Help! Paard schiet uit het niets weg..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Help! Paard schiet uit het niets weg..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 18:06

Ik heb heel erg lang getwijfeld of ik een topic hierover durfde te openen op Bokt maar ik ga het toch doen en dan zien we wel waar het op uitloopt! Ik zit met een probleem en ik hoop met heel mijn hart dat jullie tips/adviezen hebben voor mij om dit op te lossen.


Ik heb drie jaar lang letterlijk en figuurlijk rond gehobbeld op mijn toen lease pony. Het allerbraafste dier van de hele wereld en zette geen stap verkeerd. Eerlijk is eerlijk, rijden kon ik niet dus ik vroeg ook niks. Nageven en spier/lichaam gebruik kende hij niet. Zijn eigenaar ging enkel met hem op buitenrit waar hij op de heen weg ook heel erg braaf was, alleen op de terugweg heel erf fel, voorwaarts en niet te stoppen. Ik was en ben nog altijd een onzekere, angstige ruiter maar op hem voelde ik mij zeker. Op een dag ging de knop om en wilde ik van het hobbelen me richten op de dressuur, een paar maanden later kreeg ik de kans om hem te kopen en zijn we begonnen aan onze rit tot succes. Ik nam goede begeleiding, liet er twee maal een zeer goede osteopaat bij komen + de tandarts en een nieuw zadel. Vanaf dat moment heb ik hem langzaam opgebouwd naar waar we nu zijn. Hij is van manegeknollie opgebloed tot leuk sportief paard(je) waar ik in 6 wedstrijdjes L1 + mee ben geworden tussen de paarden. Ik ben ontzettend trots op zijn (en onze) ontwikkeling wat een hoop tijd, geld en energie heeft gekost.

Dan nu het probleem: Het begon op onze vorige stalling, dat was erg primitief en hij stond toen 24.7 in de zomer buiten. Ik heb altijd super kunnen rijden tot ik een keer in galop een wending bij A vroeg. Eenmaal op de A-C lijn schoot hij er vanuit het niets als een malle vandoor. Ik pleurde er net niet vanaf en schrok me de .... Ik ben afgestapt en ontzettend geschrokken, hij heeft dat toen een keer gedaan en niet weer. Dit was trouwens in de zomer van 2016, nog aan het trainen voor het debuut in januari 2017. Toen deden we in september mee aan een onderlinge, reden we langs een weg (ik zat erop) en er reden twee motoren voorbij, hij schoot er toen als een malle in rengalop op straat vandoor, dat was heel gevaarlijk. Die motoren reden heel dicht langs ons en gaven extra gas bij. Hij is op buitenrit sowieso wel fel en hij voelde misschien mijn wedstrijd spanning. Dit liep goed af gelukkig

In oktober 2016 zijn we van stalling verhuisd, veel luxere stal maar wel iets minder buiten (5-6 uur) en in paddocks. Hij is toen van 24/7 zomerse weide gang (ze stonden daar in de zomer 24/7 op het land) Ik ben weggegaan om een hoop redenen die ik hier liever niet kenbaar maak. Op de nieuwe stal kregen alle paarden Dommelsche Waterermolen brok staan ze in paddocks en gaan ze straks ook de weide op. Het heeft ons maanden gekost voordat ik weer normaal kon rondrijden want hij kon niet meer normaal stappen of draven en was een brok spanning, daarnaast begon hij steeds vaker weg te schieten op dezelfde manier, alsof hij door een wesp in zijn kont gestoken werd! Niet te voorspellen..

Ik heb hem van die brok afgehaald na 2 maanden en teruggezet op Pavo Sportsfit muesli/basis brok. Hij was toen weer normaal te rijden maar had in 2 hoeken van de bak altijd wat moeite. Dit hele verhaal speelt dus al sinds oktober en het werd steeds een beetje erger. Dat wegschieten gebeurt namelijk steeds een beetje vaker en de fout die ik gemaakt heb is dat ik een paar keer nadat het gebeurde gestopt ben met rijden. Ik was dan zo in shock of aan het janken (ja, mietje.. i know kan er niks aan doen) dat ik niet verder kon of durfde. Ons debuut zat eraan te komen maar mijn vertrouwen was wel geschaad. Op wedstrijd presteert hij overigens top, doodbraaf en geen stap verkeerd, een echte droompony.

