In 1 keer omdraaien vooral in draf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieke565
Berichten: 157
Geregistreerd: 09-07-10

In 1 keer omdraaien vooral in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 16:43

Hoi iedereen,
Weer een vraag van mij. Ik rij een jong paard, vijf jaar. Hij heeft uitgevonden dat hij als hij tijdens het buitenrijden eng vindt omdraait. Dit doet hij voornamelijk in draf en dan vlieg ik er wel eens af en rendt het paard weg. Dit is niet fijn. Ik rij hem vaak niet aan de teugel, dus gewoon met de kop in de lucht. Mensen adviseren mij om hem nageeflijk te rijden, maar dit vind ik moeilijk. Hij moet dat ook nog leren. Daarom vinden zij voor mij een hulpstuk. Bijvoorbeeld thiedemans. Ik zelf zou het liefst genieten van een bosrit zonder al te veel dingen. Wie heeft er advies voor mij? Ik ben benieuwd.

Anoniem

Re: In 1 keer omdraaien vooral in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 16:47

Lekker in de bak trainen en er een rem opzetten :)
Heb je les?

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: In 1 keer omdraaien vooral in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 17:05

Eerder ingrijpen. Aanvoelen wanneer je paard bang is afstappen en hem er doorheen helpen. Zo wordt je een team.

Anoniem

Re: In 1 keer omdraaien vooral in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 17:06

Sowieso zorgen dat je steviger zit (zitles en kortere beugels), dat je terug kan draaien en voorwaarts verder gaan. Tot die tijd gewoon niet naar buiten.

Lieke565
Berichten: 157
Geregistreerd: 09-07-10

Re: In 1 keer omdraaien vooral in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 17:09

Het probleem zit hem inderdaad een beetje in mijn zit. Alleen hij heeft een hele moeilijke draf....

PrizTwir
Berichten: 2396
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 17:22

Je moet leren aanvoelen wanneer hij omdraait. Mijn paard dit doet dit ook, maar ik voel wanneer hij iets zal doen. Dus ik kan hem dan al tegenhouden. Hij gaat dan stilstaan, maar ik krijg hem altijd weer voorruit. Omdraaien is gewoon echt een vuile grap.

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 17:24

Een paard draait gewoonlijk om, omdat het gelegenheid krijgt. Ik heb er ook een die het probeert, dit is een ouder, ervaren paard.
Het heeft geen zin om een hulpteugel te gaan zoeken als je zelf niet een paard aan de teugel (aan de hulpen) kunt rijden.
Een hulpteugel houdt omdraaien geenszins tegen, maar werkt het eerder in de hand omdat het meestal remen werkt en het geheim zit ´m juist in voorwaarts houden.
Lukt dat niet, dan kun je terugdraaien of verder doordraaien in elk geval weer de neus die kant op zetten. Als ze nl merken dat ze er niets mee winnen stopt het gedrag snel. Maar zolang het resultaat is dat hij al of niet met jou op de rug weg kan rennen, zal het door blijven gaan.
Je kunt tijdelijk een dekje/kleedje/vacht over je zadel doen met een oversingel, om minder vlug uit het zadel te vliegen. Dit helpt omdat het ruwer is dan een zadel. Verder raad ik je aan om een beetje overdreven je hakken uit te drukken. Dan zit je evenwicht wat meer naar achteren/in het zadel.
Verder kun je met je handen wat wijd rijden, dit wil over het algemeen goed helpen om jonge paarden rechtuit te laten gaan. Maar dat werkt natuurlijk ook alleen als er wél contact is met de mond, en geen slappe teugel.
Je hoeft niet persee het paard afgebogen te laten gaan buiten, maar er moet wel contact zijn, anders denkt hij dat hij er alleen voor staat en dat werkt angst in de hand.

Erafvliegen bij dergelijke zijwaartse krachten is nogal makkelijk, maar het wordt nog makkelijker als je evenwicht voorover is, je je hakken optrekt en erger nog je onderbenen optrekt.
Zorg dus dat je erg goed om je houding denkt en je evenwicht goed boven het paard hebt. Als je lichtrijdt dus niet ver uit het zadel en naar voren komen, maar dicht bij je zadel en rechter op blijven. Oefen eens met lichtrijden zonder beugels dan voel je hoe weinig je uit het zadel hoeft te komen...

Het kan trouwens erger, ik ken er een dit gaat spinnen, dus keihard om zijn as blijven draaien....Maar zelfs dat went.

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: In 1 keer omdraaien vooral in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 17:34

Ga je in je eentje met hem naar buiten?
Niet meer doen alsjeblieft totdat je eigen zit verbeterd is, want het is niet alleen gevaarlijk voor jezelf, maar ook voor je medeweggebruikers, zo'n loslopend paard.

Kun je niet samen met iemand gaan, zodat je jonkie steun heeft aan een ervaren paard?

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 17:41

Blijven opletten,voorwaarts houden en aan het been en aan het bit.Ik heb het wel eens gehad op een ervaren manegepony die heel plotseling als je tijdens het lichtrijden uit het zadel was onder je uit draaide en rechtsomkeerts maakte. Waardoor je even in het luchtledige zat want de pony was onder je uit!Dit deed hij om tijdens een buitenrit terug naar stal te kunnen.Zonder ruiter dus.Ik zou proberen om het paard dit niet tot een gewoonte te laten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 17:42

Ik ga mee met bovenstaande reacties, zijn goede duidelijke tips. :)

Maar mocht je paard je dan toch weer voor zijn en hij draait om, draai dan gewoon zijn rondje door (zodat hij dus een volledig rondje draait) en rij weer verder alsof er niks gebeurd is ;) Die van mij deed dit in de bak als ze ergens bang voor was (nog steeds wel is), ik draai d'r gewoon door en rij verder, blijft het vaak bij 1x ;)

Daantje_zw

Berichten: 15
Geregistreerd: 23-01-16
Woonplaats: Amsterdam

Re: In 1 keer omdraaien vooral in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 17:49

Inderdaad samen met een braaf paard gaan! Kan jou paard het vertrouwen geven dat de dingen die hij eng vind eigenlijk helemaal niet zo eng zijn en dat erlangs gaan beter is dan het vluchten. :)

Lieke565
Berichten: 157
Geregistreerd: 09-07-10

Re: In 1 keer omdraaien vooral in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 17:58

Met een ander paard doet hij het niet. Het banketstaaf is als hij draait, val ik er meestal vanaf. Dus kan hem dan niet doorpakken....

Anoniem

Re: In 1 keer omdraaien vooral in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 18:04

Bokriempje eraan en jezelf 'in het zadel trekken' al geprobeerd?

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 18:27

Ik volg even, dit probleem heb ik namelijk ongeveer ook.Ik ben er alleen nog nooit afgevallen.

Wel heb ik als bijkomend punt dat nadat ik haar heb teruggedraaid, ze achteruit gaat. Been/tikje met de zweep helpt niet, dan gaat ze alleen maar harder achteruit.

Horsesandme

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Op de rug van mijn Pony

Re: In 1 keer omdraaien vooral in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 18:36

Ik heb dit in het begin ook met mijn paard gehad. Ik viel er gelukkig nooit af. Maar hij kon wel ineens omdraaien en terug rennen
Mijn paard draaide altijd linksom en voelde het uiteindelijk aan hem als ie iets weer spannend vond.
Wat ik dan deed was hem op dat moment hem toch wat aan het werk zetten om af te leiden.
Ik zetten hem in de rechter stelling en legde mijn zweep zachtjes links op zijn hals. Dit heeft voor hem echt wel geholpen. Nu zijn we een aantal jaar verder en vertrouwen we elkaar zo goed. Dat ik met een lang teugeltje langs de engste dingen kan rijden zonder dat hij omdraait.

Dus op die manier toch even laten zien dat je een goede leider bent en hem er veilig langs brengt zonder dat hij hoeft te vluchten. Je hoeft heus niet aan de teugel te rijden buiten. Maar op die manier wel consequent zijn.
Succes :D komt vast uiteindelijk goed

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Re: In 1 keer omdraaien vooral in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 18:42

Heb ik ook gehad. Ik heb het haar afgeleerd door haar verder door te laten draaien en dan voorwaard te zetten. Nu als ze iets engs ziet mag ze heel even stilstaan maar moet dan ook weer doorgaan als ze het enge gezien heeft. Belonen als ze het goed heeft gedaan met de stem.

Anoniem

Re: In 1 keer omdraaien vooral in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 20:40

Het omdraaien voorblijven. Je paard zal vast wel signalen geven, langzamer draven, niet goed op je been reageren, de druk van de teugels afhalen etc. Zodra ze dat doet, ga je even stappen. Desnoods stilstaan, zodat ze de spanning even af kan vloeien. Blijkbaar wordt het haar teveel, dus proberen niet de grens op te zoeken is de enige mogelijkheid.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 21:00

Lieke565 schreef:
Hoi iedereen,
Weer een vraag van mij. Ik rij een jong paard, vijf jaar. Hij heeft uitgevonden dat hij als hij tijdens het buitenrijden eng vindt omdraait. Dit doet hij voornamelijk in draf en dan vlieg ik er wel eens af en rendt het paard weg. Dit is niet fijn. Ik rij hem vaak niet aan de teugel, dus gewoon met de kop in de lucht. Mensen adviseren mij om hem nageeflijk te rijden, maar dit vind ik moeilijk. Hij moet dat ook nog leren. Daarom vinden zij voor mij een hulpstuk. Bijvoorbeeld thiedemans. Ik zelf zou het liefst genieten van een bosrit zonder al te veel dingen. Wie heeft er advies voor mij? Ik ben benieuwd.


Hoi Lieke,
een van mjn wijze leermeesters zei ooit: "je paard heeft het boekje niet gelezen"!
Ik denk geen seconde dat zij heeft 'uitgevonden' dat ze kan omdraaien - dat is gewoon vluchtinstinct.

Wees dat voor, niet alleen rijkunstig, maar ook qua gevoel. Hoe veilig voelt het dier zich bij jou? Hoe loyaal is het dier aan jou? (Te weinig, anders dacht het dier wel van 'ik ga ons in veiligheid brengen' en bleef je gewoon boven.)

Verder is er een vreselijk misverstand over 'aan de teugel rijden', dat houdt in dat je het dier correct onder jou laat bewegen en heeft weinig met teugels van doen.
Aan de teugel wil zeggen dat het dier haar buikspieren aanspant, haar bekken kantelt, de bovenlijn lang maakt en de onderlijn 'kort maar krachtig'. Geen enkele hulpteugel kan daar echt bij helpen.

(En een thiedemann is een veredelde slofteugel en een slofteugel vergroot vooral de kracht van jouw hand. Het houdt in dat je in noodsituaties meer kracht kunt zetten, dwz jouw armspieren kunnen harder in de mond trekken. Als je daarmee op een cruciaalmoment gevaar kunt afwenden "het zij zo" - maar je krijgt er geen loyaal paard van en met nagefelijkheid, gekanteld bekken en een goed gereden paard heeft het niets van doen. )

PS.: wat vind jij moeilijk aan deze draf?
(Hoog opgeven? Dribbels? ....of nog weer iets anders? )

Lieke565
Berichten: 157
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 21:44

Janneke2 schreef:
Lieke565 schreef:
Hoi iedereen,
Weer een vraag van mij. Ik rij een jong paard, vijf jaar. Hij heeft uitgevonden dat hij als hij tijdens het buitenrijden eng vindt omdraait. Dit doet hij voornamelijk in draf en dan vlieg ik er wel eens af en rendt het paard weg. Dit is niet fijn. Ik rij hem vaak niet aan de teugel, dus gewoon met de kop in de lucht. Mensen adviseren mij om hem nageeflijk te rijden, maar dit vind ik moeilijk. Hij moet dat ook nog leren. Daarom vinden zij voor mij een hulpstuk. Bijvoorbeeld thiedemans. Ik zelf zou het liefst genieten van een bosrit zonder al te veel dingen. Wie heeft er advies voor mij? Ik ben benieuwd.


Hoi Lieke,
een van mjn wijze leermeesters zei ooit: "je paard heeft het boekje niet gelezen"!
Ik denk geen seconde dat zij heeft 'uitgevonden' dat ze kan omdraaien - dat is gewoon vluchtinstinct.

Wees dat voor, niet alleen rijkunstig, maar ook qua gevoel. Hoe veilig voelt het dier zich bij jou? Hoe loyaal is het dier aan jou? (Te weinig, anders dacht het dier wel van 'ik ga ons in veiligheid brengen' en bleef je gewoon boven.)

Verder is er een vreselijk misverstand over 'aan de teugel rijden', dat houdt in dat je het dier correct onder jou laat bewegen en heeft weinig met teugels van doen.
Aan de teugel wil zeggen dat het dier haar buikspieren aanspant, haar bekken kantelt, de bovenlijn lang maakt en de onderlijn 'kort maar krachtig'. Geen enkele hulpteugel kan daar echt bij helpen.

(En een thiedemann is een veredelde slofteugel en een slofteugel vergroot vooral de kracht van jouw hand. Het houdt in dat je in noodsituaties meer kracht kunt zetten, dwz jouw armspieren kunnen harder in de mond trekken. Als je daarmee op een cruciaalmoment gevaar kunt afwenden "het zij zo" - maar je krijgt er geen loyaal paard van en met nagefelijkheid, gekanteld bekken en een goed gereden paard heeft het niets van doen. )

PS.: wat vind jij moeilijk aan deze draf?
(Hoog opgeven? Dribbels? ....of nog weer iets anders? )


Mijn verzorgpaard gooit hoog op en heeft een kleine pas. Heeft iets van een Fries in zich. Dank je wel voor je tips.

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 21:56

DreamGuide schreef:
Ik volg even, dit probleem heb ik namelijk ongeveer ook.Ik ben er alleen nog nooit afgevallen.

Wel heb ik als bijkomend punt dat nadat ik haar heb teruggedraaid, ze achteruit gaat. Been/tikje met de zweep helpt niet, dan gaat ze alleen maar harder achteruit.

Dan verlicht je waarschijnlijk ongemerkt je zit of kruip je voorover inelkaar.
Wat achterover leunen en kruis aantrekken! Vooral ook kijken waar je heen wilt. Een paard volgt je blik, geloof het of niet en het helpt je onbewust kracht bijzetten.

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 22:01

Lusitana schreef:
Een hulpteugel houdt omdraaien geenszins tegen, maar werkt het eerder in de hand omdat het meestal remen werkt en het geheim zit ´m juist in voorwaarts houden.

Ik ontdek nu de typefout pas, dat remen moet natuurlijk remmend zijn.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 22:05

Ik denk dat het probleem er in zit dat je paard wat onzeker is, die vrijheid die jij hem geeft is voor hem vooral spannend. Hij wil leiding hebben, grenzen voelen.
Begin daar maar mee. Je beest geeft zelf aan wat hij nodig heeft. Dit kan een heel nare en moeilijk uit te bannen gewoonte worden, fijn dat je er vroeg bij bent.
We willen natuurlijk allemaal het liefst lekker met een losteugeltje buiten kunnen rijden, maar dat moet een paard ook leren en dat moet nog gedaan worden.

Houd het simpel, dan is de oplossing ook niet zo moeilijk

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:19

Lieke565 schreef:
Mijn verzorgpaard gooit hoog op en heeft een kleine pas. Heeft iets van een Fries in zich.

Dat is een lastige combinatie: kleine passen en hoog opgooien...!

Veel maneges nemen aan dat mensen die het ritme van de draf te pakken hebben en op het goede been weten licht te rijden, de kunst beheersen.
Zeker als het dier hoog opgooit: houd voor ogen dat je maar 1 centimeter uit het zadel hoeft. "Laat" je een beetje opgooien en ga vooral niet zelf staan.
Let ook op het ritme, ik ken de kreet 'lui lichtrijden', mijn instructrice bedoelde vooral dat je met je eigen iets langzamer ritme je paard kunt vertragen. (En in combinatie met drijvende hulpen, hals strekken en ook met "de teugel op maat" telkens metterdaad controleren of hij de hand naar voor volgt - krijg je een ruimere pas.)

(Hoeveel ruimer: ontspannen kan in principe in een seconde en dat geeft al verruiming. Op basis van die verruiming kun je de goede spieren gaan trainen - dat blijf je doen tot en met dat je rijdier 25 is, maar die verruiming ontstaat geleidelijk aan, naarmate er meer goede spieren komen om jou te dragen. )

En met die "spelletjes" van stelling links vragen, een centimeter richting hals strekken, weer terug, stelling rechts, in stelling een centimeter richting hals strekken - etc doe je tenminste 2 dingen.
Jij vraagt iets aan je paard, dat is leidersgedrag, 'let maar op mij', jij laat zien dat jij dat gekke ding 1 kilometer verderop niet zo geweldig belangrijk vindt voor jullie beiden.
En wat je aan je dier vraagt, is in feite om te ontspannen. (Stelling links is vooral "maak rechts maar lang"! En just for fun nog een centimeter richting hals strekken.)
Dat vermindert de gevoeligheid voor schrikken.
(Ik heb het nadrukkelijk niet over aanstellerij. Wat bij mensen krek hetzelfde is: hoe meer adrenaline, hoe harder allerlei 'gevaarprikkels' binnenkomen. Een mens kan met zoveel woorden tegen zichzelf zeggen 'met al deze adrenaline vind ik nu alles griezelig, laat ik eerst even een glaasje water drinken, rustig zitten, een keer ademen, mijn schouders losdraaien - en dan verder kijken'. Een dier kan dit niet. Dus moet jij als leider in jullie team dit voor zijn, of het proces zo spoedig mogelijk stoppen.)

En er zijn varianten in de verlichte zit.
Om de gedachte te bepalen: sta eerst rechtop op de grond.
Buig je knieën iets: je knieën gaan wat naar voor, je bekken naar achter, je schouders naar voor. Je rug is recht. Je staat gewoon stevig. Zet je voeten iets uit elkaar, til je hoofd op (kijk waar je heen wil) en buig je ellebogen om de teugels vast te houden. Dat is een verlichte zit, bij een kleine kniebuiging is je romp bijna recht, sommigen vinden het te paard heerlijk om wel 'huidcontact' met het zadel te hebben, maar hun gewicht op beugels, knieën en dijbenen te hebben.
Als je in de bak wat oefent, variëert en er je weg in zoekt, kun je erg veel van je paard voelen qua spanning, gang, etc zonder dat jij ook maar 1 seconde uit balans gaat.

Lieke565
Berichten: 157
Geregistreerd: 09-07-10

Re: In 1 keer omdraaien vooral in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 13:49

Dank jullie wel allemaal. Ik ga er zeker werk van maken. Het is vaak onverwacht, maar vandaag en gisteren in de bak gereden. We maken stapjes. Hopelijk komen wij er samen!

Eef_Bam

Berichten: 4091
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 14:16

Wat je kan doen om te blijven zitten is een "boktouw" om de hals. Is gewoon een halstertouw in een rondje geknoopt.
Die moet lang genoeg zijn dat je hem in 1 hand kan houden met je teugels. Als je paard dan onverwachts omdraait heb je houvast aan dat touw, zonder hem in de mond te zitten.