Plan C?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Plan C?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 19:13

Hoihoi !

Ik loop mijzelf helemaal gek te maken door maar te blijven denken , dus wie weet komt hier iets uit waardoor ik De oplossing vind.

Het is eigenlijk een beetje een verhaal, alvast bedankt als je het überhaupt allemaal leest haha.

Vorig jaar februari heb ik mijn paard gekocht.
Hij liep goed mee in de dressuur en sprong b. Dit kon ik nog niet uit hem halen, maar he , plezier was er wel.
We zijn eerst vooral gaan dressuuren, later kwam hier een buitenritje en ook kleine sprongetjes (lees 20/30 cm).
Met het dressuren merkte ik al snel dat hij mij gigantisch voor de gek had en een beetje een loopje met mij nam de eerste maand/2 maand.
(ik kwam overigens van een paard dat extreem gevoelig in de mond was, dus voor mij voelde contactteugel bij mijn paard als echt flinke druk van het paard waar ik af kwam)
Ook was hij erg zwaar in de hand. En dat heb ik sinds dien eruit willen krijgen, maar het lukt me nog niet haha.
Bij de koop heb ik een enkelgebroken watertrens bit erbij overgenomen. Hier hebben we eerst een tijdje mee gereden, maar naarmate ik hem beter ging kennen merkte ik dat hij dit niet fijn vond.
We zijn toen overgestapt naar een dubbelgebroken bustrens.Hij vond dit een stuk prettiger merkte ik.
Buiten had in nog wel een martingaal nodig omdat hij zijn hoofd omhoog gooide en dan ging rennen.
Rond Juli/Augustus was dit ongeveer niet meer nodig. Ik had hem beter door en hij mij ook laten we maar zeggen _O-
Maar nog leek hij niet blij met zijn bit. Hij heeft die tijd ongeveer 3 maand stil gestaan ivm een blessure. Toen we dit weer mochten oppakken werd ons verteld lange rechte stukken te gaan rijden. Laat het nou net zo zijn dat wij lege landbouwgrond achter het huis hebben, dus dat kwam goed uit. Ik heb toen (voor mijn gevoel) een hele grote gok genomen. Ik heb een soort bitloos halster geleend van iemand en ben naar buiten gegaan zonder martingaal oid.
Wat was ik blij , en hij natuurlijk ook!/
We hebben daarmee het rijden opgepakt en rond januari besloten een bitloos hoofdstel te kopen. Hij reageerde hier erg fijn op !
Eerst is er dan natuurlijk wat onbegrip omdat hij immers met bit gewend was, maar we konden gewoon lekker buiten rijden/ dresuren/ springen. Hij blij, ik blij !
Helaas ging dit anderhalve week geleden mis. We waren lekker een buitenritje aan het maken (bitloos) en hij gedroeg zich eigenlijk uitzonderlijk goed!
Op de terugweg kreeg hij het ongeveer 4 km van mijn huis het op zijn heupen en is er in volle rengallop vandoor gegaan. Ik had helemaal niets meer te zeggen. Hij is bij een bedrijf langs gerend, de weg over gestoken, nog een weg over gestoken en toen had ik eindelijk een rem, na 3 km. DOODENG kan ik je vertellen.
Ik heb echt alles gedaan wat ik me kon bedenken.
Nu rijden we dus weer met bit . Ik heb het bit waar hij bij de vorige eigenaar mee werd gereden nu in gebruik. Dit is een appelbitje stang watertrens (geen idee hoe ik daar een woord van moet maken _O- ).
Hij is hier niet blij mee , dat merk je dan weer in zijn motivatie ed.
Maar ik ben van mening dat dit soort geintjes niet kunnen. Dit had heel slecht af kunnen lopen , dus bitloos naar buiten is gewoon uitgesloten.

Nu ben ik benieuwd naar jullie oplossingen?

Ik heb al gedacht om een myler te proberen, gewoon omdat ik hier mensen altijd zo positief over hoor, maar die krengen zijn zo duur _O-
Ook een optie was een lage neusriem, omdat dit dan weer een stabielere ligging van het bit zou geven , wat hij misschien weer prettiger vind?
Misschien is er nog een ander bit dat geschikter is , zo`n bit dat gaat roesten, zo`n goudkleurig, misschien moet ik toch een dunner bit omdat dit te dik is.
En ga zo maar door


al geprobeerd;
-bitloos
-enkelgebroken watertrens
-dubbelgebroken bustrens
-rambo hoofdstel
-gecombineerde neusriem
-alleen een hoge neusriem
-geen neusriem

Het zadel is laatst nog op maat aangepast voor mijn paard,.



