been komt niet door bij oppakken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
doerakje
Berichten: 2462
Geregistreerd: 17-10-04

been komt niet door bij oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-17 21:24

Een beetje lastig uit te leggen maar ik ga het toch proberen.

Ik heb een leuke, gezonde merrie van 11 jaar. Altijd fanatiek in de dressuur gestart, maar het afgelopen half jaar zelf niet kunnen rijden en voornamelijk bijgereden.
Sinds 1,5 maand ben ik zelf weer met haar bezig. Voornamelijk longeren en ik rijd ook af en toe.

Paard is vlug en vlijtig aan mijn been, enthousiast en meewerkend.
Fijn voor mijn hand uit en over de rug en begint haar bekken steeds wat beter te kantelen en het achterbeen onder te plaatsen. Ik ben veel bezig geweest met het trainen v.d. buikspieren en de bovenlijn op rekken/sterker maken.

Nu is het probleem dat ik zodra ik haar wat meer oppak meteen merk dat mijn been minder goed doorkomt. Ze is dan eerder geneigd om te gaan galopperen dan wat te verruimen in draf.
Ik ben zonder spoortje gaan rijden omdat ik wil dat ze eerst weer voor mijn been uit is.
Maar ik krijg dus vrij weinig voorwaartse reactie anders dan galop.

Het is bijna alsof ik het gas uit zet zodra ik haar iets meer oppak.

Aan de longe komt ze overigens ook terug als ik haar wat meer oppak.

Overvraag ik haar en is ze er nog niet sterk genoeg voor of is ze simpel weg niet goed aan mijn hulpen?

(ik weet trouwens wel dat ik eerder wel eens de neiging had om mijn hand voor te zetten als mijn hulpen niet doorkomen, dit zou dus ook nog eens een oorzaak kunnen zijn.. maar hoe los ik het dan weer op..)

bedankt :)


DiscoDipp

Berichten: 2855
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 22:37

Ik denk niet dat dit topic hier hoort maar ik ga je toch even een soort van antwoord geven :')

Aangalloperen is wel een voorwaarste reactie dus daar kun je haar niet op afstraffen. Ik denk dat hier het probleem bij de spieren en balans ligt. Correct verruimen en hoog lopen is ontzettend moeilijk voor sommige paarden. En al helemaal als je dit niet regelmatig oefent en ze niet de juiste hoeveelheid en de juiste spieren heeft van achter, want daar zit de motor.

Ga een overgangen rijden, en dan niet alleen staf-draf maar gewoon in de draf:

Verruimen-terug-stap-draf-verruimen-stap

Als je hem snap, zo krijg je én haar beter voor het been en meer op de achterhand.

Wat ook werkt is haar juist niet oppakken en halsstrekken en flink verruimen tegelijk, dan krijg je als ze goed op de achterhand is, hetzelfse 'losse' effect.

Ik hoop dat je er wat aan hebt! :)

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: been komt niet door bij oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 00:08

Hoe zit jij zelf op je paard? Het klonkt of jij zelf niet ontspant in je bovenlichaam, schouders en armen. Daarnaast mist je paard denk ik een hoop kracht en balans nog om goed te kunnen uitvoeren wat jij vraagt.
Kleinere stappen nemen én tevreden zijn met 1-2 goede verruimde passen om mee te beginnen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Muronia

Berichten: 19408
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: been komt niet door bij oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 07:19

Verplaatst van HAW (Horses at Work) naar RT-V (rijtechnische vragen)

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 07:33

doerakje schreef:
Sinds 1,5 maand ben ik zelf weer met haar bezig. Voornamelijk longeren en ik rijd ook af en toe.

Paard is vlug en vlijtig aan mijn been, enthousiast en meewerkend.
Fijn voor mijn hand uit en over de rug en begint haar bekken steeds wat beter te kantelen en het achterbeen onder te plaatsen. Ik ben veel bezig geweest met het trainen v.d. buikspieren en de bovenlijn op rekken/sterker maken.
)


Even een paar regels uit je eigen post. Ik persoonlijk denk: geduld en niet alles tegelijk. Wat is 1,5 maand? Toch nog niks.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

MuffinX
Berichten: 284
Geregistreerd: 19-05-12

Re: been komt niet door bij oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:18

Ik denk dat dit tijd nodig heeft. Voor haar is het ook weer anders nu jij weer met haar bezig bent.

MariekeS_

Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:48

Hoe ligt het zadel? Het kan best zijn dat als jij je paard oppakt, het zadel te krap komt te liggen op de schouder/schoft omdat de spieren korter (en dus dikker) worden. Dan gaan ze op de rem lopen omdat ze geblokkeerd worden.

Overigens ga ik met de mensen boven mij mee.
Dit:
Citaat:
Ik ben veel bezig geweest met het trainen v.d. buikspieren en de bovenlijn op rekken/sterker maken.

Kost normaliter eerder maanden dan 1.5 maand, omdat voldoende kracht en balans ontwikkelen iets is dat gewoon lang duurt.

