Paard die na aanpak je eraf gooit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gertjan1234
Berichten: 188
Geregistreerd: 18-02-17

Paard die na aanpak je eraf gooit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 17:38

Hoi iedereen,
Ik heb sinds kort een eigen paard *\o/*

Nou heb ik afgelopen week een niet zo prettige ervaring eraan over gehouden...

In het kort; ik heb een KWPN'er van 11 jaar die echte merriestreken vertoont. Ik ben sinds kort bezig met hoger dressuurwerk, dit zou voor haar gene probleem moeten zijn (ze reed m2). Toen zij niet wou versnellen in de draf, gaf ik haar een correctie met de zweep. Daarna ging ze compleet uit haar plaat en begon een heuse rodeo zoals mijn instructrice het noemde haha. Ze stopte niet tot ik eraf lag... Ik ben zo onwijs geschrokken van deze actie van haar, ik weet ook niet of en hoe ik dit moet aanpakken. Mijn instructrice geeft aan dat ze waarschijnlijk gewoon sensibel is maar zelfs voor een extreem sensibel paard was deze reactie zwaar overdreven. Ik zelf denk dat ze (omdat het een dominante tante is) het op deze manier probeerde tegen te houden dat ik haar de baas ben oid. Ik ben benieuwd of iemand dit heeft meegemaakt of er een andere reden voor kan bedenken. En nee ze heeft geen blessures oid, ze is helemaal gekeurd :j

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Paard die na aanpak je eraf gooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 17:42

Ik denk een flinke miscommunicatie.
Van 1x een ontploffing zou ik niet gelijk spreken van een probleem.
Hield je haar niet teveel vast voor waardoor ze niet op het been reageerde?
En wat voor een correcie, een tikje of een flinke lel want als het een paard met een sterk karakter is dan zou dit wel eens een terecht wijzing naar kunnen zijn

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 17:42

Lichamelijke pijn kan ook zo'n reactie geven

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Paard die na aanpak je eraf gooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 17:53

Tja.. het is een merrie.. daar ben je niet de baas van, maar moet je mee samen werken.
Er zijn dus merries die een goeie correctie niet accepteren.. dan zijn ze zwaar beledigd.

Daarnaast moet een paard niet versnellen in draf, maar verruimen.. om dit te kunnen, moet ze wel losgelaten kunnen lopen, en de ruimte krijgen.
Zijn ze niet los in het lijf, kan een dier ook nooit verruimen en protesteert dus.
Het is aan de ruiter om te voelen waar het probleem zit..

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 17:56

Het kan zijn dat je paard vond dat je haar onterecht met de zweep gaf. Omdat ze niet begrepen had dat ze moest versnellen,of het niet kon door een blokkade ergens.Er zijn gevoelige paarden die een verdiende terechtwijzing accepteren maar een onverdiende niet.Uiteraard is dit maar een ideetje van mij want ik ken jullie alleen nu van de computer!

Zoolgangster

Berichten: 9571
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 17:57

anjali schreef:
Het kan zijn dat je paard vond dat je haar onterecht met de zweep gaf. Omdat ze niet begrepen had dat ze moest versnellen,of het niet kon door een blokkade ergens.Er zijn gevoelige paarden die een verdiende terechtwijzing accepteren maar een onverdiende niet.Uiteraard is dit maar een ideetje van mij want ik ken jullie alleen nu van de computer!


Ik denk ook in die richting ja. :j

janouk
Blogger

Berichten: 17853
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 17:59

Blijkbaar snapt ze jou niet.
En de 'correctie" die jij geeft omdat zij jou niet begrijpt, maakt het niet beter. Haar reactie is logisch. Ze snapt je niet en krijgt daarna ook nog straf voor. Dat heeft niets met merrie zijn te maken, anders dan dat ze je blijkbaar niet zo vergevingsgezind is.