Alvast bedankt als je een mogelijke oplossing voor mij hebt !

Special_Da
Berichten: 150
Geregistreerd: 14-01-16
Woonplaats: België

Re: Plan C?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 19:44

Ik denk dat je nu oplossingsgericht moet gaan denken op lange termijn. Nu heb je telkens het probleem proberen verdoezelen en je ziet het werkt op korte termijn maar niet op lange termijn helaas... Je hebt al heel veel geprobeerd wat goed is natuurlijk maar misschien moet je het probleem niet zo zeer bij de uitrusting gaan leggen maar bij jezelf. Als bitloos niet werkt, en bit werkt ook niet. Je kan er een sterker bit insteken maar hé dat wordt hij ook gewoon. Ik zou jouw paardje leren reageren op je zit. Met kracht kan je toch niet winnen. Eerst in de piste hem leren terug rijden op je zit en dan pas op buitenrit gaan want zoals ik het nu lees houdt hij je wel degelijk voor de zot. Neem je les? Een goede lesgeefster zal je zeker kunnen helpen. Ik bedoel dit zeker niet aanvallend want ik zie dat je veel moeite doet maar je moet misschien het probleem ergens anders gaan zoeken.

droomy

Berichten: 1100
Geregistreerd: 22-06-12
Woonplaats: Tilburg

Re: Plan C?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 20:01

Mee eens met Special_Da, het probleem is niet zozeer wat je aan zijn hoofd hangt, maar hoe hij erover denkt ;) Dát moet je aanpakken.

(Ik ken je probleem hoor, heb er ook eentje op stal staan die vind dat hij buiten het tempo mag bepalen. We oefenen nu heel gericht (met les) op tempocontrole in de bak zodat hij daar moet werken en gewoon doen wat ik vraag (omdat er dan ontspanning volgt), in de hoop dat dat kwartje 'ooit' valt en buiten natuurlijk ook werkt.)

Wel ben ik nog even benieuwd wat voor bitloze optoming je gebruikt (hebt), de ene optoming is de andere niet. Niet ieder paard reageert goed op een bepaald type ;)

Gladijs
Berichten: 534
Geregistreerd: 11-04-14

Re: Plan C?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:00

Wellicht, als het niet te zweverig is voor je natuurlijk :o een FRA meroth bit. Is een leren bit. Alleen bit, kin bandje, teugels, geen hoofdstel.
Zal even kijken of ik een plaatje kan vinden.

Gladijs
Berichten: 534
Geregistreerd: 11-04-14

Re: Plan C?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:05

Even een voorbeeld

Afbeelding

nijland

Berichten: 1221
Geregistreerd: 04-02-07

Re: Plan C?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:28

Neem eens contact op met een zogehete bitfitter.
Dat is iemand waarbij je bitten kunt passen en uit proberen.
Diegene kijkt eerst naar de mond van t paard,of hij veel of weinig ruimte heeft,dikke tong,enz enz en aan de hand van dat zal ze een paar bitten voorstellen die je dan kan proberen en kan vergelijken.

Misschien wel handig voor jouw paardje

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 21:31

Special_Da schreef:
Ik denk dat je nu oplossingsgericht moet gaan denken op lange termijn. Nu heb je telkens het probleem proberen verdoezelen en je ziet het werkt op korte termijn maar niet op lange termijn helaas... Je hebt al heel veel geprobeerd wat goed is natuurlijk maar misschien moet je het probleem niet zo zeer bij de uitrusting gaan leggen maar bij jezelf. Als bitloos niet werkt, en bit werkt ook niet. Je kan er een sterker bit insteken maar hé dat wordt hij ook gewoon. Ik zou jouw paardje leren reageren op je zit. Met kracht kan je toch niet winnen. Eerst in de piste hem leren terug rijden op je zit en dan pas op buitenrit gaan want zoals ik het nu lees houdt hij je wel degelijk voor de zot. Neem je les? Een goede lesgeefster zal je zeker kunnen helpen. Ik bedoel dit zeker niet aanvallend want ik zie dat je veel moeite doet maar je moet misschien het probleem ergens anders gaan zoeken.

ja ik ben het wel met je eens !
Rijden op zit werken we aan en ook tempocontrole is iets waar we veel mee bezig zijn ! Echter valt dat nog niet altijd mee haha
Gewoon een scherper bit staat bij mij ook niet hoog. Bij voorkeur niet . Ik doe hem zo'n groot plezier met een buitenritje , dus wil dat wel graag blijven doen.

