Scheef paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Scheef paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 09:01

Om te beginnen ja ieder paard is scheef maar zoek wat rijtechnische oefeningen

Ja heb les maar instructeur van oude stempel waar ik nu niet mee verder kom.

Schets:
paard 8 jaar weinig dresuurmatige ervaring (erg weinig gereden in het verleden en vooral buiten)

Sinds oktober in mijn bezit en sinds maart wat meer aan het trainen.

Toen hij kwam liep hij rechtsom echt in linker stelling je kon er amper op zitten zo scheef.

Paard is in het voorjaar door osteo behandeld (een heup hoger dan andere)

Maar nu merk ik dat hij minder scheef in dan voorheen maar in rechter draf/galop is het moeilijk om hem naar binnen toe te laten buigen.

Ik rij al vrij veel op de moeilijke hand (met makkelijke hand als beloning)
Rij op de makkelijke hand met contra-stelling als oefening
Slangenvoltes en voltes openen en sluiten

Wat zijn nog meer oefeningen om hem rechter te maken?

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Scheef paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:14

Ik zou beginnen met een ander instructeur. Recht richten is een van de belangrijkste dingen om je paard fijn te laten bewegen. Een goede oefening is om in het vw nw contrastelling te vragen. Overdrijf dat, zeker in het begin, niet. Schouder binnen waarts is ook een fijne oefening.

wapitie

Berichten: 202
Geregistreerd: 26-08-14
Woonplaats: in Dromenland...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:15

Grondoefening zijn ook heel goed om scheefheid te verhelpen. Zijwaarts, lengte buiging, achterwaarts. Kijk eens op de site/youtube van Marijke de jong, goede tips en voorbeelden.

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Scheef paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:19

Heb je je paard laten keuren door een DA voor je hem kocht? Als paarden echt zo ontzettend scheef zijn als jij vertelt dan speelt vaak toch wel een fysieke compensatie mee. En dan is het water naar de zee dragen.

MarliesV

Berichten: 15178
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Scheef paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:24

Ik zou ook mijn twijfels hebben aan een instructeur die het op 2 teugels en 2 benen niet voorop heeft staan, dus een recht gereden paard.

Zelf heb ik erg veel gehad aan de methode van Marijke de Jong.
Heb een dag cursus rechtrichten aan de hand gedaan en van daaruit ook onder het zadel dit opgepakt (met een instructeur die hier dus wel mee bekend is qua methode).

Paard is er 200% van opgeknapt en ik er bij, want niet alleen zij was scheef, ik zelf minstens zoveel, wat elkaar versterkte helaas.

Elisa2

Berichten: 37104
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:29

friesam schreef:
Om te beginnen ja ieder paard is scheef maar zoek wat rijtechnische oefeningen

Ja heb les maar instructeur van oude stempel waar ik nu niet mee verder kom.

Schets:
paard 8 jaar weinig dresuurmatige ervaring (erg weinig gereden in het verleden en vooral buiten)

Sinds oktober in mijn bezit en sinds maart wat meer aan het trainen.

Toen hij kwam liep hij rechtsom echt in linker stelling je kon er amper op zitten zo scheef.

Paard is in het voorjaar door osteo behandeld (een heup hoger dan andere)

Maar nu merk ik dat hij minder scheef in dan voorheen maar in rechter draf/galop is het moeilijk om hem naar binnen toe te laten buigen.

Ik rij al vrij veel op de moeilijke hand (met makkelijke hand als beloning)
Rij op de makkelijke hand met contra-stelling als oefening
Slangenvoltes en voltes openen en sluiten

Wat zijn nog meer oefeningen om hem rechter te maken?


Is de scheve heup opgelost met een behandeling? want mij lijkt dat daar je probleem zit..een behandeling lijkt me niet voldoende.

