Nieuw Paard op nieuwe stal totaal anders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Roxdf
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-03-17

Nieuw Paard op nieuwe stal totaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-17 19:58

Hoi!

Onlangs een BWP ruin van first junior x golwdin gekocht uit 2010 (bijna 7). Nu staat hij sinds een week bij mij op stal en is het een heel ander paard dan ervoor. Ik heb hem 4x gereden voordat ik hem kocht en alle 4 de keren was hij braaf te rijden, wel ietwat luiig waardoor je hem wel aan het werk moest houden maar heel rustig en koel. Natuurlijk ook bloedonderzoek laten doen (doping) zodat ik zeker weet dat ik geen suf gemaakt paard had gekocht. Dit was niet het geval. Eenmaal op stal schrok hij werkelijk van alles (prullenbak tot auto tot fietsers en eenden). Met longeren, in de binnenbak stappen en op het terrein wandelen. Ik heb hem nu in een week tijd 4x gereden (2x buitenbak alleen stappen na longeren, 1x binnenbak alleen en 1x binnenbak met les). In de binnenbak was hij opeens heel erg aan het protesteren(kop omhoog gooien, stilstaan, onbestuurbaar). Ik kan hem er niet doorheen rijden en vooral dat laatste vind ik erg vervelend. Hij voelt enorm gespannen aan en het is echt een totaal ander paard dan wat ik heb aangekocht. Ik weet niet wat ik ermee moet doen en ik heb nu eerlijk gezegd spijt van mijn aankoop. Heb nu as maandag weer een les ingepland en dinsdag laat ik hem door een instructeur rijden zodat ik zelf zie hoe dat gaat en hoe hij door de spanning wordt gereden (vooral protesteren). Ik heb zijn sportbrok al verlaagd naar 1/2kg ipv 1kg. Hij staat elke dag in de paddock en heeft sinds aankomst elke dag iets gedaan naast de paddock (stapmolen, longe etc). Hebben jullie tips en/of adviezen? Ik hoor het graag!!

Spencer (Swarovski x Rubinstein) M2


Yvet_90
Berichten: 509
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: Noordwolde FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 20:05

Is hij vaker op vreemd terrein geweest? Kun je vorige ruiter niet vragen om hem een aantal keer bij jou te rijden? Dan is niet alles anders, dan heb je iig de combinatie vertrouwde ruiter op vreemd terrein. Misschien went hij dan sneller. Succes ermee in ieder geval, dit zijn altijd vervelende dingetjes.

En ik weet niet of dat al zo is, maar zet hem eens op hetzelfde krachtvoer als voor je hem kocht.

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 20:06

Laat m gewoon even rustig wennen. Nieuwe baas, nieuwe stal, dat zijn heel wat indrukken. Niet ieder paard kan dat zo snel verwerken.
Ik zou m lekker wat dagen vrij geven en samen gaan wandelen, wat grondwerk en elkaar lekker leren kennen.

L2+3

yvettt02

Berichten: 192
Geregistreerd: 13-03-17
Woonplaats: Brabant

Re: Nieuw Paard op nieuwe stal totaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 20:25

IK zou het zelfde doen als dat MarianneW zegt. misschien heeft het paard gewoon nog wat langer de tijd nodig om te wennen.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 20:27

Je hebt het paard net een week op stal en al 4 keer gereden? Ik zou hem eerst eens laten wennen aan de nieuwe stal en aan jouzelf ;) Niet ieder paard gaat zo makkelijk om met verhuizingen.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Nieuw Paard op nieuwe stal totaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 20:32

Heb je hem al opnieuw opgestart? Schijfopruiming?

Nee grapje natuurlijk, je nieuwe vriendje is gewoon van slag door de verhuizing en is daardoor onzeker.
Al die nieuwe dingen en prikkels, dat moet ie even verwerken hoor.
Als jij dan veel van hem vraagt, raakt ie nog meer in de war en dat uit ie door te protesteren.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 20:35

Ik heb een paar weken geleden mijn nieuwe pony opgehaald. Ook heel rustig bij de vorige eigenaar. Bij mij was hij ontzettend brutaal en was me heel erg aan het uitproberen. Ik denk dat hij ook nog aan z'n nieuwe plekje moest wennen.

Nu een paar weken later is hij weer zo braaf. De eerste twee weken heeft hij alleen maar buiten lopen en verder niks. En bouwen het nu steeds verder uit.