Ik heb inderdaad les!
droomy schreef:
Mee eens met Special_Da, het probleem is niet zozeer wat je aan zijn hoofd hangt, maar hoe hij erover denkt ;) Dát moet je aanpakken.

(Ik ken je probleem hoor, heb er ook eentje op stal staan die vind dat hij buiten het tempo mag bepalen. We oefenen nu heel gericht (met les) op tempocontrole in de bak zodat hij daar moet werken en gewoon doen wat ik vraag (omdat er dan ontspanning volgt), in de hoop dat dat kwartje 'ooit' valt en buiten natuurlijk ook werkt.)

Wel ben ik nog even benieuwd wat voor bitloze optoming je gebruikt (hebt), de ene optoming is de andere niet. Niet ieder paard reageert goed op een bepaald type ;)

ik heb met een micklem hoofdstel gereden. Kin en kaakgekruist vielen al snel af , sidepull werkte wel

Gladijs schreef:
Wellicht, als het niet te zweverig is voor je natuurlijk :o een FRA meroth bit. Is een leren bit. Alleen bit, kin bandje, teugels, geen hoofdstel.
Zal even kijken of ik een plaatje kan vinden.



Heb jij of iemand anders hier ervaring mee ? Ik ken de invloed hiervan niet ..
nijland schreef:
Neem eens contact op met een zogehete bitfitter.
Dat is iemand waarbij je bitten kunt passen en uit proberen.
Diegene kijkt eerst naar de mond van t paard,of hij veel of weinig ruimte heeft,dikke tong,enz enz en aan de hand van dat zal ze een paar bitten voorstellen die je dan kan proberen en kan vergelijken.

Misschien wel handig voor jouw paardje

zijn er mensen die hier iemand kunnen aanbevelen ? Ik ben hier niet in thuis

nijland

Berichten: 1221
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:39

marleen_a_a schreef:
Special_Da schreef:
Ik denk dat je nu oplossingsgericht moet gaan denken op lange termijn. Nu heb je telkens het probleem proberen verdoezelen en je ziet het werkt op korte termijn maar niet op lange termijn helaas... Je hebt al heel veel geprobeerd wat goed is natuurlijk maar misschien moet je het probleem niet zo zeer bij de uitrusting gaan leggen maar bij jezelf. Als bitloos niet werkt, en bit werkt ook niet. Je kan er een sterker bit insteken maar hé dat wordt hij ook gewoon. Ik zou jouw paardje leren reageren op je zit. Met kracht kan je toch niet winnen. Eerst in de piste hem leren terug rijden op je zit en dan pas op buitenrit gaan want zoals ik het nu lees houdt hij je wel degelijk voor de zot. Neem je les? Een goede lesgeefster zal je zeker kunnen helpen. Ik bedoel dit zeker niet aanvallend want ik zie dat je veel moeite doet maar je moet misschien het probleem ergens anders gaan zoeken.

ja ik ben het wel met je eens !
Rijden op zit werken we aan en ook tempocontrole is iets waar we veel mee bezig zijn ! Echter valt dat nog niet altijd mee haha
Gewoon een scherper bit staat bij mij ook niet hoog. Bij voorkeur niet . Ik doe hem zo'n groot plezier met een buitenritje , dus wil dat wel graag blijven doen.

Ik heb inderdaad les!
droomy schreef:
Mee eens met Special_Da, het probleem is niet zozeer wat je aan zijn hoofd hangt, maar hoe hij erover denkt ;) Dát moet je aanpakken.

(Ik ken je probleem hoor, heb er ook eentje op stal staan die vind dat hij buiten het tempo mag bepalen. We oefenen nu heel gericht (met les) op tempocontrole in de bak zodat hij daar moet werken en gewoon doen wat ik vraag (omdat er dan ontspanning volgt), in de hoop dat dat kwartje 'ooit' valEijk buiten natuurlijk ook werkt.)

Wel ben ik nog even benieuwd wat voor bitloze optoming je gebruikt (hebt), de ene optoming is de andere niet. Niet ieder paard reageert goed op een bepaald type ;)

ik heb met een micklem hoofdstel gereden. Kin en kaakgekruist vielen al snel af , sidepull werkte wel

Gladijs schreef:
Wellicht, als het niet te zweverig is voor je natuurlijk :o een FRA meroth bit. Is een leren bit. Alleen bit, kin bandje, teugels, geen hoofdstel.
Zal even kijken of ik een plaatje kan vinden.



