nieuw paard dramt naar huis op buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

nieuw paard dramt naar huis op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 09:15

Heel kort verhaal,

Ik heb mijn nieuwe paard nu ongeveer 4 weken.

Rij thuis in de wei, ben al 1x met m'n partner erop en ik ernaast lopend een rondje buiten wezen doen. Ging goed.

Maar zaterdag voor het eerst naar de club gestapt. Heenweg ging redelijk goed behalve dat de draf buiten erg vlot is met een hoog hoofd.
In de les, 1 hele kleine rodeo en verder een poosje stoom afblazen voordat we een rustig tempo hadden.

Maar de terugweg naar huis...
Hij begon al vlot maar was nog wel te houden maar 800 meter van huis ongeveer zag hij mijn andere paard en deze begon ook te hinniken. Toen werd het een dribbel en trek partij . Dit heb ik redelijk lang volgehouden maar de laatste 200 meter is langs een drukke weg. Ik ben afgestapt. Aan de hand was hij weer de braafheid zelve.

Hoe leer ik hem nou dat we op de terugweg netjes bij me blijven en niet naar huis dribbelen en stuiteren en wijken enz .

(oplossingen als trekken of scherper bit zit ik niet op de wachten)

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: nieuw paard dramt naar huis op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 09:32

Je hebt hem natuurlijk nog niet zo lang, dus het is denk ik ook wel een vertrouwenskwestie.
Imo is er niets op tegen om die laatste 200 meter te lopen, net zolang tot het vertrouwen er wel is. Je zult zien, als je gewoon afstapt, niets beloont of straft, maar hem gewoon aan de hand meenemen naar huis, het voor hem ook steeds normaler zal worden. "Maakt niet uit hoe raar ik doe, ik moet gewoon langzaam mee naar huis".

Een andere optie: Als hij gaat lopen klooien, stuur hem maar weer de andere kant op. Weg van huis. Als hij dan weer rustig is mag hij weer naar huis. Dit net zolang herhalen tot hij volledig rustig naar huis mag.
Risico van deze methode is wel dat ze steeds opgefokter raken op het moment dat je ze weer omkeert. Voor sommige paarden werkt het fantastisch, andere worden er bijna gevaarlijk van. Even testen wat voor jouw paard werkt ;)

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 09:43

Jouw probleem ligt niet op de terugweg, die wordt zichtbaar al op de heenweg, want je paard loopt niet ontspannen. Dat moet altijd je uitgangspunt zijn. Heb je die ontspanning niet, dan levert een stapje verder (vaak zelfs letterlijk) alleen maar meer spanning op.

Als ernaast lopen meer ontspanning geeft dan erop, is dat je startpunt. Voelt je paard goed aan, dan pas stijg je op. Stijgt de spanning en krijg je dat nog niet opgelost onder het zadel, dan loop je weer een stukje tot het wel weer goed is. Kwestie van opbouwen en in een vroeg stadium veiligheid en duidelijkheid blijven bieden aan je paard. Maak de routes ook niet te lang, liever een uur doen over 1 km en een ontspannen paard terug zetten, dan 5 km in een uur en een gespannen dier terug zetten. Met het eerste verdien je bonuspunten voor de volgende keer, met het laatste scoor je minpunten bij je paard.

Zorg dat je ook in de bak wat oefeningen gaat leren die je buiten ook kunt gebruiken om meer ontspanning te krijgen.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: nieuw paard dramt naar huis op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 10:00

Dank je wel voor de adviezen hier kan ik wel wat mee.

Ik denk dat ik de 1,5 km naar huis van de club volgende keer gewoon loop. Omdat ik weet dat ik het de volgende keer zelf ook spannender zal vinden door wat er is gebeurt.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: nieuw paard dramt naar huis op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 10:09

Kan je niet vragen dat iemand je op de fiets tegemoet rijdt? Laatste stukje dan samen terug?

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 10:12

Sclimpre schreef:
Kan je niet vragen dat iemand je op de fiets tegemoet rijdt? Laatste stukje dan samen terug?


Mijn man reed achter mij (met de auto :') )

Nannetje7
Berichten: 73
Geregistreerd: 19-05-16

Re: nieuw paard dramt naar huis op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 10:38

Kan je man de volgende keer niet naast hem gaan lopen, terwijl jij erop blijft zitten? evt met een halstertouw eraan... niet om hard te trekken maar voor wat extra vertrouwen..

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: nieuw paard dramt naar huis op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 10:41

Ik vind dat je het wel slim hebt aangepakt.
Voor het hoofd omhoog, kan je eventueel een martingaal gebruiken. Nee, niet om te dwingen, maar omdat de hand met een omhoog geheven hoofd vaak niet meer correct inwerkt. De martingaal helpt met correct inwerken.
Verder ga ik met de adviesen hierboven gegeven mee.... maar kijk uit met dat omdraaien en terug lopen. Dat dat niet een vreselijke vechtpartij wordt.
Trail and error denk ik...
Succes ermee.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 10:56

friesam schreef:
Sclimpre schreef:
Kan je niet vragen dat iemand je op de fiets tegemoet rijdt? Laatste stukje dan samen terug?


Mijn man reed achter mij (met de auto :') )


Daar haalt een paard niet veel steun uit. Man op de fiets zetten en zolang het goed gaat er achter blijven, als het paard onrustig wordt, er net voor gaan rijden. Veel paarden worden daar rustiger van omdat ze dan niet het gevoel hebben dat ze er helemaal alleen voor staan. Je hebt hetzelfde effect als je zelf afstapt en het paard aan de hand meeneemt, maar dan heb je weer het risico dat je paard gaat verwachten dat je dat iedere keer doet.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 10:57

friesam schreef:
Dank je wel voor de adviezen hier kan ik wel wat mee.

Ik denk dat ik de 1,5 km naar huis van de club volgende keer gewoon loop. Omdat ik weet dat ik het de volgende keer zelf ook spannender zal vinden door wat er is gebeurt.


Ik zou zelfs de clubles even niet als doel stellen. Je gaat gewoon wandelen/rijden met je paard richting de club en of je daar aankomt is niet belangrijk. Eerst je basis goed, dan kun je een stapje verder.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 11:04

fjordnina schreef:
friesam schreef:
Dank je wel voor de adviezen hier kan ik wel wat mee.

Ik denk dat ik de 1,5 km naar huis van de club volgende keer gewoon loop. Omdat ik weet dat ik het de volgende keer zelf ook spannender zal vinden door wat er is gebeurt.


Ik zou zelfs de clubles even niet als doel stellen. Je gaat gewoon wandelen/rijden met je paard richting de club en of je daar aankomt is niet belangrijk. Eerst je basis goed, dan kun je een stapje verder.


Klopt alleen hebben we thuis geen bak dus de wintermaanden en zeker als het nat weer is ben ik wel afhankelijk van de buitenbak daar.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 11:08

Sclimpre schreef:
friesam schreef:



Mijn man reed achter mij (met de auto :') )


Daar haalt een paard niet veel steun uit. Man op de fiets zetten en zolang het goed gaat er achter blijven, als het paard onrustig wordt, er net voor gaan rijden. Veel paarden worden daar rustiger van omdat ze dan niet het gevoel hebben dat ze er helemaal alleen voor staan. Je hebt hetzelfde effect als je zelf afstapt en het paard aan de hand meeneemt, maar dan heb je weer het risico dat je paard gaat verwachten dat je dat iedere keer doet.



Klopt had ook liever gehad dat hij mee was gelopen of gefietst. Alleen was het nogal koud hier in zuid nederland (-2 zaterdag ochtend) en ons kindje van 1,5 moest ook mee.
Al met al waren de omstandigheden niet ideaal.

FriesWytske
Berichten: 9898
Geregistreerd: 05-08-06

Re: nieuw paard dramt naar huis op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 11:12

Geef het de tijd. Jullie zijn nog maar 4 weken een combinatie. Het heeft tijd nodig bij een paard voordat hij/zij zijn/haar nieuwe baas vertrouwt.

zelmago4it

Berichten: 410
Geregistreerd: 27-05-15

Re: nieuw paard dramt naar huis op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 11:17

Mijn Ko had in het begin ook heel erg last van haar GPS die op 'thuis' stond afgesteld.. Ze is altijd al fris op buitenrit en wil graag lopen. Ik ben er heel consequent in geweest dat ze op mijn tempo moest lopen en niet op de hare. Dus steeds als ze ongewild versnelt een ophouding maken, zodra zij ontspant moet jij ook ontspannen. In het begin was ze het laatste stuk altijd aan het galloperen op de plaats ongeveer. Ik ben daar echt streng in geweest dat ze op mij moest wachten, en uiteindelijk ging ze steeds vaker toch een paar passen stappen. Zodra je dit goed beloont is die link gauw gelegd. Ik stap nu met lange teugel het erf af, en kom in een relaxed stapje met een lange teugel weer thuis, zowel met de groep als alleen.
Het is echt een kwestie van consequent zijn en op het juiste moment belonen. En volhouden!

