Impuls/activiteit verbeteren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Impuls/activiteit verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 15:46

Hoi allemaal!

Afgelopen zondag heb ik voor het eerst wedstrijd gereden met mijn paard (6 jarige Friese merrie). De opmerkingen op de protocollen gingen eigenlijk allemaal over impuls/activiteit welke mijn paard behoorlijk miste in de proeven :+ Thuis werken we hier hard aan (heb ook om de week les) en ze doet het echt al veel beter dan bijvoorbeeld een jaar geleden. Natuurlijk was dit ook pas de eerste wedstrijd op vreemd terrein en was er spanning bij ons allebei, maar ik wil voor de komende wedstrijden wel verbetering gaan zien...

Dus nu mijn vraag, hoe zorg je er nou voor dat je paard met voldoende activiteit/impuls loopt waarbij ze niet continu weer terugzakt als je minder doet? Ik moet voor mijn gevoel best veel doen om haar actief te maken/houden. Ik wil het voor haar ook niet stom of saai maken om te rijden door steeds hetzelfde te moeten vragen. Dus heeft iemand misschien tips hoe je impuls traint op een leuke manier? Voor de duidelijkheid, ik schop of sla haar niet, ik probeer steeds 1x been, geen reactie, nog een keer been en dan een tik. En als ze echt niks doet, geef ik wel eens een hardere tik. Ze reageert dan wel, maar zakt na een paar passen alweer in. Daarbij vindt ze galop nog moeilijk en valt er soms uit zichzelf uit. Daar werken we ook aan, door gewoon korte stukjes te doen, maar het blijft lastig. Soms voelt het gewoon alsof we niet echt vooruit gaan en een beetje blijven hangen.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:58

Dat je inderdaad zoveel mogelijk je benen eraf probeert te houden is goed. Mijn advies is veel overgangen rijden! Schakelen tussen stap en draf, in de draf en in de galop is een hele goede oefening om je paard beter aan het been te krijgen en meer op de achterhand te plaatsen (en dus meer impuls te krijgen). En dan echt om de paar passen schakelen. Je kan ook in de zijgangen gaan proberen om wat naar voren te gaan en weer op te vangen. Succes :)

Anoniem

Re: Impuls/activiteit verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:10

Ga eerste eens kijken of ze wel voorwaarts kan. Als je geen verbetering voelt, zit er misschien iets niet lekker in het lijf. Laat eens een osteopaat komen, kijk eens kritisch naar je voer etc.

Vitaquilla
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-11-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:16

Ik doe voornamelijk overgangen rijden en schakelen. 1 letter stappen, 2 letters galop, 1 letter draf, halt en achterwaarts, 1letter draf, 1 letter stap, 1 letter draf, 2 galop etc. Of korte zijde verzamelen, lange zijde verruimen maar bij e of b even terug nemen en weer veruimen.. na 5 minuten zijn ze zo bij de les! Als de overgangen moeilijk gaan tussendoor, gewoon de tijd voor nemen en zeker ook met een moeilijke galop! Maar door de vele overgangen worden ze veel gevoeliger aan t been dan dat je 10 minuten zit te schoppen om ze in een fatsoenlijk tempo te rijden..

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Impuls/activiteit verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 16:37

@Joolien: lichamelijk is ze in orde. Het zadel wordt 2x per jaar gecheckt en we laten 1x per jaar de fysio komen (als dan blijkt dat er iets is komt ze een aantal keer). Ze zat voorheen wat vast in haar schouder, maar dat was bij de laatste check allemaal in orde. Tandarts is in december nog geweest. Ze heeft wel artrose in haar voorbenen, maar dat houden we heel goed in de gaten (ze krijgt standaard glucosamine door het voer). Ze is nooit stijf of kreupel.

Ze kan echt wel doorlopen als zij er zin in heeft (met longeren, lange teugelwerk of buiten stappen). Maar met rijden denk ik vaak dat ze het saai vindt of er geen zin in heeft. Daarom wil ik het gewoon leuk voor haar maken. Ik heb vanavond weer les, dus dan kunnen we er weer aan werken.

Normaal doe ik inderdaad veel overgangen en van letter naar letter en weer iets anders doen. Galop ook korte stukken. Maar misschien moet ik meer schakelen, dat vergeet ik nog wel eens. Ze zakt vaak in na de galop en als ik dan even stap en weer wil draven moet ik vaak weer opnieuw beginnen met actief maken.

Cranio_APS

Berichten: 41
Geregistreerd: 21-02-17
Woonplaats: Omgeving Tiel/Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:44

Ik begin altijd al met instappen met tempo wisselingen, gelijk wakker maken en houden. In de draf doe ik het soms wel tot twintig keer per rondje (20 x 60 rijbaan). Niet elke keer de eerste en tweede versnelling, maar soms ook derde en vierde versnelling en als het mogelijk is ook nog de vijfde. Die twintig keer doe ik natuurlijk niet ieder rondje. Ook doe ik tempowisselingen met wijken, appuyeren, schouderbinnenwaarts en tijdens het rijden van figuren. Hierdoor blijft mijn paard heel alert, daardoor meer impuls/activiteit. Je moet hierbij wel opletten dat je gedoseerd been geeft, niet dat je paard tijdens de tempowisselingen wordt gestoord doordat je te hard inwerkt met jouw been. Als je het goed doet, veranderd er niets aan de houding van je paard.

Anoniem

Re: Impuls/activiteit verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:52

Artrose in de voorbenen vind ik toch wel een dingetje hoor. Ik kom het wel eens tegen in de les, een paard met artrose in beide voorbenen wil niet graag actiever draven, want dan moet ze meer van de grond komen, en dat doet zeer aan de voorbenen.
Kreupel worden ze vaak niet als ze in beide benen artrose hebben, en daardoor is het lastig om daar kritisch naar te kijken. Maar dat zou ik toch echt wel doen.

Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:55

Die van mij heeft dit ook. Ze is bijna 13 en heeft dit al sinds ik haar heb (vanaf haar 4e). Na vele lessen, haver bijvoeren, fysio 2 keer per jaar, zadel elk jaar laten checken, tandarts elk jaar erbij enz enz.. heb ik maar geaccepteerd dat het voor een groot deel in haar karakter zit. Het is nou eenmaal geen vlot paard. Je moet hard werken voor een goede impuls en activiteit bij de mijne en het levert niet altijd geweldig resultaat op.

Wat bij mijn paard redelijk werkt is het eerste kwartier lekker met een lange teugel wat rondjes sturen en daarbij kleine overgangen binnen een gang maken met behulp van mijn zit. Schakelen, schakelen en nog eens schakelen. En afwisseling. Niet elke dag rijden, maar ook vrij springen, longeren, wandelen aan de hand enz.
Tijdstip waarop ik rij maakt ook nog uit. 'S morgens krijg ik haar veel actiever dan eind van de middag.

Jouw paard is nog jong, ik denk dat er bij jou nog veel resultaat te behalen is. Is het niet zo dat ze snel moe is en daardoor terug valt in tempo? Heeft ze wel genoeg energie? Die artrose kan ook meespelen natuurlijk.

Vitaquilla
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-11-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Impuls/activiteit verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 20:04

Artrose kan idd heel goed de oorzaak zijn van dit gedrag!!
Mijn merrie heb artrose in dr sprongen en met de goede manier van trainen, voeren en verzorgen hoeft dit geen probleem te zijn. Beweging is juist erg goed voor paarden met artrose MAAR! Een paard heb gemiddeld 15-20 minuten nodig om zijn gewrichten en spieren op te warmen, dus gun een paard ook die tijd. Begin lekker met lange teugel zoveel mogelijk rechtuit. Dat kan in stap, draf en galop, zolang je het paard maar de tijd geeft om warm te worden. Met afkoelen hetzelfde verhaal. als ik een uur rijd ben ik maar echt 15 minuten echt aan het trainen. Vaak ga ik op de weg lekker nog een stuk stappen na het rijden.

Zorg ook voor een goede vlakke en redelijk harde bak. Dit loopt voor een paard een stuk makkelijker dan een mulle bak.
Ook veeeeel buiten lopen is erg goed voor ze. Oow en beter iets schraal dan te dik. 2/3 van het gewicht hangt toch op de vorbenen..

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Impuls/activiteit verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 11:21

Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik doe ook inderdaad voorzichtig met haar en we rijden maar 2/3 keer per week (soms 4). Ze hoeft echt niet keihard aan de bak, ik wil alleen maar dat ze lekker door loopt. Dat lijkt me voor haar artrose ook beter. En als ik 20 minuten lekker heb gereden stop ik weer, dus ik vraag echt niet teveel van haar. Ze krijgt 3x per dag een berg hooi en een klein beetje brok, dus daar zit geen probleem. De bak is ook in prima conditie. Dus het gaat er vooral om dat ik haar gewoon scherper aan de hulpen kan maken, dit heeft in mijn ogen niets met artrose te maken, maar meer met haar karakter. Ze is gewoon een makkelijk paard, die niks doet als het niet gevraagd wordt. Ze heeft gewoon veel overtuiging nodig. En als ze echt pijn/last heeft van de artrose loopt ze echt wel kreupel, anders hadden we het nooit ontdekt. Ze loopt nu al 1,5 jaar goed en we gaan wel vooruit, maar ik zoek gewoon een manier om het voor ons beiden makkelijker en leuker te maken.

Licor

Berichten: 2949
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Impuls/activiteit verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:26

Voor meer activiteit van achter doen wij in de les 'roteren'.. daarbij draai je als het waren je navel richt de buitenkant voor 3 passen.. dan 3 passen recht.. dan 3 passen naar binnen.. door dit roteren open je 1 knie terwijl je een andere knie sluit en daarmee vraag je eigenlijk de ribbenkast iets te bewegen zodat er plek komt voor het paard om zijn achterbeen er goed onder te zetten..

Ik vind het een redelijk simpele oefening en mijn paarden reageren er allemaal super op!

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Impuls/activiteit verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 17:46

Licor, bedankt voor de tip, ik ga het eens uitproberen!