Heb jij of iemand anders hier ervaring mee ? Ik ken de invloed hiervan niet ..
nijland schreef:
Neem eens contact op met een zogehete bitfitter.
Dat is iemand waarbij je bitten kunt passen en uit proberen.
Diegene kijkt eerst naar de mond van t paard,of hij veel of weinig ruimte heeft,dikke tong,enz enz en aan de hand van dat zal ze een paar bitten voorstellen die je dan kan proberen en kan vergelijken.

Misschien wel handig voor jouw paardje

zijn er mensen die hier iemand kunnen aanbevelen ? Ik ben hier niet in thuis


Ben zelf bekent met Natasja van Eijk van bitsymmetrie,maar weet niet of die ook bij jou in de buurt zit, anders FF googlen, vind je er vast nog meer.
Bij Natasja ben je niet verplicht t bit wat t beste past te kopen,je kunt ook kijken na t passen of je het bit dan bv 2e Hands op marktplaats kan kopen.ze wil dat je wat passends vind voor je paard en niet dat je haar duurste bit koopt

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:50

Eerste vraag, heb je op dit moment nog problemen met het zwaar in de hand zijn?
Zo ja dan moet je dat eerst oplossen. Dat wil zeggen oorzaak en oplossing vinden.
Extra vraag. Waarom laat je bitloos vallen? Het paard bleek er toch goed op te reageren?
Denk je dat je met bit dit niet had gehad? Want mij lijkt het dat dit op hol slaan te maken kan hebben met het zwaar in de hand zijn. Als het op hol slaan en gevolg is van iets dat jij niet zag of hoorde en het paard wel (wat heel goed mogelijk is omdat het paard gewoon sneller iets ziet of hoort dan een mens), dan ga je met een bit minder snel de controle terugkrijgen omdat het paard bevestigd wordt in zijn angst omdat er de pijn in de mond nog eens bij komt.
Maar eerst en vooral lijkt het me belangrijk het paard te leren zachter in de hand te zijn. Als dit niet lukt denk ik eerder aan lichamelijke klachten of het niet precies weten hoe je een paard enorm licht aan alle hulpen kan krijgen.
Bekijk dus je techniek, de medische kant en daarna moedig ik aan hetgeen te nemen waarbij het paard zich het beste voelt. Ik zou bitloos niet onmiddellijk afschrijven. Maar ik kan het wel volgen dat je er zelf wantrouwend tegenover staat.
Kortom, werk aan de oorzaak en niet aan de symptomen. Die zullen verdwijnen als de oorzaak weg gaat.
Als je graag meer info krijgt over de methode die ik zelf gebruik om paarden die zwaar in de hand zijn, licht in de hand te maken, dan stuur ik wel een pb. Dan kan je die methode eventueel ook proberen. Als die ook niet werkt zou ik toch zeker eens kijken naar de lichamelijke kant, want waar ik deze methode heb toegepast heeft het vrijwel altijd heel goed gewerkt. Ook bij paarden met lichamelijke problemen hielp het meestal wel wat, maar natuurlijk minder goed.

Gladijs
Berichten: 534
Geregistreerd: 11-04-14

Re: Plan C?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:01

Ja ik heb dit bit zelf gebruikt. Was echt prima voor buitenritten :j wel goed onderhouden dit bit, voor gebruik in olie weken etc.. Vormt naar de mond van het paard. Je kan onder het kin bandje een bontje doen of een kinketting beschermer, dat vond ik prettiger.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:09

Waarom rijd je niet met een endurance hoofdstel oid, een teugel aanbde neusriem en een paar teugels aan het bit. Rijd je met de 'bitloze'teugel, en sls hij te sterk wordt pak je het bitje erbij.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:15

Het is vast niet 'de' oplossing, maar voldoet wellicht tijdelijk. Rijden met dubbele optoming en dubbele teugel. Dus aan je bitloze hoofdstel een bitje knopen. Dan gebruik je twee teugels. De teugel vanaf het bit pak je vast als de stangteugel bij een stang-en trens hoofdstel. Mocht je dan weer een keer de noodrem nodig hebben, dan heb je hopelijk meer te vertellen.
Ik heb positieve en negatieve ervaringen met leerbitjes. Als je daar meer over wilt weten, stuur me dan maar een pb'tje.

