Problemen met paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deeemm
Berichten: 18
Geregistreerd: 08-10-14

Re: Problemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 17:02

@ Oji, natuurlijk weet ik dat er veel langer over heen gaat dan 2 weken. Echter kun je in 2 weken wel zien of er iets meer rust in het paard komt of niet. Ik wil het niet erger maken dan het is. Ze heeft voor haar blessure nooit rugklachten oid gehad, daarvoor is haar rug wel eens op de foto gezet. Toen niks aan de hand. Maar dat is zo een 3 jaar geleden. Daarna is ze niet zwaar belast geweest en zeker niet na haar blessure.

Anoniem

Re: Problemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 17:10

Thermografie is helaas zonde geld, want dat is nogal beinvloedbaar door invloeden van buitenaf en daardoor niet betrouwbaar. Het kan best zijn dat ze een keer heeft vast gelegen, of uitgegleden is of een keer een klap op de rug heeft gehad van een ander paard met spelen.
Alles wat jouw paard doet geeft aan dat ze pijn heeft als ik het zo lees. Tong over het bit is vaak ook een reactie op pijn. Ik heb bijv een paard gereden die later hoefbeenvertakkingen bleek te hebben, en die gooide door de pijn in de voeten ook de tong over het bit.

Deeemm
Berichten: 18
Geregistreerd: 08-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 17:14

@ Joolien, ja lastig... Misschien dan toch eens foto's laten maken!
Over de tong over het bit, dit deed ze vroeger ook al. Dat is niet perse iets van nu..

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 17:19

tong over het bit hoeft geen pijn te zijn. Het is een teken van ongemak...maar niet elk ongemak is pijn of een medisch probleem. Ongemak kan ook stress zijn dat na anderhalf jaar zijn situatie weer veranderd. Ongemak kan ook onzekerheid omdat hij zijn balans niet heeft zijn. Ongemak kan ook scheefheid zijn die ongetwijfeld aanwezig is bij een paard dat anderhalf jaar uit training is geweest. Ik verbaas mij altijd enorm over de bokt populatie die een ts maar wil aanpraten dat zijn/haar paard hels lijdt terwijl er honderduizend andere redenen voor het euvel zijn te bedenken.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 17:27

Het gevaar van een paard zijn rug op de foto zetten, wat volledig uit training is, is dat je verkeerde conclusies gaat trekken. Niet alles wat op de foto te zien is, betekent dat het paard er ook last van hoeft te hebben. Dus als er iets op de foto te zien is, wil dat niet zeggen dat dat is waar ie ook last van heeft, kan net zo goed zijn dat ie last heeft van zijn ongetraindheid. Zou toch jammer zijn een dier af te schrijven dat met de juiste opbouw weer prima zou kunnen functioneren. Is een paard fit, goed getraind en heeft ie dan klachten, of valt een paard niet op te bouwen, dan is het een ander verhaal, dan ga je uitpluizen wat er mis kan zijn.
Laatst bijgewerkt door oji op 23-10-16 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Martie

Berichten: 2392
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 17:28

Wat voor werk heb je eigenlijk met haar gedaan onder he zadel, na de blessure?
Het klinkt of het (los van medische zaken) misschien goed kan zijn even te beginnen alsof ze groen is, dus eerst alleen even zitten en weer afstappen, stukje lopen in stap met iemand aan de hand er naast, gewoon weer vertrouwen geven in haarzelf, haar lijf en de ruiter.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Problemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:23

je kunt met overleg van je dierenarts haar eens een dag of vijf op metacam of but zetten...eens kijken of haar gedrag dan veranderd

Stapper
Berichten: 11
Geregistreerd: 22-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:32

Deeemm schreef:
@ Stapper, goede tip, is het proberen waard! Weet je toevallig nog hoe deze kruiden heten?


Ik heb het even opgezocht en het heet wendals calmer.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Problemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:15

Thermografie is inderdaad niet betrouwbaar.
Ook ik vermoed dat je dier ergens last van heeft. Waar je moet beginnen? Tja, lastig. Foto's lijken mij altijd handig.
Als het mijn paard was zou ik er niet op stappen tot ik weet waarom Ze zo doet.

Deeemm
Berichten: 18
Geregistreerd: 08-10-14

Re: Problemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 20:29

@ Stapper, dankjewel! Ga het zometeen bestellen, kan nooit kwaad! =)

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Problemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:36

Ts: ben jij of je paard bekend met rechtrichtarbeid?
Zoals ik het verhaal lees is je paard enorm scheef en ondervindt daar hinder van.. paard is Door medische molen geweest zo lees ik.. ( heel goed om dingen uit te sluiten) een paard wat in disbalans is gaat " rare" gedragingen vertonen om aan te geven dat zaken niet goed gaan! Stress kan een trigger zijn van disbalans!!

Stapper
Berichten: 11
Geregistreerd: 22-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:45

Deeemm schreef:
@ Stapper, dankjewel! Ga het zometeen bestellen, kan nooit kwaad! =)


Ik zou het leuk vinden als je tzt een update geeft over of je denkt dat het helpt. Mijn paard heeft er echt heel veel baat bij gehad. En ik ook, ik voelde me op een gegeven moment echt wanhopig over zijn gedrag. Maar al na 1 of 2 dagen de kruiden voeren, begon hij minder stressvol te raken. Echt een verademing.

Taucha

Berichten: 1168
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:59

Nu meteen al 20 minuten belasten???

Ja dan zou ik ook heeeeel erg nerveus reageren als paard zijnde. Ik heb zelf een blessure opgelopen ruim een jaar geleden en ben nu sinds 2 weken weer aan het beginnen met hardlopen. In principe is alles genezen en zou ik meteen weer volledig kunnen gaan sporten, maar het gaat niet!!!!!