Nu hebben we het koude weer gehad, nu komt de lente eraan en zo is er elke keer wel een reden. De ene keer krijg je te horen ach het is koud, nu is het van o ze hebben de lente in de kop. Maar waar het op neer komt is dat ik steeds minder durf te rijden. En ik van een mega fanatieke ruiter nu iemand ben geworden (de laatste twee weken, na ons L1 debuut) dat ik niet meer zo goed durf en nerveus ben bij het idee van rijden. Ik heb mijn stalgenoot die hem goed kent en ook op de vorige stal weleens op hem reed laten oppakken en hij flikt bij haar precies hetzelfde alleen is hij dan niet bang. Er is geen specifieke reden voor het wegschieten, wel komt het heel onverwacht en heeft hij er zo'n snelheid in dat je in 2 galopssprongen alweer aan de overkant bent. Ik probeere nu door te rijden alsof er niks aan de hand is, soms trillen mijn benen maar ga ik wel door. Ik laat me niet meer kennen door deze voorvallen. Na het wegschieten loopt hij relaxed en rustig verder, drukt geen rug weg oid..

De zadelmaker is geweest, zadel ligt goed.De osteopaat komt in mei weer langs, de tandarts komende week maar naast dat vervelende gedragsdingetje is hij topfit, glimt hij als een worm en is hij (eindelijk) los door zijn hele lichaam. Hij heeft in zijn hele leven bij zijn vorige eigenaar niet veel hoeven doen, al is hij gekocht als sportpony met kwaliteiten. Die kwaliteiten heeft hij ook en hij leert heel snel (hij is overigens 15, bijna 16) Hij steigert en bokt niet maar het is wel een pony die spanning opbouwt soms en dus als een gek weg kan schieten.

Sorry, wat een verhaal! Mijn vraag is.. Hoe kan het dat hij dit doet? Is dit erin geschoten omdat hij heeft gemerkt dat ik een paar keer gestopt ben met rijden door zo'n actie? Hij doet het vanuit verschillende gangen of oefeningen, niks specifieks en de ene dag wel en dan een week of twee niet. Of zou het dan toch pijn zijn? Na het wegschieten loopt hij ook alsof er niks aan de hand is braaf verder.

Moet ik hem misschien omlaag zetten in voer? Hij krijgt nu 2x 0.500 gram muesli/brok per dag. Dat kreeg hij op zijn vorige stal ook.

Respect als je dit verhaal gelezen hebt en ik hoop dat ik duidelijk ben geweest! Ik wil zo graag een dappere ruiter zijn en er vol voor gaan maar mijn angst staat mij in de weg. En ik had nooit verwacht dat de braafste pony ooit zich zo kon uiten. Ik doe veel afwisselende dingen met hem, behalve op buitenrit gaan (we staan hier nog niet zo lang en het is net mooi weer, daarnaast is hij buiten dus erg fel) Maar die angst is ook weer weg zodra ik er een paar keer heb opgezeten, die wegschieters overleef ik wel maar ik merk dat ik er tegen op begin te zien om te rijden.


Hopelijk hebben jullie tips voor mij! :-)
Laatst bijgewerkt door Yevrah op 02-04-17 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Help! Paard schiet uit het niets weg..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 18:13

Wat ik me afvraag, wat is er voorheen met de pony gedaan? Is de pony goed beleerd? Kan hij wel tegen de manier van werken die je van hem vraagt? Ben je duidelijk naar hem?
Sowieso zou ik naar een stal gaan zoeken waar hij mee buiten komt. Ook zou ik m idd terug zetten op minder brok.
Wat zegt je begeleiding ervan?