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: Plan C?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:20

Misschien buiten een hackemore gebruiken? Dan hoef je geen bit en heb je wel voor noodgevallen een handrem :-)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:26

Jennyxx schreef:
Misschien buiten een hackemore gebruiken? Dan hoef je geen bit en heb je wel voor noodgevallen een handrem :-)


Een hack lijkt me prima ja, hij bitloos en blij, jij een rem.

Ik zou persoonlijk wel eens langs een goede tandarts gaan. Niet een da die ook tanden erbij doet, nee, een tandarts die de hele dag alleen paarden doet. Cat's special care is een goede maar weet niet of je in die regio zit.

Wie weet is hij wel zwaar in de hand vanwege problemen, minder enthousiast vanwege pijn, en is hij aan de kletter gegaan uit een paniekreactie. (Ook een bitloos hoofdstel kan dat veroorzaken, als je bv haken hebt en het hoofdstel de wand daarop drukt.)

Mijn merrie wou ook nooit fijn lopen met bit, DA zag er niks, de echte tandarts schrok ervan.

sillas
Berichten: 9
Geregistreerd: 02-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:47

Jennyxx schreef:
Misschien buiten een hackemore gebruiken? Dan hoef je geen bit en heb je wel voor noodgevallen een handrem :-)


Dit was voor mij ook de oplossing!
Ik miste de rem een beetje met mijn sidepull en op mijn Hackamore kan ik met een lange teugel rijden.
Ik zal hier zeker naar kijken als ik jou was.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Plan C?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 00:50

Je bent helemaal op een verkeerd spoor geraakt.
dit heeft helemaal niets met het soort bit of bitloos te maken, dit is het gevolg van totaal onbegrip, elkaar niet begrijpen, niet vertrouwen, geen wederzijds respect, geen leiderschap, ....
Zoek de fout niet bij het paard en niet bij het bit, maar in de eerste plaats bij jezelf.
Zoek een instructeur/Trainer die dit samen met jou kan beginnen weer op te lossen, dit moet zeer zeker echt kunnen.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 01:17

Goh, dit had mijn topic kunnen zijn een paar jaar geleden.

Ik ga NIET meer zonder bit naar buiten. Onder geen voorwaarde. Ook niet met een hackamore. Daar ging hij pas van rennen, ongelooflijk. Maar nou heb ik een paard wat raar reageert van druk op zijn schedel.

Een myler was voor mij wel het juiste bit. Ik had er eentje geleend van een liever bokker en daarna tweedehands zelf eentje gekocht. Welke neusriem ik er bij gebruik maakt overigens niet uit. In de praktijk rijd ik met een lage neusriem of zonder neusriem met alleen een kinriem aan het bit.

Het juiste bit was niet de hele oplossing, het was een deel er van. De rest van de oplossing was rijtechnisch. Maar ik ben wel blij dat ik na een half jaar zoeken en verschillende modellen bit en bitloze optomingen bij de myler terecht ben gekomen. Mijn paard had toen het bit waar hij ook daadwerkelijk op kon ontspannen. Het zat hem niet in de weg, wat alle andere bitten die ik geprobeerd had wel deden.

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 15:48

Bedankt voor alle reacties !

jensvl schreef:
Eerste vraag, heb je op dit moment nog problemen met het zwaar in de hand zijn?
Zo ja dan moet je dat eerst oplossen. Dat wil zeggen oorzaak en oplossing vinden.
Extra vraag. Waarom laat je bitloos vallen? Het paard bleek er toch goed op te reageren?
Denk je dat je met bit dit niet had gehad? Want mij lijkt het dat dit op hol slaan te maken kan hebben met het zwaar in de hand zijn. Als het op hol slaan en gevolg is van iets dat jij niet zag of hoorde en het paard wel (wat heel goed mogelijk is omdat het paard gewoon sneller iets ziet of hoort dan een mens), dan ga je met een bit minder snel de controle terugkrijgen omdat het paard bevestigd wordt in zijn angst omdat er de pijn in de mond nog eens bij komt.
Maar eerst en vooral lijkt het me belangrijk het paard te leren zachter in de hand te zijn. Als dit niet lukt denk ik eerder aan lichamelijke klachten of het niet precies weten hoe je een paard enorm licht aan alle hulpen kan krijgen.
Bekijk dus je techniek, de medische kant en daarna moedig ik aan hetgeen te nemen waarbij het paard zich het beste voelt. Ik zou bitloos niet onmiddellijk afschrijven. Maar ik kan het wel volgen dat je er zelf wantrouwend tegenover staat.
Kortom, werk aan de oorzaak en niet aan de symptomen. Die zullen verdwijnen als de oorzaak weg gaat.
Als je graag meer info krijgt over de methode die ik zelf gebruik om paarden die zwaar in de hand zijn, licht in de hand te maken, dan stuur ik wel een pb. Dan kan je die methode eventueel ook proberen. Als die ook niet werkt zou ik toch zeker eens kijken naar de lichamelijke kant, want waar ik deze methode heb toegepast heeft het vrijwel altijd heel goed gewerkt. Ook bij paarden met lichamelijke problemen hielp het meestal wel wat, maar natuurlijk minder goed.