Mijn benen snappen niet meer dat ze naast elkaar moeten bewegen, ik moet me regelmatig even corrigeren door de stangen van de loopband vast te pakken, mijn rug doet pijn iedere keer een uur ongeveer nadat ik van de loopband kom, mijn voeten gillen het de ochtend erna uit alsof ze zwaar overbelast zijn.....en het ergste van al is dat ik maar 3x2 minuutjes gelopen heb en dat nu 4 keer, dus van echte training is eigenlijk nog niet eens sprake.....

Ik kan me heel goed voorstellen dat je paardenbeessie het bij wijze van spreken nu dus ook 'uitgilt' dat je wat langzamer van start moet gaan.

Ik zou als ik in jouw schoenen stond maar gewoon eens beginnen alsof het paardenbeesie zadelmak gemaakt moet worden, eerst even op zitten, dan een paar rondjes stappen en als dat goed gaat pas weer beginnen met een paar rondjes draven. Galloperen en doorpakken voorlopig even laten zitten tot paardenbeessie aangeeft dat het weer goed gaat.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Problemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:15

Ik zou ipv een paardenfluisteraar er een goeie academische rijkunst trainer naar laten kijken.
En je paard gaan rechtrichten.
Uiteraard als alle medische dingen uitgesloten zijn.
Maar ik zou er niet meer opstappen, misschien zelfs nooit meer.
Tenzij je haar met rechtrichten en goeie training op de grond weer zo goed krijgt dat dat weer zou kunnen.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:39

Wat doet dit paard eigenlijk de hele dag? Is het mogelijk dat ze te veel energie heeft en dat dit zich vertaalt in zenuwen. Een paard moet omlaag in voeding als het niet werkt, tegelijkertijd moet er gezorgd worden voor voldoende mineralen en vitaminen. Afleiding is ook nodig, al kan je paard niet bereden worden, je kunt er wel mee wandelen, rechtrichten aan de hand, balkjes lopen. Je kunt het helemaal masseren voor de ontspanning.
Is er wel genoeg actie en kun je de actie opbouwen naar training toe. Misschien heb ik niet helemaal goed opgelet, maar had je al magnesium geprobeert?

Deeemm
Berichten: 18
Geregistreerd: 08-10-14

Re: Problemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 23:45

@ Taucha, ze mag op dit moment 20 minuten belast worden. Ik heb in totaal nog niet langer dan 7 minuten op haar rug gezeten. Grondwerk en alles zijn we wel met 20 minuten.

Deeemm
Berichten: 18
Geregistreerd: 08-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 23:59

@ mrie, bedankt voor je reactie. =)
mijn paard staat zolang het weer het toelaat van 8.00 tot 16.00 op een groot land. Daarna op stal. Ik wandel elke dag 20 minuten met haar en werk 4 dagen in de week met haar ( grondwerk/ longeren ). Verder gaat ze in de avond rond 21.00 nog even de paddock in waar ze kan rollen etc. Ze is er aardig veel uit op een dag!

Qua voeding heb ik met de veearts een diet samen gesteld waarbij ze weinig energie binnen krijgt maar wel alle mineralen en vitaminen. Daarnaast krijgt ze prominent, foenegriek en equimobility. Ook heeft ze een mineralensteen. Volgende week komt de masseuse, heb hier nog geen ervaring mee.

Deeemm
Berichten: 18
Geregistreerd: 08-10-14

Re: Problemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 00:05

@ freya6 dankjewel voor je reactie. Kent iemand toevallig een goede trainer werkende in de omgeving Den Haag/ Zoetermeer?

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 09:03

Deeemm schreef:
@ freya6 dankjewel voor je reactie. Kent iemand toevallig een goede trainer werkende in de omgeving Den Haag/ Zoetermeer?

Ik zal het even voor je vragen aan iemand en een pbtje sturen.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Problemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 09:18

Als een paard zo enorm scheef is na 1,5 jaar rust op de wei en een beetje grondwerken geeft mij wel aan dat er iets niet helemaal goed zit. Ik weet niet waar je onderzoek hebt laten doen maar misschien is het tijd voor een 2nd opinion bij een andere kliniek (die ook gelijk naar de rug kijkt).
Dat je paard altijd stress heeft gehad en de tong over het bit voor de blessure zegt ook wel iets. Dat dit erger is geworden nu de spieren eraf zijn ook. Artrose in de rug geeft een soortgelijk beeld. KS zou kunnen, maar spondylose ook. Ik zou ook rugfoto's adviseren. Dat geeft in ieder geval snel uitsluitsel en dan weet je in ieder geval of en hoe je met dit paard weer aan het werk moet.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 09:53

Freya6 schreef:
Deeemm schreef:
@ freya6 dankjewel voor je reactie. Kent iemand toevallig een goede trainer werkende in de omgeving Den Haag/ Zoetermeer?

Ik zal het even voor je vragen aan iemand en een pbtje sturen.

Helaas, geen bekende in die regio, maar ze zullen er zeker zitten. Even googlen:
http://www.basisrijkunst.nl/contact-tarieven/

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Problemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 18:53

Ik snap het advies van kalmerende kruiden niet, waarom zou je dat in vredesnaam geven voordat lichamelijke problemen zijn uitgesloten?

Deeemm
Berichten: 18
Geregistreerd: 08-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 13:03

Korte update: :o
Paard was de balans kwijt waardoor ze onwijs onzeker en gestrest tijdens het rijden was. Dmv rechtrichten is ze onwijs vooruit gegaan en is het vertrouwen in zichzelf en ruiter terug. Gaat nu erg goed! Dank voor jullie reacties! =)