Ik zou het nog niet opgeven. Geef hem wat meer tijden. Zeker in het begin zou ik er niet iedere dag wat mee doen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 20:35

Misschien is hij nog nooit in zijn leven ergens anders gestald geweest en maakt dat dit echt allemaal vreemd en nieuw is voor hem...zowel de omgeving als de mensen. Maw 't beestje is volledig de kluts kwijt. Geef hem de tijd. Stond hij bij zijn vorige eigenaar op de weide? Dit kan ook al een heel verschil maken...

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Nieuw Paard op nieuwe stal totaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 20:42

Andere stal, andere paarden, andere ruiter, andere hulpen, andere geluiden.
Kalm aan...het is een paard geen fiets.

ikkedus
Berichten: 3270
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 20:45

Dat heb ik ook wel eens meegemaakt. Toen bleek het paard daar iedere ochtend in de molen getraind te worden en hij werd geredenndoorceen betere amazone.
Ik ben er in week 2 afgeknalt en brak mijn stuitbeen.
Misschien is het handig om na te vragen wat hij aan werk deed en hoe lang hij evt buiten staat.
Bij mij was het dus dat het paard er veel vaker uit kwam dan ik kon doen en een betere ruiter nodig had.
Ik heb mijn paard uiteindelijk terug gebracht. Nadat mijn vriendin en de staleigenaar er in week 5 en 6 ook allebei naast lagen.

[o]

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 20:59

Neem eens rustig de tijd om het paard te laten wennen. Voordat een paard echt op zijn gemak is op een nieuwe stal duurt meestal wel een maand of 4.

Ga lekker met hem wandelen over het terrein, poetsen en leer hem zo eens rustig kennen.
Ga lekker lessen inderdaad maar zet er niet zo'n druk op gelijk. Als stappen zonder spanning gaat dan moet je daar al blij mee zijn in het begin. De rest komt vanzelf, dat duurt gewoon eventjes

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Anoniem

Re: Nieuw Paard op nieuwe stal totaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 21:00

Ik zou ook even een stap terug doen en eerst vanaf de grond even kennis maken. Idd wandelen, poetsen, beetje grondwerk doen.

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 21:03

Mijn merrie heb ik al 7 jaar.
Maar de eerste weken heeft zij ook erg moeten wennen, hoor.
Ze vond alles heel eng en ze was heel gespannen.
Maar nadat ze was gewend, ging het vanzelf beter.
Voor een paard is een verhuizing heel ingrijpend, misschien staat je paard ook veel minder/meer buiten dan dat ie gewend was.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 25-03-17 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Nieuw Paard op nieuwe stal totaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 21:07

Hij is er een week en je hebt hem al 4x gereden? Is dat niet erg snel? Hoe is hij in het grondwerk?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Nieuw Paard op nieuwe stal totaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 21:10

Rijden op zich is niet erg maar dan wel rekening mee houden dat jij waarschijnlijk hele andere hulpen geeft en hij dat allemaal maar gelijk moet snappen.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 21:11

Hoelang komt het paard in de paddock ? En hoe werd hij eerst gehuisvestigd? En alleen of samen?

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Nieuw Paard op nieuwe stal totaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 21:43

Ik sluit me bij bovenstaande meningen aan. Een verhuizing kan heel veel impact hebben op een paard. De een kan daar beter mee om gaan dan de ander, en scheelt vaak ook of ze al dan niet al eerder op vreemd terrein zijn geweest. Jullie zijn nieuw voor elkaar, lekker paardje laten wennen, en rustig aan opbouwen.
Paard vertoont het gedrag niet voor niets, en is waarschijnlijk gewoon onzeker door alle veranderingen. Ik zou hem er dan ook zeker niet proberen doorheen te rijden.

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Nieuw Paard op nieuwe stal totaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 21:51

Geef je hem ander voer dan de vorige stal? In kuil zit vaak meer dan in hooi bijvoorbeeld. Misschien zit er in jouw krachtvoer meer suiker en reageert hij daar op? Type huisvesting kan idd ook een groot verschil maken. Een paard dat veel buiten komt is over het algemeen relaxter dan eentje die zijn energie alleen kwijt kan in jouw uurtje tijd met hem.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Nieuw Paard op nieuwe stal totaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 22:17

Dat vind ik niet zo gek hoor, dat heb ik wel meer gezien.