Mochten zijn heupen nu wel recht staan..of weer na een paar behandelingen dan zou ik beginnen met onbelast grondwerk en longeer werk. Op die manier kun je de spieren oprekken/ weer gelijk krijgen voordat je er op stapt. Aan de dubbele longe kun je heel goed rechtrichten, lijkt me wijs om dat samen met iemand te doen die er verstand van heeft en opbouwend te werk weet te gaan.

meggiemeg

Berichten: 12218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Scheef paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:34

Eerst recht gaan richten aan de hand onder begeleiding van een instructeur, daar ga je later op veel plezier aan hebben. Aan de hand is veel makkelijker voor het paard en daardoor straks prettiger voor jou. Ga niet zelf daar mee aan de gang als je er geen ervaring mee hebt.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 09:34

Even reacties op alle vragen

Osteopaat heeft aangegeven dat paard nu recht in heupen staat en waren idd meerder behandelingen (in maart/april)

Het paard is niet zo scheef dat ik niet kan rijden maar neemt gemakkelijk de verkeerde stelling aan op 1 hand.

Paard is gekeurd met aankoop (klinisch)

Het voelt vooral als een duidelijke voorkeur van het paard niet als een lichamelijk probleem op dit moment.

Hij kan wel de juiste stelling en buiging nemen. En doet dit ook als ik het vraag.

Paard loopt bijv 2 winstpunten in een B proef dus kan echt wel beide kanten op.
Laatst bijgewerkt door IrishDraught op 28-06-17 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Scheef paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 09:36

Iemand tips voor een recht-richt instructeur omgeving noord oost Brabant?

meggiemeg

Berichten: 12218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:44

friesam schreef:
Het paard is niet zo scheef dat ik niet kan rijden maar neemt gemakkelijk de verkeerde stelling aan op 1 hand.


Is logisch, dat is voor het paard een makkelijke aangeleerde houding.
Mijn ruin heeft een wat zwakker achterbeen, daar gaat hij als hij moe wordt tijdens rijden/longeren mee sloffen en als hij in de winterstop stil staat ook makkelijk in het lijf dat been compenseren door wat scheef te lopen.
Een goede instructeur daar bij jou in de buurt weet ik niet, alleen maar bij mij in de buurt in het midden van het land. Wellicht andere bokkers dat ze je aan een fijn adres kunnen helpen.

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:45

Heb je het probleem besproken met je instructeur? Zowel het scheeflopen/rechtrichten als (het gebrek aan) progressie? Wat zegt hij/zij ervan?

Mijn mening: in 3 maanden tijd kun je natuurlijk ook nog geen wonderen verwachten. Als het paard, door wat voor oorzaak ook, zo scheef is, duurt het wel een jaar, zo niet langer, voor het weer een beetje recht is. Iedere keer beetje bij beetje de moeilijke kant oprekken.

Vergeet de stelling en denk aan de schouders. De schouders moet je op de juiste plek kunnen plaatsen, dan komt die stelling vanzelf. Schoudervoor en schouderbinnenwaarts zijn hele fijne rechtrichtende oefeningen. Mooie rechtrichtende oefening in galop vind ik ook om de lijn F-C of K-C te rijden. En paard moet eerst recht hè, voordat hij om je binnenbeen kan gaan buigen.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Scheef paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 09:49

Het hoeft ook niet in 3 maanden perfect ik zoek alleen wat trainings oefeningen.

Het is een 8 jarige die nog zo groen is als een 3 jarige en dus moeite heeft met recht lopen of buigen om het been omdat hij a. niet weet hoe dat moet en b zich een scheve houding heeft aangewend.

Instructeur is van de rijverening en ik denk dat ik gewoon iemand er bij moet zoeken voor les thuis.
Instructeur is type, recht zitten hakjes omlaag en figuren netter.

Paard is wel zeer werkwillig en enthousiast. En zover ik en de mensen om mij heen (osteo, zadelpasser en dierenarts) zien geen medisch probleem of zwakte.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:53

Alle oefeningen die je op de makkelijke hand doet, moet je ook op de moeilijke hand doen. Anders maak je hem juist scheef. :)

Edit:

Is hij al eens naar de tandarts geweest?
Laatst bijgewerkt door Change3x op 28-06-17 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:53

Wat de oude stempel er mee te maken heeft begrijp ik niet zo goed.
Ook 40 jaar geleden werd een paard recht gericht alleen benoemde ze dat niet zo apart. Nu moet er voortaan voor alles een sjiek naampje zijn.
Maar was het gewicht op 2 teugels krijgen en het paard onder je recht voelen zeker onderdeel van elke les.

