Paard staakt en bokt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 22:02

Ik kan me ook zo voorstellen dat het bokken vanwege de bandages was omdat ze jong is en dat misschien nog niet kende? En ik kan me ook voorstellen dat het een fase is waarin ze kijkt of je wel haar leider bent.
Ik zou haar sowieso minder intensief gaan rijden omdat ze nog heel jong is.
Maar vooral eerst na laten kijken door de Dierenarts.

scrabbel

Berichten: 945
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 22:27

Zadel laten nakijken is zeker een aanrader. Ze groeien nog tot 8 jaar door en daarbij ook veel in de breedte. Dat het zadel 2 maand geleden nog goed lag betekend niet dat hij nu nog goed ligt. Als extreem voorbeeld mijn paardje van 3.5 jaar is in een half jaar van boommaat 31 naar 33 gegaan en is zo slank als het maar kan, dus geen sprake van vet.

Daarnaast geeft je aan dat ze op 1 plek gevoelig is. Misschien in de rug geschoten? Echter vind ik dit niet helemaal bij de symptomen passen omdat je zegt dat het steeds erger wordt. Kan natuurlijk zijn dat ze het in het begin niet goed durfde om te stagneren.

Voor mij zou zadel controleren 1 zijn. Blijkt die goed dat een goede osteopaath naar de rug laten kijken.

darkadia

Berichten: 5246
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Paard staakt en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 00:28

Inderdaad zou ik het zadel laten checken, en als ze vast zit net waar het zadel eindigt of daarachter, kan het ook zijn dat ze de ruiter nog niet correct draagt (kan dragen) wat op zich niet vreemd is op die leeftijd.
Mijn eigen paardje had daar ook veel moeite mee, ging compenseren en steeds vast zitten in zijn lendenen. Een goede osteo in combi met les om het rijden aan te passen is daarvoor in mijn ogen de oplossing.
Ook ik ben van mening dat ze voor een 3,5 jarige echt al teveel doet. Hier met mijn 3,5 jarige 3x per week wat grondwerkoefeningen, loswerken of longeren. Max 30 min per keer, meestal 15-20min De rest van de tijd staat ze overdag lekker in de paddock en natuurlijk regelmatig een lekkere poetsbeurt. EN nu 2x even kort erop gezeten gewoon zonder zadel in stilstand.