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 18:15

Ik zou eerst een beetje aan je zelfvertrouwen werken, zoals je zelf al zei denk je dat het misschien komt doordat je een paar keer bent afgestapt. Hij lijkt mij heel gevoelig naar jou toe en voelt wannneer je misschien niet zo goed in evenwicht bent of zenuwen hebt en maakt hier gebruik van om eens te gaan rennen.
Ik weet niet of je dit wilt, maar laat eens iemand anders op hem rijden en kijk of hij het dan ook doet.
Als je er tegenop kijkt om te gaan rijden lijkt het mij dat je er zelf ook een beetje onderdoor bent aan het gaan. Rijd eens op een ander paard en vind het plezier terug, doe grondwerk en leer je paard terug 100% vertrouwen vanaf de grond en begin dan terug met rijden :)
Ik hoop dat je er wat aan hebt :D

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 18:20

Joolien schreef:
Wat ik me afvraag, wat is er voorheen met de pony gedaan? Is de pony goed beleerd? Kan hij wel tegen de manier van werken die je van hem vraagt? Ben je duidelijk naar hem?
Sowieso zou ik naar een stal gaan zoeken waar hij mee buiten komt. Ook zou ik m idd terug zetten op minder brok.
Wat zegt je begeleiding ervan?



Hij is goed ingereden en beleerd bij de fokker en is op 6 jarige leeftijd verkocht als sportpony naar de vorige eigenaar. Die heeft tussen de pony's wedstrijden tot de L1 met hem gelopen en B springen (2009) Daarna is hij voornamelijk recreatief gereden en zijn er onderlinge wedstrijden met hem gedaan door haar en de vorige verzorger. Met name heel veel buitenritten springen en basis dressuur, zij hield daar niet zo van. Ik heb het ook heel rustig met hem opgebouwd, het is niet dat ik van de een op de andere dag van hem verwachtte dat hij kon verzamelen of überhaupt nageven.

Wat betreft de stalling ben ik niet van plan te gaan verhuizen om eerlijk te zijn. Ik heb alle stallen in de regio bezocht en bekeken en er was niets dat mij aansprak. Dit is echt de beste en de fijnste plek en hij voelt zich er, zo ver ik kan zien, erg fijn.

Anoniem

Re: Help! Paard schiet uit het niets weg..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 18:22

Ok duidelijk. Dan is het iets wat je bij jezelf moet gaan zoeken. Blijkbaar zoekt de pony steun bij jou die hij niet krijgt. Dan kan het goed kloppen dat hij het bij een andere ruiter ook doet, want soms heeft dat tijd nodig.
Ik zou eens lekker met hem vanaf de grond gaan werken. Neem grondwerkles, ga jullie samenwerking vergroten.

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 18:23

Jazzie03 schreef:
Ik zou eerst een beetje aan je zelfvertrouwen werken, zoals je zelf al zei denk je dat het misschien komt doordat je een paar keer bent afgestapt. Hij lijkt mij heel gevoelig naar jou toe en voelt wannneer je misschien niet zo goed in evenwicht bent of zenuwen hebt en maakt hier gebruik van om eens te gaan rennen.
Ik weet niet of je dit wilt, maar laat eens iemand anders op hem rijden en kijk of hij het dan ook doet.
Als je er tegenop kijkt om te gaan rijden lijkt het mij dat je er zelf ook een beetje onderdoor bent aan het gaan. Rijd eens op een ander paard en vind het plezier terug, doe grondwerk en leer je paard terug 100% vertrouwen vanaf de grond en begin dan terug met rijden :)
Ik hoop dat je er wat aan hebt :D



Bedankt voor je tip! Dat staat ook in mijn verhaal maar die is erg lang haha. Mijn stalgenoot (en vriendin) die veel beter rijdt dan ik en niet bang is rijdt hem nu even voor me en hij doet het bij haar ook. Voornamelijk omdat zij er lak aan heeft en hem goed aan het werk zet. Misschien is op een ander paard stappen wel een goed idee maar ook dan ben ik angstig. Na dat hij er op straat zo vandoor is gegaan ben ik helaas banger geworden. Maar ik ken mezelf, als ik er weer even op heb gereden en ik het wegschieten heb meegemaakt dan gaat het wel weer, alleen wil ik er graag een oplossing voor! Grondwerk ga ik doen! Lijkt me sowieso leuk!