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: nieuw paard dramt naar huis op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 11:21

Een Martingaal is sowieso een ding wat ik wel moet gaan doen. Hij gooit zijn hoofd omhoog, rug eruit en dramt dus naar huis.

De tijd geven ook na 4 weken kan ik geen braaf schaap verwachten zeker niet met deze weersomstandigheden. En mijn week planning ( helaas nu even alleen het weekend rijden).

Mijn vent kan ook rijden is en natuurlijk nuchterder en wil niet graag fietsen of lopen. Hij zei al volgende keer rij jij naar de club en de les en rij ik terug.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 11:23

Je hebt je paard onder voor jou vanzelfsprekende maar voor hem bepaald niet vanzelfsprekende omstandigheden gebracht.
Hij is daar IN GEBRACHT zonder enige inspraak.
Alles dat je paard je vertelde over ZIJN gevoelens en angsten heb je genegeerd waardoor hij nog angstiger werd en zich aan zichzelf overgeleverd voelde.
Eenmaal terug op weg naar voor hem bekende en veilige omstandigheden wilde hij daar logischerwijze zo snel mogelijk naar toe, weg van het gevaar en van jou.

Dat is waar je mee te maken had.

De enige goede en durende oplossing voor dit soort van problemen is klein stapje voor stapje uit de veilige omgeving weg gaan, net zover als dat je paard aangeeft aan te kunnen, hoe weinig dit ook is, dan één pasje verder te gaan, overdadig belonen en terug naar "huis".
Niet willen scoren, niet naar de club moeten.
Jouw vriendelijkheid, geduld en waardering maken dat hij vertrouwen gaat krijgen in jou en in zichzelf, dat hij stapje voor stapje leert dat van "huis" weg gaan niet gevaarlijk is.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 11:27

Simpelman schreef:
Je hebt je paard onder voor jou vanzelfsprekende maar voor hem bepaald niet vanzelfsprekende omstandigheden gebracht.
Hij is daar IN GEBRACHT zonder enige inspraak.
Alles dat je paard je vertelde over ZIJN gevoelens en angsten heb je genegeerd waardoor hij nog angstiger werd en zich aan zichzelf overgeleverd voelde.
Eenmaal terug op weg naar voor hem bekende en veilige omstandigheden wilde hij daar logischerwijze zo snel mogelijk naar toe, weg van het gevaar en van jou.

Dat is waar je mee te maken had.

De enige goede en durende oplossing voor dit soort van problemen is klein stapje voor stapje uit de veilige omgeving weg gaan, net zover als dat je paard aangeeft aan te kunnen, hoe weinig dit ook is, dan één pasje verder te gaan, overdadig belonen en terug naar "huis".
Niet willen scoren, niet naar de club moeten.
Jouw vriendelijkheid, geduld en waardering maken dat hij vertrouwen gaat krijgen in jou en in zichzelf, dat hij stapje voor stapje leert dat van "huis" weg gaan niet gevaarlijk is.


Voel me schuldig ;(

Het is geen jong paard qua buitenrijden (wel qua lessen en dressuur) hij heeft met vorige eigenaar eigenlijk alleen maar buiten gereden en dat was 1x per maand uit de wei pakken en naar het bos.

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 11:30

Is er niet iemand op stal met een super mak, zeker en gehoorzaam paard die even een paar keer mee rijd zodat je paard daar hou vast aan heeft tot hij goed gewent is? Of iemand die langs je stal komt en dat jullie samen door gaan naar de club? Hij moet denk ik nog vertrouwen krijgen in jou en de nieuwe omgeving. Ik had vroeger zo'n ongelooflijk mak zelfverzekerd paard, die menig ander onzeker of onrustig paard begeleidde door het verkeer. Het werkte altijd heel goed. Het is maar een idee hoor....