Een hele lieve en brave paard dat ineens schrikkerig is bij de nieuwe eigenaar en stal. Geef het wat meer tijd en het is per dier verschillend.

Soms trekken ze zich er niets van aan en is ie heel snel gewend en weer andere hebben veel meer tijd nodig.

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 22:22

Je hebt het over: door de spanning heen rijden, maar zou het niet zinvoller zijn om de spanning af te laten vloeien voor je gaat rijden?
Door je paard eerst moe te maken met bijvoorbeeld longeren is hij misschien wat rustiger, maar het is de vraag of je de spanning ook echt kwijt bent.
Zelf zou ik het paard liever trainen in het ontspannen, begin op een plek waar hij weinig prikkels krijgt en dan vooral rustig aan de longe laten draven zonder iets er aan en er naar toe werken dat hij zelf het hoofd laat zakken, wanneer dat goed gaat weer eens er op en alleen de focus houden op de ontspanning, zelf goed aarden en laag blijven in je ademhaling en zo even stappen en je paard vragen te ontspannen, misschien 5 of 10 minuten en als het iets op ontspanning lijkt er weer af..
Als dit lukt kan je het rustig wat op gaan bouwen, het lijkt misschien alsof dit niet opschiet, maar zo bouw je wel een vertrouwensband op waar je, als het goed is, nog jaren plezier van hebt!

Spanning en frisheid zijn trouwens twee hele verschillende dingen!
Een fris paard is jolig en voelt tussen de uitspattingen door los en wil makkelijk met het hoofd zakken, die kan je de energie er even uit laten lopen, een gespannen paard heeft het hoofd hoger en de rug aangespannen en zal snel nog meer spanning krijgen in het werk als dit in een hoger tempo is en zal moeilijk de hals willen strekken.

Sometimes you win en sometimes you learn.

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Nieuw Paard op nieuwe stal totaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 22:30

Mijn oh zo brave paard maar jonge herkende ik, na een verhuizing van haar geboortestal naar onze huidige stal, niet meer terug.
Nerveus en gespannen en heeft zeker 10 maanden nodig gehad om zich thuis te voelen. Nu na anderhalf jaar heb ik pas echt het gevoel op de goede weg te zijn. Lekker ontspannen en niet meer onder de indruk van nieuwe dingen op stal.
Gun je paard de tijd om aan zijn omgeving en aan jou te wennen.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 22:37

Je loopt wel heel hard van stapel. Je hebt hem net en je verwacht direct dat hij reageert of dat hij niet anders gewend is. Je weet dat het een dier is en dat dieren onderhevig zijn aan grote veranderingen? ;)

Geef hem een beetje ruimte om te wennen. Verwacht niet te veel, liever te weinig. Dat hij zo in verzet gaat is zijn manier om aan te geven dat het teveel is, gewoon echt teveel. Praten kunnen ze immers niet.

Wellicht dat je ook kan heroverwegen om je instructeur er op te laten rijden. Hem "er doorheen" rijden is niet iets wat je nu moet willen. ;) Wat je nu wil is vertrouwen opbouwen met rust en ontspanning. Niet iets proberen af te dwingen waar hij duidelijk niet klaar voor is.

Je streeft immers naar een samenwerking van geven en nemen. Nu is de tijd om te geven. En dan krijg je dat binnenkort van hem terug.

Lughnassadh

Berichten: 1802
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Nieuw Paard op nieuwe stal totaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 23:59

Ik ga ook mee met bovenstaande berichten. Eerst lekker laten wennen aan zijn nieuwe plek, omgeving en jou. Want ook ik vind je wel erg hard van stapel lopen.

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

plu74
Berichten: 31
Geregistreerd: 05-03-17

Re: Nieuw Paard op nieuwe stal totaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:21

Sommige paarden hebben inderdaad meer tijd nodig om te wennen. door nu geduldig te zijn, bereik je uiteindelijk meer.

Lindor92
Berichten: 6998
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: Nieuw Paard op nieuwe stal totaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:25

Nou inderdaad, 4 keer rijden in de eerste week op nieuwe stal is echt veel! Laat hem eerst zeker een week wennen voordat je erop gaat. Lekker poetsen en keer wat longeren.

Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xAnthea en 53 bezoekers