Volgens mij heb ik een stoelzit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Silver_Fox

Berichten: 512
Geregistreerd: 10-12-15

Volgens mij heb ik een stoelzit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 19:26

Lieve bokkers,
Volgens mij heb ik best wel een erge stoelzit -O- en ik heb het nooit helemaal door gehad.
Het gekke is dat in oudere foto's met het zadel wat ik hiervoor had, mijn onderbenen wel meer naar achteren liggen. Ik heb verder nooit problemen met lichtrijden of disbalans, vandaar dat het me verbaasd als ik foto's terug zie (natuurlijk ook omdat het voor mij voelt dat ik netjes recht zit).

Kan het zijn dat ik langzamerhand een slechtere houding ben gaan krijgen of kan het zadel ook meespelen? Tips om dit te corrigeren?

Oud zadel:
Afbeelding

Nieuw zadel:
Afbeelding

Afbeelding

Ja dat sjabrakje gaat lang mee :=

esmeeenw

Berichten: 56
Geregistreerd: 10-10-15

Re: Volgens mij heb ik een stoelzit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:32

Ik zie idd dat met het oude foto's je benen iets meer naar acteren zitten dan bij het nieuwe zadel.
Het kan idd aan het zadel liggen.
Op de 2e foto zit je een beetje bol met je rug, probeer om iets rechter te zitten.

Marlu
Berichten: 121
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:41

Ligt het zadel verder netjes in balans? Je kan bijvoorbeeld een zweep pakken en die over het zitvlak laten rollen, hij zal dan stoppen op het diepste punt. Hier kan je aan afleiden of je zadel niet achterover ligt bijvoorbeeld. Als je zadel achterover ligt zal je zelf ook meer in een stoelzit gaan zitten.

Ook kan je nog checken of de beugelophanging niet te ver naar voren voor jou zit. Op de foto's lijkt dat een beetje het geval (maar dat zou dus ook kunnen doordat het zadel achterover ligt).

Andere opties zijn nog dat je te ver achterin dit zadel gaat zitten per ongeluk, of dat je te veel druk op je benen zet waardoor je ze niet meer netjes recht kan laten afhangen vanuit je heup.. Dit kan je dan weer oplossen met goede zitles (denk bv aan centered riding).

Heel veel opties en mogelijkheden dus!

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Volgens mij heb ik een stoelzit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:59

Je lijkt vrij ver achter op de lepel te zitten. De 'makkelijkste' oplossing die ik vaak gezien heb is: Rijd eens zonder beugels, zit je dan nog steeds in stoelzit? Dan ligt het aan het zadel. Zit je dan beter? Dan zijn je beugels misschien te kort of is de ophanging te ver naar voren idd.

Silver_Fox

Berichten: 512
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Volgens mij heb ik een stoelzit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 20:11

@Marlu, oke dan ligt de zweep op het diepste punt, maar hoe leid je hieraan af of het zadel achterover ligt?

@MorganeR, dat is een goede tip ik zal een filmpje maken en kijken of het verschil maakt. Maar als ik nog steeds in stoelzit zit, kan het dan ook niet zijn dat mijn zit gewoon verkeerd is?

En de ophanging van de beugels zit toch meestal maar op 1 plek?

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Volgens mij heb ik een stoelzit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:27

Valt wel mee hoor, je zit gewoon met de vorm van het zadel mee, het is een vhz zadel toch? Ga maar eens op springconcours kijken, daar zitten bijna alle ruiters in stoelzit, dat komt gewoon door de vorm zadel.
Als je netjes kan lichtrijden zou ik me geen zorgen maken.
En wil je ooit als een Anky gaan zitten, dan heb je een dressuurzadel nodig :D

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 23:21

MorganeR schreef:
Je lijkt vrij ver achter op de lepel te zitten. De 'makkelijkste' oplossing die ik vaak gezien heb is: Rijd eens zonder beugels, zit je dan nog steeds in stoelzit? Dan ligt het aan het zadel. Zit je dan beter? Dan zijn je beugels misschien te kort of is de ophanging te ver naar voren idd.

Ik vind ook dat je ver achterin het zadel zit. Als je meer naar voren gaat zitten en je beugels een paar gaten langer dan zal je zit denk ik al heel anders zijn. Waak er voor dat je jezelf niet naar achteren drukt door teveel druk op de beugels.

hynderfrou

Berichten: 138
Geregistreerd: 18-04-14
Woonplaats: gemeente de friese meren

Re: Volgens mij heb ik een stoelzit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 01:33

Ik raad je aan om wat meer druk te zetten op je beugels in plaats van op je billen, je kunt dit trainen door ipv lichtrijden een aantal passen te blijven staan in het zadel, rechtop blijven staan dus niet naar voren in verlichte zit. Mogelijk dat dit een paar keren een kwartiertje oefening nodig heeft voordat het goed lukt. Maar daarmee train je om rechtop te blijven en druk te zetten op je onderbenen en beugels ipv teveel in de luie stoel zit zitten en lichtrijden. Ik heb dit gezien bij youtube hester bransen haar 30 dagen challenge houding en zit. Succes! En de stoelzit zal ook deels aan het zadel liggen, aan waar het zwaartepunt is als het op je paard ligt en waar de beugels hangen en de knriewrongen zitten.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Volgens mij heb ik een stoelzit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 01:41

Doe de bloemkool! Nee, dat is geen bokt censuur, zo noemen wij dat altijd, haha!
Ga in je zadel zitten en trek je hakken naar je billen, zo ver mogelijk. Je dijbeen draait nu in je zadel. Laat je voeten zakken, maar hou je dijbeen op de plaats: voila!
In het begin is zo zitten even wennen, maar er consequent op letten scheelt een hoop.

Flloorrr
Berichten: 26
Geregistreerd: 30-05-16

Re: Volgens mij heb ik een stoelzit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:56

Als je je beugels een gaatje langer maakt helpt het misschien ook een beetje, not sure :)