En ja hij lijkt inderdaad erg gevoelig te zijn op mij. Ik voel me ook niet geweldig en er speelt vrij veel in mijn leven (ouders in scheiding, veel stress) misschien speelt dat een rol? Maar dan zou hij het niet bij haar (stalgenoot) moeten doen?

Als mijn instructrice opstapt, die Inter A rijdt dan doet hij het nooit..

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 18:24

Je hebt het zadel al laten nakijken.Misschien longeren voor je gaat rijden? Ik zou er een hulpteugel aandoen een martingaal of zo. Om het veilig te houden.

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 18:27

Joolien schreef:
Ok duidelijk. Dan is het iets wat je bij jezelf moet gaan zoeken. Blijkbaar zoekt de pony steun bij jou die hij niet krijgt. Dan kan het goed kloppen dat hij het bij een andere ruiter ook doet, want soms heeft dat tijd nodig.
Ik zou eens lekker met hem vanaf de grond gaan werken. Neem grondwerkles, ga jullie samenwerking vergroten.



Bedankt Joolien! Kun je mij uitleggen wat je bedoelt met steun zoeken? Ik gaf in een ander bericht aan dat ik me momenteel niet echt top voel, doordat mijn ouders in scheiding zitten en ze lekker iedereen erbij betrekken levert dat een hoop stress op soms. Alleen eenmaal op stal denk ik juist nergens aan! Hij is mijn ontspanning en ontlading maar zelfs hij levert mij nu stress op haha.

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 18:28

anjali schreef:
Je hebt het zadel al laten nakijken.Misschien longeren voor je gaat rijden? Ik zou er een hulpteugel aandoen een martingaal of zo. Om het veilig te houden.



Ja zadel is nagekeken! Ja, of een slof. Heb er zelf nooit mee gereden maar het idee dat ik een rem hem zou wel fijner zijn voor mij. Ik zet hem nu stop tegen de bakrand, terwijl ik misschien juist gas bij zou moeten geven? De een zegt dit, de ander dat. Ik vind het in elk geval lastig! Ik heb het idee dat een martingaal bij hem niet voldoende is, hij is loeisterk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 18:33

Harvey1 schreef:
Joolien schreef:
Ok duidelijk. Dan is het iets wat je bij jezelf moet gaan zoeken. Blijkbaar zoekt de pony steun bij jou die hij niet krijgt. Dan kan het goed kloppen dat hij het bij een andere ruiter ook doet, want soms heeft dat tijd nodig.
Ik zou eens lekker met hem vanaf de grond gaan werken. Neem grondwerkles, ga jullie samenwerking vergroten.



Bedankt Joolien! Kun je mij uitleggen wat je bedoelt met steun zoeken? Ik gaf in een ander bericht aan dat ik me momenteel niet echt top voel, doordat mijn ouders in scheiding zitten en ze lekker iedereen erbij betrekken levert dat een hoop stress op soms. Alleen eenmaal op stal denk ik juist nergens aan! Hij is mijn ontspanning en ontlading maar zelfs hij levert mij nu stress op haha.


Ja dat las ik net wat later. Dat kan toch invloed hebben hoor, misschien niet hoe je je voelt, maar wel in hoe je je opstelt naar je pony. Durf je consequent te zijn, zijn de regels in de omgang duidelijk. En dan heb ik het over netjes achter je lopen met wanneer je loopt, netjes uit jouw ruimte en achter je stilstaan wanneer je stilstaat, dat hij respect voor je heeft en jij de regels bepaald ipv andersom.
Dat zijn allemaal van die kleine dingen, dat als je hierin niet duidelijk bent, sommige paarden bijv onzeker worden.

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 18:34

Wat zegt je instructrice ervan? Doet hij dit ook in de les? Krijg je het dan snel(ler) opgelost?

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 18:38

Citaat:
Bedankt Joolien! Kun je mij uitleggen wat je bedoelt met steun zoeken? Ik gaf in een ander bericht aan dat ik me momenteel niet echt top voel, doordat mijn ouders in scheiding zitten en ze lekker iedereen erbij betrekken levert dat een hoop stress op soms. Alleen eenmaal op stal denk ik juist nergens aan! Hij is mijn ontspanning en ontlading maar zelfs hij levert mij nu stress op haha.