Hij is nu minder zwaar in de hand ddan hij was. Dit is het verschil qua bit volgens mij, of dat er ineens weer een bit in zit.
Bitloos heb ik laten vallen nadat hij er mij dus vandoor is gegaan. Niet zozeer omdat ik bang voor hem ben, maar het vertrouwen om bitloos naar buiten te gaan of überhaupt bitloos rijden is er nu niet. Ik ben echt wel geschrokken dat hij dit deed. Niet dat ik het met bit voorkom, dan gaan ze ook wel als ze dat willen (dan word zijn mond een blok beton), dat snap ik. Dit zit tussen de oren denk ik , maar ik durf het (zeker nu) even niet aan. Ik vind het ook erg jammer dat we nu weer met bit rijden, hij is er gewoon niet blij mee, dus dat rijd ook minder fijn.

Ik hoor graag hoe jij dit doet ! Ik probeer graag dingen uit !

Ik snap dat je aan lichamelijke problemen denkt.
Afgelopen november / december is hij eerst 3x behandeld door een masseur, vervolgens de ostheopaat en toen nog 2x de masseur. Hierna was hij echt weer helemaal los in zijn lichaam (dit was de reden dat hij zolang stil heeft gestaan). Ik merk dat hij nu weer wat scheef word met een voorkeur naar een linker buiging.
Ik ben hier de oorzaak van , en daar werken we bewust aan, maar voor november staat hij weer op de planning bij de ostheopaat.
Zijn gebit is ook goed. 3 maanden geleden heeft een tandarts even gekeken ``wat de schade was`` en volgens hem zou hij nog makkelijk een jaar kunnen staan (neemt niet weg dat hij eind dit jaar weer gaat hoor , gewoon voor de zekerheid).


Gladijs schreef:
Ja ik heb dit bit zelf gebruikt. Was echt prima voor buitenritten :j wel goed onderhouden dit bit, voor gebruik in olie weken etc.. Vormt naar de mond van het paard. Je kan onder het kin bandje een bontje doen of een kinketting beschermer, dat vond ik prettiger.

Maar het werkt in princiepe als een normaal hoofdstel? Een leren bit zou dan bijvoorbeeld een te kort aan ruimte in de mond zich aanpassen?
SBravour schreef:
Waarom rijd je niet met een endurance hoofdstel oid, een teugel aanbde neusriem en een paar teugels aan het bit. Rijd je met de 'bitloze'teugel, en sls hij te sterk wordt pak je het bitje erbij.

Werkt dit voor een paard niet verwarrend? Dat hij het ene moment naar het bit luisterd en daarna weer naar het bitloos?
Zou wel een oplossing kunnen zijn misschien.


sakvis schreef:
Het is vast niet 'de' oplossing, maar voldoet wellicht tijdelijk. Rijden met dubbele optoming en dubbele teugel. Dus aan je bitloze hoofdstel een bitje knopen. Dan gebruik je twee teugels. De teugel vanaf het bit pak je vast als de stangteugel bij een stang-en trens hoofdstel. Mocht je dan weer een keer de noodrem nodig hebben, dan heb je hopelijk meer te vertellen.
Ik heb positieve en negatieve ervaringen met leerbitjes. Als je daar meer over wilt weten, stuur me dan maar een pb'tje.

Ik stuur je een pb !

Jennyxx schreef:
Misschien buiten een hackemore gebruiken? Dan hoef je geen bit en heb je wel voor noodgevallen een handrem :-)

Ik ben bang dat als een van ons dan ongunstig uitkomt ik zijn neus breek oid _O- Ik weet daar niet genoeg van ....
En werkt bij een hackamore de 2 kanten ook onafhankelijk van elkaar ? Ik snap nooit zo goed hoe dit inwerkt.
Gypsy schreef:
Jennyxx schreef:
Misschien buiten een hackemore gebruiken? Dan hoef je geen bit en heb je wel voor noodgevallen een handrem :-)


Een hack lijkt me prima ja, hij bitloos en blij, jij een rem.