Mijn idee is dat je te snel gaat of te veel oppakt van voor naar achteren ipv andersom


TROY (2019) & LAYS (2014)

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: been komt niet door bij oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:07

Mijn gok is dat ze nog niet sterk genoeg is. Al zou een filmpje hier meer over kunnen zeggen natuurlijk.

Merrie is altijd gereden, alleen afgelopen half jaar minder... Dus het is heel erg lastig oordelen op basis van jouw verhaal, want wat heeft ze precies gedaan in de afgelopen pakweg 8 jaar? Wat kon ze tot een half jaar geleden en hoeveel is dat nu echt veranderd?

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: been komt niet door bij oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 15:32

is ze ontspannen genoeg? Misschien kan je eerst vragen om haar lekker te laten relaxen tijdens de stap, hoofd omlaag, lange nek (je kent het wel). En vanuit daar aansporen om te draven en zorgen dat ze ontspannen blijft. En zelf natuurlijk ook ontspannen in je bovenlichaam en bekken, en ruimte hebben tussen zadel en been. En vanuit een ontspannen draf kan je vragen om meer te verruimen. Been er meer aan, handen meer naar voren (om meer ruimte in de nek te geven) en stem gebruiken.

Misschien heb je dit al geprobeerd hoor of is het helemaal geen probleem van spanning. Maar wie weet :)

doerakje
Berichten: 2462
Geregistreerd: 17-10-04

Re: been komt niet door bij oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-17 10:44


libert
Berichten: 46
Geregistreerd: 14-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:03

Hai, allereerst ik vind de filmpjes er best goed uit zien hoor!
Maar je bent wel aan het rommelen met je armen en handen. Je hand achter je bovenbeen, je elleboog achter je bovenlichaam en soms zit je te sturen als op de fiets. Misschien is dit er in geslopen. Waar je denkt zacht in de hand te zijn, blokkeer je haar zo toch iets. Plaats je handen vóór en denk (drijf) van achter naar voren je paard tussen je teugels. Samen met wat hier boven al gezegd werd overgangen en vooral tempowisselingen, denk ik dat dat al veel zal schelen.

Rizette
Berichten: 4280
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:06

Ze heeft niet geleerd de hand te volgen en neusje er uit te brengen maar ze rolt zich op met hoge achterhand. Ik denk dat het wijs is om haar eerst eens weer op lengte te krijgen met een normale halshouding en haar met het zakken in de hals ook lengte te laten maken zodat ze niet tussen haar voorbenen duikt. Op het filmpje kun je zien dat ze niet durft te verlengen in de hals. Optie kan zijn om buiten te gaan rijden zodat ze zelf wat omhoog durft te komen als ze om zich heen gaat kijken. Dit ziet er niet blij uit en ben bang dat ze zo steeds dieper weg duikt en terug komt.

MariekeS_

Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: been komt niet door bij oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:15

Veel duidelijker zo met die filmpjes erbij, dat is veel makkelijker advies geven.

Ik zou je dit filmpje aan willen raden, in mijn ogen hele wijze woorden en ik denk dat het wel verhelderend kan werken voor jullie:
https://www.youtube.com/watch?v=5R49akf_elM

Vooral in het 2e filmpje heb ik de indruk dat jij je paard zelf te veel op de handrem rijdt. Je handen naast de schoft richting je knieen, neus achter de loodlijn.. ik zou ook op de rem lopen ;)
Ondanks dat vind ik wel dat je een heel eind op de goede weg bent door je afwisselende rijden en consequentheid.


TROY (2019) & LAYS (2014)

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: been komt niet door bij oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:34

Er gaat al iets mis bij "wanneer ik haar meer oppak". Verzamelen, sluiten, van achter zakken en van voren omhoog komen is namelijk niet iets wat je doet met "oppakken". Dat is een moeilijk en langdurig proces wat uiteindelijk ervoor zorgt dat het paard uit zichzelf gaat klimmen en dragen.

Je begin is goed, je weet dat bekken kantelen en achter onder kunnen treden de basis is. Ga daarmee verder, veel schakelen, veel rechtrichten en sterker maken. Dan komt de rest later wel.

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:55

Wat me opvalt is dat je ook al is het niet heel opvallend, dat vrij sterk lijkt in je handen, daarbij hou je je handen erg laag en loopt je paard ook erg laag, hangt net iets teveel in de teugels. Ik zie weinig balans en je beugels lijken ook te kort, wat je houding weer beïnvloed, waarschijnlijk niet ten goede. Verder vind ik de achterhand stijf. En dit komt denk ik, doordat er balans ontbreekt. Zijn je hulpen van voor en achter even sterk?

In jou geval zou ik me richten op de balans in je eigen lichaam en jou eigen houding. Beugels langer, rug recht, handen wat hoger en naar voren, en sterk en consequent zijn in je hulpen. Je paard komt na verloop van tijd vanzelf mee. Moet je wel wat moeite voor doen natuurlijk.

Ik klink heel onvriendelijk maar zo bedoel ik het niet. Ik zie gewoon veel dingen die niet in orde zijn en heb het idee dat de 'fout' bij jou ligt en je rijstijl niet het paard.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers