Ene been sterker dan andere: oplossingen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nutella_life
Berichten: 31
Geregistreerd: 17-10-16

Ene been sterker dan andere: oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 20:37

Hey iedereen,
Tijdens het rijden merk ik steeds vaker dat mijn rechterbeen veel sterker is dan mijn linkerbeen. Mijn hulpen zijn hierdoor rechts gecontroleerder dan links en ook sterker wanneer ik dat wil. Met mijn nieuwe paard heb ik tonnen en tonnen binnenbeen nodig bij het aan de teugel rijden en je voelt het al aankomen: op de linkerhand lukt het voor geen meter. Laag-diep-rond lukt wel omdat ik dan minder been nodig heb, maar als ik haar hoog wil opstellen gaat het echt totaal niet. Op de rechterhand is er totaal geen probleem. In andere oefeningen heb ik hier ook last mee, bijvoorbeeld wijken.

Nu is mijn vraag: hebben jullie tips om meer spieren te kweken in het ene been, al dan niet tijdens het rijden? Ik weet dat elke mens asymetrisch gebouwd is, maar dit is toch iets te veel van het goede :P

Ps: als het iets kan helpen: ik heb in mijn rechterbeen meer spieren in mijn linker door het waveboarden

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Ene been sterker dan andere: oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:41

Ik lees even mee, heb namelijk hetzelfde probleem. Wat mij wel veel geholpen heeft is om mijn paarden extreem strak aan de hulpen te zetten, dat is een kwestie van timing en consequent zijn. hierdoor heb ik maar heel weinig spierkracht nodig .

nutella_life
Berichten: 31
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Ene been sterker dan andere: oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 20:52

Mijn paard staat zeer strak aan de hulpen dus dat is het probleem niet.. alleen is voor aan de teugel een soort constante druk van mijn kuit nodig die ik niet heb. Met de 'andere' hulpen heb ik geen problemen, alleen als ik een constante druk moet geven

Noukie
Berichten: 10941
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:57

Het kan zo simpel zijn: trainen :)
Onderhoudstraining voor je ene been, krachttraining voor je andere, net zo lang tot ze beide (ongeveer) even sterk zijn.
Dingen als leg press, oefeningen met gewichten aan je been, etc.

Moniquex

Berichten: 1246
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Leutingewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:00

Dit kan ook komen doordat je SI gewricht gedraaid is. Ik heb hier ook regelmatig last van, heel vervelend, een goede manueel therapeut kan dit verhelpen.

zelmago4it

Berichten: 410
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Ene been sterker dan andere: oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:07

Ik ga iedere week naar de ruiterfitness, perfect om je ruiterspieren gelijkmatig te ontwikkelen.
Je door laten meten bij de sportschool en een persoonlijk trainingsschema is ook een optie.

En wat hierboven ook staat, een goede osteopaat/chiropractor om jezelf is goed recht te laten zetten is ook heel slim!

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:08

Pas de kracht van je rechterbeen aan aan de kracht van je linkerbeen. Als jij zoveel (constante) druk moet geven om je paard nagevelijk te rijden gaat er iets mis.
Train je kuitspieren op een optapje of traptrede. Met de helft van je voet op de trede balanceren en afwisselend omhoog (op je tenen) en je hak laag brengen. Zwaar, maar effectief.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Ene been sterker dan andere: oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:11

Ik heb dit met mijn rechterbeen. Terwijl ik zelf gewoon rechts ben, dus vond dat best apart? Hoe weet je dan of je SI gewricht gedraaid is?

nutella_life
Berichten: 31
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Ene been sterker dan andere: oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 09:47

Misschien een domme vraag, maar wat is een SI gewricht? En bedankt voor de tips allemaal!

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Ene been sterker dan andere: oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:03

Ik weet het niet precies, maar ik dacht iets met onderin je rug en iets met aanhechting met je bekken ofzo, maar ik heb eigenlijk geen idee precies :o

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:08

Afbeelding

Ik heb een gedeeltelijke verlamming in mijnlinkerbeen en daar de nodige aanpassingen voor, maar dat lijkt me hier niet relevant.

ik ga mee met de tips van sim en noukie..

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Ene been sterker dan andere: oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:12

Maar bij mij is het dus wel dat mijn rechterbeen sterker is in andere dingen, maar als ik mijn pony om mijn been wil zetten op de volte lukt dat met mijn rechterbeen niet. Ik kan met mijn rechterbeen nauwelijks druk geven.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Ene been sterker dan andere: oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 18:46

Ik heb juist dat rechts mijn zwakke 'ontspannen' been is omdat de spier aan de binnenkant slechter ontwikkeld is dan in mijn linker. Op een of andere manier kan ik hem juist daardoor stiller houden dan links (die sterk is geworden door compensatie van rechts).

Misschien is het je natuurlijk scheefheid?

Alicia2u

Berichten: 3418
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Zundert

Re: Ene been sterker dan andere: oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:37

Spierkracht trainen is hierbij inderdaad de oplossing. Ruiterfitness of een aangepast sportprogramma zijn zeker aan te raden.
Kleine dingen in het dagelijks leven die kunnen helpen: met je linkerbeen de trap oplopen (eventueel meerdere treden tegelijk) en rechts enkel aansluiten. Wel goed vasthouden!
Oefeningen met je linkerbeen in een elastiek of met een sportgewichtje: opzij heffen, naar voren en naar achteren. Let er hierbij op dat je bekken recht blijft. Zittend op een stoel met een gewichtje je knie strekken is ook een goede oefening voor je bovenbeenspieren. Of met een elastiek aan de poten kun je ook je been naar buiten zetten.

Tijdens het rijden spierkrachtoefeningen doen wil ik je niet aanraden. Dit is funest voor de rechtgerichtheid van je paard!

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 17:46

Alicia2u schreef:
Spierkracht trainen is hierbij inderdaad de oplossing. Ruiterfitness of een aangepast sportprogramma zijn zeker aan te raden.
Kleine dingen in het dagelijks leven die kunnen helpen: met je linkerbeen de trap oplopen (eventueel meerdere treden tegelijk) en rechts enkel aansluiten. Wel goed vasthouden!
Oefeningen met je linkerbeen in een elastiek of met een sportgewichtje: opzij heffen, naar voren en naar achteren. Let er hierbij op dat je bekken recht blijft. Zittend op een stoel met een gewichtje je knie strekken is ook een goede oefening voor je bovenbeenspieren. Of met een elastiek aan de poten kun je ook je been naar buiten zetten.

Tijdens het rijden spierkrachtoefeningen doen wil ik je niet aanraden. Dit is funest voor de rechtgerichtheid van je paard!


Zou het niet kunnen dat het paard zich inmiddels aan heeft gepast aan de sterke hulpen die hij krijgt van rechts? Om die reden zou expliciet meer links rijden juist kunnen helpen bij de rechtgerichtheid van het paard? Of eigenlijk, de rechtgerichtheid van zowel paard als ruiter te herstellen door de compensatie en het trainen van de spieren?

nutella_life
Berichten: 31
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 20:17

Bedankt voor de tips allemaal! Ik ben bezig met krachtsoefeningen voor links en onderhoudsoefeningen voor rechts. Binnenkort ook nog eens naar de osteopaat.

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 21:34

nutella_life schreef:
Bedankt voor de tips allemaal! Ik ben bezig met krachtsoefeningen voor links en onderhoudsoefeningen voor rechts. Binnenkort ook nog eens naar de osteopaat.


Klinkt helemaal goed! +:)+