Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
anjali schreef:Het kan zijn dat je paard vond dat je haar onterecht met de zweep gaf. Omdat ze niet begrepen had dat ze moest versnellen,of het niet kon door een blokkade ergens.Er zijn gevoelige paarden die een verdiende terechtwijzing accepteren maar een onverdiende niet.Uiteraard is dit maar een ideetje van mij want ik ken jullie alleen nu van de computer!
Citaat:Toen zij niet wou versnellen in de draf, gaf ik haar een correctie met de zweep.
tennan schreef:Citaat:Toen zij niet wou versnellen in de draf, gaf ik haar een correctie met de zweep.
Je gaat er eigenlijk bij voorbaat al vanuit dat je paard niet wil versnellen, dat ze in haar oude tempo blijft om jou te klieren. Maar paarden klieren niet met opzet, ze kunnen hooguit iets niet snappen. En dat is precies de reden dat een ruiter voor zoiets niet hoort te 'corrigeren', slaan met de zweep.
Stel je voor dat jij sommen moest maken. De wortel van 144 keer 26 en dat delen door drie, of zo. En stel dat je dat hartstikke moeilijk vond en niet direct het antwoord wist.
Dan helpt het toch ook niet wanneer jouw leraar je een lel met een liniaal geeft? Je wordt er boos van en je kunt door die klap al helemaal niet opeens wél die som maken.
En het helpt juist wel als hij er nog eens met je voor gaat zitten. Als hij kijkt of je het goed doet, uitlegt hoe het moet, desnoods wat stapjes terug gaat om te oefenen en het dan weer een keer probeert. Dan voel je je begrepen en je leert ervan.
Die rol van de docent moet je als ruiter ook hebben. Coach je paard, leer haar regels maar straf haar niet voor iets wat ze niet kan doen omdat ze het simpelweg niet kan doen.
Casarell schreef:Tja.. het is een merrie.. daar ben je niet de baas van, maar moet je mee samen werken.
Er zijn dus merries die een goeie correctie niet accepteren.. dan zijn ze zwaar beledigd.
Babootje schreef:Idd, je moet dat stukje leren aanvoelen, wanneer je kunt doorzetten of wanneer niet. Dat grensje is soms heel dun. Dus als zich spanning te erg opbouwt, vloei je dat af en probeer je het een rondje verder weer.
Echt wel een merriedingetje.
Koper schreef:Babootje schreef:Idd, je moet dat stukje leren aanvoelen, wanneer je kunt doorzetten of wanneer niet. Dat grensje is soms heel dun. Dus als zich spanning te erg opbouwt, vloei je dat af en probeer je het een rondje verder weer.
Echt wel een merriedingetje.
Heeft helemaal niks met merrie te maken, mijn ruin is precies zo. Dat is een intellectueel vuurpaard. Hartstikke fijn paard wat zich ook prima laat corrigeren maar o wee als je 'm oneerlijk behandelt.
Koper schreef:Babootje schreef:Idd, je moet dat stukje leren aanvoelen, wanneer je kunt doorzetten of wanneer niet. Dat grensje is soms heel dun. Dus als zich spanning te erg opbouwt, vloei je dat af en probeer je het een rondje verder weer.
Echt wel een merriedingetje.
Heeft helemaal niks met merrie te maken, mijn ruin is precies zo. Dat is een intellectueel vuurpaard. Hartstikke fijn paard wat zich ook prima laat corrigeren maar o wee als je 'm oneerlijk behandelt.
Niobe schreef:tennan schreef:
Je gaat er eigenlijk bij voorbaat al vanuit dat je paard niet wil versnellen, dat ze in haar oude tempo blijft om jou te klieren. Maar paarden klieren niet met opzet, ze kunnen hooguit iets niet snappen. En dat is precies de reden dat een ruiter voor zoiets niet hoort te 'corrigeren', slaan met de zweep.
Stel je voor dat jij sommen moest maken. De wortel van 144 keer 26 en dat delen door drie, of zo. En stel dat je dat hartstikke moeilijk vond en niet direct het antwoord wist.
Dan helpt het toch ook niet wanneer jouw leraar je een lel met een liniaal geeft? Je wordt er boos van en je kunt door die klap al helemaal niet opeens wél die som maken.
En het helpt juist wel als hij er nog eens met je voor gaat zitten. Als hij kijkt of je het goed doet, uitlegt hoe het moet, desnoods wat stapjes terug gaat om te oefenen en het dan weer een keer probeert. Dan voel je je begrepen en je leert ervan.
Die rol van de docent moet je als ruiter ook hebben. Coach je paard, leer haar regels maar straf haar niet voor iets wat ze niet kan doen omdat ze het simpelweg niet kan doen.
Of niet begrijpt wat je bedoelt.
Als je een Japanner in het Nederlands iets probeert uit te leggen snapt hij het ook niet beter als je gaat meppen. Ik denk dat hij dan ook terugmept!