Wat is boeghoogte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kimmylhh

Berichten: 67
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Ergens in het gezellige Brabant :)

Wat is boeghoogte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 13:24

Geen idee of het hier goed staat, maar oke :P
De titel zegt het eigenlijk al: wat is een paard zijn boeghoogte? Ik heb veel gelezen dat bij vw-nw een paard zijn hoofd tot minimaal boeghoogte moet laten zakken, maar heb geen idee waar dit dan precies zit...
Alvast bedankt!

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Wat is boeghoogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 13:30

Je topic staat hier inderdaad niet helemaal op de juiste plek :)

Ik ga je topic verplaatsen naar rijtechnische vragen omdat ik uit je beginpost begrijp dat je vraag afkomstig is uit een rijtechnisch iets :)

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 13:33

Boeghoogte is borsthoogte. :)

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 15:51

Met "boeghoogte" bedoeld men dan dat de kin van het paard zakt tot omstreeks de hoogte van het borstbeen van het paard.
Bij het correct voorwaarts neerwaarts rijden moet een paard in staat zijn op een vraag van de ruiter de hals te strekken met de kin vlak boven de grond.
Dit bouw je langzaam op, als het eenmaal bevestigd is dan heeft je paard zijn evenwicht onder de ruiter hervonden en is in staat zich te ontspannen door zijn hele lijf.
Van daar uit kun je de verdere rijkunstige oefeningen opbouwen vanuit "boeghoogte".

Je begint op boeghoogte je paard te leren zich los te laten, je leert hem te buigen op gebogen lijnen en progressieve overgangen te maken én de hals te strekken tot ten minste de voorknie.
Dit is B niveau, de oefeningen staan in het proevenboekje.

Als de B bevestigd is da ga je verder met oefeningen zoals omschreven in de L enz.
Bevestigd wil niet zeggen dat je "in de L terecht bent gekomen" maar dat je paard de B oefeningen rustig, ongedwongen en kalm kan uitvoeren.