Een paard dat M2 dressuur heeft gelopen, is als het goed is, op hele lichte hulpen te rijden. Alleen moet jij leren welke hulpen jij moet geven. Dat kost tijd om elkaar te leren begrijpen. Jij moet jouw paard leren rijden en zij moet jo w 'taal' leren begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 18:01

Tja... Als ik mijn merrie onterecht afstrafte in haar ogen, kon ik ook vliegles krijgen. En we wisten het allebei als het niet terecht was hoor. Aan een merrie vraag je iets en begrijpt ze het niet gelijk, zul je je vraagstelling moeten aanpassen.
Als je er over nadenkt scheelt het echt niet zo veel met de mensen wereld... ;) Vraag maar aan de gemiddelde kerel :7

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 18:04

Helemaal eens. Ga eerst de communicatie over en weer in orde maken zodat je elkaar begrijpt, en daarna kun je echt aan het werk. Jouw hulpen kunnen heel anders zijn dan wat zij verwacht of kent. De correctie is dan niet eerlijk.
Haar spiegel werkt prima ;)

gertjan1234
Berichten: 188
Geregistreerd: 18-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 18:07

Dankjullie voor de snelle en goede reacties!! Ik ben blij met jullie reacties, was bang dat er iets mis was met mijn paard maar het is dus waarschijnlijk dat het door de communicatie tussem ons zat en dus ook aan mij zou kunnen liggen. Dat verklaart alleen niet waarom ze zooo erg uit haar plaat schoot en niet stopte tot ik ernaast lag... een klein bokje zou meer vanzelfsprekend zijn voor de correctie die ik haar gaf maargoed. Morgen stap ik er weer op en ga ik iets doen met jullie tips, zal het ook doorgeven aan mijn instructrice. Bedankt enwordt vervolgd *\o/*

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 18:09

Als ik de mijne opeens een klets geef met de zweep tijdens het verruimen krijg ik waarschijnlijk ook vliegles hoor :+
Je paard heeft M2 gelopen, jij nog niet. Leer elkaar goed kennen en begin bij de basis. Als je wil verruimen. Zorg dan dat ze helemaal goed en ontspannen loopt en geef dan de hulp. (Been) reageert ze niet herhaal die hulp wat duidelijker. Meteen een tik met de zweep geven kan een dergelijke reactie uitlokken, want die kwam voor haar waarschijnlijk heel erg onverwacht. En het ene paard vergeeft je dat wel, en de andere niet. Met geduld en rustige herhaling bereik je meer dan met termen als de baas worden of aanpakken.

De mijne kent ook geen passende maatregel namelijk... op een voor hem echt onterechte harde correctie pakt hij je ook 10x harder terug :+
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 14-04-17 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 18:10

Je hebt 'r nog maar net. Als je je paard dan een onterechte "correctie" geeft kan er zomaar meer stress ineens uit komen. Paard is neem ik aan pas geleden verhuisd, nieuwe omgeving, nieuwe ruiter, nieuwe kudde. En dan ook nog een miscommunicatie. Dat kan net de druppel zijn geweest. Beetje binnervetterpaard kan dan zomaar ontploffen.

Verder eens met bovenstaande reactie. Je paard is hoger opgeleid dan jij. Pak deze kans met twee handen en twee voeten vast. Het is blijkbaar geen manegeknol die je maar met de zweep kan geven. Die van mij had je met kapotte knieën in een boom gehangen als je hem zo zou behandelen. Aan jou de taak om zo gauw mogelijk je eigen rijden op te vijzelen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 14-04-17 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 18:12

Citaat:
Toen zij niet wou versnellen in de draf, gaf ik haar een correctie met de zweep.


Je gaat er eigenlijk bij voorbaat al vanuit dat je paard niet wil versnellen, dat ze in haar oude tempo blijft om jou te klieren. Maar paarden klieren niet met opzet, ze kunnen hooguit iets niet snappen. En dat is precies de reden dat een ruiter voor zoiets niet hoort te 'corrigeren', slaan met de zweep.

Stel je voor dat jij sommen moest maken. De wortel van 144 keer 26 en dat delen door drie, of zo. En stel dat je dat hartstikke moeilijk vond en niet direct het antwoord wist.
Dan helpt het toch ook niet wanneer jouw leraar je een lel met een liniaal geeft? Je wordt er boos van en je kunt door die klap al helemaal niet opeens wél die som maken.
En het helpt juist wel als hij er nog eens met je voor gaat zitten. Als hij kijkt of je het goed doet, uitlegt hoe het moet, desnoods wat stapjes terug gaat om te oefenen en het dan weer een keer probeert. Dan voel je je begrepen en je leert ervan.