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 11:30

Probeer niet te scoren, vergeet je doel, luister naar je paard, voel wat hij je duidelijk maakt en help hem zijn vertrouwen te ontwikkelen.
Wat anderen doen en deden is van geen belang.

Het gaat om jouw voelen, jouw mededogen, vriendelijkheid, begrip.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 11:31

bridgetF schreef:
Is er niet iemand op stal met een super mak, zeker en gehoorzaam paard die even een paar keer mee rijd zodat je paard daar hou vast aan heeft tot hij goed gewent is? Of iemand die langs je stal komt en dat jullie samen door gaan naar de club? Hij moet denk ik nog vertrouwen krijgen in jou en de nieuwe omgeving. Ik had vroeger zo'n ongelooflijk mak zelfverzekerd paard, die menig ander onzeker of onrustig paard begeleidde door het verkeer. Het werkte altijd heel goed. Het is maar een idee hoor....

Dat is willen scoren, dat verduistert het voelen.
Je moet gewoon helemaal niet in die club willen aankomen, op een dag ben je er.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 11:33

Eigenaar nieuw + omgeving nieuw.

Op dit moment heeft hij een betere band met het paard op de wei dan met jou als eigenaar..
dit heeft tijd nodig.. gemiddeld 1 week per jaar dat je paard oud is.

Op dit moment ondervind je hinder op de heen en terugweg, waarbij de terugweg het meest problematisch is.

Persoonlijk zou ik de eerste twee weken een lesgever op je stal laten komen om daar les te geven. Ok, je rijd in de wei.. maar al gaat het alleen maar om wat stapwerk of aan de hand werken om die band wat op te bouwen.. Maar goed, als je echt direct naar de club wilt (waar in tegenstelling tot een bos, nog veel meer 'onnatuurlijke prikkels' zijn, ook allemaal onbekend), dan zou ik zeggen.

van de heenweg niet teveel aantrekken, gewoon rustig doorrijden, geen gedoe accepteren maar ook niet van alles willen, en gaat het niet ontspannen genoeg dan afbreken voor er spanning ontstaat en op een andere dag weer proberen, paar 100 meter terugrijden afstappen en lekker even aan de hand wandelen om m weer te ontspanenen

Op de terugweg zou ik overwegen om de laatste 500 meter lekker gewoon af te stappen en hem aan de hand wat te laten grazen. Jouw wekelijkse uitje moet voor hem ook een feestje worden toch? paardenhart smelt met niets zo snel als lekkers en vooral lekker even gewoon normaal mogen doen, hapje hier, hapje daar en naar huis slenteren.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 05-12-16 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 11:34

Allemaal goede adviezen hier boven naar mijn mening , vertrouwen op bouwen met je paard je hebt hem nog maar zo kort :)

FriesWytske
Berichten: 9898
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 11:35

Daar ben ik het niet mee eens, Simpelman. Als ts daardoor weer haar vertrouwen terug krijgt, krijgt het paard daardoor ook steeds meer vertrouwen in ts. Het is een wisselwerking tussen amazone en paard. Is de ene 'angstig' dan brengt hij/zij dit 9 van de 10 keer over op de ander. Waardoor je dan op een gegeven moment in een visueze cirkel terecht komt.

Op dit moment is de thuisbasis het enige vertrouwde voor het paard. Daar weet hij/zij dat hij/zij veilig is. Daardoor wil hij dan weer snel naar huis terug.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 11:37

Ja ik ga een stap terug zetten.

Ik kom van een uber sensibele KWPN-er. Waarbij ik zeker die stap terug 100x gezet heb. Naar een stoere Ier. Stoer en iets drammerig in omgang. Ik heb me er duidelijk op verkeken en omdat de heenweg eigenlijk vrij goed ging (op eerste 10 min op club na) heb ik m'n paard duidelijk overrompeld.

En heb een vriendin die lest geeft in horsemanship (of zo iets, sorry ver van mijn bed show) en die pakt het in januari met mij ook en adviseert voorlopig terug te lopen (nu alleen mijn vent nog even overtuigen (die vind dit flauwekul)

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 11:44

Ik vind het al heel goed dat je paard in z'n eentje het erf af gaat. Dit gedrag is gerelateerd aan het zog.kleven en komt heel veel voor.Jij bent duidelijk niet gauw bang en samen met je man gaat het lukken om jullie paard hieraan te wennen!