Ja dat las ik net wat later. Dat kan toch invloed hebben hoor, misschien niet hoe je je voelt, maar wel in hoe je je opstelt naar je pony. Durf je consequent te zijn, zijn de regels in de omgang duidelijk. En dan heb ik het over netjes achter je lopen met wanneer je loopt, netjes uit jouw ruimte en achter je stilstaan wanneer je stilstaat, dat hij respect voor je heeft en jij de regels bepaald ipv andersom.
Dat zijn allemaal van die kleine dingen, dat als je hierin niet duidelijk bent, sommige paarden bijv onzeker worden.



Ik ben in het zadel misschien onzeker en angstig soms. Alleen aan de hand heb ik deze problemen helemaal niet. Hij luistert goed, loopt inderdaad achter mij aan en mag zich niet opdringen. Ik ben daarin erg consequent en duidelijk.

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 18:40

Ineke2 schreef:
Wat zegt je instructrice ervan? Doet hij dit ook in de les? Krijg je het dan snel(ler) opgelost?



Ik heb les van twee dames, bij de een heeft hij het nog nooit gedaan en bij de ander wel en die zegt dat ik dan gas erop moet doen en hem door moet laten gaan, alleen dan wel nagevelijk en netjes. Als zij daar niet stond om mij te pushen op dat moment zou ik dat echt niet durven. Dus wanneer ik alleen ben, dan zet ik hem weer stil.

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 18:50

Wat vervelend zo deze gedragsverandering. Ik kan me voorstellen dat je dit moeilijk vind. En je bent geen mietje hoor. De meeste mensen verschuiven wel even wanneer hun paard/pony er vandoor gaat. Zeker wanneer je dit totaal niet verwacht van je paard omdat deze altijd braaf eb betrouwbaar was geweest. Ik denk dat je bang bent omdat je hem niet vertrouwt. En omdat het vaker voor is gekomen en je er best wel van strest wanneer het gebeurt ben je ook je zelfvertrouwen kwijt. En ja dan wordt rijden lastig. Wanneer je het paard en jezelf niet vertrouwt.

Ik denk niet dat het de schuld van jou of je paard is. Dat wil ik even vooropstellen. Het is nu alleen van belang hoe je het op gaat lossen.

Hoe kan je dit gedrag je pony afleren, en hoe kun je hem weer gaan vertrouwen + hoe krijg jij je zelfvertrouwen weer terug? Met attitude bereik je een hoop. Jezelf motiverend, positief en sterk toespreken kan echt verschil maken.

Wat je kunt doen om te voorkomen dat hij wegschiet. Is hem heel hard aan het werk zetten. En hiermee bedoel ik niet afbeulen. Maar zo rijden dat je continue zijn aandacht vraagt door veel figuren te rijden en tempowisselingen te maken, na te laten geven, verzamelen. Maar echt continue zodat hij zo met jou bezig is dat hij niet op het idee komt om een stunt uit te halen. Die keren dat hij er vandoor schoot, was hij ervoor al onrustiger dan normaal?

Ik denk dat het ook belangrijk is dat je dit gedrag van hem gaat corrigeren.
Je kunt wanneer hij er vandoor gaat is een brul geven. Hem meteen en direct laten weten dat je wat er gebeurt niet accepteert. Daarna zo snel mogelijk op een kleine volte zetten en voorwaarts houden en uiteindelijk het tempo weer verlagen.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn tips. Succes in ieder geval!

P.s. Als jullie het beide naar je zin hebben op je huidige stal. Lekker blijven! +:)+

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 19:01

MentjesMusic schreef:
Wat vervelend zo deze gedragsverandering. Ik kan me voorstellen dat je dit moeilijk vind. En je bent geen mietje hoor. De meeste mensen verschuiven wel even wanneer hun paard/pony er vandoor gaat. Zeker wanneer je dit totaal niet verwacht van je paard omdat deze altijd braaf eb betrouwbaar was geweest. Ik denk dat je bang bent omdat je hem niet vertrouwt. En omdat het vaker voor is gekomen en je er best wel van strest wanneer het gebeurt ben je ook je zelfvertrouwen kwijt. En ja dan word rijden lastig. Wanneer je het paard en jezelf niet vertrouwt.