Die rol van de docent moet je als ruiter ook hebben. Coach je paard, leer haar regels maar straf haar niet voor iets wat ze niet kan doen omdat ze het simpelweg niet kan doen.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 18:15

Die van mij sloeg bijvoorbeeld mijn enkel aan gort als ik hem te veel aan bleef drijven na een goede reactie. :') was het in het begin makkelijk? Nee zeker niet... heeft hij me gigantisch veel geleerd? Ja dat zeker :j maar ik was ook bereid om naar hem te luisteren. Hij was verder in de dressuur dan ik. En ik heb geleerd om heeeeeeeel consequent te zijn bij meneer :+

Niobe

Berichten: 7978
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 18:17

tennan schreef:
Citaat:
Toen zij niet wou versnellen in de draf, gaf ik haar een correctie met de zweep.


Je gaat er eigenlijk bij voorbaat al vanuit dat je paard niet wil versnellen, dat ze in haar oude tempo blijft om jou te klieren. Maar paarden klieren niet met opzet, ze kunnen hooguit iets niet snappen. En dat is precies de reden dat een ruiter voor zoiets niet hoort te 'corrigeren', slaan met de zweep.

Stel je voor dat jij sommen moest maken. De wortel van 144 keer 26 en dat delen door drie, of zo. En stel dat je dat hartstikke moeilijk vond en niet direct het antwoord wist.
Dan helpt het toch ook niet wanneer jouw leraar je een lel met een liniaal geeft? Je wordt er boos van en je kunt door die klap al helemaal niet opeens wél die som maken.
En het helpt juist wel als hij er nog eens met je voor gaat zitten. Als hij kijkt of je het goed doet, uitlegt hoe het moet, desnoods wat stapjes terug gaat om te oefenen en het dan weer een keer probeert. Dan voel je je begrepen en je leert ervan.

Die rol van de docent moet je als ruiter ook hebben. Coach je paard, leer haar regels maar straf haar niet voor iets wat ze niet kan doen omdat ze het simpelweg niet kan doen.


Of niet begrijpt wat je bedoelt.

Als je een Japanner in het Nederlands iets probeert uit te leggen snapt hij het ook niet beter als je gaat meppen. Ik denk dat hij dan ook terugmept! ;)

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 18:23

Casarell schreef:
Tja.. het is een merrie.. daar ben je niet de baas van, maar moet je mee samen werken.
Er zijn dus merries die een goeie correctie niet accepteren.. dan zijn ze zwaar beledigd.


Idd, je moet dat stukje leren aanvoelen, wanneer je kunt doorzetten of wanneer niet. Dat grensje is soms heel dun. Dus als zich spanning te erg opbouwt, vloei je dat af en probeer je het een rondje verder weer.
Echt wel een merriedingetje.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 18:24

Nou vind ik ook wel dat jij gelijk hebt dat ze niet zo hevig hoeft te reageren.Weet je wel zeker dat ze niet een pijnlijke plek had ergens? Een meisje op mijn stal kreeg een nieuwe eigen pony,die bokte haar er bij het aanspringen in galop iedere keer eraf en andere ruiters ook.toen bleek dat er iets scherps onder uit haar zadel stak!Dat dan kennelijk bij het geven van de galophulp in de rug prikte.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 18:26

Babootje schreef:
Idd, je moet dat stukje leren aanvoelen, wanneer je kunt doorzetten of wanneer niet. Dat grensje is soms heel dun. Dus als zich spanning te erg opbouwt, vloei je dat af en probeer je het een rondje verder weer.
Echt wel een merriedingetje.

Heeft helemaal niks met merrie te maken, mijn ruin is precies zo. Dat is een intellectueel vuurpaard. Hartstikke fijn paard wat zich ook prima laat corrigeren maar o wee als je 'm oneerlijk behandelt.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 18:28

Iets stoms, maar bij sommige paarden is een tik op de kont een no-go, bij anderen op de schouder. Wellicht heeft zij dit ook?