Ik zou persoonlijk wel eens langs een goede tandarts gaan. Niet een da die ook tanden erbij doet, nee, een tandarts die de hele dag alleen paarden doet. Cat's special care is een goede maar weet niet of je in die regio zit.

Wie weet is hij wel zwaar in de hand vanwege problemen, minder enthousiast vanwege pijn, en is hij aan de kletter gegaan uit een paniekreactie. (Ook een bitloos hoofdstel kan dat veroorzaken, als je bv haken hebt en het hoofdstel de wand daarop drukt.)

Mijn merrie wou ook nooit fijn lopen met bit, DA zag er niks, de echte tandarts schrok ervan.

Dan stel ik jou bij deze de zelfde vraag als hierboven haha

Zoals ik hierboven noemde ; hij is 3 maanden geleden even `` bekeken`` door een echte tandarts. Leek nog niets mis mee.

Ik denk dat dit rennen van hem vooral een soort uitproberen/eigenwijzigheid is. Hem kennende inmiddels.

Ik snap dat je denkt aan het gebit oid hoor ! Absoluut !
Gypsy schreef:
Jennyxx schreef:
Misschien buiten een hackemore gebruiken? Dan hoef je geen bit en heb je wel voor noodgevallen een handrem :-)


Een hack lijkt me prima ja, hij bitloos en blij, jij een rem.

Ik zou persoonlijk wel eens langs een goede tandarts gaan. Niet een da die ook tanden erbij doet, nee, een tandarts die de hele dag alleen paarden doet. Cat's special care is een goede maar weet niet of je in die regio zit.

Wie weet is hij wel zwaar in de hand vanwege problemen, minder enthousiast vanwege pijn, en is hij aan de kletter gegaan uit een paniekreactie. (Ook een bitloos hoofdstel kan dat veroorzaken, als je bv haken hebt en het hoofdstel de wand daarop drukt.)

Mijn merrie wou ook nooit fijn lopen met bit, DA zag er niks, de echte tandarts schrok ervan.


aeolusnr1 schreef:
Je bent helemaal op een verkeerd spoor geraakt.
dit heeft helemaal niets met het soort bit of bitloos te maken, dit is het gevolg van totaal onbegrip, elkaar niet begrijpen, niet vertrouwen, geen wederzijds respect, geen leiderschap, ....
Zoek de fout niet bij het paard en niet bij het bit, maar in de eerste plaats bij jezelf.
Zoek een instructeur/Trainer die dit samen met jou kan beginnen weer op te lossen, dit moet zeer zeker echt kunnen.

Het zal inderdaad een stukje respect/leiderschap zijn. Hij wil af en toe flink zijn eigenwijze kop erop zetten, zeker in het begin had ik hier veel last van.
Ik ben er van overtuigt dat het wel weer komt, maar dit is echt de eerste keer sinds januari dat hij dit doet, het is dus niet iets waar ik regelmatig tegenaan loopt (dit rennen), dus lastig tijdens een half uurtje les op te lossen.
Het zwaar worden in de hand word inmiddels beter omdat ik hem beter kan rijden. Meer voorwaarts ed. Maar hij blijft het doen.

De vorige eigenaar had hier overigens ook last van.


Koper schreef:
Goh, dit had mijn topic kunnen zijn een paar jaar geleden.

Ik ga NIET meer zonder bit naar buiten. Onder geen voorwaarde. Ook niet met een hackamore. Daar ging hij pas van rennen, ongelooflijk. Maar nou heb ik een paard wat raar reageert van druk op zijn schedel.

Een myler was voor mij wel het juiste bit. Ik had er eentje geleend van een liever bokker en daarna tweedehands zelf eentje gekocht. Welke neusriem ik er bij gebruik maakt overigens niet uit. In de praktijk rijd ik met een lage neusriem of zonder neusriem met alleen een kinriem aan het bit.

Het juiste bit was niet de hele oplossing, het was een deel er van. De rest van de oplossing was rijtechnisch. Maar ik ben wel blij dat ik na een half jaar zoeken en verschillende modellen bit en bitloze optomingen bij de myler terecht ben gekomen. Mijn paard had toen het bit waar hij ook daadwerkelijk op kon ontspannen. Het zat hem niet in de weg, wat alle andere bitten die ik geprobeerd had wel deden.

Blij dat er iemand is die dit probleem ook heeft.
Hackamore werkte voor jou niet ?