Zelf ben ik er geen voorstander van de slechte kant meer mee te nemen.
Verdeel het gewoon gelijk.
Meer de slechte kant is te zwaar voor een paard, hij moet niet gaan verzuren.
En ook die contra stelling is niet mijn ding.

Wel die slangenvoltes, altijd op de binnenhoefslag rijden.
Maar inderdaad ook dat pasje schoudervoor.

Daarnaast maak je er niet te druk om. Te veel gaan "wringen" om de juiste houding werkt averechts.
Uiteraard is het continue de rode draad in het rijden. Maar als jij je gewone rijden netjes probeert uit te voeren gaat dat wel mee komen. Dat heeft ook de tijd nodig.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 28-06-17 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Scheef paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 09:57

Paard was voor aankoop nog bij de tandarts geweest dus nu een maand of 8 geleden.

Verder wisselen we veel af in training idd consequent tussen 2 teugels en 2 benen. We rijden ook buiten en doen veel met balken en springen al wat.
Ik rij nooit erg lang en probeer te voorkomen dat hij verzuurt of dwars wordt.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:00

friesam schreef:
Paard was voor aankoop nog bij de tandarts geweest dus nu een maand of 8 geleden.

Verder wisselen we veel af in training idd consequent tussen 2 teugels en 2 benen. We rijden ook buiten en doen veel met balken en springen al wat.
Ik rij nooit erg lang en probeer te voorkomen dat hij verzuurt of dwars wordt.


Oke, een extra tandarts check zou in jouw geval nu niet verkeerd zijn denk ik.

Buitenrijden is goed voor zijn balans!

Wat zegt je instructeur erover?

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:01

friesam schreef:
Het hoeft ook niet in 3 maanden perfect ik zoek alleen wat trainings oefeningen.

Het is een 8 jarige die nog zo groen is als een 3 jarige en dus moeite heeft met recht lopen of buigen om het been omdat hij a. niet weet hoe dat moet en b zich een scheve houding heeft aangewend.

Instructeur is van de rijverening en ik denk dat ik gewoon iemand er bij moet zoeken voor les thuis.
Instructeur is type, recht zitten hakjes omlaag en figuren netter.

Paard is wel zeer werkwillig en enthousiast. En zover ik en de mensen om mij heen (osteo, zadelpasser en dierenarts) zien geen medisch probleem of zwakte.

In de openingspost geef je al aan welke oefeningen je rijdt en die zijn echt prima. Daar gewoon mee doorgaan en vergeet daarbij ook niet om ook op de tweede hoefslag te rijden, vooral als je een bak hebt met een muur of en hek. Je geeft ook al aan dat je verbetering merkt en ik denk dat je nog meer verbetering zult krijgen als je gewoon op deze weg verder gaat. Een paard verbeteren gaat nu eenmaal niet zo snel en je moet echt niet opgeven. Je bent begonnen met een heel moeilijke start en je zult zien dat je op een gegeven moment echt een betere basis hebt. Dan kijk je terug en dan kun je je bijna niet meer voorstellen dat het ooit zo 'slecht' ging. Iedere keer als blijkt dat je paard beter is geworden, kun je ook weer een moeilijke oefening toevoegen en het werk van je paard uitdagender maken. Denk aan wijken, zijgangen, betere overgangen, meer schakelen in de gangen en ook in de zijgangen. Zo krijg je controle over het lijf en het tempo, het komt echt goed.

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:02

Ben het wel eens met bruintje. Ik zie in die hele rechtricht cultuur ook geen andere dingen dan die ik van oudsher van een goede instructeur heb geleerd.
Verder ben ik het eens met bruintje om de slechte kant niet meer mee te nemen. Die kant is al slecht om een reden. Pas op voor overbelasting.
Contrastelling moet je ook mee oppassen; ik zie dat vaak verkeerd gebruikt worden.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Scheef paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 10:04

Thanks voor de tips en aanwijzingen!!