Ik denk niet dat het de schuld van jou of je paard is. Dat wil ik even vooropstellen. Het is nu alleen van belang hoe je het op gaat lossen.

Hoe kan je dit gedrag je pony afleren, en hoe kun je hem weer gaan vertrouwen + hoe krijg jij je zelfvertrouwen weer terug? Met attitude bereik je een hoop. Jezelf motiverend, positief en sterk toespreken kan echt verschil maken.

Wat je kunt doen om te voorkomen dat hij wegschiet. Is hem heel hard aan het werk zetten. En hiermee bedoel ik niet afbeulen. Maar zo rijden dat je continue zijn aandacht vraagt door veel figuren te rijden en tempowisselingen te maken, na te laten geven, verzamelen. Maar echt continue zodat hij zo met jou bezig is dat hij niet op het idee komt om een stunt uit te halen. Die keren dat hij er vandoor schoot, was hij ervoor al onrustiger dan normaal?

Ik denk dat het ook belangrijk is dat je dit gedrag van hem gaat corrigeren.
Je kunt wanneer hij er vandoor gaat is een brul geven. Hem meteen en direct laten weten dat je wat er gebeurt niet accepteert. Daarna zo snel mogelijk op een kleine volte zetten en voorwaarts houden en uiteindelijk het tempo weer verlagen.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn tips. Succes in ieder geval!

P.s. Als jullie het beide naar je zin hebben op je huidige stal. Lekker blijven! +:)+



Awh, super bedankt voor je lieve motiverende bericht! Ik ben ook helemaal geen ervaren ruiter, van m'n 8e tot 12e gereden en toen pas op mijn 21e weer 3 jaar lang gehobbeld. Ik ben nu 1 jaar serieus bezig eigenlijk.

Ik denk dat je bang bent omdat je hem niet vertrouwt. En omdat het vaker voor is gekomen en je er best wel van strest wanneer het gebeurt ben je ook je zelfvertrouwen kwijt. En ja dan word rijden lastig. Wanneer je het paard en jezelf niet vertrouwt.

Ik denk dat je hier precies omschrijft hoe ik me voel en wat er gebeurt! En ik wil zo graag dat het niet zo is, ik wil zo graag trainen en beter worden en ons best doen op de wedstrijden (die super goed gaan al) het is echt mijn droom, alleen zit mijn angst en mijn onzekerheid mij zo in de weg soms. Hij was de avond voor onze L1 debuut weer zo weggeschoten dat ik echt geen zin had in onze wedstrijd, maar het ging weer top en hij was braaf. Daarna heb ik eigenlijk amper meer gereden, ja 1x en toen was hij stront vervelend. Sinds dien neemt mijn stalgenoot het over en die zet hem, zoals je aangeeft dus echt echt echt aan het werk, alleen toch...... lukt het hem om de kans te pakken.

Ik word heel soms, na zo'n wegschieter dan wakker en dan pak ik hem (altijd eerlijk) aan, dat werkt dan wel alleen zit de spanning er bij mij dan al wel in. Maar de laatste keer dat ik reed dacht ik oke, nu gaan we ontspannen! Mooie hals lengte erop en lekker inbuigen, deden we een slangenvolte en schrikt hij van jan l*l bij M, om helemaal niks! Dan denk ik verdomme nog, dan ben ik ontspannen en dan naai je er mij zo onderuit. Ik was er blijkbaar ook niet helemaal bij (zo ontspannen dus) want ik viel er zowat voorover vanaf, haha.

Ik denk dat het ook belangrijk is dat je dit gedrag van hem gaat corrigeren.
Je kunt wanneer hij er vandoor gaat is een brul geven. Hem meteen en direct laten weten dat je wat er gebeurt niet accepteert. Daarna zo snel mogelijk op een kleine volte zetten en voorwaarts houden en uiteindelijk het tempo weer verlagen.