Hield je haar voor niet vast? Was je duidelijk genoeg?

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 18:37

Koper schreef:
Babootje schreef:
Idd, je moet dat stukje leren aanvoelen, wanneer je kunt doorzetten of wanneer niet. Dat grensje is soms heel dun. Dus als zich spanning te erg opbouwt, vloei je dat af en probeer je het een rondje verder weer.
Echt wel een merriedingetje.

Heeft helemaal niks met merrie te maken, mijn ruin is precies zo. Dat is een intellectueel vuurpaard. Hartstikke fijn paard wat zich ook prima laat corrigeren maar o wee als je 'm oneerlijk behandelt.

Precies... de mijne is ook ruin en kan bomproof zijn... ook als je hem terecht een keer aanpakt is er geen probleem. Maar onterecht... dan krijg je zit les

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 18:38

Koper schreef:
Babootje schreef:
Idd, je moet dat stukje leren aanvoelen, wanneer je kunt doorzetten of wanneer niet. Dat grensje is soms heel dun. Dus als zich spanning te erg opbouwt, vloei je dat af en probeer je het een rondje verder weer.
Echt wel een merriedingetje.

Heeft helemaal niks met merrie te maken, mijn ruin is precies zo. Dat is een intellectueel vuurpaard. Hartstikke fijn paard wat zich ook prima laat corrigeren maar o wee als je 'm oneerlijk behandelt.

Precies.
Is gewoon een karakterpaard ding.
Genoeg ruinen die als ze vinden dat een tik/been/hand onterecht is je vliegles geven.
De beste paarden die er zijn, daar zou iedereen eens een tijdje op moeten rijden :D

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 18:40

Niobe schreef:
tennan schreef:


Je gaat er eigenlijk bij voorbaat al vanuit dat je paard niet wil versnellen, dat ze in haar oude tempo blijft om jou te klieren. Maar paarden klieren niet met opzet, ze kunnen hooguit iets niet snappen. En dat is precies de reden dat een ruiter voor zoiets niet hoort te 'corrigeren', slaan met de zweep.

Stel je voor dat jij sommen moest maken. De wortel van 144 keer 26 en dat delen door drie, of zo. En stel dat je dat hartstikke moeilijk vond en niet direct het antwoord wist.
Dan helpt het toch ook niet wanneer jouw leraar je een lel met een liniaal geeft? Je wordt er boos van en je kunt door die klap al helemaal niet opeens wél die som maken.
En het helpt juist wel als hij er nog eens met je voor gaat zitten. Als hij kijkt of je het goed doet, uitlegt hoe het moet, desnoods wat stapjes terug gaat om te oefenen en het dan weer een keer probeert. Dan voel je je begrepen en je leert ervan.

Die rol van de docent moet je als ruiter ook hebben. Coach je paard, leer haar regels maar straf haar niet voor iets wat ze niet kan doen omdat ze het simpelweg niet kan doen.


Of niet begrijpt wat je bedoelt.

Als je een Japanner in het Nederlands iets probeert uit te leggen snapt hij het ook niet beter als je gaat meppen. Ik denk dat hij dan ook terugmept! ;)


_/-\o_

Edit: en dan maakt het echt niet uit of je nou op zijn schouder mept of op zijn kont!

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 18:59

Gewoon niet meppen... dat is niet de juiste hulp als je wil verruimen. Dan jaag je hem hooguit weg en donderd je hele aanleuning uit elkaar. Gewoon met je benen oplossen en hulpen herhalen.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Paard die na aanpak je eraf gooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:03

Paard heeft je zo te lezen direct terug gecorrigeerd :D

gertjan1234
Berichten: 188
Geregistreerd: 18-02-17

Re: Paard die na aanpak je eraf gooit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 19:06

Dankje voor de reactie! Onwijs goede kritiek @tennan. Ben benieuwd hoe het morgen gaat als ik alle kritiek ga gebruiken! Jullie horen het wel als het weer vliegles is geworden haha. Maar als ik alle reacties zo hoor denk ik dat ik meer fout zat dan zij en dat ik dit makkelijk kam veranderen en dat het dus we, goed gaat komen