Thuis heb ik helaas maar aan 1 zijde een hek (rij in de wei, we wonen hier nog niet zo lang). Probeer die zijde wel te gebruiken voor de zijgangen.
Maar zonder aanleuning van een hek wordt in mijn ogen een paard alleen maar beter van.
De slechte kant niet te veel belasten ga ik zeker meer op letten.
En hij moet toch geënt worden zal dan gelijk vragen of ze even naar zijn tanden willen kijken.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:05

De spieren zijn net zo scheef ontwikkeld als dat de heup scheef stond.
Ik laat ze na het rechtzetten dan ook altijd nog een x door de fysio behandelen dmv dryneedling.
Dat maakt het toch weer makkelijker te trainen.
Vaak lijkt de holle kant de makkelijke kant maar dat is juist de kant waar het paard het binnenachterbeen ontlast.
Contrastelling maakt het dan al makkelijker om de schouder maar binnen te zetten.
Op de bolle kant zul je hem eerst moeten leren opzij te gaan voor het been en bewust wat over de schouder laten vallen om zo meer druk op de buitenteugel te krijgen.
Daarvoor kun je dan 2 handen even naar buiten plaatsen.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:06

friesam schreef:
Thanks voor de tips en aanwijzingen!!

Thuis heb ik helaas maar aan 1 zijde een hek (rij in de wei, we wonen hier nog niet zo lang). Probeer die zijde wel te gebruiken voor de zijgangen.
Maar zonder aanleuning van een hek wordt in mijn ogen een paard alleen maar beter van.
De slechte kant niet te veel belasten ga ik zeker meer op letten.
En hij moet toch geënt worden zal dan gelijk vragen of ze even naar zijn tanden willen kijken.


Een dierenarts is geen tandarts. Vergeet dat niet. :)

De oefeningen die je doet zijn prima, het kost alleen tijd en geduld om je paard een andere houding aan te leren. Maar dan heb je ook wat daarna!

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:07

Als een paard zo scheef is, dan kun je bijna niet meer van een goede kant spreken en zijn er eigenlijk 2 slechte kanten. Ben het met bruintje eens dat je alles op beide kanten moet doen, dus alles wat je op de linkerhand doet, ook op de rechterhand herhalen. Contrastelling heeft alleen zin als je daarmee de buitenschouder naar binnen kan zetten, anders niet (in deze situatie).

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 10:10

Change3x schreef:
friesam schreef:
Thanks voor de tips en aanwijzingen!!

Thuis heb ik helaas maar aan 1 zijde een hek (rij in de wei, we wonen hier nog niet zo lang). Probeer die zijde wel te gebruiken voor de zijgangen.
Maar zonder aanleuning van een hek wordt in mijn ogen een paard alleen maar beter van.
De slechte kant niet te veel belasten ga ik zeker meer op letten.
En hij moet toch geënt worden zal dan gelijk vragen of ze even naar zijn tanden willen kijken.


Een dierenarts is geen tandarts. Vergeet dat niet. :)

De oefeningen die je doet zijn prima, het kost alleen tijd en geduld om je paard een andere houding aan te leren. Maar dan heb je ook wat daarna!


Bij ons wel hij doet beide

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 10:11

Pipodipo schreef:
Als een paard zo scheef is, dan kun je bijna niet meer van een goede kant spreken en zijn er eigenlijk 2 slechte kanten. Ben het met bruintje eens dat je alles op beide kanten moet doen, dus alles wat je op de linkerhand doet, ook op de rechterhand herhalen. Contrastelling heeft alleen zin als je daarmee de buitenschouder naar binnen kan zetten, anders niet (in deze situatie).


Dat kan hij wel. Het is wel een lenig paard.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Scheef paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:16

Dat is mooi, dan kun je de tips van Ambre uitwerken die ze eerder op deze pagina beschreef. Ik denk dat je intussen wel een mooi to-do lijstje hebt met nieuwe ideeen om verder te werken :).