Ik heb geprobeerd hem stil te zetten tegen de rand, zo van vroeg dit niet dus terug. Heb geprobeerd door te rijden, alleen vind ik dat heel moeilijk! Heb ook geprobeerd even een paar seconden te stoppen (stappen oid) en dan verder te draven alsof er niks aan de hand is, lukt alleen als m'n benen niet trillen. Brullen heb ik gedaan.. Alleen nog geen tik verkocht eigenlijk. Kleine volte ga ik doen!

Je moet je voorstellen dat k de eerste paar keer zo schrok dat ik ervan moest huilen, nu schiet mijn hartslag niet eens meer omhoog maar trillen alleen mijn benen soms nog even na. Maar het is meer het gevoel van teleurstelling en wantrouwen inderdaad. :-(

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 19:17

Hoi,

Altijd vanaf de pc lastig te zeggen wat er speelt, eigenlijk moet je daarvoor de combinatie echt zien vind ik. En soms spelen er ook meerdere dingen tegelijk.
Op zich voelen de meeste paarden spanning van de ruiter aan dus dat kan zeker meespelen.
En als er dan meer dingen in je leven tegelijk spelen en je bij je paard ontspanning zoekt en dat dan niet lukt kan ik me voorstellen dat dat best teleurstellend is.
Maar gelukkig kun je dat stukje opvangen door lekker samen aan de hand aan het werk te gaan, is niet alleen leuk maar ook nuttig :)
Misschien dat vooraf longeren kan helpen of zorgen dat je pony buiten heeft gelopen voordat je gaat rijden.
En qua zelfvertrouwen is het denk is ook dat je, misschien samen met je instructrice, eens kan kijken wat je het engst vind van het wegschieten, ben je bang dat je eraf valt, de controle verliest of ....
Soms kan het helpen meer vertrouwen te krijgen in je zit en/of je paard leren remmen op de zit.
En, wat ik in de tips nog niet tegen gekomen ben is ademhaling, goed ademen (of zingen/lachen) tijdens het rijden kan een hoop doen voor de ontspanning.
En, voor je zelf even accepteren dat je op dit misschien moment (nog) geen dappere ruiter bent maar dat je wel je best doet en dat plezier hebben met je paard (erop of ernaast) belangrijker is.
Soms ben je te streng voor jezelf.
Ik weet uit ervaring dat je niet de enige ruiter bent met angst en ik weet ook dat er heel veel mogelijkheden zijn om er van af te komen. Dus er is nog hoop.

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 19:30

Lastig hoor. Denk dat het een kwestie van volhouden is. Er energie in steken je pony dit gedrag af te leren en lekker veel met hem werken. Kun je anders geen filmpje maken van het rijden?

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 19:32

jetm schreef:
Hoi,

Altijd vanaf de pc lastig te zeggen wat er speelt, eigenlijk moet je daarvoor de combinatie echt zien vind ik. En soms spelen er ook meerdere dingen tegelijk.
Op zich voelen de meeste paarden spanning van de ruiter aan dus dat kan zeker meespelen.
En als er dan meer dingen in je leven tegelijk spelen en je bij je paard ontspanning zoekt en dat dan niet lukt kan ik me voorstellen dat dat best teleurstellend is.
Maar gelukkig kun je dat stukje opvangen door lekker samen aan de hand aan het werk te gaan, is niet alleen leuk maar ook nuttig :)
Misschien dat vooraf longeren kan helpen of zorgen dat je pony buiten heeft gelopen voordat je gaat rijden.
En qua zelfvertrouwen is het denk is ook dat je, misschien samen met je instructrice, eens kan kijken wat je het engst vind van het wegschieten, ben je bang dat je eraf valt, de controle verliest of ....
Soms kan het helpen meer vertrouwen te krijgen in je zit en/of je paard leren remmen op de zit.
En, wat ik in de tips nog niet tegen gekomen ben is ademhaling, goed ademen (of zingen/lachen) tijdens het rijden kan een hoop doen voor de ontspanning.
En, voor je zelf even accepteren dat je op dit misschien moment (nog) geen dappere ruiter bent maar dat je wel je best doet en dat plezier hebben met je paard (erop of ernaast) belangrijker is.
Soms ben je te streng voor jezelf.
Ik weet uit ervaring dat je niet de enige ruiter bent met angst en ik weet ook dat er heel veel mogelijkheden zijn om er van af te komen. Dus er is nog hoop.