Had jij ook dit probleem met dat hangen ed erbij ? Welke myler heb je ?

sillas
Berichten: 9
Geregistreerd: 02-01-16

Re: Plan C?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:08


Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:13

Nee, hackamore werkte voor mij niet omdat mijn paard niet tegen die druk kan. Hij heeft een trauma gehad aan zijn schedel (er zit ook nog steeds een deuk in, naast zijn ene oog, ondanks behandeling door chiropractor/cranio-sacraal therapeut). Druk in zijn mond is tot daar aan toe, druk op zijn neus of achter zijn oren is bij hem heel hard rennen. Een hackamore geeft bij hem het zelfde effect als een ophaalbit. Ik heb bij voorbeeld een kimblewick geprobeerd. Drama.

Mijn paard kan vreselijk goed hangen. Bij zijn vorige eigenaar heeft hij een paar jaar op 2 benen en zijn mond rondgelopen (met een niet passend bit) en toen ik hem net had had hij zo'n verschrikkelijke onderhals dat de veearts moeite had met enten. De eerste keer dat mijn paard nagaf waren we allebei even verbaasd. Bij mijn paard was het hangen en het wegrennen met z'n kop omlaag een patroon geworden. Het hangen is helemaal over, toen ik de myler had al vrij gauw eigenlijk. Ook met myler heeft hij er nog af en toe wel op teruggegrepen maar hij weet nu dat er niks te hangen valt. Ik ben zo'n ruiter die liever letterlijk een paard op z'n gezicht laat gaan dan dat ik hangen faciliteer. Ik heb ook het verschil tussen hangen en zwaar contact zoeken leren voelen. Hangen doet hij dus niet meer, zwaar contact zoeken doet hij als hij een oefening moeilijk vindt. Hij blijft dan wel reageren op mijn teugels maar heeft dan meer hulp nodig en zoekt die in het bit. Terwijl hij met hangen het bekende blok beton werd wat nergens meer op reageerde.

Ik het twee verschillende mylers en degene die ik het meeste gebruik is een level 2 bustrens. Het model heet MB04. Ik heb ook een level 1 western dee, daar loopt hij ook prima op. En een billy allen vindt hij bij voorbeeld dan weer helemaal niks.

Caroline52

Berichten: 1056
Geregistreerd: 02-04-15

Re: Plan C?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:23

Of een micklem? Dan kan he dacht ik je bit extra vast zetten maar je man kook bitloos rijden dacht ik.. Ik heb er niet zoveel verstand van :evaw: :+

Gladijs
Berichten: 534
Geregistreerd: 11-04-14

Re: Plan C?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 18:10

Ik heb het FRa leren bit zonder hoofdstel gebruikt, je gebruikt letterlijk alleen het bit in zijn mond... Naarmate je het bit gebruikt vormt het helemaal naar zijn mond, het bit zit ook niet hoog opgetrokken, het zit op de plek waar je je vinger in zou stoppen en dan met een bandje om de kin. je hebt dus wel wat te zeggen, maar geen hoofdstel om. Misschien vind hij die vrijheid ook fijn, soepel zacht bit in zijn mond en totale vrijheid om zijn hoofd.
Maar net wat ik al zei, het kan net even te zweverig zijn voor je :)

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 18:47

Gladijs schreef:
Ik heb het FRa leren bit zonder hoofdstel gebruikt, je gebruikt letterlijk alleen het bit in zijn mond... Naarmate je het bit gebruikt vormt het helemaal naar zijn mond, het bit zit ook niet hoog opgetrokken, het zit op de plek waar je je vinger in zou stoppen en dan met een bandje om de kin. je hebt dus wel wat te zeggen, maar geen hoofdstel om. Misschien vind hij die vrijheid ook fijn, soepel zacht bit in zijn mond en totale vrijheid om zijn hoofd.
Maar net wat ik al zei, het kan net even te zweverig zijn voor je :)

Haha als ik aan bitloos begin is deze stap niet zo groot haha

Ik zal er eens over na denken en kijken of ik een kan vinden.

Bedankt !

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Plan C?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 07:48

Ik zou toch nog eens een andere tandarts langs laten komen. Even gauw in de mond kijken komt op mij niet serieus over.....
Ik dacht ook dat het wel goed zat, nou dus echt niet, paard liep jarenlang met pijn....

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Plan C?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:06

dit is geen problem da topgelost kan worden door middel van andere bitten of zaken. ik raad je aan les te nemen en de onderliggende problemen aan te pakken.

Succes