Pony gaat soms te hard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LiannePuthzy

Berichten: 6949
Geregistreerd: 10-05-13

Pony gaat soms te hard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 00:02

Mijn inmiddels 21 jarige pony wil nog wel eens enorm hard gaan in galop, stap en draf gaan dan wel oké (tempo zit er dan wel goed in) maar zodra ik aanspring in galop wil ze nog wel eens ontzettend hard gaan.
Zondag waren we bijna de bocht uitgevlogen (voelde der achterhand opzij schuiven)
Ik heb 1x per maand les, komt iedere dag buiten, 1 handje krachttoer onbeperkt ruwvoer
Hoe kan ik dit oplossen?
Soms laat ik der gaan en denk je wilt hard? Dan gaan we hard totdat ik stop zeg

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16226
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Pony gaat soms te hard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 00:04

Herkenbaar! Mijn pony heeft dit vooral in de wintermaanden. Vooral nu de bak niet te rijden is en ik wat meer in het bos rijd, kent ze de zacht galopperen knop niet :+
Heeft jouw pony dit alleen in deze maanden? Ik merk wel dat als ik vaker en intensiever rijd het stopknopje er veel meer op zit.

LiannePuthzy

Berichten: 6949
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Pony gaat soms te hard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 00:05

Nope ook in de zomer dan staat ze 24/7 buiten zonder krachtvoer

_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Re: Pony gaat soms te hard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 09:53

Bij ons op stal staat er ook zo eentje :) Wat de eigenaar van het beestje altijd doet voor het rijden is eerst even los gooien in de bak, of even longeren. Natuurlijk moet je hem dan niet helemaal uitputten, maar gewoon even een paar rondjes om de meeste energie eruit te halen :)

LiannePuthzy

Berichten: 6949
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 11:12

_AnnelotD schreef:
Bij ons op stal staat er ook zo eentje :) Wat de eigenaar van het beestje altijd doet voor het rijden is eerst even los gooien in de bak, of even longeren. Natuurlijk moet je hem dan niet helemaal uitputten, maar gewoon even een paar rondjes om de meeste energie eruit te halen :)


Ik wil gewoon normaal kunnen rijden zonder eerst te hoeven losgooien :P

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Pony gaat soms te hard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 11:19

Zoals ik het nu lees gaat het al fout in stap en draf.
Daar is het tempo "wel oke". Komt op mij over alsof je in stap en draf niet volledige controle hebt. Als de pony een beetje rennerig is en dan aangaloppeerd is de kans idd heel hoog dat hij redelijk zonder rem de bak door gaat.

Dus begin bij de basis. Stap. Eerst in stap harder en zachter kunnen gaan. Als jij het zachte tempo aangeeft, ook dat tempo blijven gaan. Dus niet even langzaam en dat de pony dan zelf weer harder gaat. Pas als jij zegt harder mag hij harder. Probeer eerst stap en halt op die manier. Heb jr de stap voor elkaar, dus JOUW tempo, dan kan je gaan draven. Daar doe je precies hetzelfde. Dus op jouw tempo. Meetellen werkt vaak heel goed. Merk je dat je sneller telt? Ben je eigenlijk al te laat, hij gaat alweer harder. En dat is helemaal niet erg! Dus ook in draf complete controle hebben over het tempo.
Daarna pas in galop. En ook in galop blijven rijden. Ook daar tempo wisselingen en controle. Niet galopperen om het galopperen.

En het kan zijn dat je gewoon de eerste weken nog niet moet galopperen. Eerst de stap goed. Dan de draf. En dan pas de galop.

Ik heb mijn paard nu al een half jaar en begin net met de galop. Maar ik merk nu wel al dat aanspringen vanuit een ontspannen, nageeflijke draf ook een ontspannen galop geeft. Is hij in draf al gespannen of druk of rennerig, ja dan gaat hij weleens even zonder rem. Doen vrijwel alle paarden die ik gereden heb.

Hoop dat je er wat aan hebt!

LiannePuthzy

Berichten: 6949
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Pony gaat soms te hard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 11:25

Jup daar heb ik wat aan!