Dankjewel! Hier kan ik zeker iets mee.

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Re: Help! Paard schiet uit het niets weg..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 19:33

Ik hoop vooral op ervaringen of tips mbt het wegschieten zelf, hoe voorkom je zoiets (ik ken de tip om hem goed bezig te houden/aan het werk te zetten) hoe zouden jullie er mee om gaan als je paard zoiets deed?

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 19:34

In jou plaats zou ik er de komende tijd even alleen op rijden onder begleiding van je instructrice. Zodat je consequent bent in de oplossing en daarbij heb je meer lef als je lest. Of ja meer lef, het is meer dat je meteen luisterd op wat je moet doen omdat je je instructrice vertrouwt en daarmee jou kunnen. Want daarna kun je verder door rijden en stap je ( neem ik aan) met een beter gevoel af als wanneer je alleen bent.

Ook denk ik dat je eens kritisch moet kijken naar het voer dat hij krijgt. Heeft hij het krachtvoer echt nodig of is bijvb een vitaminen en minarelen korrel genoeg?

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 19:38

Ineke2 schreef:
In jou plaats zou ik er de komende tijd even alleen op rijden onder begleiding van je instructrice. Zodat je consequent bent in de oplossing en daarbij heb je meer lef als je lest. Of ja meer lef, het is meer dat je meteen luisterd op wat je moet doen omdat je je instructrice vertrouwt en daarmee jou kunnen. Want daarna kun je verder door rijden en stap je ( neem ik aan) met een beter gevoel af als wanneer je alleen bent.

Ook denk ik dat je eens kritisch moet kijken naar het voer dat hij krijgt. Heeft hij het krachtvoer echt nodig of is bijvb een vitaminen en minarelen korrel genoeg?



Bedankt! Alleen zou ik dan erg weinig rijden wat ervoor zorgt dat hij alleen nog maar meer energie heeft! We werken zo'n 5 keer per week met oa: bijgezet longeren, balkjes, 2 x flink trainen en lang laag en over de rug rijden, dus echt in de ontspanning. Ik gooi hem ook weleens los, of laat ik hem vrij springen. Dus hij is wel echt bezig die 5 dagen. Ik heb hem nu weer omlaag gehaald in voer, heb het idee dat hij brok in elk geval gewend is en graag lust. Misschien zou een basis of condition brok alleen voldoende zijn. Hij moet natuurlijk wel presteren en die energie heeft hij nodig. We gaan 2x per maand op wedstrijd.

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Help! Paard schiet uit het niets weg..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 19:57

L1 is geen zwaar niveau...
Je vriendin kan in de tussentijd toch rijden en de andere dagen doe je grondwerk, longeren en wandelen. Als je durft misschien naast hem fietsen.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Help! Paard schiet uit het niets weg..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 20:06

Ik zou beginnen met de brok eruit gooien.
L niveau is geen presteren.
Verder vermoed ik dat het begonnen is omdat je hem aan het werk gezet hebt en hij dus met zijn gedachten bij jou was ipv omgeving. Hij is dan gewoon een keer geschrokken en ipv dat jij hem kon opvangen en steun bieden ben je eraf gekegeld.
Mijn eerste gevoel is dat de pony het vertrouwen in jou mist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 20:08

Een paard die L1 loopt, functioneert prima op een handje basisbrok. Vooral als ie af en toe zo vlug is.

Vaak gaat er al genoeg aan vooraf wanneer een paard er vandoor vliegt. Dan bouwt er spanning op. Het is eens interessant om iemand mee te laten kijken vanaf de grond, en ook zelf goed je pony in de gaten te houden of je verandering ziet. Gebeurd er iets met het hoofd? Gaat de staart omhoog? Of gaat ie juist klemmen met zijn staart? Gaat hij anders ademen?
Hoe is je paard als je opstapt? Is hij dan wel gewoon ontspannen? Ook even gekeken naar de dingen die ik hierboven noem?

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Help! Paard schiet uit het niets weg..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 20:12

Met Jolien eens.
Hoe laat jij spanning afvloeien, of bouw je het juist onbewust op.