Paard galoppeert overkruist bij 1 ruiter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kamille
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-07-09

Paard galoppeert overkruist bij 1 ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-17 01:15

Bij een combinatie die ik soms lesgeef springt het paard, na correct aanspringen in galop, door naar overkruist na ongeveer een ronde. Dit gebeurt steeds, op beide handen. De ruiter zelf geeft aan dat ze stil zit en niks doet. Toch gebeurt er iets, want bij andere ruiters springt het paard niet over. Hij heeft wel een wat vreemde beweging in galop, beetje stiif, niet rollend. Schijnt ook beroerd te zitten. Wat kunnen mogelijke oorzaken zijn?


Duality

Berichten: 3840
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 01:32

Het ligt misschien toch wel aan de zit van de ruiter. Dat ze misschien toch onbewust haar gewicht op het verkeerde zitbeen knobbel heeft rusten en daarmee ook het verkeerde (of voor het paard het juiste want die springt waarschijnlijk over op deze gewichtshulp) signaal aan het paard geeft. Dat ze dus toch haar eigen gewicht onbewust verplaatst of scheef zit. Dat is in ieder geval iets wat ik kan bedenken en waar ik zelf ook een tijdje tegen aan heb gelopen. Maar toen ik me er eenmaal van bewust was (Heb een workshop gevolgd voor dit probleem) kon ik het ook veel makkelijker voelen en corrigeren. Wat jij hierboven zegt klinkt in ieder geval erg als het probleem wat ik dus zelf gehad heb en daar was dat de oorzaak van.

Ik ging namelijk ook bijv. door de linkerbocht en dan hoort je gewicht ook op links te komen, maar ik schoof heel onbewust mijn gewicht op mn rechter bil/zitbeen knobbel waardoor ik het paard het verkeerde signaal gaf met mijn gewicht en mijn paard dus vaak problemen gaf met het links af slaan (niet willen, naar rechts vallen etc.) omdat ik dus met mijn handen het ene zei maar met mijn gewichtshulpen het ander. En dat zelfde werkte ook door in het verkeerd aanspringen of overspringen.

A_nouk

Berichten: 11631
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Paard galoppeert overkruist bij 1 ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 13:25

Omdat dit een rijtechnisch problem is verplaats ik je vraag naar RT :)

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Paard galoppeert overkruist bij 1 ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:56

Een paard doet wat voor hem het meest comfortabel is. Dit paard is van nature een beetje scheef. Als de ruiter mee gaat in de scheefheid van het paard of wanneer de ruiter het paard tegenwerkt, dan doet het paard wat voor hem het prettigste is, en dat is hier overspringen en overkruist verder gaan.
Eigenlijk een heel braaf paard :) Dus niet afstraffen, maar wel de ruiter goed begeleiden

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

BigOne
Berichten: 38179
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard galoppeert overkruist bij 1 ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:59

Mogelijke oorzaak, een paard wat al beroert loopt blijkbaar dus de rug vasthoud(zoals zoveel manegepaarden) . Indien jij goed kunt rijden, rijd dit paard dan eens erbij, goed gymnastiseren zodat het dier de juiste spieren gaat gebruiken en de rug wat losser laat. En is het dat niet dan misschien toch eens naar laten kijken door de medici.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

marije1109

Berichten: 1132
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Paard galoppeert overkruist bij 1 ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 15:05

Misschien teveel druk aan de binnenhand. Kan hij binnen achter niet onder de massa zetten en verliest balans.
Vraag haar eens haar binnenhand overdreven naar voren te doen....benieuwd wat hij dan doet.
Daarbij altijd laag instellen vooral zolang hij de rug niet (goed) gebruikt.

Life is good, Marie mijn topper!


Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 15:21

Als het paard het bij alle ruiters doet, laat je de osteopaat komen. Gebeurd het bij een ruiter dan moet die waarschijnlijk naar de osteopaat.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers