dat je hoeft te trekken) veel overgangen rijden en probeer veel begeleiding te krijgen.
Want na weken van sterrenkijken/harde mond kan het zijn dat jij ook sterker in je hand wordt, een instructrice kan dit in goede banen leiden om dit te doorbreken straks.

Mijn merrie had na ongeveer 4 maanden de 'doorbraak' en begon ineens na te geven. Toen stopte het harde trekken en hoofd omhoog ook steeds vaker. Nu is ze gewoon superzacht in de mond en veel beter rijtechnisch te rijden.

De sterrenkijk foto is van december, de andere twee van twee weken geleden

[ [url=m/ZqbLN0.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/nIRLdA.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ZqbLN0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gelukkig doet ze dit niet extreem, ik moest van mijn lesgever galoperen en toen deed ze dat, maar dat was nog veel te vroeg om te galopperen. En ze deed dit ook 1 keer toen we terug naar de weide gingen uit paniek dus hopelijk deed ze dit uit stress en niet omdat ze "vervelend" is want voor de rest is ze doodbraaf in de omgang :).

scrabbel

Berichten: 946
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Paard doet mond open en gaat lopen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:15

Dan zal ik persoonlijk eerst een ander bit proberen. Probeer eens een ongebroken 14mm. Als het bit te dik is kan dit veel problemen geven. Daarnaast geleerd dat dubbel gebroken niet vriendelijk is een juist de tong afknelt.

janneke584

Berichten: 1912
Geregistreerd: 29-10-10
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:36

margaux_a schreef:
Alles even op een rijtje zetten:
Maandag heb ik les
Woensdag komt er een osteopaat
Vrijdag terug les
En voor de rest ga ik veel grondwerk met haar doen zodat ze meer vertrouwen krijgt. Ik denk niet dat ik nog veel meer kan doen...


Hou er rekening mee dat wanneer je paard door een ostepaat behandeld is, je er 1 a 2 weken niet op kan rijden, dus vrijdag les lijkt me niet zo heel handig